Gå til innhold

Har man ikke rett til å få møte kontaktlærer på ungdomsskolen?


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det står helt tydelig at det ikke har vært noen kontakt med lærer siden lærer kom inn i klassen i fjor høst. Trenger ikke spørre, det er allerede avklart. 

Anonymkode: ebeeb...ef8

Nei. Det står ikke helt tydelig. Det som står helt tydelig er at de ikke har hilst på hverandre. 

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det er skoleplikt i Norge. Barn kan enten gå på offentlig skole, privat skole eller ha hjemmeundervisning, men skole er altså ikke et frivillig tilbud. 

Anonymkode: 987a0...d61

Feil, det er undervisningsplikt - ikke skoleplikt

Anonymkode: 12654...35a

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Feil, det er undervisningsplikt - ikke skoleplikt

Anonymkode: 12654...35a

Det er vanlig å kalle opplæringsplikten som er i Norge, som skoleplikt. Så selv om man sikkert skal si opplæringsplikt, er man bare vrang når man krangler på at noen sier skoleplikt. Bilde tatt fra https://snl.no/opplæringsplikt.

Screenshot_20240112_081544_Chrome.jpg

Anonymkode: 987a0...d61

ReneRene skrev (30 minutter siden):

Nei. Det står ikke helt tydelig. Det som står helt tydelig er at de ikke har hilst på hverandre. 

Mor har hverken vært i dialog eller hilst på lærer. Da slipper du å spekulere videre der. Nå blir det møte med rektor så vi håper saken løser seg. Hi

Anonymkode: 3eb9a...a77

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Mor har hverken vært i dialog eller hilst på lærer. Da slipper du å spekulere videre der. Nå blir det møte med rektor så vi håper saken løser seg. Hi

Anonymkode: 3eb9a...a77

Det var ikke jeg som spekulerte. Det var en påstand her om at de ikke har vært i dialog, og siden du ikke har nevnt det før nå, så svarte jeg naturlig nok at det visste ingen.

Det er jo enda mer spesielt at gutten har hatt så mye problemer med lærer uten at moren først nå ber om et møte hvor hun legger føringer for at hun *sammen* med lærer skal legge planer fremover. Læreren har altså ikke visst noe om hvor utrygg og redd gutten har vært før nå, og så får ham plutselig ønske om et møte hvor ham og mor skal legge planer fremover fur situasjonen til gutten? 

Okay.... 

ReneRene skrev (15 minutter siden):

Det var ikke jeg som spekulerte. Det var en påstand her om at de ikke har vært i dialog, og siden du ikke har nevnt det før nå, så svarte jeg naturlig nok at det visste ingen.

Det er jo enda mer spesielt at gutten har hatt så mye problemer med lærer uten at moren først nå ber om et møte hvor hun legger føringer for at hun *sammen* med lærer skal legge planer fremover. Læreren har altså ikke visst noe om hvor utrygg og redd gutten har vært før nå, og så får ham plutselig ønske om et møte hvor ham og mor skal legge planer fremover fur situasjonen til gutten? 

Okay.... 

"Det å sammen legge planer" er en helt vanlig setning som betyr at begge sider skal fortelle litt om hvordan gutten har det og at de med denne samlede kunnskapen på hva som kan virke for denne spesifikke gutten, hva som kan gjøres hjemme for å avhjelpe og hva som kan gjøres på skolen skal legge en god plan for hvordan de skal bedre situasjonen. Dette er en setning som er helt vanlig og brukes i de fleste tilfeller der pårørende og skole/sykehus/aktivitet/organisasjon osv. skal samhandle for å bedre en situasjon. Du virker å legge en helt annen betydning i denne setningen enn slik den brukes. 

Læreren var ny på høsten etter foreldremøtet. Det vil si at han muligens kom i slutten av september eller kanskje så sent som oktober. Det er ikke lenge å se det an noen måneder før man går videre med saken. 

Anonymkode: 4bc1d...e7d

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

"Det å sammen legge planer" er en helt vanlig setning som betyr at begge sider skal fortelle litt om hvordan gutten har det og at de med denne samlede kunnskapen på hva som kan virke for denne spesifikke gutten, hva som kan gjøres hjemme for å avhjelpe og hva som kan gjøres på skolen skal legge en god plan for hvordan de skal bedre situasjonen. Dette er en setning som er helt vanlig og brukes i de fleste tilfeller der pårørende og skole/sykehus/aktivitet/organisasjon osv. skal samhandle for å bedre en situasjon. Du virker å legge en helt annen betydning i denne setningen enn slik den brukes. 

