Gå til innhold

Jobb og utbrenthet

Anbefalte innlegg

Jeg begynte som nyutdannet i en stilling i 2020. Alt nytt, siden jeg hadde jobbet innen noe helt annet tidligere. En utfordrende jobb, kravstore kollegaer, høyt tidspress, underbemanning, dårlig miljø i tillegg til at jeg nok var litt utslitt i forkant gjorde at det smalt skikkelig for meg et år etter oppstart i den nye jobben. Etter lang tids sykemelding klarte jeg å komme meg tilbake i full stilling. Nå, 4 år senere er det enda høyere press, vi er stadig underbemannet og arbeidet er blitt mye tyngre enn tidligere. Jeg kjenner at jeg mistrives stort og gruer meg til hver arbeidsdag. Føler at jeg ikke har noe mer å gi og er nokså på randen igjen. Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre videre. Er for sliten til å starte i en helt ny jobb, i tillegg til at jeg egentlig ikke aner hva jeg vil gjøre. Tror rett og slett ikke dette yrket er det rette for meg. Jeg er helt kaputt etter en arbeidsdag og har ingenting å gi på hjemmebane. Føler at jeg er stuck og aner ikke hva jeg skal gjøre videre.

Hvordan skal jeg ta tak i egen situasjon her? 

Anonymkode: 0b690...063

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445289-jobb-og-utbrenthet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må søke nye jobber, noe mer lystbetont

Har en venninne som var i samme situasjon, hun søkte jobb i barnehage. Et vikariat i et år. Mye stress i en barnehage også, men en annen type stress for henne 

Hun kom fra en jobb i barnevernet hvor alt var så alvorlig, møter med piliti og foresatte, trusler, kniver osv. Jobbet med ungdom.

Hun synes det var så herlig med et år hvor hun kunne le med kollegaer, kose med barn osv, hvor man ble sliten i kroppen og ikke i hodet.

Nå er hun tilbake i barnevernet, men hun trengte den pausen.

Høres ut som du er litt på samme sted? Du trenger en pause, et avbrudd, noe helt annet å gjøre en periode.

Anonymkode: 6a108...935

Du søker ny jobb. Eller studerer noe nytt. Du har åpenbart valgt en retning du ikke trives i. Det er sikkert fristende å tanke at arbeidslivet ikke er noe for deg, men det er feil. Det er viktig for psyken å yte og bidra. Du må finne en jobb du kan fungere i, livet er for kort til å ha det så kjipt som du har det. 

Anonymkode: ec746...cc3

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Du søker ny jobb. Eller studerer noe nytt. Du har åpenbart valgt en retning du ikke trives i. Det er sikkert fristende å tanke at arbeidslivet ikke er noe for deg, men det er feil. Det er viktig for psyken å yte og bidra. Du må finne en jobb du kan fungere i, livet er for kort til å ha det så kjipt som du har det. 

Jeg har mye studielån og kan ikke studere mer, har ikke råd til det.

Ny jobb har jeg såklart tenkt på, men setter meg litt tilbake både pga at jeg er så utslitt og å starte med noe nytt virker litt uoverkommelig nå. I tillegg fordi jeg har vært såpass mye borte i min nåværende jobb at jeg er redd det blir vanskelig i forhold til referanse.

Hi

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

I tillegg fordi jeg har vært såpass mye borte i min nåværende jobb at jeg er redd det blir vanskelig i forhold til referanse.

Hi

Det vil det jo uansett bli uavhengig av hvilken jobb du søker på. Nåværende arbeidsgiver har ikke lov å opplyse om fravær, hva de gjør er en annen ting men lov har de ikke. Du må heller ikke ha sjef som referanse. Jeg var så utslitt i forrige jobb grunnet daglig leders psykiske terror at jeg til slutt ikke husket hvordan jeg kom meg hjem om dagene. Søkte meg vekk og sa på intervju at sjefen var ikke min referanse da jeg skulle fortsette å jobbe der om jeg ikke fikk jobben og hun taklet slik dårlig. Det hadde ny arbeidsgiver full forståelse for og jeg fikk jobben, økte masse i lønn og gleder meg hver dag til å gå på jobb. Å sulle seg inn i ny sykmelding - hva skal det bringe med seg?

Anonymkode: 1b37e...c46

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du søker ny jobb. Trenger ikke være en jobb for livet men bedre å komme seg over i noe nytt enn å sykmelde seg. 

Nei, man har ingen ting å gi på en ny jobb dersom man er utbrent før man starter. Man skal ikke tilby den nye arbeidsgiveren vrakgodset etter den forrige. Det er uredelig. 

