Anonym bruker Skrevet 11. januar 2024 #51 Del Skrevet 11. januar 2024 Anonym bruker skrev (På 10.1.2024 den 20.52): Jeg synes det er langt mer betenkelig med gjengen av karer med pappaperm som samtidig hat barnet de har permisjon got å passe på i barnehage på fulltid. Anonymkode: 8b81e...c03 Ja, kjenner til mange sånne. Pusser opp huset, gamer eller har en bijobb (svart selvsagt), mens barnet går fulltid i barnehage (og mor er den som må hente, og også gjerne levere). Jobbet i barnehage, og sett utallige eksempler på det, nokså utbredt i bygdenorge er midt inntrykk. Anonymkode: ff3e6...a1b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150056722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #52 Del Skrevet 12. januar 2024 "Sandra Bruflot, leder av Høyres kvinneforum, uttaler: Det spiller ingen rolle hva foreldrene gjør mens barna er i barnehagen. Hvis de vil ligge på sofaen: Kjør på. Det er sikkert både fortjent og nødvendig. Foreldre skal ha overskudd, de også." Men barna trenger ikke overskudd? Anonymkode: bf60e...6a3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150056866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #53 Del Skrevet 12. januar 2024 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): "Sandra Bruflot, leder av Høyres kvinneforum, uttaler: Det spiller ingen rolle hva foreldrene gjør mens barna er i barnehagen. Hvis de vil ligge på sofaen: Kjør på. Det er sikkert både fortjent og nødvendig. Foreldre skal ha overskudd, de også." Men barna trenger ikke overskudd? Anonymkode: bf60e...6a3 Hvis barnehagen er så forferdelig som dere skal ha det til,så skjønner jeg ikke hvorfor dere bruker barnehage i det hele tatt. Anonymkode: 412a1...342 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150056869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #54 Del Skrevet 12. januar 2024 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Hvis barnehagen er så forferdelig som dere skal ha det til,så skjønner jeg ikke hvorfor dere bruker barnehage i det hele tatt. Anonymkode: 412a1...342 Jeg har ikke sagt at barnehage er forferdelig, men jeg har ikke brukt det for å digge meg selv. Jeg har brukt det når jeg har vært på jobb. Anonymkode: bf60e...6a3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150056876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #55 Del Skrevet 12. januar 2024 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Jeg har ikke sagt at barnehage er forferdelig, men jeg har ikke brukt det for å digge meg selv. Jeg har brukt det når jeg har vært på jobb. Anonymkode: bf60e...6a3 Men tanken har ikke slått deg at mange elsker å være i barnehagen med alle vennene sine? Anonymkode: 412a1...342 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150056880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #56 Del Skrevet 12. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis barnehagen er så forferdelig som dere skal ha det til,så skjønner jeg ikke hvorfor dere bruker barnehage i det hele tatt. Anonymkode: 412a1...342 Barnehage er ikke forferdelig, tror ingen har sagt det. Men et barn lærer noe nytt og utvikler seg hver eneste dag, så en dag i barnehagen kan best sammenlignes med hvordan det er for oss voksne å være nye i jobb. Jeg vet hvor slitsomt jeg som voksen syns det er. Barnas hjerne er i stadig utvikling, og dette krever at barn får søvn, hvile og rolige dager innimellom for å både ta til seg alt det har lært, og for å hente seg inn. Når barna da har lengre dager i barnehagen enn hva foreldrene jobber (sånn må det nesten bare bli for å få logistikken til å gå opp hvis man ikke er 2 som kan bytte på å levere/hente), og så skal de i tillegg få færre dager til å hente seg inn, det stusser jeg på. At de voksne har en fridag innimellom til å få unna ærend og andre ting, det er nå så. Men at man velger bort ferie sammen med barna, det er for meg