Gå til innhold

Ta en liten pause fra nybakt mor (bestevenninne)

Anbefalte innlegg

Jeg har en bestevenninne som fikk sin første baby for 3 måned siden, jeg er selvsagt utrolig glad for hennes vegne fordi dette er noe hun virkelig ønsket seg lenge! Jeg prøver å være en god venn som mulig men føler jeg selv blir utmatt om stadig baby snakk.. altså baby bleier baby oppkast, amming, hvor slitsomt det er å være mamma, stolt av baby og ja.. sikkert dere som har vert i samme båt vet hvor slitsomt det er å stadig høre om den babyen hele tiden. 

Føler litt sorg. At nå er hun en helt annen person da babyen trenger 101% av hennes oppmerksomhet. At alt hun har og si er om babyen og alt rundt den. Er umulig og få i det minste %10 av oppmerksomheten når vi henger da baby må underholdes hele tiden. Føler meg litt ego når jeg sier dette da jeg kan tenke meg hvor mye plass et lite menneske tar. Men som barnløs så er jo ikke det så kjekt å hele tiden høre om andres babyer, er  det dumt av meg å trekke meg bitte litt tilbake? Kanskje til babyen blir litt større og ikke skal hele tiden være senteret når vi henger? Ja uffa meg føler meg litt stygg nå men trodde ikke det skulle bli så voldsomt med baby snakk. Jeg er utrolig glad i min bestevenninne men føler jeg trenger en liten pause fra alt med baby å gjøre..

Anonymkode: f47c1...d95

Fortsetter under...

Ja du er ego, og du er også umoden. Du forstår hvorfor hun ikke kan ofre så mye tid på deg nå- kanskje ingen særlig td i det hele tatt siden en baby krever alt av henne når den er så liten. Likevel klager du og "vil trekke deg unna" 

Syns du skal gjøre det, og også fortelle henne hvorfor. Hun bør jo vite det, så hun slipper å grunne på hvorfor i den fasen hun er i nå. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (26 minutter siden):

Ja du er ego, og du er også umoden. Du forstår hvorfor hun ikke kan ofre så mye tid på deg nå- kanskje ingen særlig td i det hele tatt siden en baby krever alt av henne når den er så liten. Likevel klager du og "vil trekke deg unna" 

Syns du skal gjøre det, og også fortelle henne hvorfor. Hun bør jo vite det, så hun slipper å grunne på hvorfor i den fasen hun er i nå. 

Umoden fordi vi er i annen fase i livet? Så lenge man ikke har barn er  alle barnløse umoden? Synes det er litt rar tankegang. Vennskap går begge veier.. jeg blir ikke spurt engang hvordan det går med meg før jeg får lasset opp med info om baby.. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Umoden fordi vi er i annen fase i livet? Så lenge man ikke har barn er  alle barnløse umoden? Synes det er litt rar tankegang. Vennskap går begge veier.. jeg blir ikke spurt engang hvordan det går med meg før jeg får lasset opp med info om baby.. 

Nei, du er umoden fordi du motsetter deg å følge fornuft og heller går for å følge følelser her. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har en bestevenninne som fikk sin første baby for 3 måned siden, jeg er selvsagt utrolig glad for hennes vegne fordi dette er noe hun virkelig ønsket seg lenge! Jeg prøver å være en god venn som mulig men føler jeg selv blir utmatt om stadig baby snakk.. altså baby bleier baby oppkast, amming, hvor slitsomt det er å være mamma, stolt av baby og ja.. sikkert dere som har vert i samme båt vet hvor slitsomt det er å stadig høre om den babyen hele tiden. 

Føler litt sorg. At nå er hun en helt annen person da babyen trenger 101% av hennes oppmerksomhet. At alt hun har og si er om babyen og alt rundt den. Er umulig og få i det minste %10 av oppmerksomheten når vi henger da baby må underholdes hele tiden. Føler meg litt ego når jeg sier dette da jeg kan tenke meg hvor mye plass et lite menneske tar. Men som barnløs så er jo ikke det så kjekt å hele tiden høre om andres babyer, er  det dumt av meg å trekke meg bitte litt tilbake? Kanskje til babyen blir litt større og ikke skal hele tiden være senteret når vi henger? Ja uffa meg føler meg litt stygg nå men trodde ikke det skulle bli så voldsomt med baby snakk. Jeg er utrolig glad i min bestevenninne men føler jeg trenger en liten pause fra alt med baby å gjøre..

