Gå til innhold

Er det realistisk å gå ned 20 kg på et år?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er så sykt mange som misforstår dette. Det er ikke vanskeligere å holde vekten nede uten medisin om en har gått ned på medisin, det er bare sykt vanskelig å holde vekten nede uansett metode (kanskje med unntak av slankeoperasjoner når de fungerer optimalt). Det er ikke sprøyta som gjør at en går opp igjen, det er effekten av stor vektnedgang på en menneskekropp. Det er altså ikke noen grunn til å tro at de som har brukt medisiner oftere går opp igjen enn de som har gått ned uten. Medisin kan i alle fall i teorien gjøre det å holde vekten overkommelig om en fortsetter med den under oppfølging.

Som sagt, utrolig mange misforstår dette, avisene bidrar til dette med clickbait og tar fokus bort fra at å holde en vesentlig lavere vekt er tilnærmet umulig uansett metode. En legger ikke mer på seg av karbohydrater etter lavkarbo enn andre metoder heller, en legger bare ekstremt lett på seg uansett hva en spiser.

Derfor er medisiner som en også kan bruke for å vedlikeholde en revolusjon for fedmebehandlingen.

Anonymkode: 88840...d72

De har misforstått i helsevesenet også da?

De fleste som slutter med medikamentell behandling opplever å gå tilbake til utgangsvekten

https://www.helsenorge.no/overvekt-og-fedme/behandling-av-overvekt/

Anonymkode: d1db1...ba6

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Veier per i dag 82 kg og har lyst til å gå ned 20 kg.
Er det realistisk å klare det på 1 år?

Skal kutte ut sukker på hverdagene, spise mer frukt og grønt, mindre fett, magrere kjøtt og pålegg veldig kort oppsummert

Anonymkode: c3c23...850

Det vil bli beinhardt og kreve mer enn det du sktiver, tror 12 -15 kg er mer realistisk

Anonymkode: 07f48...c84

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De har misforstått i helsevesenet også da?

De fleste som slutter med medikamentell behandling opplever å gå tilbake til utgangsvekten

https://www.helsenorge.no/overvekt-og-fedme/behandling-av-overvekt/

Du har misforstått det jeg skriver.

Poenget er at vektoppgang ikke er spesielt for medikamentell behandling. De fleste som går ned i vekt går tilbake til utgangsvekten UANSETT METODE. Altså er ikke dette en grunn  til å anbefale folk å heller prøve selv eller å tenke at det er en bedre fremgangsmåte. Forskjellen er at en kan fortsette med medikamenter som vedlikehold. Man vet ikke nok enda men medikamentene kan motvirke noen av mekanismene som gjør at nesten alle går opp igjen, men det forutsetter at en er forberedt på å bruke medisiner.

Det er vektnedgang fører til vektoppgang fordi det setter i gang flere prosesser i kroppen for å øke vekten igjen. En av disse prosessene er økt sultfølelse i kombinasjon med vesentlig lavere forbrenning.

Medisinene kan redusere sultfølelsen og gjøre det lettere å holde på nye vaner. Men en må kanskje forberede seg på langvarig eller livslang medisinering slik den andre pasientgruppen som bruker semaglutid må. For 97% av oss er ikke alternativet å «klare det selv», alternativet er å likevel går opp igjen.

Vi er så indoktrinert med tanken om at fedme er et valg. Derfor drar vi fort også slutninger som at vektoppgang etter at en slutter med medisin er fordi pasienten har tatt en enkel utvei og returnert til usunne vaner (som vi også går ut i fra at alle overvektige har). Altså tror vi at å klare det uten medisin er oppskrift på suksess. Det er det beviselig ikke. Begge gruppene går opp i vekt av samme grunn; nemlig at de gikk ned i vekt i utgangspunktet.

Fedme er komplekst, det er svært få som klarer å kvitte seg med det permanent. Semaglutid er fortsatt nytt, men om en klarer å opprettholde virkning over tid kan det gjøre livet lettere for mange. Det er fremskritt, ikke en enkel og moralsk underlegen løsningZ

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du har misforstått det jeg skriver.