uforståelig. Jeg merker jeg er glad for at her jeg bor (alle kommunene i nærheten), er det stengt 3 uker om sommeren, romjula og i påskeuka. Da får ihvertfall barna et minimum av den ferien de bør ha. Anonymkode: 6437a...8a7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150056882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #57 Del Skrevet 12. januar 2024 Jeg valgte å sende barnet mitt i barnehagen, selv om jeg var hjemmeværende. Det var ikke fordi jeg skulle ha dagene fri, men fordi jeg mener barna lærer enormt mye i barnehagen, spesielt sosialt samspill. Nå leverte jeg senest mulig og hentet tidligst mulig, men noen timer hver dag. Anonymkode: 493ff...291 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150056885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #58 Del Skrevet 12. januar 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg valgte å sende barnet mitt i barnehagen, selv om jeg var hjemmeværende. Det var ikke fordi jeg skulle ha dagene fri, men fordi jeg mener barna lærer enormt mye i barnehagen, spesielt sosialt samspill. Nå leverte jeg senest mulig og hentet tidligst mulig, men noen timer hver dag. Anonymkode: 493ff...291 Det tenker jeg er helt riktig av deg. Barnehagen er ikke barnepass, det er en del av utdanningsløpet til barna våre. En viktig arena for å lære, utvikle seg og sosialiseres. Så at barna er i barnehagen noen timer hver dag i hverdagen tror jeg er viktig (vil så klart variere ut ifra alder på barnet, barnets forutsetninger osv.). Men i ferier, da er ikke nødvendigvis det pedagogiske opplegget på plass. De faste voksne er kanskje borte, og vennene er borte. Da vil ofte barnet ha det best hjemme sammen med sin familie. Hvis foreldre jobber, er syke eller av andre grunner ikke greier å ta godt vare på barna i ferien, så vil jo så klart barnehagen kunne være et godt alternativ. Men å sende barna i barnehagen for å selv gå på ski i juleferien, det syns jeg er ganske så drøyt. Ser noen i tråden klager over at barnehageansatte vil ha fri i tide og utide, og det stemmer ikke. Men de ansatte i barnehagen har 5 uker ferie som de fleste andre, og det blir gjerne noen dager avspasering i løpet av året pga. møter ol, og disse dagene skal jo tas ut, det har alle ansatte krav på. Og i utgangspunktet settes det ikke inn vikar for verken ferieavvikling eller avspasering. Så når de ansatte ikke får tatt ut ferie i for eksempel romjula, da det kanskje er færre barn (må være et viss antall voksne på avdeling selv om det kun er et par barn som kommer), så vil de kanskje måtte ta ut ferie ellers på året når barnegruppen er full. Det fører til at den allerede dårlige bemanningen blir enda dårligere, noe som igjen går ut over barna. Anonymkode: 6437a...8a7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150056888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #59 Del Skrevet 12. januar 2024 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Barnehage er ikke forferdelig, tror ingen har sagt det. Men et barn lærer noe nytt og utvikler seg hver eneste dag, så en dag i barnehagen kan best sammenlignes med hvordan det er for oss voksne å være nye i jobb. Jeg vet hvor slitsomt jeg som voksen syns det er. Barnas hjerne er i stadig utvikling, og dette krever at barn får søvn, hvile og rolige dager innimellom for å både ta til seg alt det har lært, og for å hente seg inn. Når barna da har lengre dager i barnehagen enn hva foreldrene jobber (sånn må det nesten bare bli for å få logistikken til å gå opp hvis man ikke er 2 som kan bytte på å levere/hente), og så skal de i tillegg få færre dager til å hente seg inn, det stusser jeg på. At de voksne har en fridag innimellom til å få unna ærend og andre ting, det er nå så. Men at man velger bort ferie sammen med barna, det er for meg uforståelig. Jeg merker jeg er glad for at her jeg bor (alle kommunene i nærheten), er det stengt 3 uker om