Din venninne har blitt voksen og der er ikke du ennå. Det er leit.

Anonymkode: bbf3d...50a

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Oh lord, GenZ begynner å formere seg og da blir venninnene deres sjalu og sørger over å ikke være i fokus. 

Anonymkode: 639b4...26d

Hvorfor så negativ? Vi har alle følelser og lovt å føle sorg og savn uten at det er noe tabu..  jeg er bare ikke noe interessert i baby boblen🥲

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Din venninne har blitt voksen og der er ikke du ennå. Det er leit.

Må jeg få barn for å bli voksen da?

Jeg var i motsatt situasjon. Etter jeg fikk barn så følte jeg ikke lenger at jeg hadde så mye til felles med bestevenninen,ettersom vi var i to helt ulike livssituasjoner. Så begynte  å heller være mer med andre foreldre med barn på samme alder. Så kan skjønne litt HI sin tankegang.

Anonymkode: bc3ee...4b2

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hvorfor så negativ? Vi har alle følelser og lovt å føle sorg og savn uten at det er noe tabu..  jeg er bare ikke noe interessert i baby boblen🥲

Det er jo ikke snakk om hva du føler. Det er hvordan du takler det å ikke få oppmerksomhet på tre måneder når det er en baby i bildet. Og du forstår jo også at det er krevende og tar tiden hennes nå. Hvis du vil være voksen og en ok venninne, så lar du henne ha fokus på babyen nå. Om noen måneder vil hun nok helst at hun får et pusterom uten den. Ha litt tålmodighet. 

Ja.

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Så folk i 40-50 årene uten barn, er ikke voksne...for en vinnende logikk 🤣

Anonymkode: b4ee4...3da

Nei, på mange vis er de ikke det. De er forvokste barn som fremdeles har seg selv i sentrum.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, på mange vis er de ikke det. De er forvokste barn som fremdeles har seg selv i sentrum.

Av alle dumme ting man skal lese her inne, så havna dette på toppen av lista. Godt gjort.

Anonymkode: b4ee4...3da

Å få barn er overveldende. Å være voksen er å ha forståelse for akkurat det. Det at du og venninnen din er på forskjellige sted i livet, aksepterer du bare. Hvis ikke er det ikke sikkert at hun foretrekker deg som venn særlig lenger hun heller. Vennskap går i begge retninger. Kanskje hun til og med syns det er deilig at du forsvinner ut av livet hennes i denne perioden.

Tre måneder er svært kort tid. Jeg tenker at problemet her er faktisk deg. Å få barn er vel noe av det største og overveldende som kan skje et menneske. Det eneste man gjør de første månedene er jo å være med babyen og bli kjent. I tillegg er det søvnmangel, hormoner og bekymringer (for førstegangs, gjør jeg ting riktig osv). Så at du etter tre måneder sutrer fordi babyen tar for stor plass og din venninne ikke er den samme sier mye om hvor umoden og selvsentrert du er. 
Hadde ungen vært to år er det selvsagt på tide å komme seg ut av babybobla. Her må faktisk du ta deg sammen. 

Anonymkode: 2c16b...cb7

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

jeg blir ikke spurt engang hvordan det går med meg før jeg får lasset opp med info om baby.. 

Nei, for babyen er hennes eneste fokus nå, og det skal den være. Du burde heller reagert hvis hun ikke var i babybobla. Livet hennes er for alltid endret. Du vil trekke deg tilbake til hun kan fokusere på deg og ditt. Da risikerer du å måtte vente lenge. Veldig lenge. Hun vil komme ut av den bobla hun er i nå, men barnet vil likevel være så mye viktigere enn deg, i all fremtid.

Anonymkode: 78174...cd1

Nei, for babyen er hennes eneste fokus nå, og det skal den være. Du burde heller reagert hvis hun ikke var i babybobla. Livet hennes er for alltid endret. Du vil trekke deg tilbake til hun kan fokusere på deg og ditt. Da risikerer du å måtte vente lenge. Veldig lenge. Hun vil komme ut av den bobla hun er i nå, men barnet vil likevel være så mye viktigere enn deg, i all fremtid.