Læreren var ny på høsten etter foreldremøtet. Det vil si at han muligens kom i slutten av september eller kanskje så sent som oktober. Det er ikke lenge å se det an noen måneder før man går videre med saken. 

Anonymkode: 4bc1d...e7d

Bare slutt er du snill. Jeg legger ikke noen annen betydning i dette enn andre. Satt og leste opp dette i går kveld til en erfaren lærer innen soes ped, og  dette er like merkelig (for å si det mer diplomatisk ) i hennes øyne som i mine. Kutt ut de hersketeknikkene om at jeg legger annet i uttrykk. Jeg sitter ikke alene i en bunkers uten kontakt med andre altså, som det virker som noen tror her. Faktisk tar jeg forholdsvis ofte opp tråder med folk  fra dette forumet. Flere av dem leser her også. 

Hele saken her er merkelig, og nei, det er overholdet ikke vanlig at foreldre legger føringer for at de skal legge planer sammen med lærer uten noen dialog i forkant. Kjære vene sier jeg bare 😃

ReneRene skrev (12 timer siden):
ReneRene skrev (15 timer siden):

Det står null om det har vært noen dialog her tidligere! 

Det tror jeg nok at det har vært med mindre TS avkrefter det. For det er jo ganske merkelig at det har gått så langt uten at hverken lærer eller moren har reagert. Så nå ba hun om et MØTE, og det er ikke det samme som at det ikke har vært dialog her. 

Læreren kan ikke ha "slike" møter, og det er nok en grunn til det uten at han ikke utfører jobben sin. Vi vet ingenting om hva som har skjedd i forkant av onsket om dette møte hvor mor vil legge planer (!) sammen med læreren om hva som skal skje framover.

Du kan jo spørre TS om de har hatt en dialog tidligere? 

Det står det ikke null om. Det står at mor ikke har møtt læreren. Læreren startet i jobben etter foreldremøte i høst. Altså vært i jobben i omtrent 3 mnd. De fleste foreldre starter jobben med eget barn før de tar tak i skolen. Det er også helt vanlig å lage en oppfølgingsplan med lærer for at barn skal ha det bra på skolen. 

ReneRene skrev (14 timer siden):

Han nekter ikke dialog. 

Jo det er frivillig å gå på skole i Norge. Det er et tilbud alle har, men ingen tvang altså. 

Det er ikke frivillig å gå på skole i Norge. Og man slutter i alle fall ikke på skolen fordi et barn mistrives. Om barn opplever at en lærer er årsaken til mistrivsel, så har skolen en plikt til å gjøre noe

ReneRene skrev (12 timer siden):

Når man har hjemmeundervisning går man ikke på skole. Det er nettopp det man ikke gjør. 

Jo, man går på skole hjemme. Og det krever en god del kompetanse fra foreldrene. De må følge opplæringsloven OG de må sørge for at barna lærer akkurat det samme som barna som går på skole i et skolebygg. De færreste foreldre er i stand til det. 

Anonymkode: 8b249...2ed

ReneRene skrev (48 minutter siden):

Bare slutt er du snill. Jeg legger ikke noen annen betydning i dette enn andre. Satt og leste opp dette i går kveld til en erfaren lærer innen soes ped, og  dette er like merkelig (for å si det mer diplomatisk ) i hennes øyne som i mine. Kutt ut de hersketeknikkene om at jeg legger annet i uttrykk. Jeg sitter ikke alene i en bunkers uten kontakt med andre altså, som det virker som noen tror her. Faktisk tar jeg forholdsvis ofte opp tråder med folk  fra dette forumet. Flere av dem leser her også. 

Hele saken her er merkelig, og nei, det er overholdet ikke vanlig at foreldre legger føringer for at de skal legge planer sammen med lærer uten noen dialog i forkant. Kjære vene sier jeg bare 😃

Nei, det er ikke hersketeknikk. Jeg tror oppriktig at du legger noe annet i den setningen enn det de fleste andre gjør. Det ville for meg oppklart hvorfor du blir så engasjert i og tar så avstand fra noe som er en helt vanlig hverdag de fleste plasser som jobber med mennesker i slike situasjoner.  Da er det bedre å få på plass en omforent forståelse enn at man sammenligner epler og pærer. Selv om du har kontakt med aldri så mange i løpet av en dag, kan du likevel legge andre ting i uttrykk og problemstillinger enn det mange andre gjør. Jeg har sett en del pussige definisjoner og misforståelser fra deg her på forumet så det er ikke tatt helt ut av det blå at man tilsynelatende kan diskutere samme begrep, uten at det har samme innhold. 

