Gå til innhold

Tar dere jobben «med hjem»?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, alt for ofte. Ikke tanker om ting ble gjort riktig, men om oppgaver som ikke er ferdig enda. Jobber med komplekse problemstillinger med store mentale modeller. Det krever en del å få løst dette og mens jeg holder på tenker jeg på mulige måter å løse oppgaver på. Litt for ofte jobber jeg også hjemmefra om jeg kommer på en løsning jeg ønsker å teste eller om oppgaven har tatt lenger tid å løse enn ønskelig (trenger ikke ha noe med meg å gjøre) og jeg ønsker å ta inn litt tid. 

Anonymkode: a36b0...e2a

Annonse

Ja, men på en positiv måte. Jeg er forsker, og er så privilegert at jeg får jobbe med prosjekter som virkelig engasjerer meg. 
Før jobbet jeg som lege. Da hadde jeg hodet fullt av pasienter døgnet rundt. I lengden ble det for slitsomt, og jeg valgte å bytte beite. 

Anonymkode: 2a242...7ed

Annonse

Ja, men stort sett ikke sånn at det er plagsomt. Jobber som interaksjonsdesigner, plutselig kommer løsningen på et problem når jeg står å lager middag eller så er det forskjellige ting som trenger modnes underveis 😊 Soner ut jobben når andre ting krever hjernekapasitet da.

Anonymkode: 9e97f...d2e

Nei,på vinterstid gjør jeg jobben som regel de førsrte tre timene etter at jeg står opp. Så er det noe her og der i løpet av dagen, og tenker ikke jobb utenom det. Halve året har jeg ansvar døgnet rundt, men ikke noe jobb å snakke om. 

Jeg tok heller ikke med jobb hjem tidligere da jeg jobbet ute, bortsett fra sjeldne unntak. 

Anonymkode: 039c7...468

Ja, både konkret og i tankene. Jeg er ikke veldig opptatt av å skille jobb og fritid egentlig. Har i veldig mange år hatt en jobb med 24/7-tilgjengelighet og har også innredet hjemmekontor. Svarer på mail på kvelden, men kan også ta en treningstur midt på dagen. Har en «særskilt fri stilling» i staten. Jobber med mennesker, så kan også tenke fag når jeg egentlig har fri. 

Til en viss grad. Jeg har blitt flinkere med årene til å legge ting fra meg og avslutte jobben når jeg smekker døra bak meg, men det hender jo at det er ting jeg blir gående å tenke på som jeg enten må huske eller som jeg kunne vurdert eller gjort annerledes. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, heldigvis. Er renholder på en vgs. Når jeg går ut døra på jobb, så er jobben borte fra tankene. Kunne ikke hatt en jobb som har blitt med hjem. Da hadde jeg blitt syk 

Anonymkode: e17a6...636

Det er en øvelsessak altså. Da jeg var nyutdannet var det mye vanskeligere, og en nokså stor belastning, men med erfaring har i hvert fall jeg lært meg å håndtere det følelsesmessig. Selv om jeg tenker på de menneskene jeg møter i jobb fortsatt, skjer det sjeldnere og refleksjonene er mer rasjonelle og mindre emosjonelle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...