sommeren, romjula og i påskeuka. Da får ihvertfall barna et minimum av den ferien de bør ha. Anonymkode: 6437a...8a7 Det er den fridagen "innimellom" det er snakk om. Ingen i full jobb har så mange feriedager at det kan dekke barnehagens pålagte ferie pluss alle planleggingsdagene og i tillegg ukesvis med aleneferie. Det går ikke opp. Debatten går egentlig på om foreldre i vanlig jobb aldri noensinne kan gjøre noe annet enn å jobbe mens barna er i barnehagen, eller om det er ok å bruke noen timers barnehagetid i løpet av et år på private ærend. Det er derfor folk reagerer så sterkt, spesielt de som ikke har tilgang til annet barnepass, besteforeldre og sånt. Anonymkode: 4456f...38e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150056890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #60 Del Skrevet 12. januar 2024 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det er den fridagen "innimellom" det er snakk om. Ingen i full jobb har så mange feriedager at det kan dekke barnehagens pålagte ferie pluss alle planleggingsdagene og i tillegg ukesvis med aleneferie. Det går ikke opp. Debatten går egentlig på om foreldre i vanlig jobb aldri noensinne kan gjøre noe annet enn å jobbe mens barna er i barnehagen, eller om det er ok å bruke noen timers barnehagetid i løpet av et år på private ærend. Det er derfor folk reagerer så sterkt, spesielt de som ikke har tilgang til annet barnepass, besteforeldre og sånt. Anonymkode: 4456f...38e Jeg har forstått det sånn at denne debatten bunner i det avisinnlegget fra en far som sendte ungene i barnehagen i romjula for å gå på ski. Å det er det jeg svarer ut ifra. Så klart skal man kunne ta seg en dag innimellom. Men det virker som at det er mange som trenger å få en større forståelse av hvor slitsomt barnehagen er for barn, at det er en arbeidsdag for dem. Og at de også trenger noen fridager innimellom. Det er faktisk viktig for deres utvikling. Hvis man som foreldre tar seg en fridag innimellom, men også gor barna kortere dager hvis de har mulighet, en fridag innimellom hvis de kan og har de hjemme i ferier, da handler ikke denne debatten om dem. Det handler mer om de som aldri gir barna mer enn et minimum av fri/ferie, selv om de har mulighet til det. Da tenker jeg det er på tide å gå i seg selv. Noen har kanskje gode grunner, men det gjelder absolutt ikke alle. Vet selv om flere lærere på barneskolen som kun gir barnehagebarna sine det absolutte minimum av ferie, selv om de absolutt har mulighet til å gi barna mer fri (som nevnt tidligere er det ikke i ferier det pedagogiske opplegget i barnehagen nødvendigvis skjer, og det kan både være andre ansatte der, ingen av vennene tilstede og avdelinger som slås sammen). Det er også dessverre en kjensgjerning at det er de minste barna i barnehagen som har minst fri. Førskolebarn får oftere fri, både i ferier og en fri dag innimellom. Det gjør ikke de barna som går på småbarn. Hvorfor det? Det blir jo kun spekulasjoner, men er det fordi det er enklere å ha en femåring hjemme enn en toåring? Er ikke det litt trist isåfall? Angående ferie fra barnehagen, skal barn ha minimum 4 uker ferie i løpet av året, pluss at det er 5 planleggingsdager. Det er 5 uker, noe de fleste arbeidstakere i Norge har. Så i utgangspunktet går det akkurat opp, men da uten noe aleneferie, hvis man er aleneforsørger. Anonymkode: 6437a...8a7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150056900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #61 Del Skrevet 12. januar 2024 Anonym bruker skrev (På 9.1.2024 den 7.00): En liten etterdønning av juleferien, nå diskuteres det behovsprøvd tid i barnehagen i forbindelse med ferier. Hva tenker dere om dette? Jeg ser absolutt poenget med avvikling av ferie for ansatte og den økonomiske og praktiske fordelen ved å redusere bemanning, men samtidig klarer jeg ikke helt å se hvordan det skal gjennomføres