Gå til innhold

Min datter har begynt å følge " muslimsk æreskodeks"

Anbefalte innlegg

Hun går på ungdomsskole. Er det grunn til bekymring?

- Hun sier hun liker å gå med "anstendige" klær og se sofistikert ut. Hun vil  kun vise hud på ermene og beina og gå med fine kjoler om sommeren.  Vil ikke vise mage eller gå i stramme bukser. Vil ikke bade ute om sommeren og sier at huden blir gamlere raskere hvis det blir utsatt for vær og sol. Hun prøvde å dokumentere at nordmenn får raskere rynker enn de som beskytter hud i sola.

Hun vil ikke feste og drikke, da festing med drikking er usivilisert. Alkohol gir ikke næring.

I familien vår er vi glade i badeferier og å bade generelt. Er redd hun skal endre seg mye. Hun har muslimsk veninne.

Anonymkode: b1469...c9a

Fortsetter under...

Høres fornuftig ut, men hun kan jo fremdeles feste uten å drikke. Stor kontrast til ungdomsskolen i mitt nabolag. Der ser mange av jentene ut som om de kunne stått nede på Karl Johan en lørdags kveld.

Anonymkode: 132da...d08

Enten får du tute ørene hennes fulle av det du er overbevist om ellers gjør andre det.

Så enten kjør på med at, "nei, det finnes ingen guder, livet er meningsløst, moral er subjektivt", eller så får du tåle at andre overbeviser henne om sine guder.

Anonymkode: 84257...0cc

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hun går på ungdomsskole. Er det grunn til bekymring?

Du får fokusere på det positive med ikke drikking og fest. Det er mange fikse ideer i ungdomstiden. At mange unge nordmenn etter hvert blir muslimer er en naturlig utvikling. Gamle Norge er solgt og nedlagt av politikerne, og dere som har stemt dem fram.

Anonymkode: 2033a...801

Annonse

Ser ikke det store problemet her.Hun blir nok påvirket og det er fint at hun finner seg selv på den måten. 

Hun har forøvrig helt rett mht hud. Vi som ikke er hverken brune eller hvite i huden, men har såkalt olivenhud, får mye mindre rynker enn andre. 

Hvis hun uttrykker negative holdninger til dem som bader i bikini, drikker og fester moderat, viser litt mer hud om sommeren ol bør du sette inn tiltak for å hindre at hun blir en prippen, fordømmende megge. Om hun bare tar valg for egen del og ikke fordømmer andre, ser jeg ikke det store problemet.

Anonymkode: e6d7a...2f1

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Ser ikke det store problemet her.Hun blir nok påvirket og det er fint at hun finner seg selv på den måten. 

Hun har forøvrig helt rett mht hud. Vi som ikke er hverken brune eller hvite i huden, men har såkalt olivenhud, får mye mindre rynker enn andre. 

Jeg vet ikke helt hva olivenlunder er eller hvordan man får det, men rynker er jo ikke egentlig noe problem.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke helt hva olivenlunder er eller hvordan man får det, men rynker er jo ikke egentlig noe problem.

Olivenlund?

Anonymkode: dcdc0...905

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Olivenhud er det sør - europeere gjerne har. Italienere fks. 

Jeg sa ikke at rynker er noe problem, men de fleste vil jo helst ikke få dem for tidlig heller. Det er vel derfor datteren til Ts vil beskytte seg mot sola ( selv om jeg ikke er så sikker på at det hjelper. Men hva vet jeg... 🙃) Det er vel større fare for hudkreft, og det er jo greit å unngå. 

Sier hun selv at det handler om religiøs overbevisning, da? 

Å slippe å vise fram kroppen sin kan jo like gjerne handle om å slippe unna det generelle kroppshysteriet som man er ekstra utsatt for i den alderen der. 

Tenker hun har plukket ut noen verdier fra omgangskretsen sin som hun syns er bra. Ingen av disse tingene er spesielt sjokkerende, og om du leser artikler fra feks Vinmonopolet nå så ser du at stadig flere unge dropper alkoholen. De er mer fornuftige i dag enn hva vår generasjon var. Ta vare på huden er også bra , la henne holde på, enten blir hun lei, ellers så holder hun seg smashing når hun blir gammel.

Anonymkode: 69348...540

Du må i hvert fall passe på at hun går på D-vitamin-tilskudd året rundt, om hun vil unngå solen i så stor grad.

Hun bør være mer redd for hva D-vit.mangel vil gjøre med henne enn skader av solen. Når hennes fokus er utseendet av huden, så tenker jeg at hun er vel utseendefokusert.

Anonymkode: f4192...cf9

Mine døtre har også muslimske venninner, og jeg ser en gjensidig påvirkning. Av det jeg er mest glad for er fullstendig mangel på interresse for drikking. Påkledning er nok også litt mer konservativ enn det som er gjengs, uten at de går i telt eller noe. Men når det gjelder bading er påvirkningen andre veien, de er veldig mye på stranda om sommeren.

Å påvirkes av hverandre i ungdommen er naturlig, og også det å teste ut forskjellige stiler i jakten på "seg selv".

Jeg bekymrer meg overhodet ikke.

Anonymkode: a03ab...a09

Atte hva? Hun går på ungdomsskolen, altså er hun rundt 14 år? Og du er bekymret fordi hun ikke vil drikke alkohol og vise fram magen og mer av kroppen? 
Er du helt gal?

Anonymkode: bf27e...e5e

Jeg tror du skal følge nøye med her. Jeg ville også snakket med henne om dette kommer av at venninnen sin familie ser på norske jenter som umoralske horer. 

Om det viser seg at noe slik er tilfeller ville jeg vurdert å dra det litt lenger. Som å behandlet henne slik mange muslimske jenter blir behandlet i familien. 

Anonymkode: 3c361...98b

the amazing spidermamma skrev (10 timer siden):

Sier hun selv at det handler om religiøs overbevisning, da? 

Å slippe å vise fram kroppen sin kan jo like gjerne handle om å slippe unna det generelle kroppshysteriet som man er ekstra utsatt for i den alderen der. 

Ikke religiøs. Ts

Anonymkode: b1469...c9a

Mest sannsynlig er dette en fase. Trolig holder hun på å finne ut hvem hun er her i verden. Hvis du fokuserer for mye på det, kan det være at du faktisk dytter henne lenger inn i det. Foreløpig høres det jo ikke bekymringsverdig ut. 

Anonymkode: 3396e...fd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...