Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Del Skrevet 12. januar 2024 Jeg er 173 cm og veier 67 kg. Siden vekt ikke alltid er avgjørende, målte jeg meg også til 98-75-96 cm. Jeg har timeglassform med litt brede skuldre, om det hjelper. Greien er at jeg har vært overvektig i over 15 år nå, og jeg klarer faktisk ikke å avgjøre hva som er tynn nok for meg selv, og endringene er så store på så kort tid. Jeg har gått ned 28 kg de siste 10 månedene, og vekten går fortsatt nedover, så jeg må selv aktivt inn og justere opp matinntaket når det er nok. Er det andre her med min høyde og kroppsform som er fornøyd og vil si hva dere veier? Og for å slippe spørsmål. Jeg har hatt en slags overspisingsforstyrrelse, eller kanskje rettere selvmedisinert med mat, og dette stoppet umiddelbart da jeg fikk adhd-diagnose og begynte med medisiner som gir hjernen nok dopamin til at jeg ikke har behov for å tenke på mat og spise hele tiden. Jeg har blitt fulgt opp av psykriater og er nå under oppfølging av lege. Begge vet om og følger med på vektnedgangen, men sier at så lenge jeg ikke blir undervektig er det ikke et problem. Jeg har heller ikke et problem med mat nå, og spiser helt normal mat i normale mengder, inkludert sjokolade ol., jeg bare har mistet det ekstreme fokuset mitt på mat. Anonymkode: fcd01...a88 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445364-n%C3%A5r-stoppe-vektnedgang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #2 Del Skrevet 12. januar 2024 Jeg et 174 cm og har idealvekt på 65 kg nå som jeg er 49 år og forbi overgangsalderen. Da jeg var yngre veide jeg mellom 58 og 63 kg, men nå koster det for mye å ligge så lavt, jeg blir også litt "rynkete og dratt" på så lav vekt. Som godt voksen ser jeg bedre ut med litt mer kjøtt på beinet. Jeg har veldig eplefasong da, tykkeste på midten. Du kan veie mer enn meg og se slank ut. Anonymkode: e6a14...0c4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445364-n%C3%A5r-stoppe-vektnedgang/#findComment-150056776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 12. januar 2024 #3 Del Skrevet 12. januar 2024 Du er under oppfølging av lege. Hvorfor i all verden tar du ikke dette opp med legen da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445364-n%C3%A5r-stoppe-vektnedgang/#findComment-150056796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #4 Del Skrevet 12. januar 2024 ReneRene skrev (15 minutter siden): Du er under oppfølging av lege. Hvorfor i all verden tar du ikke dette opp med legen da? Fordi legen ser på det rent medisinske og mener at så lenge jeg ikke blir, eller nærmer meg undervektig, så er det ikke noe problem all den tid jeg er sunn og frisk, noe jeg er. Jeg spør fordi jeg ønsker å stabilisere meg på en vekt som rent estetisk sett vil passe til min høyde og kroppsform, noe jeg akkurat nå har problemer med å se selv fordi det har vært store forandringer på kort tid. Selv om jeg vet at dette er individuelt, så ønsker jeg innspill fra andre normalvektige med omtrent min høyde for å høre hva de mener er passende for seg, for å gi meg selv et utgangspunkt. HI Anonymkode: fcd01...a88 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445364-n%C3%A5r-stoppe-vektnedgang/#findComment-150056799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 12. januar 2024 #5 Del Skrevet 12. januar 2024 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Fordi legen ser på det rent medisinske og mener at så lenge jeg ikke blir, eller nærmer meg undervektig, så er det ikke noe problem all den tid jeg er sunn og frisk, noe jeg er. Jeg spør fordi jeg ønsker å stabilisere meg på en vekt som rent estetisk sett vil passe til min høyde og kroppsform, noe jeg akkurat nå har problemer med å se selv fordi det har vært store forandringer på kort tid. Selv om jeg vet at dette er individuelt, så ønsker jeg innspill fra andre normalvektige med omtrent min høyde for å høre hva de mener er passende for seg, for å gi meg selv et utgangspunkt. HI Anonymkode: fcd01...a88 Estetisk sett? Det er neppe noen her som vet hva du "estetisk sett" bør veie, for høyde alene har knapt noe å si. Dessuten vil smak og mening om hva som er "estetisk sett" riktig vekt variere. Ta dette opp med legen din. Fortell ham at du vil stoppe nedgang når du tenker at du er på "estetisk riktig" vekt. Då får du høre hva han/ henne sier. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445364-n%C3%A5r-stoppe-vektnedgang/#findComment-150056803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #6 Del Skrevet 12. januar 2024 Du får, som man forventer her, litt små-aggressive svar. Men spørsmålet ditt er veldig forståelig, og jeg er helt sikker på at mange vil kjenne seg igjen. Man vet kort og godt ikke hva som er rett, og man blir blind på seg selv. Mitt råd er at du ikke tenker så mye på det estetiske, men på livet ditt og helsen din. Hvilken vekt ca kan du ligge stabilt og komfortabelt på? Altså du har normalvekt ihht BMI, et normalt sunt kosthold der du ikke sulter deg eller overspiser og er litt aktiv hver dag + trener et par ganger i uken? Der bør du ligge. Så er folk forskjellig bygget. Jeg veier ingenting og ser