Anonymkode: 78174...cd1

Ja det vet jeg? Jeg forventer ikke at hun skal velge MEG foran barnet sitt herregud? Men  fleste foreldre føles som mer selvsentrerte med babyen sin, jaaa nå handler hele livet hennes om denne babyen men går an å ta litt hensyn til andre uten å spamme om babyen. Det er andre der ute som foresatt er nybakte foreldre og spør i det minste «ja hvordan går det med deg?» . 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tre måneder er svært kort tid. Jeg tenker at problemet her er faktisk deg. Å få barn er vel noe av det største og overveldende som kan skje et menneske. Det eneste man gjør de første månedene er jo å være med babyen og bli kjent. I tillegg er det søvnmangel, hormoner og bekymringer (for førstegangs, gjør jeg ting riktig osv). Så at du etter tre måneder sutrer fordi babyen tar for stor plass og din venninne ikke er den samme sier mye om hvor umoden og selvsentrert du er. 
Hadde ungen vært to år er det selvsagt på tide å komme seg ut av babybobla. Her må faktisk du ta deg sammen. 

Anonymkode: 2c16b...cb7

Hvorfor er alt så negativt for alle her i denne tråden? (Forumet) Er det ikke lovt å savne litt sin venninne? Det er hennes liv ja men ikke mitt. Jeg er ikke direkte stygg mot henne som fleste her inne tenker😅. Men litt små lei av hele baby bobla at det ikke går an å ha en liten samtale uten baby her og baby der. At man blir helt «mombie». Jeg må ikke ta meg sammen fordi noen andre har valgt å ta en annen livsstil en meg.. jeg har lovt å føle på det jeg vil og man kan ikke noe får det. Bare fordi man ikke kan styre det man føler betyr ikke det at man er direkte stygg med personen.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ja det vet jeg? Jeg forventer ikke at hun skal velge MEG foran barnet sitt herregud? Men  fleste foreldre føles som mer selvsentrerte med babyen sin, jaaa nå handler hele livet hennes om denne babyen men går an å ta litt hensyn til andre uten å spamme om babyen. Det er andre der ute som foresatt er nybakte foreldre og spør i det minste «ja hvordan går det med deg?» . 

Hvorfor er alt så negativt for alle her i denne tråden? (Forumet) Er det ikke lovt å savne litt sin venninne? Det er hennes liv ja men ikke mitt. Jeg er ikke direkte stygg mot henne som fleste her inne tenker😅. Men litt små lei av hele baby bobla at det ikke går an å ha en liten samtale uten baby her og baby der. At man blir helt «mombie». Jeg må ikke ta meg sammen fordi noen andre har valgt å ta en annen livsstil en meg.. jeg har lovt å føle på det jeg vil og man kan ikke noe får det. Bare fordi man ikke kan styre det man føler betyr ikke det at man er direkte stygg med personen.

Du har lovt å føle?

Herre Gud for noen svar du får!

Du kan med god samvittighet trekke deg litt tilbake en periode. Skjønner godt at det er passe spennende (uinteressant) med timesvis med babysnakk. Heldigvis kommer se fleste ut av denne boblen etterhvert. (Noen gjør det aldri, og kan ikke ha en eneste samtale som ikke fokuserer inn på deres fantastisk barn)

Selv om jeg er trebarnsmor kan jeg relatere meg til hva du opplever. 

ReneRene skrev (12 timer siden):

Har du problem med leseforståelsen? Må da være lov å synes at det er kjedelig med baby/ungesnakk i timesvis! Trekke seg bittelitt tilbake vil ikke si å kutte all kontakt. Man er ikke ego og umoden for i en periode å trekke seg litt unna!

Jeg skjønner deg godt! Du har lov å trekke deg litt tilbake og ikke omfavne denne bobla hun er en del av. Jeg har 3 barn selv og jeg var ganske påpasselig med å ikke overrumple hele babytilværelsen på andre venner som ikke hadde barn. Jeg var bare 19 da jeg fikk mitt første barn, og jeg skjønte jo at det å snakke om søvn og gulping og bleier ikke er jevt for alle.

Noen er veldig i bobla, og det er slitsomt. Selv for oss som har barn. Nå er mine barn store, men jeg har ei venninne som fikk baby for ikke lenge siden. Jeg orker heller ikke snakke om baby konstant når vi er sammen. Du er ikke egoistisk av den grunn 

Anonymkode: 66f40...6f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...