Gå til innhold

Jeg ber dere - les dette ❤️

Anbefalte innlegg

Og snakk med barna deres om det. 

Kort fortalt - min datter har ei venninne. Venninnen hadde ett bilde av min datter, seg selv og enda ei jente på insta. De står foran ett speil, MED klær på. Dette bildet er tatt, og jentene separert. Bilene er redigert, og jentene er gjort nakne. 

Disse bildene har nå spredd seg. Ett og ett bilde. Hun ene venninnen har fått på seg sexy undertøy, min datter ble gjort helt naken! 

Forholdet er anmeldt, men det er vanskelig å gjøre noe så lenge man ikke vet hvem som har gjort det.

Moralen er: selv uskyldige bilder kan bli utnyttet. Jeg har snakket om dette tusen ganger med min datter, og hun har kun private profiler. Men fordi venninnen hadde en åpen profil, og selv om bildet var helt uskyldig, så skjedde dette. 

Redigeringen er veldig bra! Heldigvis har vi orginalbildet, og det er når man sammenligner disse to, man lett kan se at det er redigert. 

Jentene er 14 år gamle, og det er virkelig ikke lett når ett nakenbilde svever rundt, selv om de vet det er fake 💔

Anonymkode: 7f505...d65

Fortsetter under...

Helt forferdelig, Hi!

Om du orker - send det du har skrevet her til influencere som Caroline Berg Eriksen/Lars Kristian Eriksen, Pilotfrue og andre som i årevis har eksponert og fremdeles eksponerer drømmebilder for utnyttelse på det mørke nettet.

Det din datter og venninnen har opplevd kunne mest trolig vært unngått om venninnens foreldre hadde fulgt mer med og krevd privat konto. Men det er likevel uflaks. Det viser imidlertid hvor lite som skal til før bilder blir utnyttet grovt.

Influencere som med overlegg utnytter egne barn for å tjene penger selv, de gir også like åpenbart bilder til det mørke nettet for grov utnyttelse. Alle vet dette i dag. Influencerne bare driter i det - og begår dermed omsorgssvikt. Så orker du, send en mail til dem og fortell hva dere nå har opplevd.

Anonymkode: a23f6...653

Viktig at barna har privat konto, og bare har venner en kjenner der inne.

Kjenner en annen, der noen gutter tok profilbilder( av bare ansiktet) på noen jenter på en fest. Så festet de ansiktet på en naken kropp og sendte det rundt.

Det ble stoppet og de anmeldte da de viste hvem som gjorde det( 2 gutter på 14/15 år). De ble forklart alvoret i dette, at viss det står på rulleblad, kan de glemme reiser rundt om kring osv.

Men skaden er jo allrede gjort

Anonymkode: cd7cc...991

Annonse

Det er derfor jeg advarer mot å legge ut bilder av barna offentlig. P-file kan ta bildene og putte hodet på en annen kropp (naken). Det var bedre før da folk måtte ha tilgang til bildene fysisk og det var helt umulig å redigere bildene fordi de var fysiske.

Anonymkode: f2abd...352

Å demme opp for dette er like vanskelig som å demme opp for narkotikabruk. Løsningen er å slukke brannen på et tidligst mulig stadium. For å bli ferdig med narkotika: der handler det om å fjerne etterspørselen, gripe inn på behovet for å ruse seg på denne måten, ikke angripe siste stadium, transport og handel. Årsaken til narkotikaindustrien skyldes at mange faktisk er så ødelagte at de etterspør produktet, det er der innsatsen må inn.

Det er en parallell til dette med nakenbilder. Årsaken til at det sjokkerer er at samfunnet gir oss et anstrengt forhold til nakenhet. Barn må bli komfortable med kroppen sin. En naken kropp er INGEN skam. Vi må akseptere nakenhet i større grad. I dag er det en skam å vise ei truse, det er latterlig. Alle (eller nesten i hvert fall) bruker truser. Hva i all verden er komisk med at ei truse vises? Foreldre bør gå foran og vise seg naken foran barna, ungene må få være nakne når det passer seg, som på badestrender og hjemme i større grad. Nakenhet må normaliseres i større grad. Det er eneste løsning for å demme opp for komplekser og mentale problemer. Dette er selvsagt absurd slik samfunnet er i dag, men det er eneste veien å gå for å unngå en ekstrem skamfølelse knyttet til nakenhet. Dersom du er komfortabel med kroppen din og det å være naken, bryr du deg veldig lite om noen fikser på bilder og sender de rundt. Nakenhet er fint og alle er flotte når de er nakne, det burde være et motto, da vil slik manipulering og trakassering som beskrives i HI være helt dødfødt.  

Å tro at løsningen er å blokkere alt av bilder av absolutt alle over alt, er alt for naivt. Det er komplett umulig.

Anonymkode: 1c235...634

Anonym bruker skrev (På 13.1.2024 den 18.35):

Håper datteren din og venninnen får god hjelp til å takle dette også, Hi ❤️

Anonymkode: a23f6...653

Takk ❤️ 

Ja, både skole og politi er koblet inn og de får snakket masse. 

Selvsagt kunne dette vært unngått. Og både vi og datteren vår er ganske nøye på deling av bilder. Dette var et bilde på venninnen sin insta, som hun ikke så faren ved å legge ut da det var helt uskyldig. Tre gode venninner foran ett speil.  

Det er nok lettere sagt enn gjort å gjøre ett barn/en ungdom så trygg på sin egen kropp at de ikke ville brydd seg om at et nakenbilde ble spredd. Selv om bildet er fake, ser det ekte ut. 

Jeg ville bare gjøre dere oppmerksom på det. Det brukes en app. Ett bilde blir lagt inn, og vipps - så er man naken. Så lett er det, desverre. Og ja, det kan gjelde alle. Til og med små barn.

Anonymkode: 7f505...d65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...