Gå til innhold

Har man ikke rett til å få møte kontaktlærer på ungdomsskolen?


Anbefalte innlegg

ReneRene skrev (26 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å gnåle om det samme her 🙂 men eleven føler det sånn på grunn av misforståelser. I det ligger at læreren ikke har begått noen overtramp, men har reagert på hendelser eller utsagn han da ikke "har forstått"  Hvis TS formulerer seg riktig her, så kan det ikke bety noe annet. 

Det er iallefall i elevens interesse å løse dette. Eller bør være. Her tilbyr læreren seg å ta en samtale med gutten, og deretter ringe opp moren etterpå. Det syns jeg er et fint tilbud. Og ikke minst viktig. Dette handler om deres relasjon, og ikke om moren som vil steppe opp for en sønn på 15, 16 år. Noe sier meg at denne læreren trengs i denne  klassen av det som kommer fram i tråden. 

Jeg har ikke bedt deg gnåle om det samme, bare påpeker at kontaktlærer nå engang er den som holder i samarbeidet. Ett møte er vel allerede overmodent, i og med man skal ha utviklingssamtale, selv for en på 15 år. Ingen har fordelt skyld i hovedinnlegget. 

Anonymkode: ebeeb...ef8

Fortsetter under...

Jeg tror jeg aldri har hørt om en kontaktlærer som nekter å ha samtaler med elev og foresatte. Det kan hende eleven er en drittunge og moren en masekjerring, og det kan hende kontaktlærer har grunn til å vegre seg for å snakke med dem, men det ligger jo innenfor hans ansvarsområde. Til dere som sier eleven er stor, det er et betydelig gap i "makt" mellom en 10-klassing og en lærer. Når det har låst seg mellom dem er det for mye forlangt at eleven skal møte den voksne alene. Hvis lærer ikke ønsker å møte foresatt alene, får han få med seg en fra ledelsen. 

Jeg ville anbefalt mor å ta kontakt med rektor, og be om hjelp til å finne gode løsninger. 

Gutten er sikkert et av mange snøfnugg som føler seg krenket over å ha blitt irettesatt av slemme læreren. Ikke verdt å bruke for mye ressurser på sånne, de kommer alltid til å finne noe nytt å syte over.

Anonymkode: 5afcf...3b9

Iiiiik skrev (59 minutter siden):

Jeg tror jeg aldri har hørt om en kontaktlærer som nekter å ha samtaler med elev og foresatte. Det kan hende eleven er en drittunge og moren en masekjerring, og det kan hende kontaktlærer har grunn til å vegre seg for å snakke med dem, men det ligger jo innenfor hans ansvarsområde. Til dere som sier eleven er stor, det er et betydelig gap i "makt" mellom en 10-klassing og en lærer. Når det har låst seg mellom dem er det for mye forlangt at eleven skal møte den voksne alene. Hvis lærer ikke ønsker å møte foresatt alene, får han få med seg en fra ledelsen. 

Jeg ville anbefalt mor å ta kontakt med rektor, og be om hjelp til å finne gode løsninger. 

- og om kontaktlærer vegrer seg for å møte mor alene, så tar han med seg sin nærmeste overordnede. 

Ved å nekte et møte, legger han i alle fall ikke øopp til godt samarbeidsklima. 

Anonymkode: fa1c7...785

Arrogant lærer!! Jeg er kontaktlærer på 9 trinn og har tilstedeværelse utenom undervisning. SELVFØLGELIG har vi møte når en elev har det slik HI beskriver. For de som ikke vet så er det faktisk et lovverk som skal sikre nettopp blant annet trivsel for elev.

HI, her ville jeg rådet mor til å løfte dette videre. Det strider mot lovverket å ikke håndtere dette riktig. 
 

Anonymkode: 12654...35a

ReneRene skrev (1 time siden):

Men han skriver "slike" møter. Det må legges vekt på. Også at mor ber om møte så de kan legge olan sammen (!) uten engang å ha hørt læreren sin versjon.  Tror det er viktig å få med seg alt som står her, og som en annen bruker også skriver, så er ikke Ts morens advokat. 

