Gå til innhold

Er det realistisk å gå ned 20 kg på et år?

Anbefalte innlegg

Veier per i dag 82 kg og har lyst til å gå ned 20 kg.
Er det realistisk å klare det på 1 år?

Skal kutte ut sukker på hverdagene, spise mer frukt og grønt, mindre fett, magrere kjøtt og pålegg veldig kort oppsummert

Anonymkode: c3c23...850

Fortsetter under...

Det er bare et spørsmål om hvor sterkt du vil det.

Rent matematisk kan du gå ned to kilo i uken ganske lenge ved å ikke spise, noe som på ingen måte anbefales, en kilo i uken ved å spise 1000 kcal mindre pr dag enn du trenger for vedlikehold. En god stund burde det gå helt fint om du passer inntaket. Før eller senere vil forbruket ditt være såpass redusert at det som før var 1000 kcal underskudd har krympet til 500, og vekten reduseres med en halvkilo i uka. Etter en stund må du enten knipe inn mer eller akseptere den vekten du har på det tidspunktet. 

Vær obs på at vedlikehold av din nye vekt kan være vanskeligere enn vektreduksjon.

Anonymkode: 0c248...75e

Helt uproblematisk, det vanskelige er å holde vekten nede etterpå.

Det er et faktum at forbrenningen til en person som har vært overvektig er lavere enn for en person som alltid har vært slank, så du må forsake litt for å holde vekten nede.

Er du villig til det går det helt fint.

Et godt tips er å "tenke som en slank" hele tiden, spis og lev som du vil gjøre når du blir slank, så vil du nå vekten du kan ha med livsstilen du ønsker.

Anonymkode: d1db1...ba6

Annonse

Ja, en halv kg pr uke er helt mulig å gjennomføre. Tren styrke også, for det er fett du vil miste, ikke muskler. Ta vare på de, det kommer godt med for videre livsstil og forbrenning. 

Anonymkode: e9178...120

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Hæ??
Den skjønte jeg ikke

HI

Det er navnet på slankesprøyten...

Men ingen vits i å hive seg på en livslang avtale med den om du kan klare det selv, for den kan du jo ikke slutte med igjen.

Det er mulig. Sønnen min tok grep og han gikk ned 20 på ett år. Han reduserte porsjonsmendgden på middagene sine, kuttet ned betraktelig på snacks og begynte å trimme. Han syklet og gikk. Drakk mer vann istedet for brus selv om det var sukkerfri brus. 

Han hadde et par platå også ila året. Slike platåer kan være demotiverende, men det er uhyre viktig å fortsette planen likevel for plutselig skjønner kroppen at du mener alvor 😄

Du klarer dette fint 🤗

Anonymkode: 62e73...cec

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Men ingen vits i å hive seg på en livslang avtale med den om du kan klare det selv, for den kan du jo ikke slutte med igjen.

Nei, den har jeg definitivt ikke lyst til å prøve meg på..

HI

Annonse

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det går fint om du vil nok. Jeg gikk ned førti kilo på et halvår. 

Anonymkode: 60b88...e30

Hvor mange kalorier spiste du per dag da?

Anonymkode: 4636d...6e2

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Et snitt på ca 1,5 kilo i uka er mye. Hvordan klarte du det?

Anonymkode: eacbd...d41

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er mye. Ble du ikke veldig slapp? Jeg har selv gått ned veldig mye på kort tid, og så mer, men da i vesentlig mye roligere tempo. Det var vel omtrent 20 kg på 6 måneder, og deretter rundt 7-8 kg til de neste 3 månedene. Det merkes på kroppen. Var du veldig overvektig?

Anonymkode: d4f17...692

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det er mye. Ble du ikke veldig slapp? Jeg har selv gått ned veldig mye på kort tid, og så mer, men da i vesentlig mye roligere tempo. Det var vel omtrent 20 kg på 6 måneder, og deretter rundt 7-8 kg til de neste 3 månedene. Det merkes på kroppen. Var du veldig overvektig?

