Gå til innhold

Det var den ettermæle vår gamlefar etterlot seg

Anbefalte innlegg

Vår bestefar døde. Han levde et luksus liv for seg selv. Reiste stadig og sendte bilder sammen med andre pensjonister. Samtidig var han veldig hemmelighetsfull.

Vi trodde han hadde en god del verdier.  Så får vi vite han etterlater seg 300 000 kr i verdier.  Med foreldre, tanter onkler, blir det ikke noe. Vi samlet oss alle sammen og bare humret. 

Det er lov å bruke litt energi til å etterlate bedre ettermæle. Noe å tenke på. 

Anonymkode: c7d23...926

Fortsetter under...

Annonse

Hvorfor sur siden han brukte opp pengene sine, det var tross alt penger han hadde tjent seg opp selv.
Hvorfor spare dem for at dere skal få dem når han døde når han heller kunne veve liver så lenge han kunne?

Anonymkode: 48697...24d

Skulle han levd et kjipt og sparsomt liv på sine eldre dager sånn at dere kunne telle tusenlapper før han knapt var i jorda? 

Jeg forstår godt at han har kost seg for pengene sine, det er jo han som har jobbet for de! 

Tjen dine egne penger! 

Snakk om storforlangende oppførsel..... 

Anonymkode: 49746...fdb

Han får jo ikke med seg pengene sine når han drar på sin siste reise, så hvorfor ikke bruke de mens han kan....? Han har jobbet for pengene og de var hans. Du jobber for dine egne penger og kan bruke de akkurat som du vil!

Det gjorde han også.

Anonymkode: 2bc6f...e7f

Annonse

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Vår bestefar døde. Han levde et luksus liv for seg selv. Reiste stadig og sendte bilder sammen med andre pensjonister. Samtidig var han veldig hemmelighetsfull.

Vi trodde han hadde en god del verdier.  Så får vi vite han etterlater seg 300 000 kr i verdier.  Med foreldre, tanter onkler, blir det ikke noe. Vi samlet oss alle sammen og bare humret. 

Det er lov å bruke litt energi til å etterlate bedre ettermæle. Noe å tenke på. 

Anonymkode: c7d23...926

Ettermæle er omdømme. Du snakker om arv. Synes han etterlot seg et bra ettermæle tatt i betraktning barnebarnets griske fremtreden, selv om kanskje kronene ikke blir så mange per hode. 

Anonymkode: 42748...cf5

Jeg lurer på om HI blir misforstått her. Det kan tolkes som om HI syntes bestefarens «siste gjerning» var god, og en påminnelse overfor familien om å leve livet?.. men mulig jeg legger velviljen til 🙂 

Anonymkode: b74e5...92a

Min bestefar døde også nå nettopp og jeg skulle virkelig ønske at han hadde reist og kost seg litt mere. Han jobbet også alt for lenge så hadde blitt glad om han hadde gjort som din. Ja, han etterlater seg mer i verdier men hadde satt mer pris på om han hadde unnet seg selv litt mer. 

Anonymkode: c61a4...bb6

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på om HI blir misforstått her. Det kan tolkes som om HI syntes bestefarens «siste gjerning» var god, og en påminnelse overfor familien om å leve livet?.. men mulig jeg legger velviljen til 🙂 

Anonymkode: b74e5...92a

Veldig mye velvilje, du legger jo til grunn at HI mener noe helt annet enn det hun skriver.

Anonymkode: ab346...267

Er litt usikker på om du syns det var morsomt og fiffig gjort av ham siden du nevner at han var "hemmelighetsfull" og at dere humrer? 

At alle trodde at han hadde mer verdier siden han så ut til å ha bra med verdier? 

Men da bommer du litt med siste utsagn. . 

Forøvrig har ikke dette med ettermæle å gjøre da. Med mindre han faktisk gikk inn for å "lure" dere. Da var han en ramp på morsom måte. 

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor er noen så opptatt av arv....

Anonymkode: a6faa...958

Er ikke du? Planlegger du for å bruke absolutt alt du har av penger og verdier så det ikke blir igjen noe arv til barna dine?

Anonymkode: 3f24f...1b6

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Er ikke du? Planlegger du for å bruke absolutt alt du har av penger og verdier så det ikke blir igjen noe arv til barna dine?

Ikke meg du siterte, men..... Hæ? 

Det må vel være bedre å backe og oppdra barna sine til å ha sin egen karriere og tjene sine egne penger. Enn å lære dem å være innstilt på arv? 

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

ja, jeg planlegger akkurat det, faktisk. Og har et håp om at barna mine gjør så pass bra karriere at de har romslig økonomi og inkluderer mor i deres nyskapte verdier. jeg glad i dem uansett verdier  :) 

Anonymkode: c86cf...e21

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Ikke meg du siterte, men..... Hæ? 

Det må vel være bedre å backe og oppdra barna sine til å ha sin egen karriere og tjene sine egne penger. Enn å lære dem å være innstilt på arv? 

Jeg synes bare det er litt komisk at når det er snakk om egen arv, så har man ikke lyst til å arve noe som helst, mens man samtidig spinker og sparer og investerer for å kunne hjelpe egne barn med utdanning, bolig, en trygg fremtid osv. Man skal liksom ikke ønske seg arv selv, samtidig som man mener det er superegoistisk å ikke planlegge for å kunne hjelpe egne barn økonomisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...