Gå til innhold

Er det mye urettferdighet på deres arbeidsplass?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det har foregått i årevis. Skjevfordeling av ferie og vakter. Noen får alltid innfridd sine ønsker, mens andre blir nektet ferie og får kjipe vakter. Stor trynefaktor og forskjellsbehandling. 

Anonymkode: 5070f...e0c

Ja, hvis man kan kalle forskjeller i lønn urettferdig. Vi gjør ikke samme jobb og har ulik alder og erfaring.  Jeg tjener nesten dobbelt så mye som den som tjener minst. De andre er fordelt i mellom. 

Anonymkode: 2f2d0...b0d

Annonse

Anonym bruker skrev (På 11.1.2024 den 13.25):

Ja, definitivt. 

Og som ellers i livet er det bare å godta det. 

Anonymkode: c942a...b32

Ekspander  

Men hvis det er noe som er tydelig urettferdig, og som ikke går på lønn og ansvar, så må man jo kunne ta det opp? 

Anonymkode: 93f7d...473

Anonym bruker skrev (På 11.1.2024 den 13.03):

Hva gjør dere med det, dere som blir ufordelaktig behandlet? 

HI

Anonymkode: 93f7d...473

Ekspander  

Jeg sluttet. Nå var jeg en av de som ble fordelaktig behandlet, men det er jo like ugreit uavhengig om du er favoritten eller det sorte fåret. 

Anonymkode: 47a4d...3fb

Ja

Lønn er én ting, men det største problemet er oppfattet verdi og kompensasjon  i form av utviklingsmuligheter og anerkjennelse.

Jeg er en av de beste i landet på mitt felt, men det skulle ingen trodd om de kun så på måten jeg behandles på i organisasjonen. Jeg tas ikke med på råd for å utvikle fagområdet mitt, når jeg spør hvorfor er ledelsen «overrasket» over at jeg mener jeg har noe mer å bidra med enn ferskingene de velger ut. Andre i feltet som har fulgt med hyrer meg inn for å holde foredrag om temaet.

Jeg kunne tenkt at en ikke blir profet i eget land, men det er flere eksempler på at kolleger som har langt mindre grunnlag blir hauset opp og løftet frem fra dag én. 

Anonymkode: c3c99...29d

Ja, det er det. Både mellom avdelinger og innad i min avdeling. I avdelingen blir noen skjermet mens andre stadig får lesset på seg mer oppgaver og må ta unna for andre under fravær. På kontoret så er det helt klart noen avdelinger som er "de kule" og som får både heder, ære, reise på seminarer og feire suksesser med middager og hotellovernattinger. De klappes for på allmøtene og de løftes fram i alle sammenhenger. For oss som ikke er i de kule avdelingene men ser at grunnen til at de kan skumme fløten er at vi andre har gjort det meste av forarbeidet er det ganske surt. Det har blitt tatt opp gang på gang men da svares det gjerne med at smålighet ikke er en verdi i vår bedrift og at når vi kan vise til gode resultater så skal vi også få feire. Det er bare det at vi ikke har slike oppgaver som synes. Dvs, de synes først om vi slutter å gjøre de. For å gi et eksempel. Om oppgaven til vår bedrift er å pakke inn julegaver så finner min avdeling ut hva som skal gis og sørger for at det kjøpes inn. En annen avdeling sorterer og pakker i eske. En tredje avdeling sørger for pent gavepapir på og så er det den kule avdelingen som får sette på sløyfe og overrekke gaven. 

Anonymkode: ca7c6...a4c

Anonym bruker skrev (På 11.1.2024 den 16.17):

Ja

Lønn er én ting, men det største problemet er oppfattet verdi og kompensasjon  i form av utviklingsmuligheter og anerkjennelse.

Jeg er en av de beste i landet på mitt felt, men det skulle ingen trodd om de kun så på måten jeg behandles på i organisasjonen. Jeg tas ikke med på råd for å utvikle fagområdet mitt, når jeg spør hvorfor er ledelsen «overrasket» over at jeg mener jeg har noe mer å bidra med enn ferskingene de velger ut. Andre i feltet som har fulgt med hyrer meg inn for å holde foredrag om temaet.