Som lærer kan ikke han bestemme hva som er viktig i forhold til elevens trivsel. De fleste vil jo uansett ikke peke på seg selv som et problem. Det spiller derfor ingen rolle om læreren har vært problematisk i oppførselen eller ikke. Hvis barnet føler seg utrygg i skolesituasjonen, er skolen pliktig til å ta tak i det. Dette gjøres først og fremst med dialog mellom skole og hjem. Da er det lettere for forelderen å navigere rundt situasjonen, slik at den kan ha best mulig oppfølging av eget barn. Altså det læreren her nekter å gjennomføre. 

Hvor mange elever hadde ikke blitt sviktet om det var opp til læreren selv hva eleven burde tåle eller ikke? Det er nettopp derfor terskelen er lav i §9a saker, fordi eleven har rett til et trygt psykososialt miljø. 

Og du går også ut i fra at denne 15-åringen er høytfungerende. Selv om mange 15-åringer lett kan løse dette selv, så må man som forelder kunne steppe inn for de som faktisk ikke klarer det. Og hva du mener ungdommen bør fikse selv, er faktisk ikke så relevant. 

 

Annonse

Det var en gang et menneske skrev (13 minutter siden):

Som lærer kan ikke han bestemme hva som er viktig i forhold til elevens trivsel. De fleste vil jo uansett ikke peke på seg selv som et problem. Det spiller derfor ingen rolle om læreren har vært problematisk i oppførselen eller ikke. Hvis barnet føler seg utrygg i skolesituasjonen, er skolen pliktig til å ta tak i det. Dette gjøres først og fremst med dialog mellom skole og hjem. Da er det lettere for forelderen å navigere rundt situasjonen, slik at den kan ha best mulig oppfølging av eget barn. Altså det læreren her nekter å gjennomføre. 

Hvor mange elever hadde ikke blitt sviktet om det var opp til læreren selv hva eleven burde tåle eller ikke? Det er nettopp derfor terskelen er lav i §9a saker, fordi eleven har rett til et trygt psykososialt miljø. 

Og du går også ut i fra at denne 15-åringen er høytfungerende. Selv om mange 15-åringer lett kan løse dette selv, så må man som forelder kunne steppe inn for de som faktisk ikke klarer det. Og hva du mener ungdommen bør fikse selv, er faktisk ikke så relevant. 

 

Det står null om det har vært noen dialog her tidligere! 

Det tror jeg nok at det har vært med mindre TS avkrefter det. For det er jo ganske merkelig at det har gått så langt uten at hverken lærer eller moren har reagert. Så nå ba hun om et MØTE, og det er ikke det samme som at det ikke har vært dialog her. 

Læreren kan ikke ha "slike" møter, og det er nok en grunn til det uten at han ikke utfører jobben sin. Vi vet ingenting om hva som har skjedd i forkant av onsket om dette møte hvor mor vil legge planer (!) sammen med læreren om hva som skal skje framover.

Du kan jo spørre TS om de har hatt en dialog tidligere? 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (22 minutter siden):

Det står null om det har vært noen dialog her tidligere! 

Det tror jeg nok at det har vært med mindre TS avkrefter det. For det er jo ganske merkelig at det har gått så langt uten at hverken lærer eller moren har reagert. Så nå ba hun om et MØTE, og det er ikke det samme som at det ikke har vært dialog her. 

Læreren kan ikke ha "slike" møter, og det er nok en grunn til det uten at han ikke utfører jobben sin. Vi vet ingenting om hva som har skjedd i forkant av onsket om dette møte hvor mor vil legge planer (!) sammen med læreren om hva som skal skje framover.

Du kan jo spørre TS om de har hatt en dialog tidligere? 

Kan ikke ha "slike" møter? Hvorfor ikke? 

Har du arbeidserfaring fra skolen? "Slike" møter har vi når det er behov for det, initiert av foresatte, skole, ppt eller andre. Å legge planer sammen, er nesten alltid en god løsning, nettopp fordi man viser vilje til godt klima. Mye kan løses hvis man ønsker å løse det. 

Læreren omtalt i HI nekter å gjennomføre et kort lite møte. Tror ikke læreren engang har lov til å nekte, og han legger i alle fall ikke opp til å løse situasjonen. 

