Gå til innhold

Ang utgifter - økonomi

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ehm ja, det er mye! Jeg har 160kvm og brukte mye strøm forrige mnd og fikk 3750kr i strømregning. Men igjen, du har fire barn som bruker varmtvann og strøm. Jeg har kun en tenåring. Ring tv/internett og spør om du kan få det rimeligere (evt også kutt ut tv-biten om dere bruker Apple tv). Ring forsikring og spør om de har noe å gå på, sjekk om du kan få mobilabonnement rimeligere. Hva slags operatør har du nå?

Anonymkode: 2042b...9a2

Jeg har 280 kvm. Omtrent kun varmekabler.. dyrt. 

Anonymkode: 27389...d75

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Min årslønn er 655 000 kr. Men har vært sykemeldt og får min gamle lønn på den som var 620 000 kr. Jeg får ikke barnebidrag for det ene barnet. 

Det korte svarer er at du har altfor høye utgifter i forhold til inntekt. 

620 000 er ikke «i underkant av 700 000». Hvordan kan du ha utbetalt 47 000 i mnd  med den lønnen? Da må du ha veldig lavt skattetrekk. 

Jeg har ca 730 000 i årslønn, utbetalt ca 39 000 i mnd etter skatt. Tilsammen har vi ca 1,7 mill i lønn (før skatt) og betaler 24 000 i lån pr måned. Det inkluderer fortsatt betaling på mitt studielån. Vi sparer ca 6000 pr mnd, som brukes til ferie og fritidsaktiviteter. Med tre tenåringer i huset er ferie og aktiviteter dyrt, selv om vi ikke drar på spesielt fancy turer.

20 000 i utgifter til lån er MYE når du er alene. Og du har i tillegg lån på bil, utgifter til barnehage og sfo, kommunale avgifter osv. veldig høye strømutgifter.

Det hjelper lite hva huset er verdt, denne verdien betaler jo ikke de daglige utgiftene dine! For å få bedre råd må du enten øke inntektene eller redusere utgiftene. Avdragsfrihet kan jo være en løsning, hvorfor trenger dere tre mobiler når to av ungene er i barnehage og en på sfo? Trenger dere TV? 

Der kan være lurt å bestille en rådgivningstimer i banken for å diskutere mulighetene dine  og få hjelp til å sette opp et budsjett

Anonymkode: a1d4d...679

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det korte svarer er at du har altfor høye utgifter i forhold til inntekt. 

620 000 er ikke «i underkant av 700 000». Hvordan kan du ha utbetalt 47 000 i mnd  med den lønnen? Da må du ha veldig lavt skattetrekk. 

Jeg har ca 730 000 i årslønn, utbetalt ca 39 000 i mnd etter skatt. Tilsammen har vi ca 1,7 mill i lønn (før skatt) og betaler 24 000 i lån pr måned. Det inkluderer fortsatt betaling på mitt studielån. Vi sparer ca 6000 pr mnd, som brukes til ferie og fritidsaktiviteter. Med tre tenåringer i huset er ferie og aktiviteter dyrt, selv om vi ikke drar på spesielt fancy turer.

20 000 i utgifter til lån er MYE når du er alene. Og du har i tillegg lån på bil, utgifter til barnehage og sfo, kommunale avgifter osv. veldig høye strømutgifter.

Det hjelper lite hva huset er verdt, denne verdien betaler jo ikke de daglige utgiftene dine! For å få bedre råd må du enten øke inntektene eller redusere utgiftene. Avdragsfrihet kan jo være en løsning, hvorfor trenger dere tre mobiler når to av ungene er i barnehage og en på sfo? Trenger dere TV? 

Der kan være lurt å bestille en rådgivningstimer i banken for å diskutere mulighetene dine  og få hjelp til å sette opp et budsjett

Anonymkode: a1d4d...679

Det er sikkert inkludert barnetrygd og barnebidrag. Uansett skatter man ikke mye når man har så høyt rentefradrag. Med lån på 3mill og rente på 5% har man rentefradrag på 150.000kr. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er sikkert inkludert barnetrygd og barnebidrag. Uansett skatter man ikke mye når man har så høyt rentefradrag. Med lån på 3mill og rente på 5% har man rentefradrag på 150.000kr. 

Riktig. Jeg betaler lite skatt pga enslig forsørger og mye lån

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det vil si at du har 41.000 kr utbetalt i mnd i lønn med årsinntekt på 620.000?

Anonymkode: 08270...1ae

Nei. Jeg la til bidrag og barnetrygd. Jeg får utbetalt ca 37 000 kr

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvordan jeg kan ha det? Det går ikke nei.. går i minus hver mnd

Da høres det dessverre ikke ut som du har råd til huset. Har du vurdert å selge det og kjøpe noe billigere? Du har jo mye egenkapital. 