Slik du argumenterer virker det som om du mener det er uhørt og nedverdigende for lærer å legge planer sammen sammen med pårørende. Hvorfor skulle det være det? De har vært sitt perspektiv på eleven. Det er jo ikke slik at denne fellesplanen dikteres av foreldre. Den er ment å skulle gi et mer helhetlig bilde av eleven og hva som fungerer og hvordan skole og hjem best kan jobbe sammen. I noen tilfeller er foreldre urimelig. Da er det naturlig at skolen gjør få eller ingen endringer, mens det er foreldrene som må justere. Det er likevel veldig viktig med slike møter for å løse slike situasjoner. Det er spesielt uheldig med vanskelige situasjoner for elever siste året der karakterer og trivsel er viktig for videre skolegang. 

Så er det snakk om tidligere dialog. Hvorfor er det så forferdelig med et møte tidlig eller først i prosessen? I de aller fleste tilfeller er det å foretrekke, spesielt når tema er så vanskelig som det det er her. I et fysisk møte er det enklere å snakke godt sammen da man i tillegg får med kroppsspråket. Dette mister man over telefonen. Skriftlig blir det enda vanskeligere. I tillegg vil de fleste vegre seg for å sende sensitiv informasjon på epost eller via andre kommunikasjonskanaler skolen har.

Anonymkode: 4bc1d...e7d

ReneRene skrev (20 timer siden):

Men han skriver "slike" møter. Det må legges vekt på. Også at mor ber om møte så de kan legge olan sammen (!) uten engang å ha hørt læreren sin versjon.  Tror det er viktig å få med seg alt som står her, og som en annen bruker også skriver, så er ikke Ts morens advokat. 

Det er jo i dette møtet mor hører lærerens oppfatning av saken. Hun har invitert til et møte nettopp for å få det, og å komme med innspill til en plan utifra hva sønnen forteller hjemme. Det ville være spesielt om læreren skulle lage en slik plan på egenhånd, og barnet selv er ikke istand til å ivareta sine interesser alene. Et ledd i planen kan nettopp være å involvere barnet i planleggingen, etter at disse misforståelsene blir oppklart. Vi vet ikke om barnet misforstår eller blir misforstått, men kommunikasjonen mellom barn -lærer er jo tydelig dårlig, og mor kan være et godt verktøy for tolking og støtte til både barn og lærer. 
At læreren avviser et slikt initiativ er skikkelig uprofesjonelt. Om det foreligger gode faglige grunner til det, så burde det ha vært argumentasjonen også, ikke at det ikke ligger til stillingsinstruksen. Her er det rett og slett enda en misforståelse. Enten har mor misforstått læreren, eller så ha læreren misforstått sine oppgaver. Påfallende at bakgrunnen for saken er nettopp misforståelser kanskje?

Anonym bruker skrev (På 11.1.2024 den 11.43):

Det er ikke mitt barn dette gjelder. Jeg er klassekontakt i klassen og mor forhørte seg først med meg. Jeg rådet henne til å be om møte med kontaktlærer. Nå tenkte jeg rektor eller inspektør. 
 

Jeg forstår mor godt og når situasjonen er som den er ville jeg ikke utsatt mitt eget barn for en sånn samtale med en lærer han var redd for heller. Saken dreier seg om en gutt som føler seg maktesløs og misforstått. En ting hadde vært hvis gutten var sur pga karakterer , men når det dreier seg om så store følelser og vanskelige relasjoner tenker jeg det er best de voksne snakker sammen først.  Hi 

Anonymkode: 3eb9a...a77

 

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Akkurat det er jo helt irrelevant. Poenget er at det har utviklet seg til å bli en veldig utfordrende relasjon og en situasjon hvor ungdommen sliter med selvtillit og motivasjon. Dette vil jeg tro alle foreldre ville vært opptatt av å få løst. Det er ikke sikkert at noen har gjort noe som helst , men situasjonen er uansett låst og mor er bekymret for gutten. Hans opplevelse av det han møter på skolen må tas på alvor. Jeg klarer ikke å begripe at en kontaktlærer ikke ser nytten av dette møtet. Hi

Anonymkode: 3eb9a...a77

 

Den perfekte mor, påan igjen skrev (13 minutter siden):