Anonymkode: fa1c7...785

ReneRene skrev (32 minutter siden):

Det står null om det har vært noen dialog her tidligere! 

Det tror jeg nok at det har vært med mindre TS avkrefter det. For det er jo ganske merkelig at det har gått så langt uten at hverken lærer eller moren har reagert. Så nå ba hun om et MØTE, og det er ikke det samme som at det ikke har vært dialog her. 

Læreren kan ikke ha "slike" møter, og det er nok en grunn til det uten at han ikke utfører jobben sin. Vi vet ingenting om hva som har skjedd i forkant av onsket om dette møte hvor mor vil legge planer (!) sammen med læreren om hva som skal skje framover.

Du kan jo spørre TS om de har hatt en dialog tidligere? 

Skolen kan ikke nekte dialog om de allerede har hatt det. De må jo fortsatt samarbeide med hjemmet. Jeg vet ikke hvordan du tolker "slike" møter. At læreren ikke tenker at det er behov for et møte, når han tydeligvis er en del av problemet til eleven, bør faktisk ikke være styrende. Selvsagt må man ha et møte om eleven sliter i foehold til læreren. Det betyr ikke at de må skifte ut læreren i klassa, men det kan være aktuelt at eleven får en annen kontaktlærer. Uansett hva læreren har gjort eller ikke gjort, har eleven rett på å føle trivsel og trygghet. Det å gå på skolen er fsktisk ikke frivillig, og da har skolen/kommunen ansvar for å ivareta de som faktisk må gå der. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Kan ikke ha "slike" møter? Hvorfor ikke? 

Har du arbeidserfaring fra skolen? "Slike" møter har vi når det er behov for det, initiert av foresatte, skole, ppt eller andre. Å legge planer sammen, er nesten alltid en god løsning, nettopp fordi man viser vilje til godt klima. Mye kan løses hvis man ønsker å løse det. 

Læreren omtalt i HI nekter å gjennomføre et kort lite møte. Tror ikke læreren engang har lov til å nekte, og han legger i alle fall ikke opp til å løse situasjonen. 

Anonymkode: fa1c7...785

Fordi læreren ikke ser at det er konstruktivt. Hvorfor han bedømmer det sånn blir bare spekulasjoner, men det er jo veldig begrenset info her. Jeg syns læreren kom med et godt forslag fordi å snakke over hodet på eleven i den alderen ( og egentlig alle aldre ) er veldig unyttig. Moren vil legge planer, mens det er sønnen og læreren som burde ha samtale her, og det tilbyr læreren. Samtidig som han også vil informere moren etterpå. Da er det ikke han som ikke vil ha dialog, så det blir veldig feil å si. Som du sier: mye kan løses om man ønsker det. 

Et "kort lite" møte? 🙂

Det var en gang et menneske skrev (3 minutter siden):

Skolen kan ikke nekte dialog om de allerede har hatt det. De må jo fortsatt samarbeide med hjemmet. Jeg vet ikke hvordan du tolker "slike" møter. At læreren ikke tenker at det er behov for et møte, når han tydeligvis er en del av problemet til eleven, bør faktisk ikke være styrende. Selvsagt må man ha et møte om eleven sliter i foehold til læreren. Det betyr ikke at de må skifte ut læreren i klassa, men det kan være aktuelt at eleven får en annen kontaktlærer. Uansett hva læreren har gjort eller ikke gjort, har eleven rett på å føle trivsel og trygghet. Det å gå på skolen er fsktisk ikke frivillig, og da har skolen/kommunen ansvar for å ivareta de som faktisk må gå der. 

Han nekter ikke dialog. 

Jo det er frivillig å gå på skole i Norge. Det er et tilbud alle har, men ingen tvang altså. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (56 minutter siden):

Han nekter ikke dialog. 

Jo det er frivillig å gå på skole i Norge. Det er et tilbud alle har, men ingen tvang altså. 

Det er skoleplikt i Norge. Barn kan enten gå på offentlig skole, privat skole eller ha hjemmeundervisning, men skole er altså ikke et frivillig tilbud. 