Anonymkode: 6670f...ef6

Det koster sykt mye å flytte fra et hus.. Med 4 mill i egenkapital kan det være en bedre løsning å satse på noen avdragsfrie mnd før to eldste barna flytter ut f eks… må jo være lettere å flytte med 2 barn enn 4 

Anonymkode: e9647...7b9

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det koster sykt mye å flytte fra et hus.. Med 4 mill i egenkapital kan det være en bedre løsning å satse på noen avdragsfrie mnd før to eldste barna flytter ut f eks… må jo være lettere å flytte med 2 barn enn 4 

To av barna går i bhg og ene på SFO så er i tilfelle bare ett som kanskje flytter ut om noen år.

Du har jo et veldig stort hus. Du nevner gulvvarme, det kan hende det lønner seg å sette inn varmepumpe og heller bruke den?

Bhg-prisen går ned en tusenlapp per barn til høsten, det vil jo hjelpe. 
Ta SFO-barnet ut av SFO nå mens du er sykmeldt? Lettvint å melde inn igjen.

Anonymkode: 08270...1ae

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

To av barna går i bhg og ene på SFO så er i tilfelle bare ett som kanskje flytter ut om noen år.

Med 3 barn og inntekt på 655000 er tilbud fra sbanken, f eks,  på boligkalkulator 1,2 mill … med 4 barn er det under 1 mill .. Hvor stort boligareal får du kjøpt for ca 5 mill der du bor? 

Jeg ville vurdert :

Øke nedbetalingstid på lånet eller ha ca  3 år med avdragsfrihet dersom banken sier det er ok. Etter det har trolig renta gått ned. 

Uansett ville jeg sjekket renten på lånet. 

Er du fagorganisert får man ofte bedre avtale på renter og forsikring, kan til og med lønne seg å melde seg inn i fagforening. 

På sikt ville jeg kjøpt mindre bolig, barn kan dele rom. 

Anonymkode: 102a3...5da

Jeg har "bare" 3 millioner i egenkapital. 

Hvorfor er det sykt dyrt å flytte?

Den eldste er 11 år... så kan ikke satse på det 🤷🏻‍♀️

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Med 3 barn og inntekt på 655000 er tilbud fra sbanken, f eks,  på boligkalkulator 1,2 mill … med 4 barn er det under 1 mill .. Hvor stort boligareal får du kjøpt for ca 5 mill der du bor? 

Ja, er kun det jeg får som mulighet. Jeg hadde aldri fått dette lånet uten min mann som ikke bor her lengre

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan bare 3 nå? Du skrev i Hi at huset var verst 7 millioner og at du hadde 3 millioner i lån. Det vil jo da si 4 millioner i EK.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvis ikke det er et relativt nytt hus, så er det som regel en del ting som skal fikses før salget ..i alle fall hvis du skal oppnå en god pris 

Jeg ville vurdert :

Øke nedbetalingstid på lånet eller ha ca  3 år med avdragsfrihet dersom banken sier det er ok. Etter det har trolig renta gått ned. 

Uansett ville jeg sjekket renten på lånet. 

Er du fagorganisert får man ofte bedre avtale på renter og forsikring, kan til og med lønne seg å melde seg inn i fagforening. 

På sikt ville jeg kjøpt mindre bolig, barn kan dele rom. 

Anonymkode: 102a3...5da

Ja. Tror jeg må gjøre noe sånt.

Men føler at huset kveler meg. Konstant bekymret økonomisk 

Hvordan bare 3 nå? Du skrev i Hi at huset var verst 7 millioner og at du hadde 3 millioner i lån. Det vil jo da si 4 millioner i EK.

Ja. Men eks eier litt av boligen fremdeles 

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Hvis ikke det er et relativt nytt hus, så er det som regel en del ting som skal fikses før salget ..i alle fall hvis du skal oppnå en god pris 

Det er 10 år. Ikke særlig mye som må fikses.

Vi er riktignok to, som tilsammen tjener 1,4 mill. Har 6 mill i lån, og betaler 40 000 i mnd. Har to barn. Går absolutt rundt, sparer også 10 000 i mnd i tilegg. Nå har vi bare to, og ganske små barn da, ser for meg en del utgifter der når de blir eldre. Har en bil. Lever godt, men har alltid vært passe nøkterne. Ingen dyre reiser her i gården.

Anonymkode: 9161f...08d

Anonym bruker skrev (På 10.1.2024 den 22.40):

Gitt husets verdi og lånet så er du innenfor grensen for avdragsfrihet, du burde prate med banken din 😊 bedre å beholde huset enn å pushe på å betale avdrag. Da får du med en (evt) verdistigning på huset også kan du heller begynne å betale avdrag igjen når renta går ned. Det ER tøffe tak nå for alle, fire barn er dyrt! 

Dette! Når du allerede har så lav belåningsgrad på huset, er det liten risiko for banken å innvilge avdragsfrihet. Kan være helt riktig for å holde skuta flytende for en periode, salg av bolig er dyrt og akkurat nå lite gunstig. 

Rente går nok noe ned snart, de langsiktige rentene over dammen antyder i hvert fall det. 

Anonymkode: 07b9b...13e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...