normal ut. Bestevenninnen min veier 80 kilo og ser normal ut. Vekt er et upresist mål for helse og trivsel. Anonymkode: 19100...084 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445364-n%C3%A5r-stoppe-vektnedgang/#findComment-150056824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #7 Del Skrevet 12. januar 2024 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Du får, som man forventer her, litt små-aggressive svar. Men spørsmålet ditt er veldig forståelig, og jeg er helt sikker på at mange vil kjenne seg igjen. Man vet kort og godt ikke hva som er rett, og man blir blind på seg selv. Mitt råd er at du ikke tenker så mye på det estetiske, men på livet ditt og helsen din. Hvilken vekt ca kan du ligge stabilt og komfortabelt på? Altså du har normalvekt ihht BMI, et normalt sunt kosthold der du ikke sulter deg eller overspiser og er litt aktiv hver dag + trener et par ganger i uken? Der bør du ligge. Så er folk forskjellig bygget. Jeg veier ingenting og ser normal ut. Bestevenninnen min veier 80 kilo og ser normal ut. Vekt er et upresist mål for helse og trivsel. Anonymkode: 19100...084 Fornuftig innlegg. Anonymkode: 34af1...ef3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445364-n%C3%A5r-stoppe-vektnedgang/#findComment-150056829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #8 Del Skrevet 12. januar 2024 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Du får, som man forventer her, litt små-aggressive svar. Men spørsmålet ditt er veldig forståelig, og jeg er helt sikker på at mange vil kjenne seg igjen. Man vet kort og godt ikke hva som er rett, og man blir blind på seg selv. Mitt råd er at du ikke tenker så mye på det estetiske, men på livet ditt og helsen din. Hvilken vekt ca kan du ligge stabilt og komfortabelt på? Altså du har normalvekt ihht BMI, et normalt sunt kosthold der du ikke sulter deg eller overspiser og er litt aktiv hver dag + trener et par ganger i uken? Der bør du ligge. Så er folk forskjellig bygget. Jeg veier ingenting og ser normal ut. Bestevenninnen min veier 80 kilo og ser normal ut. Vekt er et upresist mål for helse og trivsel. Anonymkode: 19100...084 Ja, jeg forventet litt slike svar, derfor prøvde jeg å forklare litt ekstra hva jeg mente og hvorfor det er slik det er. Den fysiske helsen min er god nå, vil jeg påstå, og det har den egentlig vært det siste året. Jeg går mye turer i terrenget (skog, fjell, utmark ol.), i gjennomsnitt 1-1,5 time for dagen, men er ikke motivert for direkte trening akkurat nå. For å ha litt sammenligningsgrunnlag har jeg spurt to venninner som er normalvektige om omtrent hvor mye de spiser på en dag, og det ser ut for at jeg ligger på mye samme mengde. Jeg må spise etter klokken for å ikke glemme å spise, så jeg spiser derfor regelmessig. Maten er stort sett sunn, og jeg føler meg mett. "Problemet" er at det jeg beskriver her har vedvart i omtrent 8-9 måneder nå (i starten spiste jeg for lite og ble svimmel), altså at jeg spiser regelmessig, stort sett sunn og variert mat i normale porsjoner med litt utskeielser her og der, er aktiv osv. Egentlig slik jeg ser for meg å leve framover, for jeg føler ikke at jeg begrenser meg selv på noen måte. Men jeg går altså fortsatt ned i vekt, så med mindre det plutselig stopper opp av seg selv, må jeg øke matinntaket mitt eller i hvert fall få i meg mer kalorier, og foreløpig har det ikke stoppet opp selv. Og ja, man blir faktisk helt blind på seg selv. For noen dager siden skulle jeg kjøpe en ny penbukse fordi den gamle er altfor stor. Jeg fant en i str M, holdt den opp og synes den så latterlig liten ut i livet og over hoftene, og tenkte at den aldri i livet ville passe, så jeg tok med en i L også inn i prøverommet. Men den i M smatt lett på, den, faktisk mente hun i butikken at den var litt stor og ville hente str S til meg. Da jeg tok av meg buksen igjen, fikk jeg det liksom fortsatt ikke til å stemme at den smale buksen der faktisk passet til meg, for jeg har jo i så mange år vært vant med at XL nesten har vært litt knapt i størrelsen. Det er vanskelig å forklare, rett og slett. Jeg klarer i hvert fall ikke helt å se meg selv utenfra, og siden jeg er like fornøyd med helsen og kosthold nå på 67 kg som på 80 kg sånn sett, så hjelper ikke det meg noe særlig å ha som utgangspunkt. HI Anonymkode: fcd01...a88 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445364-n%C3%A5r-stoppe-vektnedgang/#findComment-150056852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #9 Del Skrevet 12. januar 2024 Spør de menneskene som er nær deg og som du har tillit til. De kan se deg og kan svære deg ærlig på om den vekten du har nå er der du bør stoppe. Det tar tid å bli komfortabel i ny kropp og om de rundt deg synes at du bør stoppe nå, så prøv å holde deg på den vekten i et halvt års tid og til du er vant til ditt nye speilbilde. Det viktigste er at du har en kropp som er frisk nok og sterk nok til at den blir med på det du vil. Gratulerer med ny kropp. Anonymkode: c5bd7...b34 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445364-n%C3%A5r-stoppe-vektnedgang/#findComment-150056871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå