Gå til innhold

Hva tenker dere om debatten som går nå om «voksen-fri»?

Anbefalte innlegg

Jeg er nok enig med den ansatte som sto frem i VG, Leon Bafondoko. Han hadde jo gode poeng ang økonomi og bruk av vikarer blant annet. Hvis foreldre bruker barnehagen kun når de er på jobb, så spares mye penger.

Barnehage skal jo ikke være til barnepass. De er et behov foreldre har når de er på jobb. 

Jeg kritiserer altså ikke foreldre å ville ha fri/ voksenfri, men barnehagen er ikke da rette sted å plassere barna. 

Fortsetter under...

Foreldre betaler for å ha barn i barnehage.  Skal man ha regler for når barnet kan komme, må det også være en rabattordning, slik at barn med mye fri ikke betaler full pris.

barnehageansatte er de eneste jeg vet om som syter og klager om fri hver ferie/langhelg. De har en jobb og kan ikke få fri/langfri i alle ferier. Kanskje de skulle prøvd turnuslivet til sykepleiere med jobb julaften, helligdager osv?

Når det er sagt så har barna våre ganske korte dager og mye fri i ferier. Men kan ofte ha en kort dag innimellom der vi voksne har fri.

Anonymkode: 1e740...581

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Foreldre betaler for å ha barn i barnehage.  Skal man ha regler for når barnet kan komme, må det også være en rabattordning, slik at barn med mye fri ikke betaler full pris.

barnehageansatte er de eneste jeg vet om som syter og klager om fri hver ferie/langhelg. De har en jobb og kan ikke få fri/langfri i alle ferier. Kanskje de skulle prøvd turnuslivet til sykepleiere med jobb julaften, helligdager osv?

Når det er sagt så har barna våre ganske korte dager og mye fri i ferier. Men kan ofte ha en kort dag innimellom der vi voksne har fri.

Prisene for å ha barn i barnehagen er lave. Jeg syns ikke det er så mye å klage på, men for all del. Hvis barnet ditt er hjemme når du har fri, så protesterer jeg ikke på at du må betale litt mindre. Utgifter vil nok uansett bli mindre til drift. 

Å se foreldre til små barn på såvidt året stå å klore på dørene før åpningstid 06.45 for så å hente mens lysene slukkes 16.45 fordi de skulle handle og ta en tur med hunden eller på treningssenteret før de hentet ungen som da har vært ti timer i barnehagen er bare kvalmt. Sånne foreldre burde aldri fått barn. 

Anonymkode: ebc8e...473

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Foreldre betaler en egenandel for å ha barnet i barnehage. Og det er en brøkdel av hva vi allerede betaler. Skulle man få enda mer reduksjon for å ha barna mindre i barnehage ville prisen jevnt over gått opp. 

Barna trenger også fri!!

Jeg lager turnus på sykehus og vet at helsepersonell jobber mye ugunstige tider, men jeg vet også at jobbet du jula i fjor trenger du ikke jobbe den i år. Man har etter loven krav på annenhver søn/helldigdag fri, og det er ofte lavere bemanning på helligdager slik at ikke alle må være på jobb. Ergo, sykepleiere og annet helsepersonell jobber ikke ALLTID julaften, nyttårsaften, påske og 17.mai. 

Anonymkode: bf60e...6a3

Annonse

Anonym bruker skrev (På 9.1.2024 den 11.34):

Har en fått barn, så er/ bør det ikke være slik at en skal planlegge tid uten barna. At en skal ha kjæresters/ reise bort på ferie uten barn/ ha familie som passer barna for at man må ha fri…. 

Men slik ha det blitt dessverre. Og mange vil prioritere dette, for det er det som er in. 
Men synes ikke det skal bli restriksjoner når det gjelder bruk av barnehage. 
Hadde tidligere 1 dag fri i uka fra jobb, den dagen ble brukt til lege/tannlege /husvask osv og hentet barna tidligere. 
Ferdig med husvask ga meg bedre ettermiddager med barna 

Anonymkode: 5dfd2...b35

Så man bør ikke planlegge tid uten barna....Men at DU planla og gjennomførte tid uten barna EN DAG I UKA var altså greit??🤪

Anonymkode: 38bb3...f19

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Her har noen innført det allerede. 

https://www.vg.no/nyheter/i/pQwmaW/voksenfri-debatten-her-maa-foreldre-bevise-at-de-er-paa-jobb

Anonymkode: f0e1a...a55

"vår jobb er ikke å passe barn" 

Jo det er det faktisk. Spar meg for moralpolitiet i barnehagen. 