Poenget er at vektoppgang ikke er spesielt for medikamentell behandling. De fleste som går ned i vekt går tilbake til utgangsvekten UANSETT METODE. Altså er ikke dette en grunn  til å anbefale folk å heller prøve selv eller å tenke at det er en bedre fremgangsmåte. Forskjellen er at en kan fortsette med medikamenter som vedlikehold. Man vet ikke nok enda men medikamentene kan motvirke noen av mekanismene som gjør at nesten alle går opp igjen, men det forutsetter at en er forberedt på å bruke medisiner.

Det er vektnedgang fører til vektoppgang fordi det setter i gang flere prosesser i kroppen for å øke vekten igjen. En av disse prosessene er økt sultfølelse i kombinasjon med vesentlig lavere forbrenning.

Medisinene kan redusere sultfølelsen og gjøre det lettere å holde på nye vaner. Men en må kanskje forberede seg på langvarig eller livslang medisinering slik den andre pasientgruppen som bruker semaglutid må. For 97% av oss er ikke alternativet å «klare det selv», alternativet er å likevel går opp igjen.

Vi er så indoktrinert med tanken om at fedme er et valg. Derfor drar vi fort også slutninger som at vektoppgang etter at en slutter med medisin er fordi pasienten har tatt en enkel utvei og returnert til usunne vaner (som vi også går ut i fra at alle overvektige har). Altså tror vi at å klare det uten medisin er oppskrift på suksess. Det er det beviselig ikke. Begge gruppene går opp i vekt av samme grunn; nemlig at de gikk ned i vekt i utgangspunktet.

Fedme er komplekst, det er svært få som klarer å kvitte seg med det permanent. Semaglutid er fortsatt nytt, men om en klarer å opprettholde virkning over tid kan det gjøre livet lettere for mange. Det er fremskritt, ikke en enkel og moralsk underlegen løsningZ

Vil du si at det ikke er noe poeng å prøve å gå ned i vekt da? 

Anonymkode: c5020...cdb

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Der er jeg faktisk ganske uenig med deg.

Dersom man går ned ved hjelp av medisiner, shaker, pulver, ekstremkurer og lignende lærer man ingenting og hvordan kroppen reagerer på forskjellig type mat. Men vil ikke lære seg å leve på et sunt kosthold, og når målet er nådd og man liksom skal begynne å spise normalt igjen er det lettere å falle tilbake på gamle uvaner.

Dersom man går ned i vekt på et sunnere kosthold så er det ikke en slankekur, men en livsstilsendring.
Men har tatt et valg som ikke bare går på hvordan man skal gå ned i vekt, men også på hvordan man har tenkt å holde vekten etterpå.

Derfor velger jeg å prøve å gå ned i vekt ved hjelp av å endre kostholdet mitt ved tanke på at jeg ønsker å endre det til et sunnere et jeg også kan leve med etterpå og ikke medisiner.

HI

Anonymkode: c3c23...850

Og på hvilken måte er det enklere å beholde livsstilsendringen med sunt kosthold og trening mener du? Hvordan kommer det seg at tusentals mennesker går opp i vekt igjen? Jo fordi vi faller tilb ake i gamle vaner. 
Uansett om det gjelder slankemedisiner, Grete roedekurser, trening etc

Den som går på Wegovy har jo også gjort en livsstilsendring. Du må ho fortsatt spise mindre kalorier enn før for å gå ned i vekt, (for det skjønner jo alle). Med el uten medisiner. 
Så jeg fatter ikke hvorfor så mange tror at det er enklere å holde vekten etter vekttap uten medisiner. Finnes vel 1000tal levende eksempler på det motsatte.

Å bli beholde en vekt man har gått ned til er generelt supervanskelig. Jeg håper jeg klarer det denne gangen.

Anonymkode: e719d...806

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det stemmer nok for mange. Det jeg tenker er viktig er at man ikke sprer misinformasjon og moralisme om medisinene som nå har begynt å komme fordi en velger å tro på click bait og inngrodde fordommer mot overvektige.

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ekspertisen anbefaler det ikke om du ikke et sykelig overvektig. Jojoslanking er mer skadelig for kroppen enn å veie 15-20 kg for mye.

De anbefaler å ta sunnere valg i hverdagen, litt sunnere mat, litt mer bevegelse, men ikke slanking. Statistikken viser at over 95% av de som går ned i vekt går opp igjen, og for hver gang du vingler i vekta blir forbrenningen lavere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...