i praksis. Hvis du selv melder inn ferie, det er jo umulig å etterprøve, ergo blir det uansett basert på tillit. Ingen vet jo om jeg skal på jobb, ha hjemmekontor den dagen, spise lunsj med mannen eller om jeg skal vaske huset før jul, for å sette det litt på spissen. https://www.vg.no/nyheter/i/MoQpp5/barnehage-ansatt-ut-mot-voksenfri-naa-vil-han-endre-loven https://www.vg.no/nyheter/i/zEmMP1/sendte-barna-i-barnehagen-for-aa-ta-voksenferie-for-en-gave Anonymkode: f0e1a...a55 Jeg har fibromyalgi og når barna var små var jeg avhengig av at barna var i barnehagen på mandag etter arbeidshelg selv om jeg hadde fri. Hadde ikke klart 100% jobb ellers Anonymkode: 9873e...7c3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150056903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #62 Del Skrevet 12. januar 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har forstått det sånn at denne debatten bunner i det avisinnlegget fra en far som sendte ungene i barnehagen i romjula for å gå på ski. Å det er det jeg svarer ut ifra. Så klart skal man kunne ta seg en dag innimellom. Men det virker som at det er mange som trenger å få en større forståelse av hvor slitsomt barnehagen er for barn, at det er en arbeidsdag for dem. Og at de også trenger noen fridager innimellom. Det er faktisk viktig for deres utvikling. Hvis man som foreldre tar seg en fridag innimellom, men også gor barna kortere dager hvis de har mulighet, en fridag innimellom hvis de kan og har de hjemme i ferier, da handler ikke denne debatten om dem. Det handler mer om de som aldri gir barna mer enn et minimum av fri/ferie, selv om de har mulighet til det. Da tenker jeg det er på tide å gå i seg selv. Noen har kanskje gode grunner, men det gjelder absolutt ikke alle. Vet selv om flere lærere på barneskolen som kun gir barnehagebarna sine det absolutte minimum av ferie, selv om de absolutt har mulighet til å gi barna mer fri (som nevnt tidligere er det ikke i ferier det pedagogiske opplegget i barnehagen nødvendigvis skjer, og det kan både være andre ansatte der, ingen av vennene tilstede og avdelinger som slås sammen). Det er også dessverre en kjensgjerning at det er de minste barna i barnehagen som har minst fri. Førskolebarn får oftere fri, både i ferier og en fri dag innimellom. Det gjør ikke de barna som går på småbarn. Hvorfor det? Det blir jo kun spekulasjoner, men er det fordi det er enklere å ha en femåring hjemme enn en toåring? Er ikke det litt trist isåfall? Angående ferie fra barnehagen, skal barn ha minimum 4 uker ferie i løpet av året, pluss at det er 5 planleggingsdager. Det er 5 uker, noe de fleste arbeidstakere i Norge har. Så i utgangspunktet går det akkurat opp, men da uten noe aleneferie, hvis man er aleneforsørger. Anonymkode: 6437a...8a7 Men blir det behovsprøvd kan jo ingen ta en fridag innimellom. Det er liksom poenget. Da får man akkurat så mye tid som man bruker på jobb, pluss reisetid. Ingen handling før man henter, ingen frisørbesøk og absolutt ingen hele dager fri uten barn (kanskje unntatt for å sove om man har jobbet natt). Anonymkode: 4456f...38e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150056921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #63 Del Skrevet 12. januar 2024 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Men blir det behovsprøvd kan jo ingen ta en fridag innimellom. Det er liksom poenget. Da får man akkurat så mye tid som man bruker på jobb, pluss reisetid. Ingen handling før man henter, ingen frisørbesøk og absolutt ingen hele dager fri uten barn (kanskje unntatt for å sove om man har jobbet natt). Anonymkode: 4456f...38e Er det en realitet for mange foreldre i dag? Jeg synes jeg står i strekk hele tiden jeg, mellom barnas behov og forpliktelser på jobb. Hvor er disse fridagene? Jeg sliter nok med kabalen på vei til og fra 🙈 Ett par dager med omgangssyke, så er det timesvis med etterslep