HI; du står i fare for å bli alvorlig syk hvis du ikke tar dette på alvor. Få deg en time-out - og jo, sykemelding er faktisk helt riktig for dette - og søk nye jobber. 

Anonymkode: 662df...a5c

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det vil det jo uansett bli uavhengig av hvilken jobb du søker på. Nåværende arbeidsgiver har ikke lov å opplyse om fravær, hva de gjør er en annen ting men lov har de ikke. Du må heller ikke ha sjef som referanse. Jeg var så utslitt i forrige jobb grunnet daglig leders psykiske terror at jeg til slutt ikke husket hvordan jeg kom meg hjem om dagene. Søkte meg vekk og sa på intervju at sjefen var ikke min referanse da jeg skulle fortsette å jobbe der om jeg ikke fikk jobben og hun taklet slik dårlig. Det hadde ny arbeidsgiver full forståelse for og jeg fikk jobben, økte masse i lønn og gleder meg hver dag til å gå på jobb. Å sulle seg inn i ny sykmelding - hva skal det bringe med seg?

DU er ikke HI. Din erfaring er ikke en mal. Den er faktisk ganske atypisk. Når man har vært i konflikt med sjefen må man regne med å bli grillet på dette i neste jobbintervju. Det er det vanlige, men du var heldig. 

Anonymkode: 662df...a5c

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nå trekker du forhastede konklusjoner.

Det er godt mulig fagomtådet er riktig for HI. 

Slike utfordringer på arbeidsplassen vil tappe de fleste for energi over tid. Gjetter jeg riktig på at dere har høy turnover og høyt sykefravær HI?

Mulig liknende stilling i et annet firma kan være noe? 

Anonymkode: dae09...5c8

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det stemmer ikke. De har lov til å opplyse om fravær, men ikke årsaken til fraværet. 

Stiller meg bak de som sier, søk andre jobber. Ja, du er sliten nå, det virker uoverkommelig å skifte jobb. Men det er langt mer uoverkommelig å stå i en jobb som sliter deg ut. Nettopp sluttet selv av samme årsaker, den følelsen av å endelig trekke pusten igjen, etter en oppsigelsestid med så mye tull og sur sjef. Det tok skikkelig på. Men i det jeg stod opp dagen etter, endelig kunne puste og vite jeg aldri skal gå inn den døren igjen. En lettelse. 

Nå vet ikke jeg hva du jobber med, men min mann var gjennom noe av samme for noen år siden. Han valgte en praktisk jobb. Som hun over som jobbet i barnehage. Det er noe med å ha de dagene hvor du kun er på jobb, når du kommer hjem følger ikke jobben med deg hjem. Da får du disse mentale pausene, som man så sårt trenger når det føles uoverkommelig. 

Anonymkode: e92d2...f60

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Stiller meg bak de som sier, søk andre jobber. Ja, du er sliten nå, det virker uoverkommelig å skifte jobb. Men det er langt mer uoverkommelig å stå i en jobb som sliter deg ut. Nettopp sluttet selv av samme årsaker, den følelsen av å endelig trekke pusten igjen, etter en oppsigelsestid med så mye tull og sur sjef. Det tok skikkelig på. Men i det jeg stod opp dagen etter, endelig kunne puste og vite jeg aldri skal gå inn den døren igjen. En lettelse. 

Nå vet ikke jeg hva du jobber med, men min mann var gjennom noe av samme for noen år siden. Han valgte en praktisk jobb. Som hun over som jobbet i barnehage. Det er noe med å ha de dagene hvor du kun er på jobb, når du kommer hjem følger ikke jobben med deg hjem. Da får du disse mentale pausene, som man så sårt trenger når det føles uoverkommelig. 

Utbrenthet er en medisinsk diagnose med mange symptomer. Hvis du faktisk er utbrent, og ikke bare drittlei, så ville du ikke være i stand til å gå direkte inn i en ny jobb.

Annonse

Er du "bare" sliten og drittlei, eller utbrent HI? Hva du foretar deg bør avhenge av det. 

Utvrebthet kjennetegnes ved 3 ting:

1. Emosjonell utmattelse

2.Depersonalisering 

3. Selvopplevd nedsatt arbeidskspasitet

https://psykologisk.no/2020/01/de-forste-tegnene-pa-at-du-er-utbrent/

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Utbrenthet er en medisinsk diagnose med mange symptomer. Hvis du faktisk er utbrent, og ikke bare drittlei, så ville du ikke være i stand til å gå direkte inn i en ny jobb.