Det er jo i dette møtet mor hører lærerens oppfatning av saken. Hun har invitert til et møte nettopp for å få det, og å komme med innspill til en plan utifra hva sønnen forteller hjemme. Det ville være spesielt om læreren skulle lage en slik plan på egenhånd, og barnet selv er ikke istand til å ivareta sine interesser alene. Et ledd i planen kan nettopp være å involvere barnet i planleggingen, etter at disse misforståelsene blir oppklart. Vi vet ikke om barnet misforstår eller blir misforstått, men kommunikasjonen mellom barn -lærer er jo tydelig dårlig, og mor kan være et godt verktøy for tolking og støtte til både barn og lærer. 
At læreren avviser et slikt initiativ er skikkelig uprofesjonelt. Om det foreligger gode faglige grunner til det, så burde det ha vært argumentasjonen også, ikke at det ikke ligger til stillingsinstruksen. Her er det rett og slett enda en misforståelse. Enten har mor misforstått læreren, eller så ha læreren misforstått sine oppgaver. Påfallende at bakgrunnen for saken er nettopp misforståelser kanskje?

Dere må seriøst begynne å lese hva som blir gitt av info fra trådstartere og andre her inne. Få med dere både detaljer og danne dere et bilde utfra det som blir formidlet. 

Det står klart og tydelig at gutten føler seg misforstått. Det betyr ingenting annet enn at ytring eller oppførsel har vært noe læreren da ikke har forstått og reagert på. 

I siste kommentar får TS spørsmål om hva læreren har gjort. "Det er ikke sikkert noen har gjort noe" er blant det som blir svart, etter at hun skriver at det er irrelevant ( når det er det mest relevante ) 

Det er så lite og så svevende info. Likevel er dere på her med at læreren må gjøre det moren ønsker. 

Læreren tilbyr samtale med begge to. Det er hans jobb, og det er hans ansvar på skolen å prøve og rydde opp i disse misforståelsene. Den jobben vil ha ta. Men her er en gutt på 15, 16 år som ikke vil være med på møte med moren engang. På grunn av "frykt". Og der er ikke engang sikkert læreren "har gjort noe" 

Jeg syns det er bemerkelsesverdig at dere ikke får med dere ting her, og likevel har så bestemte meninger....

ReneRene skrev (2 timer siden):

Satt og leste opp dette i går kveld til en erfaren lærer innen soes ped, og  dette er like merkelig (for å si det mer diplomatisk ) i hennes øyne som i mine. Kutt ut de hersketeknikkene om at jeg legger annet i uttrykk.

Nei, det gjorde du ikke. Det er bare et tåpelig forsøk på å legitimere meningene dine.

Anonymkode: f9c37...e18

ReneRene skrev (3 timer siden):

Bare slutt er du snill. Jeg legger ikke noen annen betydning i dette enn andre. Satt og leste opp dette i går kveld til en erfaren lærer innen soes ped, og  dette er like merkelig (for å si det mer diplomatisk ) i hennes øyne som i mine. Kutt ut de hersketeknikkene om at jeg legger annet i uttrykk. Jeg sitter ikke alene i en bunkers uten kontakt med andre altså, som det virker som noen tror her. Faktisk tar jeg forholdsvis ofte opp tråder med folk  fra dette forumet. Flere av dem leser her også. 

Hele saken her er merkelig, og nei, det er overholdet ikke vanlig at foreldre legger føringer for at de skal legge planer sammen med lærer uten noen dialog i forkant. Kjære vene sier jeg bare 😃

Tror ikke du skal snakke om hersketeknikker. Jeg leste tråden til katten min og hun var helt enig med meg.

Det er HELT vanlig at hjem og skole samarbeider og legger planer for barna. Kjære vene💄🦷🥷🌾

Anonymkode: cbf3b...f9d

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Tror ikke du skal snakke om hersketeknikker. Jeg leste tråden til katten min og hun var helt enig med meg.

Det er HELT vanlig at hjem og skole samarbeider og legger planer for barna. Kjære vene💄🦷🥷🌾

Anonymkode: cbf3b...f9d

Det er interessant at dere tydeligvis er flere som syns det er rart å ta opp temaer fra forumet med andre. Men jeg er nok ikke overrasket. 

Ja, det er helt vanlig at skole og hjem samarbeidet. Det er ganske så opplagt 🙂

Ingen  andre enn moren motsetter seg samarbeid her. Moren er uenig i måten læreren anser som bedre måte, nemlig å snakke med begge to. Mens moren ikke vil involvere gutten i hverken møte eller at han samtaler med lærer. 

Ikke så vanskelig å bedømme hvem som motsetter seg samarbeid her...

 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (3 minutter siden):

Det er interessant at dere tydeligvis er flere som syns det er rart å ta opp temaer fra forumet med andre. Men jeg er nok ikke overrasket. 

