Gå til innhold

Kan man lære seg til å like dyr?

Anbefalte innlegg

Jeg synes de fleste pelsdyr er ekle! Katter som sprader rundt med rompehullet på utstilling, hunder som slikker seg overalt, sikler og masse hundehår. De driter og går videre og gjerne rett hjem og opp i sofaen eller enda verre, senga!!!! til eierene. 

Jeg synes det er så uhygienisk, og ser på mange dyreeiere også som littegranne «møkkete». Er det mulig å venne seg til dyr??

Anonymkode: d2fc7...005

Fortsetter under...

Med den innstillingen til dyr tror jeg det beste du kan klare er å akseptere at folk har forskjellig syn på dette.

Mennesker og tamme dyr har eksistert sammen bestandig, men før var alle mennesker avhengig av det dyrene kunne gi i en annen grad enn nå.

For alle unntatt bønder er det i dag snakk om kjæledyr, og i skalaen fra elsker til liker overhodet ikke er jo du helt i den ene enden. Da må du bare akseptere at andre mennesker har andre syn på det, tror ikke du får gjort noe mer enn det.

Anonymkode: 4a69d...401

Mange kan venne seg til/lære å like dyr, men det kommer nok litt an på innstillingen din og årsaken til at du ikke liker dyr. Selv var jeg f.eks. ganske redd for hester og hadde nesten aldri vært i nærheten av hester inntil hest ble den store interessen i livet til datteren min. Jeg har venner meg til og  lært meg å like hester veldig godt. Men nå var jeg i utgangspunktet glad i dyr og hadde ingenting i mot hester, jeg var bare utrygg og redd dem. Det er kanskje litt vanskeligere for deg som virker å være ganske negativt innstilt til dyr i utgangspunktet, men jeg vet om andre som har vært det og likevel har blitt fortrolig med og til og med glad i dyr. Er det å lære å like dyr nødvendig for deg da? Ikke alle behøver å like dyr, vi er jo forskjellige. Når det gjelder hygiene så har du jo rett, det er en del som er uhygienisk med dyr, men mye kan gjøres også. Jeg har hund selv og har den aldri i sengene/på soverommet pga hygiene. Den har ikke fri tilgang til sofaen heller, men den får lov å komme oppi sofaen og kose når vi inviterer den til det og det er selvfølgelig når den ikke er våt eller skitten. Har et fleeceteppe i sofaen som hunden kan ligge på slik at det er lett å holde rent. Endel ekstra støvsuging og vasking må man regne med når man har dyr. 

Anonymkode: 8a700...272

Da må du i så fall faktisk ønske det selv, slik at du aktivt går inn for det. I tillegg ville jeg lest meg litt opp på forskning rundt dyr, hygiene og helse, for det er faktisk mye som tyder på at barn i familier med hund/katt både er mindre utsatt for allergi, sykdom og psykiske vansker, så altså er det en sterk indikasjon på at tankene dine er feil med tanke på dårlig hygiene siden dyreeiere da er mindre syke og ikke mer syke.

Ellers blir det gjerne lettest å venne seg til et dyr ved å gå vi valp eller kattunge. Det er jo tross alt "babyer", og jeg strever litt med å skjønne at noen ikke synes de er søte. Kanskje se litt videoer på YouTube først? Søke på "cute puppies" eller liknende? Videre blir det jo å innse og oppleve at dyrene har personligheter og byr på seg selv. Tenk på hunder som hjelper eieren sin ved å varsle om sykdom, hente ting til dem, lede blind osv., eller at malingen til katter eller å stryke på pels gir lavere blodtrykk og redusert angst. Og dyrene er godt selskap for eieren. I det hele tatt, prøv å lære mer om alt det positive ved dyr, og se om det er et dyr du kan bli litt kjent med. 

Anonymkode: b3c98...f5b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes de fleste pelsdyr er ekle! Katter som sprader rundt med rompehullet på utstilling, hunder som slikker seg overalt, sikler og masse hundehår. De driter og går videre og gjerne rett hjem og opp i sofaen eller enda verre, senga!!!! til eierene. 

Jeg synes det er så uhygienisk, og ser på mange dyreeiere også som littegranne «møkkete». Er det mulig å venne seg til dyr??

Det er mer uhygienisk å ta i handlevogna på matbutikkene. Men nei, med den innstillingen om at til og med eierene er møkkete, så er det nok ikke håp for det.

Anonymkode: d10db...58b

Annonse

Jeg var veldig glad i dyr som liten. Ønsket meg hund og marsvin og hest. Var mye på en oppdretta kennel til et familiemedlem og lekte og koste masse med hundene og valpene. Da jeg ble større hjalp jeg med mating og rydding, plukking av bæsj, børsting og gå tur med dem.

Men i voksen alder er jeg helt kurert. Ønsker meg på ingen måte dyr. Jeg er ikke så glad i masse ansvar eller masse jobb. Kjenner at hverdagen med fulltidsjobb og to energiske barn er slitsom nok. Orker ikke tanken på pels og skitt og ut i all slags vær med hund, eller høy og bæsj ikke med kanin/marsvin.

Jeg var helt til jeg var ganske stor helt overbevist om jeg skulle ha hund som voksen. Skulle kanskje ha kennel til og med.

Er ikke så opptatt av å hilse/klappe på hunder heller. Foretrekker de rolige hundene da. Irriterende maniske hunder som er «all over You» misliker jeg sterkt.

Anonymkode: fb529...e45

Jeg kunne forsåvidt akseptert en rolig hund og jeg vet jeg hadde blitt glad i den. Men hadde ikke valgt å gå til anskaffelse av den selv…

Hundevalper og kattunger er jo også søte. Men jeg vet om riset bak speilet 😂

Anonymkode: fb529...e45

Men hvorfor skal du lære deg det? Jeg hater stygge, møkkete, snørrete babyer og småunger som bæsjer og tisser og gulper og griser med mat. Jeg trenger da ikke å lære meg å like dem! Det ønsker jeg på ingen måte!

Jeg må derimot omgås foreldre i noen grad, selv om jeg tenker at de fleste foreldre er temmelig møkkete og uhygieniske selv siden de skifter bleie og tørker snørr på andre!

Anonymkode: 6df2c...073

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Men hvorfor skal du lære deg det? Jeg hater stygge, møkkete, snørrete babyer og småunger som bæsjer og tisser og gulper og griser med mat. Jeg trenger da ikke å lære meg å like dem! Det ønsker jeg på ingen måte!

Jeg må derimot omgås foreldre i noen grad, selv om jeg tenker at de fleste foreldre er temmelig møkkete og uhygieniske selv siden de skifter bleie og tørker snørr på andre!

Må nesten få spørre om hva du gjør inne på et foreldreforum? 🤔

Anonymkode: ab7ed...768

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Babyer blir jo større, og de bruker bleie. Hunder og katter driter uten annen evne til å tørke seg enn med en tunge de slikker eiere og overalt med etterpå. Såvidt meg bekjent røyter ikke barn og de slikker seg ikke i rompehullet heller.

Vil lære meg å like dyr fordi jeg snart er på fobi mot dyr, og tenker at de som eier de også er møkkete…

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...