Gå til innhold

Du slutter i en jobb og arbeidsgiver betaler ikke ut sluttoppgjøret. Hva gjør du?

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig forbannet, så lurt med noen innspill fra andre som ikke er følelsesmessig engasjert. Ble behandlet ganske dårlig siste tiden som ansatt. 

Jeg etterspurte skriftlig og henviste til ferieloven. Da fikk jeg kun svar, blir gjort så fort det er mulig. Kort forklart, ordinær lønn var i desember, avsluttende forrige uke. Ingen begrunnelse hvorfor eller antydning til når. Svarte da at jeg forventer at dette blir ryddet opp i og utført i henhold til gjeldene regelverk. Ingen svar på denne. 

Hvor lenge ville du ventet før du tok grep? Usikker om jeg skal involvere advokat eller om jeg skal kjøre en prossess selv. 

Anonymkode: f8b31...5ae

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ferdig forbannet, så lurt med noen innspill fra andre som ikke er følelsesmessig engasjert. Ble behandlet ganske dårlig siste tiden som ansatt. 

Jeg etterspurte skriftlig og henviste til ferieloven. Da fikk jeg kun svar, blir gjort så fort det er mulig. Kort forklart, ordinær lønn var i desember, avsluttende forrige uke. Ingen begrunnelse hvorfor eller antydning til når. Svarte da at jeg forventer at dette blir ryddet opp i og utført i henhold til gjeldene regelverk. Ingen svar på denne. 

Hvor lenge ville du ventet før du tok grep? Usikker om jeg skal involvere advokat eller om jeg skal kjøre en prossess selv. 

Når sluttet du?

Det er litt ekstra jobb med sluttrengjøring så om du jobbet ut året må de få litt flere dager på seg.

Anonymkode: 6fff2...e6c

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Når sluttet du?

Det er litt ekstra jobb med sluttrengjøring så om du jobbet ut året må de få litt flere dager på seg.

Anonymkode: 6fff2...e6c

Alle timelister er levert og utbetalt, det er ingenting å avregne, kun sluttoppgjøret som gjenstår. Jeg har ingen goder eller annet. Lønn hvor dette skulle vært gjort opp var forrige uke, avsluttende lønnsoppgjør som det kalles. Mitt siste ordinære var i desember, men jeg forstår også at alt må være tilgjengelig for siste beregning, men det var den forrige uke. Jeg er ikke interessert i å ha noe utestående, for vedkommende skylder i grunn penger overalt. 

De jeg har vært borti har utbetalt pp lønnkjøringen etter siste lønn 

Så om dim siste lønn var 12.desember hadde sluttoppgjøret kommet 12.januar.

Jeg tenker at det ikke er vanlig å kjøre utbetalinger utenom løsningsdag, da må de betale ekstra for det til lønningskontor/regningskontor, så jeg hadde ventet til neste lønnskjøring før jeg maste.

Anonymkode: 34a03...3d7

Annonse

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Sluttoppgjør utbetales måneden etter at du slutter. 

Anonymkode: 75ac0...ddd

Hun har vel sagt ganske greit her at det ikke har skjedd 

HI; ta kontakt med lønningskontoret og gi beskjed om at dersom det ikke utbetales asap vil du ta kontakt med fagforeninga. (Ser du ikke er organisert, men det vet ikke de om du har gjort etter du slutta)

Anonymkode: f6198...67b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, hun sier at siste arbeidsmåned var desember og lønn for det var forrige uke, nå vil hun ha sluttoppgjøret.

Som flere her sier er det vanlig at sluttoppgjøret kommer måneden etter siste lønn.

HI; ta kontakt med lønningskontoret og gi beskjed om at dersom det ikke utbetales asap vil du ta kontakt med fagforeninga. (Ser du ikke er organisert, men det vet ikke de om du har gjort etter du slutta)

Takk, akkurat det som er tilfellet. 