Jeg kunne tenkt at en ikke blir profet i eget land, men det er flere eksempler på at kolleger som har langt mindre grunnlag blir hauset opp og løftet frem fra dag én. 

Ekspander  

Opplevde ein del av det samme på min forrige jobb. Kan ikkje skilte med å vere den beste i landet på feltet mitt, men jobbar innafor eit relativt nytt felt, som er etterspurt, iallfall med så lang erfaring som eg har. Det var alltid ferskingane som vart hausa opp. I tillegg vart eg hengande langt etter på lønn pga barselpermisjonar på ugunstige tidspunkt, og fordi eg ikkje steig nok i forhold til dei som kom inn nye. Tok det opp mange gongar, fekk litt justeringar, men aldri nok til å henge med.

Når ein 26 år gammal nyutdanna spirrevipp kjem inn på over 100.000 kr meir i lønn enn deg som har jobba der i 15 år, så seier eg takk for meg altså. Søkte ny jobb, fekk den og på kjøpet eit kraftig lønnshopp, pluss at eg endelig føler at jobben er interessert i det eg kan bidra med. Angra ikkje eit sekund!

Anonymkode: 92f4f...6bc

Det lønner seg dessverre ikke å være flittig og pliktoppfyllende. 

For å gjøre karriere i det private, hjelper det ikke å være den flinkeste i et fagfelt, mye større sjanse for mer lønn etc dersom man er den som får inn nye oppdrag. Trynefaktor og nettverk betyr også mye. Man må også kreve mer lønn, ikke gå å vente på det. 

Anonymkode: c04d5...8d5

Annonse

Anonym bruker skrev (På 11.1.2024 den 17.36):

For å gjøre karriere i det private, hjelper det ikke å være den flinkeste i et fagfelt, mye større sjanse for mer lønn etc dersom man er den som får inn nye oppdrag. Trynefaktor og nettverk betyr også mye. Man må også kreve mer lønn, ikke gå å vente på det. 

Ekspander  

Meir lønn kan ein alltids kreve, men det er slett ikkje sikkert ein får gehør for det.

Anonymkode: 92f4f...6bc

Ekspander  

Jeg jobber ikke et sted der en skaffer kunder. Da jeg startet hadde jeg lite nettverk da jeg hadde byttet felt. Nå har jeg betydelig nettverk, men det ser ikke ut som om det er positivt når det er opparbeidet i nåværende jobb. Det er nok et trynefaktorproblem fordi den som ansatte meg ikke er begeistret for å få «konkurranse». Han later derfor som om jeg ikke har utmerket meg når han har mulighet. Når «store navn» kontakter meg i stedet for ham, blir jeg straffet lenge etterpå. Jeg har aldri gått bak ryggen hans eller lignende, så jeg opplever egentlig at det kun har med konkurransen jeg representerer å gjøre.

Ekspander  

Ikke alltid, nei. Hos min forrige arbeidsgiver var eneste takken man fikk for å være flink enda flere oppgaver.

I jobben jeg er i nå får jeg fordeler kollegaen min ikke får. Jeg får egentlig et «ja» til alt jeg ber om, mens kollegaen min stort sett får et «nei» om han ber om det samme. Det er fordi arbeidsgiver har stor tillit til meg, fordi jeg jobber selvstendig og fordi jeg som regel alltid sier ja til å sitte i utvalg, arbeidsgrupper eller andre steder det er behov for ekstra ressurser.

Kollegaen min er en slabbedask som ikke gjør seg fortjent til halve lønna si engang, sjefen må gå i hælene på ham for å passe på at han gjør et minimum av jobben sin, og han er by default innstilt på «nei» når ham blir spurt om å gjøre noe som ikke er del av hans vanlige rutinearbeid.

Han synes sikkert forskjellsbehandlingen er blodig urettferdig, mens jeg tenker at jeg endelig har funnet en arbeidsgiver som vet å verdsette god arbeidsinnsats.

Anonymkode: a562a...256

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...