Anonymkode: 987a0...d61

Annonse

ReneRene skrev (49 minutter siden):

Han nekter ikke dialog. 

Jo det er frivillig å gå på skole i Norge. Det er et tilbud alle har, men ingen tvang altså. 

Nei, det er faktisk en rett og plikt til å gå på grunnskole i Norge. Foreldre som ikke sender barna sine på skolen blir faktisk meldt til barnevernet. I noen tilfeller kan det være at man godkjenner hjemmeundervisning, men skolegang er altså obligatorisk. 

ReneRene skrev (52 minutter siden):

Fordi læreren ikke ser at det er konstruktivt. Hvorfor han bedømmer det sånn blir bare spekulasjoner, men det er jo veldig begrenset info her. Jeg syns læreren kom med et godt forslag fordi å snakke over hodet på eleven i den alderen ( og egentlig alle aldre ) er veldig unyttig. Moren vil legge planer, mens det er sønnen og læreren som burde ha samtale her, og det tilbyr læreren. Samtidig som han også vil informere moren etterpå. Da er det ikke han som ikke vil ha dialog, så det blir veldig feil å si. Som du sier: mye kan løses om man ønsker det. 

Et "kort lite" møte? 🙂

En lærer kan ikke nekte fordi den ikke finner det konstruktivt. Nå er det veldig stor forskjell på maktforholdet mellom lærer/voksen elev/barn. At lærer ønsker å ordne opp mellom seg og elev uten forelder til stedet, hvis eleven sliter med relasjonen, er dette fsktisk maktmisbruk. Eleven har rettigheter som skal trygge dens skolegang. Hvor lett er det ikke for mange lærere å valse over elevene om de ønsker det? Det er ikke alle 15-åringer som har bein i nesa til å si hvordan de føler det rundt en situasjon direkte til læreren. Dette er ikke to likeverdige personer. 

ReneRene skrev (4 timer siden):

men eleven føler det sånn på grunn av misforståelser. I det ligger at læreren ikke har begått noen overtramp, men har reagert på hendelser eller utsagn han da ikke "har forstått"  Hvis TS formulerer seg riktig her, så kan det ikke bety noe annet. 

Det der er bare ren synsing fra deg, hi har ikke sagt det i det hele tatt. Slutt å lag din egen historie.

Anonymkode: f9c37...e18

ReneRene skrev (1 time siden):

Han nekter ikke dialog. 

Jo det er frivillig å gå på skole i Norge. Det er et tilbud alle har, men ingen tvang altså. 

Det er ingen skoleplikt, men det er opplæringsplikt i Norge i grunnskolen.

Maktforhold lærer/elev er ganske så skjevt. 16-åring mot voksen er også ganske skjevt.

Hadde dette vært min16-åring som gruet seg for å gå på skolen pga en lærer hadde jeg ønsket å ta det opp med skolen. 

Anonymkode: cbf3b...f9d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er skoleplikt i Norge. Barn kan enten gå på offentlig skole, privat skole eller ha hjemmeundervisning, men skole er altså ikke et frivillig tilbud. 

Anonymkode: 987a0...d61

Når man har hjemmeundervisning går man ikke på skole. Det er nettopp det man ikke gjør. 

Det var en gang et menneske skrev (1 time siden):

Nei, det er faktisk en rett og plikt til å gå på grunnskole i Norge. Foreldre som ikke sender barna sine på skolen blir faktisk meldt til barnevernet. I noen tilfeller kan det være at man godkjenner hjemmeundervisning, men skolegang er altså obligatorisk. 

En lærer kan ikke nekte fordi den ikke finner det konstruktivt. Nå er det veldig stor forskjell på maktforholdet mellom lærer/voksen elev/barn. At lærer ønsker å ordne opp mellom seg og elev uten forelder til stedet, hvis eleven sliter med relasjonen, er dette fsktisk maktmisbruk. Eleven har rettigheter som skal trygge dens skolegang. Hvor lett er det ikke for mange lærere å valse over elevene om de ønsker det? Det er ikke alle 15-åringer som har bein i nesa til å si hvordan de føler det rundt en situasjon direkte til læreren. Dette er ikke to likeverdige personer. 