Anonymkode: d4f17...692

Jeg var 105 kilo. Spiste i godt kaloriunderskudd og trente hver dag. Unna meg litt snop om lørdagen. Gikk overraskende greit. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er så sykt mange som misforstår dette. Det er ikke vanskeligere å holde vekten nede uten medisin om en har gått ned på medisin, det er bare sykt vanskelig å holde vekten nede uansett metode (kanskje med unntak av slankeoperasjoner når de fungerer optimalt). Det er ikke sprøyta som gjør at en går opp igjen, det er effekten av stor vektnedgang på en menneskekropp. Det er altså ikke noen grunn til å tro at de som har brukt medisiner oftere går opp igjen enn de som har gått ned uten. Medisin kan i alle fall i teorien gjøre det å holde vekten overkommelig om en fortsetter med den under oppfølging.

Som sagt, utrolig mange misforstår dette, avisene bidrar til dette med clickbait og tar fokus bort fra at å holde en vesentlig lavere vekt er tilnærmet umulig uansett metode. En legger ikke mer på seg av karbohydrater etter lavkarbo enn andre metoder heller, en legger bare ekstremt lett på seg uansett hva en spiser.

Derfor er medisiner som en også kan bruke for å vedlikeholde en revolusjon for fedmebehandlingen.

Anonymkode: 88840...d72

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er så sykt mange som misforstår dette. Det er ikke vanskeligere å holde vekten nede uten medisin om en har gått ned på medisin, det er bare sykt vanskelig å holde vekten nede uansett metode (kanskje med unntak av slankeoperasjoner når de fungerer optimalt). Det er ikke sprøyta som gjør at en går opp igjen, det er effekten av stor vektnedgang på en menneskekropp. Det er altså ikke noen grunn til å tro at de som har brukt medisiner oftere går opp igjen enn de som har gått ned uten. Medisin kan i alle fall i teorien gjøre det å holde vekten overkommelig om en fortsetter med den under oppfølging.

Som sagt, utrolig mange misforstår dette, avisene bidrar til dette med clickbait og tar fokus bort fra at å holde en vesentlig lavere vekt er tilnærmet umulig uansett metode. En legger ikke mer på seg av karbohydrater etter lavkarbo enn andre metoder heller, en legger bare ekstremt lett på seg uansett hva en spiser.

Derfor er medisiner som en også kan bruke for å vedlikeholde en revolusjon for fedmebehandlingen.

Der er jeg faktisk ganske uenig med deg.

Dersom man går ned ved hjelp av medisiner, shaker, pulver, ekstremkurer og lignende lærer man ingenting og hvordan kroppen reagerer på forskjellig type mat. Men vil ikke lære seg å leve på et sunt kosthold, og når målet er nådd og man liksom skal begynne å spise normalt igjen er det lettere å falle tilbake på gamle uvaner.

Dersom man går ned i vekt på et sunnere kosthold så er det ikke en slankekur, men en livsstilsendring.
Men har tatt et valg som ikke bare går på hvordan man skal gå ned i vekt, men også på hvordan man har tenkt å holde vekten etterpå.

Derfor velger jeg å prøve å gå ned i vekt ved hjelp av å endre kostholdet mitt ved tanke på at jeg ønsker å endre det til et sunnere et jeg også kan leve med etterpå og ikke medisiner.

HI

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dersom man går ned ved hjelp av medisiner, shaker, pulver, ekstremkurer og lignende lærer man ingenting og hvordan kroppen reagerer på forskjellig type mat. Men vil ikke lære seg å leve på et sunt kosthold, og når målet er nådd og man liksom skal begynne å spise normalt igjen er det lettere å falle tilbake på gamle uvaner.

Dersom man går ned i vekt på et sunnere kosthold så er det ikke en slankekur, men en livsstilsendring.
Men har tatt et valg som ikke bare går på hvordan man skal gå ned i vekt, men også på hvordan man har tenkt å holde vekten etterpå.

Derfor velger jeg å prøve å gå ned i vekt ved hjelp av å endre kostholdet mitt ved tanke på at jeg ønsker å endre det til et sunnere et jeg også kan leve med etterpå og ikke medisiner.

HI

Uansett hvordan man går ned, så vil kroppen alltid hige etter å komme tilbake til den høyste vekten den har hatt.

Anonymkode: eacbd...d41

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

HI

Det spiller liten rolle om du er enig, det jeg skriver er godt støttet av tilgjengelige forskningsresultater.

Nå som dette er blitt litt mer akseptert, for det ligger ganske dypt forankret i kulturen vår at fedme kun skyldes svake individ, ville jeg anbefale alle som planlegger vesentlige vekttap å starte hos fastlegen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...