Gå til innhold

Vi ga kjeks til en unge hvor mor er drit streng på kosthold 😭😭

Anbefalte innlegg

Hvis det er et barn barnet ditt liker å leke med, tror jeg at jeg ville sendt moren en melding. "Beklager at jeg glemte at Henrik ikke spiser kjeks og annet usunt. Vi er ikke så nøye på det, men jeg burde respektert at det er viktig for deg." Hvis du ikke unnskylder får han jo aldri dra til dere igjen. 

Fortsetter under...

ReneRene skrev (29 minutter siden):

Jeg tror faktisk jeg må skrive et innlegg her om hva det vil si å ydmyke noen gitt. Føler meg nesten forpliktet til det.

Det er ikke å ydmyke TS å skrive at hun reagerer unormalt her 🙂 hun beskriver en hysterisk mor som åpenbart har et problem eller to. Da bryr en seg ikke nevneverdig om en forglemmelse og hennes reaksjon. 

For all del, det trenger du på ingen måte å gjøre. Du irettesetter hi i plenum, akkurat som du gjorde i den tråden hvor ALLE dine kommentarer ble slettet. 

Anonymkode: 8ba52...0e4

Har mor gitt beskjed om hva barnet kan spise, eller er dette noe du har plukket opp? Om du ikke har fått noen direkte beskjed så er det en ikke-sak. Har du fått beskjed og glemte det så kan du ta en telefon eller sende en melding hvor du beklager glippen. Ingen stor skade skjedd uansett. 

Det var en glipp. Sånt skjer. Når noen har et så spesielt kosthold så kan foreldrene ikke vente at alle andre skal dyrke egne gulrøtter til barnet kommer på besøk. Så lenge det ikke handler om allergier eller religiøse begrensninger så tenker jeg at det er helt greit å servere noen normal mat. Det var jo ikke som om du stappa i ungen en hel marsipangris. En kjeks en gang i blant er ikke unormalt.

Den andre mora risikerer at det motsatte skjer som hun intenderer – ved å være så hysterisk på kosthold (og mest opptatt av hva som er mote for tiden) – kommer ungen til å få et usunt forhold til mat.

Ingen skade er skjedd, og jeg er enig med mannen din. Og jeg hadde ikke latt denne spinnville andre mora fått vite om det, heller. ;)

Anonymkode: e662d...950

Annonse

Ville ikke kalt det en glipp. Dette må hun forvente når barnet er borte på besøk, akkurat som at de må akseptere å spise det familien de er på besøk hos normalt spiser til middag. Å skulle diktere hva andre serverer er helt uhørt, HI trenger hverken unnskylde seg eller ha dårlig samvittighet 

Anonymkode: 01d42...b78

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Mener dere det? Jeg føler meg så dritt. Altså, så dårlig samvittighet over noen kjeks har jeg aldri hatt før. Aldri. Hvis den ungen får lov til å komme tilbake, skal han kun få frukt, for å kompensere. Åh dette vet jeg for lite om. Hun lager virkelig alt fra bunn, kjøttdeig kjøpes spesielt og hun kverner selv. Aner ikke hva jeg evt kan servere den ungen som er tillat.. Får lese mer på sosiale medier, kanskje jeg finner noe. Uff. Hi

Anonymkode: 6aee9...7f1

Det er ikke ditt ansvar å videreføre det regimet inn i ditt hjem altså. Såpass må en tåle om en sender ungene til noen andre, andre rutiner og andre regler. Det er en viktig del av å bli en brukbar samfunnsborger, akseptere at vi er forskjellige, innenfor rimelighetens grenser så klart. Servere en kjeks er ingen krise, ville forstått det om du ga nøtter på tross av instrukser til en med alvorlig allergi og endte på legevakta, men ikke en kjeks til ett ellers friskt barn. 

Anonymkode: 66402...8fd

ulenissen skrev (Akkurat nå):

Hadde kjøpt inn kjeks neste gang ungen kom også, med sjokolade! Klarer ikke sånne foreldre!

Og hvem blir taperen i en slik maktkamp, tenker du? Man kan være så uenig man vil, men man setter ikke barn i en slik lojalitetskonflikt med vitende og vilje. Da er man bare et usselt menneske selv. 

MissSaigon skrev (17 minutter siden):

Og hvem blir taperen i en slik maktkamp, tenker du? Man kan være så uenig man vil, men man setter ikke barn i en slik lojalitetskonflikt med vitende og vilje. Da er man bare et usselt menneske selv. 

Godt mulig, men det hadde jeg faktisk gitt blaffen i. 

Det er lov å ha flere tanker i hodet samtidig.  

Er du barnevakt?  I så fall bør du avklare eventuelle allergier osv på forhånd.  Er du barnevakt har du tatt på deg et ansvar.  Dette gjelder også om du tar med Per, 3 år, hjem fra barnehagen.  Da må ting avklares på forhånd.  

Har barna dine besøk av barn som har dukket opp av egen fri vilje?  Da tar du selvfølgelig hensyn til allergier.  Du trenger heller ikke provosere, du trenger ikke servere skinke-pizza om du har muslimske barn på besøk. Du trenger heller ikke servere smågodt til middag, men både kjeks, frossenpizza og posesuppe er vanlig å spise i Norge. 

Med to barn har jeg hatt perioder der det ofte har vært mange barn innom huset i løpet av en dag.  Vi spiser alminnelig mat, Kjøtt, fisk, vegetar.  Noen ganger har vi hjemmebakt grovbrød, andre dager har vi sliten loff.  Noen middager er laget av friske råvarer, andre dager har det vært fiskegrateng eller posesuppe.  Om barna har vært sultne mellom måltider har jeg vanligvis et utvalg av frukt, eventuelt er der yoghurt, frokostblanding, kjeks osv.  

Jeg ØNSKER å ha et sunt kosthold, men jeg er alenemor og jobber mer enn 100 %.  Mange foreldre har sine kjepphester vedrørende skjermtid, kosthold, aldersgrenser på film osv.  De kan ikke forvente at alle prioriterer som dem. 

Anonymkode: 2151d...b4e

ulenissen skrev (1 time siden):

Godt mulig, men det hadde jeg faktisk gitt blaffen i. 

Drit i at barnet blir den lidende part så lenge du kan slå deg på brystet og være herlig selvstendig, ikke sant? For her er det du og din følelse som er viktig, at barnet kommer i en skvis er irrelevant. 

Annonse

Det var sikkert det beste det barnet fikk å spise hele den dagen! 

Drit i moren!! Så lenge det ikke er snakk om allergier, så er det ingen som tar skade av ett par kjeks o.l. innimellom.

Mamma-til-3-jenter skrev (22 minutter siden):

Det var sikkert det beste det barnet fikk å spise hele den dagen! 

Drit i moren!! Så lenge det ikke er snakk om allergier, så er det ingen som tar skade av ett par kjeks o.l. innimellom.

Hvorfor snakker dere som at sunn mat ikke kan være god? Det er greit at denne moren strekker kostholdsregimet litt for langt, men ingen av oss vet da om hun ikke lager velsmakende OG sunn mat. 

Med mindre du har fått konkret beskjed av denne moren om å ikke mate ungen hennes med ditt eller datt, så har du ikke gjort noe feil her. 

Anonymkode: adc75...051

Jeg tenker at denne moren kan ikke detaljstyre hva som serveres hjemme hos andre og at enten må hun akseptere at barnet spiser noen ting hos andre som hun ikke tillater hjemme, eller så må hun avtale med barnet sitt hva han har lov å takke ja til når han er på besøk. 

Anonymkode: 3f7e1...a70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...