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Å se foreldre til små barn på såvidt året stå å klore på dørene før åpningstid 06.45 for så å hente mens lysene slukkes 16.45 fordi de skulle handle og ta en tur med hunden eller på treningssenteret før de hentet ungen som da har vært ti timer i barnehagen er bare kvalmt. Sånne foreldre burde aldri fått barn. 

Anonymkode: ebc8e...473

Nei alle vet jo at små unger elsker å være med på butikken etter en dag i barnehagen. 

Anonymkode: a51f6...f1a

Lektor Doppler med tillegg skrev (3 minutter siden):

"vår jobb er ikke å passe barn" 

Jo det er det faktisk. Spar meg for moralpolitiet i barnehagen. 

Du må ta med mer enn dette løsrevne sitatet, da.

– Vi har innført dette systemet for å oppnå bedre forhold for de ansatte og for å ta ansvar for skatteinntektene våre. Vi skal ikke være et subsidiert barnepass-tilbud for foreldres fritidssyssel, forklarer Eva Mellberg.

– Om de helst vil lage middag uten å ha barna springende rundt, er det deres egen utfordring. Barnehagen er ikke ment for at foreldrene skal kunne lage mat i fred, eller gå på trening.

Vår jobb og vårt oppdrag er å gi barn et godt og pedagogisk tilbud når foreldre er på jobb. At foreldre trenger mer fri eller alenetid er ikke barnehagens ansvar. Det må de ordne opp i selv.

Anonymkode: 591a4...cc4

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Du må ta med mer enn dette løsrevne sitatet, da.

– Vi har innført dette systemet for å oppnå bedre forhold for de ansatte og for å ta ansvar for skatteinntektene våre. Vi skal ikke være et subsidiert barnepass-tilbud for foreldres fritidssyssel, forklarer Eva Mellberg.

– Om de helst vil lage middag uten å ha barna springende rundt, er det deres egen utfordring. Barnehagen er ikke ment for at foreldrene skal kunne lage mat i fred, eller gå på trening.

Vår jobb og vårt oppdrag er å gi barn et godt og pedagogisk tilbud når foreldre er på jobb. At foreldre trenger mer fri eller alenetid er ikke barnehagens ansvar. Det må de ordne opp i selv.

For noe tull! Jobben deres er å passe barna når vi foreldre trenger det! Dere har ingen rett til å vite hvorfor vi ønsker/trenger barnepass. En del er gjerne uføre å har sykdommer eller plager som gjør at de trenger litt alenetid. Eller det kan være en mamma som hjemme med nyfødt baby som har kolikk,å da har hun gjerne knapt sovet om natten. Da er det selvfølgelig viktig at hun får sove å når først babyen sover,å det er selvfølgelig 110 % innafor å sende storesøster/storebror i barnehagen. Hva som er grunnen til at foreldrene sender ungen sin i barnehage når de selv er hjemme,er noe dere ansatte i barnehage overhodet ikke har noe med å legge dere opp i! Barnehageplass er for alle,ikke bare de som i jobb! 

Anonymkode: 412a1...342

Dette er innføring av svenske tilstander i barnehagen. I sverige er det ikke lov til å levere barnet når man har fri. Se feks her:

https://www.halmstad.se/barnochutbildning/forskolaochpedagogiskomsorg/safardittbarnvaraiforskola.n1932.html

Anonymkode: 84561...095

Annonse

Jeg synes det er langt mer betenkelig med gjengen av karer med pappaperm som samtidig hat barnet de har permisjon got å passe på i barnehage på fulltid. 

Anonymkode: 8b81e...c03

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Dette er innføring av svenske tilstander i barnehagen. I sverige er det ikke lov til å levere barnet når man har fri. Se feks her:

https://www.halmstad.se/barnochutbildning/forskolaochpedagogiskomsorg/safardittbarnvaraiforskola.n1932.html

Anonymkode: 84561...095

I Sverige er dagis billigere enn her i Norge. Subsidieringsgraden gjør selvfølgelig noe med muligheten til å stille krav. Jeg har sett at det som del av jobbing med fattigdomsproblematikk og større sosiale ulikheter er foreslått billig eller gratis kjernetid i barnehage også her i Norge, og lavere takst utenom kjernetiden enn det som er prisen for barnehageplass nå. Hvis det blir innført, kan det vel hende at det også kommer innskjerpete krav til behov for en sterkt subsidiert offentlig tjeneste her også. Foreløpig må det være opp til den enkelte om de betaler for at noen ivaretar barna deres mens de er på jobb eller om det betaler for at noen ivaretar barna deres mens de handler. 