Arbeidsgiver er dessverre lønningskontoret, har sendt Mail og bedt om oppgjør iht gjeldende regler, men får ingen svar tilbake. Jeg ble lagt for hat i det jeg sa opp jobben, for å si det sånn. Skikkelig profesjonelt. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, hun sier at siste arbeidsmåned var desember og lønn for det var forrige uke, nå vil hun ha sluttoppgjøret.

Som flere her sier er det vanlig at sluttoppgjøret kommer måneden etter siste lønn.

Det var nå, forrige uke. Da var arbeidsforhold avsluttet og alt avklart. Siste ordinære lønn var desember, som er hovedregel. Nå i januar var det avsluttende. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ordinær lønn i desember, avsluttende forrige uke. Da tolker jeg det som at hun ikke har jobbet mer etter desember og ergo er siste lønnsutbetaling nå 

Dersom jeg tar feil, så er jeg enig i at det kommer i februar. Det er likevel dårlig å ikke besvare henvendelser fra ansatte 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ordinær lønn i desember, avsluttende forrige uke. Da tolker jeg det som at hun ikke har jobbet mer etter desember og ergo er siste lønnsutbetaling nå 

Dersom jeg tar feil, så er jeg enig i at det kommer i februar. Det er likevel dårlig å ikke besvare henvendelser fra ansatte 

Du tolket helt riktig 😃

Jeg er helt sikker på at jeg skulle hatt det nå, men usikker på hvor mye bråk jeg skal lage (advokat f eks) eller om jeg skal la det gå litt tid før jeg trekker i de trådene 🤔 Aldri å foretrekke den varianten, om ikke det er helt nødvendig. 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du tolket helt riktig 😃

Jeg er helt sikker på at jeg skulle hatt det nå, men usikker på hvor mye bråk jeg skal lage (advokat f eks) eller om jeg skal la det gå litt tid før jeg trekker i de trådene 🤔 Aldri å foretrekke den varianten, om ikke det er helt nødvendig. 

Jeg ville nok gitt det litt tid. Hos oss må vi sende skjema om at ansatt slutter og huke av for at sluttoppgjør skal iverksettes. Det har vært desember og fri, kanskje har noe gått feil i prosessen og det er kostbart å kjøre lønn utenom faste datoer. Med mindre det er krise for deg nå mtp pengene så ville jeg venta og sett. Evt purra på svar/«true» med tillitsvalgt 

Kan hende man prioriterer å gjøre ferdig 2023 og bytte til nytt år før de kjører sluttoppgjør, som kan virke som i ditt tilfelle er feriepengene dine opptjent i 2023? Om de venter til nytt år og betaler disse ut i 2024, med innrapportering 2024 så slipper du også å skattes av de da de blir utbetalt i "riktig skatteår" . Første lønn utbetalt i januar kan hende er tilbakeført til 2023 system- og innrapporteringsmessig slik at det blir i starten av februar om de kjører det i samme lønning som resten. 

Når det er sagt,- skjønner godt din skepsis om du vet arbeidsgiver har dårlig historikk med å gjøre opp for seg opp mot leverandører og du i tillegg ikke får svar når du tar kontakt. Så kan virke som at ovennevnte ikke er tilfelle her, men kanskje er det sånn????

Anonymkode: a0cc6...fc3

Kan hende man prioriterer å gjøre ferdig 2023 og bytte til nytt år før de kjører sluttoppgjør, som kan virke som i ditt tilfelle er feriepengene dine opptjent i 2023? Om de venter til nytt år og betaler disse ut i 2024, med innrapportering 2024 så slipper du også å skattes av de da de blir utbetalt i "riktig skatteår" . Første lønn utbetalt i januar kan hende er tilbakeført til 2023 system- og innrapporteringsmessig slik at det blir i starten av februar om de kjører det i samme lønning som resten. 

Når det er sagt,- skjønner godt din skepsis om du vet arbeidsgiver har dårlig historikk med å gjøre opp for seg opp mot leverandører og du i tillegg ikke får svar når du tar kontakt. Så kan virke som at ovennevnte ikke er tilfelle her, men kanskje er det sånn????