Ja, det er helt vanlig at skole og hjem samarbeidet. Det er ganske så opplagt 🙂

Ingen  andre enn moren motsetter seg samarbeid her. Moren er uenig i måten læreren anser som bedre måte, nemlig å snakke med begge to. Mens moren ikke vil involvere gutten i hverken møte eller at han samtaler med lærer. 

Ikke så vanskelig å bedømme hvem som motsetter seg samarbeid her...

 

Herregud, som du synser i vei. Ingen andre enn du leser dette her. Når du har så dårlig leseforståelse og dikter i vei, så kan du ikke delta i diskusjoner.

Anonymkode: f9c37...e18

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Det er interessant at dere tydeligvis er flere som syns det er rart å ta opp temaer fra forumet med andre. Men jeg er nok ikke overrasket. 

Ja, det er helt vanlig at skole og hjem samarbeidet. Det er ganske så opplagt 🙂

Ingen  andre enn moren motsetter seg samarbeid her. Moren er uenig i måten læreren anser som bedre måte, nemlig å snakke med begge to. Mens moren ikke vil involvere gutten i hverken møte eller at han samtaler med lærer. 

Ikke så vanskelig å bedømme hvem som motsetter seg samarbeid her...

 

Nei. Dette er feil. Mor ønsker samtale og møte med lærer først. Så ønsker hun selvsagt å involvere gutten etter det. Hun håper at de to voksne sammen kan snakke om saken først bare de to. Hun opplever at gutten er redd og ukomfortabel med lærer og ønsker ikke at lærer skal ta opp det med gutten i skoletiden før hun har fått snakket med læreren. Hi

Anonymkode: 3eb9a...a77

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nei. Dette er feil. Mor ønsker samtale og møte med lærer først. Så ønsker hun selvsagt å involvere gutten etter det. Hun håper at de to voksne sammen kan snakke om saken først bare de to. Hun opplever at gutten er redd og ukomfortabel med lærer og ønsker ikke at lærer skal ta opp det med gutten i skoletiden før hun har fått snakket med læreren. Hi

Anonymkode: 3eb9a...a77

Det er ingen fornuft i at gutten ikke blir med på møtet med både mor og lærer. Ingen. Han trenger ikke å frykte noe som helst annet enn å måtte stå til ansvar ovenfor moren i så fall. Kommer hun hjem og konfronterer sønnen vil han selvsagt påstå at han er misforstått igjen. Det sier seg selv. Så den "planen" moren vil snakke med lærer om, har ingen hensikt hvis gutten ikke engang vil være med. Det er ikke en 7- åring vi snakker om her. Dessuten bruker også så små barn være med på møter. Man har ikke møter uten den saken gjelder fordi det har ingen hensikt. Og ihvertfall ikke i denne situasjonen. 

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Det er ingen fornuft i at gutten ikke blir med på møtet med både mor og lærer. Ingen. Han trenger ikke å frykte noe som helst annet enn å måtte stå til ansvar ovenfor moren i så fall. Kommer hun hjem og konfronterer sønnen vil han selvsagt påstå at han er misforstått igjen. Det sier seg selv. Så den "planen" moren vil snakke med lærer om, har ingen hensikt hvis gutten ikke engang vil være med. Det er ikke en 7- åring vi snakker om her. Dessuten bruker også så små barn være med på møter. Man har ikke møter uten den saken gjelder fordi det har ingen hensikt. Og ihvertfall ikke i denne situasjonen. 

Igjen blir det tydelig at du ikke har eller har hatt barn. For da ville du visst at det selvsagt er møter mellom voksne om barna i enhver prosess.

Anonymkode: f3bf3...d73

ReneRene skrev (2 timer siden):

Det er ingen fornuft i at gutten ikke blir med på møtet med både mor og lærer. Ingen. Han trenger ikke å frykte noe som helst annet enn å måtte stå til ansvar ovenfor moren i så fall. Kommer hun hjem og konfronterer sønnen vil han selvsagt påstå at han er misforstått igjen. Det sier seg selv. Så den "planen" moren vil snakke med lærer om, har ingen hensikt hvis gutten ikke engang vil være med. Det er ikke en 7- åring vi snakker om her. Dessuten bruker også så små barn være med på møter. Man har ikke møter uten den saken gjelder fordi det har ingen hensikt. Og ihvertfall ikke i denne situasjonen. 

Jeg tenker det er bra du ikke er lærer. Hi

Anonymkode: 3eb9a...a77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...