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

For noe tull! Jobben deres er å passe barna når vi foreldre trenger det! Dere har ingen rett til å vite hvorfor vi ønsker/trenger barnepass. En del er gjerne uføre å har sykdommer eller plager som gjør at de trenger litt alenetid. Eller det kan være en mamma som hjemme med nyfødt baby som har kolikk,å da har hun gjerne knapt sovet om natten. Da er det selvfølgelig viktig at hun får sove å når først babyen sover,å det er selvfølgelig 110 % innafor å sende storesøster/storebror i barnehagen. Hva som er grunnen til at foreldrene sender ungen sin i barnehage når de selv er hjemme,er noe dere ansatte i barnehage overhodet ikke har noe med å legge dere opp i! Barnehageplass er for alle,ikke bare de som i jobb! 

Anonymkode: 412a1...342

«Dere»? Jeg er ikke ansatt i barnehage. 
Poenget mitt er at hvis man skal bruke et utdrag fra en tekst, så må man ikke løsrive den så det ser ut som personen man siterer sier noe hen ikke har ment.

Damen i artikkelen mener ikke at ikke jobben deres er å passe barn, hun mener at de skal passe barn fordi foreldrene er i jobb, og at skattebetalere ikke skal være med å finansiere barnepass for foreldre som vil gå skitur eller gå på shopping.

For øvrig er det ikke de barnehageansatte som bestemmer ting rundt barnehagehagetilbudet. Det er det politikerne som gjør. Men de barnehageansatte har rett til å ha sine meninger - og ytre dem - på lik linje som deg, meg og alle andre. «Gjør jobben din og hold kjeft» driver vi ikke med i demokratiske Norge.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

«Dere»? Jeg er ikke ansatt i barnehage. 
Poenget mitt er at hvis man skal bruke et utdrag fra en tekst, så må man ikke løsrive den så det ser ut som personen man siterer sier noe hen ikke har ment.

Damen i artikkelen mener ikke at ikke jobben deres er å passe barn, hun mener at de skal passe barn fordi foreldrene er i jobb, og at skattebetalere ikke skal være med å finansiere barnepass for foreldre som vil gå skitur eller gå på shopping.

For øvrig er det ikke de barnehageansatte som bestemmer ting rundt barnehagehagetilbudet. Det er det politikerne som gjør. Men de barnehageansatte har rett til å ha sine meninger - og ytre dem - på lik linje som deg, meg og alle andre. «Gjør jobben din og hold kjeft» driver vi ikke med i demokratiske Norge.

Men det er jo sånn at alle andre arbeidsplasser har retningslinjer for hva du kan uttale deg om som fagperson i mediene. Jeg kan ikke som ansatt gå til mediene og snakke ned faglige prioriteringer i egen organisasjon uten at det er avklart med ledelsen. En lege kan ikke uttale seg til mediene og si at kreftbehandlingen på mitt sykehus er dårlig. En lærer kan ikke stille opp til intervju og si at hun er uenig i at nyansatte lærere underviser de mest krevende elevene. Uenigheter og bekymringer bør tas opp internt, ikke via mediene. 

Det er for øvrig få (ingen?) barnehager som har stadfestet i sine vedtekter at de er et tilbud hvor de passer barn fordi foreldrene er i jobb. Barnehager er i større og større grad en lærings- og sosialiseringsarena for barn, noe som er grunnen til at man er nokså bekymret for barn som begynner på skolen uten å ha gått i barnehage i det hele tatt. 

Iiiiik skrev (17 minutter siden):

Men det er jo sånn at alle andre arbeidsplasser har retningslinjer for hva du kan uttale deg om som fagperson i mediene. Jeg kan ikke som ansatt gå til mediene og snakke ned faglige prioriteringer i egen organisasjon uten at det er avklart med ledelsen. En lege kan ikke uttale seg til mediene og si at kreftbehandlingen på mitt sykehus er dårlig. En lærer kan ikke stille opp til intervju og si at hun er uenig i at nyansatte lærere underviser de mest krevende elevene. Uenigheter og bekymringer bør tas opp internt, ikke via mediene. 

Det er for øvrig få (ingen?) barnehager som har stadfestet i sine vedtekter at de er et tilbud hvor de passer barn fordi foreldrene er i jobb. Barnehager er i større og større grad en lærings- og sosialiseringsarena for barn, noe som er grunnen til at man er nokså bekymret for barn som begynner på skolen uten å ha gått i barnehage i det hele tatt. 

Jeg har ikke sett noen mene at denne barnehageansatte bryter noen lov ved å ytre meningene sine. Men det er kanskje tilfelle?

Jeg har heller ikke sett noen mene at barn ikke skal gå i barnehagen i det hele tatt. 

Iiiiik skrev (20 minutter siden):

… for øvrig har vi da sett utallige eksempler på at lærere, sykepleiere, hjelpepleiere og andre ansatte i offentlig tjenester ytre seg VELDIG kritisk til hvordan tjenestene styres og forvaltes. Men ansatte burde kanskje ikke ha lov til å ytre seg kritisk om egen arbeidsplass? «Hold kjeft og gjør jobben din» er et godt prinsipp?

Iiiiik skrev (21 minutter siden):

Lærere og sykepleiere er jo stadig ute å klager i media. Men barnehageansatte som sier noe er rene paria med en gang. Foreldre blir så dødelig fornærmet når de prøver å ytre seg at det er helt tragisk. For en elendig holdning mange mennesker har til de som tar seg av barna sine hver eneste dag.

Anonymkode: 58946...e88

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er langt mer betenkelig med gjengen av karer med pappaperm som samtidig hat barnet de har permisjon got å passe på i barnehage på fulltid. 

Anonymkode: 8b81e...c03

DET er helt riktig!

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Lærere og sykepleiere er jo stadig ute å klager i media. Men barnehageansatte som sier noe er rene paria med en gang. Foreldre blir så dødelig fornærmet når de prøver å ytre seg at det er helt tragisk. For en elendig holdning mange mennesker har til de som tar seg av barna sine hver eneste dag.

Folk er livredde for uenighet. De vil heller sette munnkurv på dem de er uenige med enn å akseptere at man er uenig.

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har ikke sett noen mene at denne barnehageansatte bryter noen lov ved å ytre meningene sine. Men det er kanskje tilfelle?

Jeg har heller ikke sett noen mene at barn ikke skal gå i barnehagen i det hele tatt. 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Så du at jeg skrev at den barnehageansatte har brutt noen lov? Les på nytt. Det står vel "de aller fleste arbeidsplasser har retningslinjer..." Mulig jeg bare har jobbet rare steder, men alle mine arbeidsgivere har hatt retninglinjer for hva jeg kan uttale meg om i media, og en forventning om at det jeg evt skulle ønske å publisere eller uttale meg om må godtas av leder eller informasjonsansvarlig i organisasjonen.

Når en sykepleier eller en lærer går ut i media og forteller om ugreie arbeidsforhold (for det som regel det det handler om), så er det ofte enten støttet av egen fagforening, eller av egen ledelse. Eller det kan hende de reagerer på faglige føringer som de mener er på kollisjonskurs med egne faglige standarder. 

Iiiiik skrev (4 timer siden):

"Man"? Mulig de var bekymret for dine. Men ikke lat som at ikke bhg dekker de voksnes behov, ikke barnas. Barnehage er sekundært så lenge hjemmet ikke er annenrangs, bhg etteraper det som skulle vært dekket av et hjemmemiljø, både i læring og sosialisering.

Anonymkode: 4dde5...88a

Iiiiik skrev (7 timer siden):

Så du at jeg skrev at den barnehageansatte har brutt noen lov? Les på nytt. Det står vel "de aller fleste arbeidsplasser har retningslinjer..." Mulig jeg bare har jobbet rare steder, men alle mine arbeidsgivere har hatt retninglinjer for hva jeg kan uttale meg om i media, og en forventning om at det jeg evt skulle ønske å publisere eller uttale meg om må godtas av leder eller informasjonsansvarlig i organisasjonen.

Når en sykepleier eller en lærer går ut i media og forteller om ugreie arbeidsforhold (for det som regel det det handler om), så er det ofte enten støttet av egen fagforening, eller av egen ledelse. Eller det kan hende de reagerer på faglige føringer som de mener er på kollisjonskurs med egne faglige standarder. 

Men det at andre arbeidsplasser har retningslinjer om hva de kan uttale seg om i mediene betyr ikke at barnehageansatte bryter noen retningslinjer når de uttaler seg om hvem de mener bør kunne benytte seg av et offentlig finansiert tilbud og ikke. Hvis man skal kritisere noen for å ha brutt retningslinjer for hva de kan uttale seg om, så må man jo først sikre seg om at slike retningslinjer finnes, og at de faktisk er brutt. Selv om man blir provosert over at noen som «bare skal passe på barna våre» våger å uttale seg kritisk i media, så betyr ikke det at de ansatte har brutt retningslinjer.

Ytringsfriheten står heldigvis sterkt i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...