Alle får hjemmeundervisning hvis de følger hvordan det skal foregå. Man kan ikke nekte mennesker å undervise barn hjemme når undervisningen er riktig og foregår på rett måte. Man kan bli meldt til barnevern om barnet har skolevegring, og også blir man meldt om barnet ikke får den opplæring ethvert barn har krav på. 

Du har kommet helt ut av tema her, og snakker generelt nå. 

ReneRene skrev (14 minutter siden):

Når man har hjemmeundervisning går man ikke på skole. Det er nettopp det man ikke gjør. 

Når du ikke kan noe om ting, kan du ikke bare være stille? Hjemmeundervisning er skole og elevene må innom skolen og avlegge tester som viser at de følger progresjon. Skole er mer enn bare "snauhaugen barneskole" 

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Alle får hjemmeundervisning hvis de følger hvordan det skal foregå. Man kan ikke nekte mennesker å undervise barn hjemme når undervisningen er riktig og foregår på rett måte. Man kan bli meldt til barnevern om barnet har skolevegring, og også blir man meldt om barnet ikke får den opplæring ethvert barn har krav på. 

Du har kommet helt ut av tema her, og snakker generelt nå. 

Hjemmeundervisning er ikke så lett som du skal ha det til. Poenget er at barnet har rett til å få en utdanning. Da kan ikke skolen/læreren stå i veien for dette, og de skal derfor tilrettelegge for at barn får gjennomføet dette. 

Nå er det du som synser fælt om denne elevens utfordringer. Vi andre har prøvd å si hvilke vei mor kan gå for å få den hjelpen hun trenger. 

Skolen/kommunen har et ansvar for at denne eleven, uansett personlighet og hjemmesituasjon, skal føle seg trygg og trives i skolen. Verre er det ikke. 

Det var en gang et menneske skrev (Akkurat nå):

Hjemmeundervisning er ikke så lett som du skal ha det til. Poenget er at barnet har rett til å få en utdanning. Da kan ikke skolen/læreren stå i veien for dette, og de skal derfor tilrettelegge for at barn får gjennomføet dette. 

Nå er det du som synser fælt om denne elevens utfordringer. Vi andre har prøvd å si hvilke vei mor kan gå for å få den hjelpen hun trenger. 

Skolen/kommunen har et ansvar for at denne eleven, uansett personlighet og hjemmesituasjon, skal føle seg trygg og trives i skolen. Verre er det ikke. 

Jeg har ikke sagt noe om at det er lett eller vanskelig. Du påsto at det ikke var frivillig å gå på skole, og at derfor måtte lærere ditt og datt for *barnas trivsel". Derav diskusjonen om hjemmeundervisning. 

Jeg synser ikke annet enn at jeg syns læreren kom med et godt tilbud. Du dro inn at de måtte ha en dialog, og da skrev jeg at det kan de fint ha hatt. Jeg kommenterte altså det du dro inn her. 

Du har gått rett i forsvar for denne moren og gutten uten å vite NOE om hverken dialog eller hva problemene består i. Ei heller vet du noe om foranledningen og hva lærer har som motiv for å ikke ville ha møter. Hvis noen synser her, så er det jo nettopp du. I høy grad også.

Jeg har holdt meg til at misforståelser ligger til grunn og at lærer har tilbudt samtale med eleven og påfølgende samtale med mor. 

ReneRene skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke sagt noe om at det er lett eller vanskelig. Du påsto at det ikke var frivillig å gå på skole, og at derfor måtte lærere ditt og datt for *barnas trivsel". Derav diskusjonen om hjemmeundervisning. 

Jeg synser ikke annet enn at jeg syns læreren kom med et godt tilbud. Du dro inn at de måtte ha en dialog, og da skrev jeg at det kan de fint ha hatt. Jeg kommenterte altså det du dro inn her. 

Du har gått rett i forsvar for denne moren og gutten uten å vite NOE om hverken dialog eller hva problemene består i. Ei heller vet du noe om foranledningen og hva lærer har som motiv for å ikke ville ha møter. Hvis noen synser her, så er det jo nettopp du. I høy grad også.