å hente inn. Vi er to, hvordan i alle dager får de som kun er en til det her 😅 Anonymkode: f0e1a...a55 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150056938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2024 #64 Del Skrevet 12. januar 2024 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Er det en realitet for mange foreldre i dag? Jeg synes jeg står i strekk hele tiden jeg, mellom barnas behov og forpliktelser på jobb. Hvor er disse fridagene? Jeg sliter nok med kabalen på vei til og fra 🙈 Ett par dager med omgangssyke, så er det timesvis med etterslep å hente inn. Vi er to, hvordan i alle dager får de som kun er en til det her 😅 Anonymkode: f0e1a...a55 Jeg er helt enig, jeg. Nå har jeg skolebarn, men i løpet av hele barnehagetiden tror jeg at jeg og samboeren hadde en dag fri uten barn. Da kjøpte vi møbler og maling, og så tok lunsj på restaurant etterpå. Jeg følte meg flau, som at jeg skulket skolen eller noe, samboeren min skjønte ikke greia. Derfor syns jeg denne debatten er rar, i hvertfall de som tar utgangspunkt i at mange foreldre tar fri uten barn hele tida, og dermed både stresser barna unødig og misbruker velferdsordninger. Hvor mange kan det dreie seg om liksom, de fleste sliter heller med å få feriedagene til å strekke til. Anonymkode: 4456f...38e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150056940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2024 #65 Del Skrevet 13. januar 2024 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg er helt enig, jeg. Nå har jeg skolebarn, men i løpet av hele barnehagetiden tror jeg at jeg og samboeren hadde en dag fri uten barn. Da kjøpte vi møbler og maling, og så tok lunsj på restaurant etterpå. Jeg følte meg flau, som at jeg skulket skolen eller noe, samboeren min skjønte ikke greia. Derfor syns jeg denne debatten er rar, i hvertfall de som tar utgangspunkt i at mange foreldre tar fri uten barn hele tida, og dermed både stresser barna unødig og misbruker velferdsordninger. Hvor mange kan det dreie seg om liksom, de fleste sliter heller med å få feriedagene til å strekke til. Anonymkode: 4456f...38e Mine er voksne nå, men herlighet for ett styr det har vært. Jeg kan nok skylde meg selv der, skulle fikse alt på veien og fikk barn noen år for tidlig, slik at alt faller sammen samtidig. Har ikke tall på hvor mange dager vi har flyttet på ting og tang i kalenderen for å få dagen til å gå opp. Denne diskusjonen blir litt utopisk, jeg vet knapt hva jeg har lyst til å gjøre. Mine nærmeste venner er likedan, livet er i grunn godt nok hvis du kan legge deg uten for nye styr. Hverdagen handler om en skvis mellom dårlig samvittighet og tid nok til å gjøre det som må til. Så helt enig med deg, hvor mange er det som tar seg en skitur alene, sånn egentlig? Uten å mangle respekt for en ansatt i barnehagen, de har nå vært min livbøye mer enn en gang, jeg har enorm respekt for den profesjonen. Anonymkode: f0e1a...a55 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150057019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2024 #66 Del Skrevet 13. januar 2024 Jeg lurer litt på hvordan man tenker å ordne dette praktisk og hvem gjelder det? De som jobber turnus har kanskje fri på dagtid, men jobber natt og ettermiddag. De har sprenghelger med mer jobb enn søvn. Offshorearbeidere er ofte borte to uker og hjemme fire. Skal barna være hjemme i 20 dager fordi pappa har fri/avspasering? Jeg har jobbet i barnehage og opplevde at de fleste foreldre med ordinær arbeidstid prioriterte fritid sammen med barna, de har jo bare sine fem uker med ferie som skal dekke både sommer ferie, jul, påske og plandager. Anonymkode: a6587...c62 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445307-hva-tenker-dere-om-debatten-som-g%C3%A5r-n%C3%A5-om-%C2%ABvoksen-fri%C2%BB/page/3/#findComment-150057025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå