Gå til innhold

Mor og medmor

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at jeg nå synser, men jeg tror det stikker mye dypere enn argumentet hun gir deg. Det kan godt være at det er litt eller halvveis ubevisst fra hennes side hva som egentlig ligger bak, og/eller det kan være vanskelig for henne å snakke om det fordi følelsene og tankene bak kan føles både irrasjonelle, forbudte eller litt pinlig for henne selv også. Jeg vil gjette at det er en viss sannsynlighet for at en eller flere av tingene jeg lister opp under her er noe av det som egentlig ligger bak, og at du med fordel kan forsøke å snakke om dette for å åpne for en veldig ærlig og kanskje sår diskusjon der dere får snakket skikkelig sammen før en avgjørelse blir tatt. Det å få barn setter store følelser i sving, tross alt.

1. Selv om hun ikke likte å gå gravid og føde (eller kanskje hun likte det bedre enn hun vil innrømme) kan hun ha satt pris på tiden etterpå, med den spesielle nærheten man får gjennom amming, og ønske å oppleve dette på nytt.

2. Hun har opplevd den overveldende og altoppslukende kjærligheten til sitt eget biologiske barn, og er redd for at hun ikke vil klare å få samme følelsene for et barn du bærer fram, og dermed at det kan skape problemer. 

3. Samme som over, men med litt motsatt resultat i den forstand at hun er redd for at du vil bli mer glad i ditt biologiske barn enn det hun har født, og at det kan skape problemer. 

4. Selv dere begge juridisk sett er foresatte, vil det kanskje føles som man har større krav på biologiske barn ved et eventuelt brudd, og at hun ikke makter tanken på å eventuelt ikke ha en slags førsterett på et nytt barn nå som hun vet hvor høyt man kan elske et barn.

Jeg tenker at hvis dere ikke har snakket om punktene over, bør dere det.

Anonymkode: 0e8bf...ca0

Fortsetter under...

Det er absolutt et argument hun har, men ikke et sterkt et. Selv heterofile foreldre får barn sammen med nye partnere, og jeg har enda ikke hørt om noen som ikke vurderer å få barn med sin nye partner fordi barna da bare blir halvsøsken.

Personlig så synes jeg det er rart at hun vektlegger dette argumentet så sterkt at hun ikke unner deg denne opplevelsen. Selv om hun selv ikke trives som gravid, så kan det jo være at du gjør det. Og bare det å ha opplevd det er jo «en greie» i seg selv.

Det virker viktig for deg, da tenker jeg det er naturlig å ta hensyn til det. Fullt forståelig at du også ønsker opplevelsen av å bære frem ett barn. Det er mye som følger med, både hormoner og endring, men fy søren, det er noe av det største man kan oppleve også. 

Hvilket rolle spiller det egentlig om det er hel, halv eller biologisk? Dere skaper en familie og ingen av disse formalitetene står egentlig i veien for at dere er den trygge basen som er hele grunnlaget for det som er en familie. Jeg håper du får muligheten, siden det er sterkt ønsket 🙏🏻

Anonymkode: 84079...b42

Anonym bruker skrev (På 11.1.2024 den 12.12):

Dere har begge mulighet for å bli gravide. Hvis dere ikke klarer å bli enige så er det også en mulighet, at begge blir gravide.

Men mitt inntrykk av lesbiske par er at den ene som regel er mer underdanig i mens den andre er mer dominerende. Det høres for meg ut som om du er den som er underdanig og blir overkjørt, samtidig som du prøver å tilfredsstille, være den som lindrer, skaper fred. Hvis det er slik så kommer du til å bli overkjørt uansett. Du har ikke styrke til å stå på for at du også skal få plass i forholdet.

Jeg hadde anbefalt det samme til en venninne som var i et hetero forhold der mannen ikke ville at hun skulle bli gravid men hun ønsket det; din kropp ditt valg, da hadde jeg anbefalt henne å gå ut av forholdet og få barn på egen hånd. Ja, det er smertefullt når der er et barn alt som en har forhold til. Men det er mer smertefullt å aldri få oppleve det å gå gravid.

Anonymkode: c07c5...6ad

Ekspander  

Å herregud for et dumt menneske du er. Du mener at for lesbiske par er en underdanig og en dominerende? 

Du vet at mennesker er individer ikke sant? Og har mange sider. Det samme gjelder jo for par. Det finnes mange forskjellige par. De fleste velfungerende par har to sunne hele mennesker og ikke en usunn «codependency» der den ene dominerer og den andre blir dominert.

Og jeg er heterofil, men jeg synes det å dytte folk inn i båser og overforenkle ting er idiotisk 

Anonymkode: 85643...3fd

Anonym bruker skrev (På 11.1.2024 den 11.47):

Vi har en diskusjon gående mtp hvem som skal bære frem vårt neste barn. Kona mi bar frem vår nydelige datter for to år siden, og nå begynner vi å bli klar for å utvide familien ytterligere. 

Kona mener at det mest naturlige er at hun bærer frem dette barnet også slik at de blir helsøsken, et argument jeg absolutt ser fornuften i. Men så er det den egoistiske følelsen i meg som også ønsker opplevelsen ved å være gravid og bære frem vårt barn. Mange (de fleste?) kvinner tenker jo at de en eller annen gang skal bli gravid, så også jeg. Noe av det tyngste for meg ved å anerkjenne at jeg er homofil var tanken på at det å få barn blir et mye større prosjekt enn hva de heterofile har. 

Noen som har tanker og synspunkt som kan hjelpe meg med å sortere tankene her? 

Anonymkode: 65f0d...a25

Ekspander  

Kan   dere velge å  få hvert sitt  barn? Ellers tenke  at der  er din tur

hvis  dere ønsker det  begge. Ang   helssøsken  Kan  dere velge  å  bruke  hennes egg.

Det er  flere muligheter..

Annonse

Jeg skjønner ikke at det er et mål at de skal være helsøsken. Hvilke fordeler gir det? 

Det er jo dere to mødrene som er foreldrene. Hvorfor skulle ikke barna ha begge mødres dna, slik dere får ved å bære frem et barn hver? Med samme donor blir de uansett biologiske halvsøsken. 

Tidligere forstod jeg heller ikke hvorfor det var så viktig å bruke samme spermdonor til søsken. Men en lesbisk kollega forklarte meg at det handler om at paret da kjøper all sperm fra denne donoren, så barna ikke får biologiske halvsøsken i andre familier som har brukt donor. Det argumentet støtter jeg. 

Anonymkode: f538e...aa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...