Jeg har holdt meg til at misforståelser ligger til grunn og at lærer har tilbudt samtale med eleven og påfølgende samtale med mor. 

Å, rull inn! 

Dette har du, som flere har påpekt, ikke noe som helst peiling på! Kan du vennligst holde deg unna ting du ikke kan noe om? 

Anonymkode: fa1c7...785

ReneRene skrev (14 minutter siden):

Jeg har ikke sagt noe om at det er lett eller vanskelig. Du påsto at det ikke var frivillig å gå på skole, og at derfor måtte lærere ditt og datt for *barnas trivsel". Derav diskusjonen om hjemmeundervisning. 

Jeg synser ikke annet enn at jeg syns læreren kom med et godt tilbud. Du dro inn at de måtte ha en dialog, og da skrev jeg at det kan de fint ha hatt. Jeg kommenterte altså det du dro inn her. 

Du har gått rett i forsvar for denne moren og gutten uten å vite NOE om hverken dialog eller hva problemene består i. Ei heller vet du noe om foranledningen og hva lærer har som motiv for å ikke ville ha møter. Hvis noen synser her, så er det jo nettopp du. I høy grad også.

Jeg har holdt meg til at misforståelser ligger til grunn og at lærer har tilbudt samtale med eleven og påfølgende samtale med mor. 

Herregud, som du kverulerer.

Anonymkode: f9c37...e18

ReneRene skrev (28 minutter siden):

Jeg har ikke sagt noe om at det er lett eller vanskelig. Du påsto at det ikke var frivillig å gå på skole, og at derfor måtte lærere ditt og datt for *barnas trivsel". Derav diskusjonen om hjemmeundervisning. 

Jeg synser ikke annet enn at jeg syns læreren kom med et godt tilbud. Du dro inn at de måtte ha en dialog, og da skrev jeg at det kan de fint ha hatt. Jeg kommenterte altså det du dro inn her. 

Du har gått rett i forsvar for denne moren og gutten uten å vite NOE om hverken dialog eller hva problemene består i. Ei heller vet du noe om foranledningen og hva lærer har som motiv for å ikke ville ha møter. Hvis noen synser her, så er det jo nettopp du. I høy grad også.

Jeg har holdt meg til at misforståelser ligger til grunn og at lærer har tilbudt samtale med eleven og påfølgende samtale med mor. 

Du går i sirkler. Som sagt spiller det faktisk ingen rolle hva som har eller ikke har blitt sagt. Om mor/elev ikke føler at de blir fulgt opp slik eleven trenger, kan de faktisk kreve at skolen tar tak, uavhengig om det dreier seg om noe eleven mistolker eller det er reelt. Føler ikke mor at kontaktlærer tar henne seriøst, går hun et hakk videre. Da kan du synes hva du vil om hva læreren har eller ikke har gjort. Jeg sier ikke dette for å forsvare verken morens eller elevens ståsted. For alt jeg vet er de en plage begge to, men det finnes nå allikevel en tjenestevei de kan følge. Og løsningen er ikke at læreren gjør helt sikkert rett i å nekte møte som du nevnte tidlig i tråden. Det er bare ikke slik skolesystemet virker. 

ReneRene skrev (13 timer siden):

Det står null om det har vært noen dialog her tidligere! 

Det tror jeg nok at det har vært med mindre TS avkrefter det. For det er jo ganske merkelig at det har gått så langt uten at hverken lærer eller moren har reagert. Så nå ba hun om et MØTE, og det er ikke det samme som at det ikke har vært dialog her. 

Læreren kan ikke ha "slike" møter, og det er nok en grunn til det uten at han ikke utfører jobben sin. Vi vet ingenting om hva som har skjedd i forkant av onsket om dette møte hvor mor vil legge planer (!) sammen med læreren om hva som skal skje framover.

Du kan jo spørre TS om de har hatt en dialog tidligere? 

Det står helt tydelig at det ikke har vært noen kontakt med lærer siden lærer kom inn i klassen i fjor høst. Trenger ikke spørre, det er allerede avklart. 

Anonymkode: ebeeb...ef8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...