Avhenger nok litt av årsaken til utbrent. Men hvorvidt det er diagnose her eller ei, må nesten legen avgjøre. Det er ikke nødvendigvis positivt å bli stående utenfor heller, det igjen har med hvorfor og hvordan du er som person. 

Anonym bruker skrev (På 10.1.2024 den 12.07):

Avhenger nok litt av årsaken til utbrent. Men hvorvidt det er diagnose her eller ei, må nesten legen avgjøre. Det er ikke nødvendigvis positivt å bli stående utenfor heller, det igjen har med hvorfor og hvordan du er som person. 

Stående utenfor jobb, mener du? Hvorvidt utvrebthet resulterer i stkefravær påvirkes ikke nevneverdig av personlighet, men har først og fremst med omfanget av stress/ belastninger, mulighet for kontroll og utbrenthetssymptomene å gjøre, men det er en kjent sak at personer som 'treffer veggen' ofte beskrives med ord som høy arbeidskapasitet, engasjement, pliktoppfyllende, omsorgsfulle og tar ansvar. Egenskaper som er en styrke, kan også øke risikoen for utbrenthet når forholdene ligger til rette for det.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Stående utenfor jobb, mener du? Hvorvidt utvrebthet resulterer i stkefravær påvirkes ikke nevneverdig av personlighet, men har først og fremst med omfanget av stress/ belastninger, mulighet for kontroll og utbrenthetssymptomene å gjøre, men det er en kjent sak at personer som 'treffer veggen' ofte beskrives med ord som høy arbeidskapasitet, engasjement, pliktoppfyllende, omsorgsfulle og tar ansvar. Egenskaper som er en styrke, kan også øke risikoen for utbrenthet når forholdene ligger til rette for det.

Absolutt, men for en del er selve sykmelding og det å ikke være en del av ett arbeidsmiljø en ytterligere belastning. Jeg er gift med en som ikke engang var i stand til å handle på butikken i den perioden og ble rett og slett suicidale. Gikk ikke ut døren. Hvis det kan tilrettelegges via jobb, kan det for en del være en bedre løsning. Men igjen avhenger det av arbeidssted og hvorfor, i trådstarters eksempel blir dårlig arbeidsmiljø dratt frem, så det er kanskje en utopisk løsning. 

Så vil jeg si til trådstarter, ikke tvil på yrket ditt riktig ennå. En dårlig arbeidsplass kan ødelegge mye, det betyr ikke nødvendigvis at du valgte feil, men du er feil sted. Det har jeg sett med egne øyne, i en periode ble det valgt ett fysisk yrke som ikke krevde denne mentale tilstedeværelsen døgnet rundt, etter en tid borte og en stilling i mer ordnede forhold, så blomstrer denne personen. I akkurat det samme yrket som en gang ble tenkt, aldri mer. Så prøv å finne en måte å få mental pause, når hodet er litt klarere, da er det lettere å se hva som er riktig vei videre. Hvilken løsning som er best for trådstarter er nok mer riktig å finne ut av hos fastlegen enn her. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Absolutt, men for en del er selve sykmelding og det å ikke være en del av ett arbeidsmiljø en ytterligere belastning. Jeg er gift med en som ikke engang var i stand til å handle på butikken i den perioden og ble rett og slett suicidale. Gikk ikke ut døren. Hvis det kan tilrettelegges via jobb, kan det for en del være en bedre løsning. Men igjen avhenger det av arbeidssted og hvorfor, i trådstarters eksempel blir dårlig arbeidsmiljø dratt frem, så det er kanskje en utopisk løsning. 

Så vil jeg si til trådstarter, ikke tvil på yrket ditt riktig ennå. En dårlig arbeidsplass kan ødelegge mye, det betyr ikke nødvendigvis at du valgte feil, men du er feil sted. Det har jeg sett med egne øyne, i en periode ble det valgt ett fysisk yrke som ikke krevde denne mentale tilstedeværelsen døgnet rundt, etter en tid borte og en stilling i mer ordnede forhold, så blomstrer denne personen. I akkurat det samme yrket som en gang ble tenkt, aldri mer. Så prøv å finne en måte å få mental pause, når hodet er litt klarere, da er det lettere å se hva som er riktig vei videre. Hvilken løsning som er best for trådstarter er nok mer riktig å finne ut av hos fastlegen enn her. 

Godt sagt, helt enig i det.

Anonym bruker skrev (På 9.1.2024 den 2.54):

Det stemmer ikke. De har lov til å opplyse om fravær, men ikke årsaken til fraværet. 

Feil. Det er ikke lov å spørre om mengden fravær. Les deg opp før du svarer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...