Den er for januar, lønnen som var nå siste. Følger kontantprinsippet og for 2024. Ingenting å avregne, ellers ser jeg den altså, men jeg har ingen goder eller annet å avregne. Pensjon er i utgangspunktet ordinær otp, men denne har ikke blitt betalt inn siden 2022, oppdaget jeg i høst 😒

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Den er for januar, lønnen som var nå siste. Følger kontantprinsippet og for 2024. Ingenting å avregne, ellers ser jeg den altså, men jeg har ingen goder eller annet å avregne. Pensjon er i utgangspunktet ordinær otp, men denne har ikke blitt betalt inn siden 2022, oppdaget jeg i høst 😒

Hvis arbeidsgiver ikke har betalt inn pensjon for sine ansatte er det ganske alvorlig. Det er blitt kjempestrengt. Merkelig at arbeidsgiver fortsatt får drive da det ansees som like alvorlig som å ikke betale offentlige avgifter virker det som. Det kommer fort purringer om det blir avglemt for noen av våre klienter en måned ihvertfall. Og om man prøver og "Lure" systemet med å bytte hvor man sparer pensjon,- så blir det også kjapt avdekket om man ikke bytter,- altså bare avslutter den gamle og ikke oppretter ny avtale......

Kan være slik at det betales etterskuddsvis en gang i året,- men skulle uansett ha blitt betalt inn en gang til siden det forelå betaling i 2022... Om den var for 2021 så skulle det i 2023 blitt betalt for 2022. Tror det er like greit at du har sluttet, men jeg ville nok stått på og mast mer på å få utbetalt det du har tilgode og minn de også på pensjonen de skal sette av for deg...... Er du heldig går de lei og betaler ut for å bli ferdig og du får ditt før de virkelig store kravene kommer.

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Hvis arbeidsgiver ikke har betalt inn pensjon for sine ansatte er det ganske alvorlig. Det er blitt kjempestrengt. Merkelig at arbeidsgiver fortsatt får drive da det ansees som like alvorlig som å ikke betale offentlige avgifter virker det som. Det kommer fort purringer om det blir avglemt for noen av våre klienter en måned ihvertfall. Og om man prøver og "Lure" systemet med å bytte hvor man sparer pensjon,- så blir det også kjapt avdekket om man ikke bytter,- altså bare avslutter den gamle og ikke oppretter ny avtale......

Kan være slik at det betales etterskuddsvis en gang i året,- men skulle uansett ha blitt betalt inn en gang til siden det forelå betaling i 2022... Om den var for 2021 så skulle det i 2023 blitt betalt for 2022. Tror det er like greit at du har sluttet, men jeg ville nok stått på og mast mer på å få utbetalt det du har tilgode og minn de også på pensjonen de skal sette av for deg...... Er du heldig går de lei og betaler ut for å bli ferdig og du får ditt før de virkelig store kravene kommer.

Ganske mye drøyt som har foregått der, uten at jeg skal gå inn på alt. Overhørte i ett tilfellet at det var snakk om tvangsmulkt grunnet otp på rundt 15 000 uten at jeg har noe håndfast på at det stemmer, annet enn at ingenting er innbetalt siden 2022 og avtalen ble flyttet med innmelding senere, slik at jeg har stått uten avtale over en lengre periode. Det ligger også offentlig en tinglyst heftelse på nesten 200 000 til Skatteetaten. 

Har vært gjennom en konkurs før, kjenner heldigvis til at ansatte blir ivaretatt gjennom lønnsgarantifondet, har ordnet økonomi som tåler dette. Det tilfellet var nå arbeidsgiver ganske redelig, informerte og gjorde forsøk på å finne løsninger. Men i dette tilfellet her velger vedkommende å ikke svare eller ha noen kommunikasjon. Jeg ville hatt sympati om det ble gjort ett forsøk, men her skyldes det bare på alle andre i stedet i de sakene som går galt, gjerne aggressivt og nedlatende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...