Gå til innhold

Har alle det strøkent?🏡

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg har gjester, steller jeg de rommene de kommer til å besøke. Gangen, stua/kjøkkenet og gjestetoalettet. Kun disse. 

Anonymkode: 77c2f...62a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg har gjester, steller jeg de rommene de kommer til å besøke. Gangen, stua/kjøkkenet og gjestetoalettet. Kun disse. 

Anonymkode: 77c2f...62a

Ja ett sted må jo alt rote plasseres så gjør det samme her 😂

Anonymkode: d4b49...4a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ja ett sted må jo alt rote plasseres så gjør det samme her 😂

Rotet? Hvorfor ikke rydde alt på plass bare? 

Anonymkode: ad4d9...715

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Rotet? Hvorfor ikke rydde alt på plass bare? 

Ikke alle bor i svære slott altså! Vi bor en 75 kvm leilighet uten bod. Da blir det mye som ikke har en naturlig plass pga liten leilighet,som.støvsuger,dampvask osv

Skrevet

Om du bor sammen med flere kan det være de lider av to lidelser. Dessverre er det mye opptrening som skal til for å kurere dem.... Men det er fullt mulig! 

1 Kluten allergi 

2 Drop and go syndrome

😂😂😂

Neida, hos oss er det ganske strøkent... Om alle ting har sin plass så blir det ikke så rotete. 

Anonymkode: d1c5d...5b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ikke alle bor i svære slott altså! Vi bor en 75 kvm leilighet uten bod. Da blir det mye som ikke har en naturlig plass pga liten leilighet,som.støvsuger,dampvask osv

Godt ment : du kan søke opp masse tips til praktiske løsninger, også for å sette ting ute av syne. 

Jeg bor på 30 kvm, og har tilogmed gjesterom ( om enn kun plass til seng ) 

Jeg syns det er mye lettere å holde orden her, nettopp på grunn av praktiske løsninger, enn hva det var i et svært hus! 

Skrevet
ReneRene skrev (17 minutter siden):

Godt ment : du kan søke opp masse tips til praktiske løsninger, også for å sette ting ute av syne. 

Jeg bor på 30 kvm, og har tilogmed gjesterom ( om enn kun plass til seng ) 

Jeg syns det er mye lettere å holde orden her, nettopp på grunn av praktiske løsninger, enn hva det var i et svært hus! 

Hvorfor bor du på hybel?

Anonymkode: a2fed...662

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bor du på hybel?

Anonymkode: a2fed...662

Fordi jeg ville i utgangspunktet ha minihus, men det lot seg ikke gjøre da. Jeg ville ha lite sted å bo med bra beliggenhet, og jeg misliker store hus. Å bo i selv altså. Har fått mer enn nok av det, masse unyttige ting, vedlikehold både inne og ute, og alt egentlig. Her er det perfekt for meg 🙂

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.1.2024 den 7.23):

For kjedelig liv du må ha. Jeg sier virkelig ikke nei til å møte en vennine spontant om hun spør meg,fordi huset ikke ser strøkent ut før jeg drar hjemmefra 😂😂 Rote kan jeg ta når jeg kommer tilbake,eller om kvelden når jeg er mer opplagt.

Og det er alltid svaret på orden, struktur og ryddig hjem; «For er kjedelig liv du må ha». 😂

Det er latskap å ha et uryddig og møkkete hus. Enkelt og greit. 

Anonymkode: d5da2...f2c

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er latskap å ha et uryddig og møkkete hus. Enkelt og greit. 

Anonymkode: d5da2...f2c

Du høres ut som en guvernante fra 1800-tallet 🤣

Selvfølgelig kan du ikke trekke konklusjonen at et uryddig og møkkete hus skyldes latskap. Hvis huset er møkkete fordi man har ligget på sofaen og sett Netflix i timesvis de siste to ukene, så kan det absolutt skyldes latskap. Men om huset er blitt nedprioritert til fordel for å pleie syke barn/foreldre, trene til neste maraton eller skrive masteroppgave, så handler det kun om prioriteringer. Selv prioriterer jeg trening og å pleie mine gamle foreldre over rydding og vasking uten å blunke.

Anonymkode: d638a...168

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du høres ut som en guvernante fra 1800-tallet 🤣

Selvfølgelig kan du ikke trekke konklusjonen at et uryddig og møkkete hus skyldes latskap. Hvis huset er møkkete fordi man har ligget på sofaen og sett Netflix i timesvis de siste to ukene, så kan det absolutt skyldes latskap. Men om huset er blitt nedprioritert til fordel for å pleie syke barn/foreldre, trene til neste maraton eller skrive masteroppgave, så handler det kun om prioriteringer. Selv prioriterer jeg trening og å pleie mine gamle foreldre over rydding og vasking uten å blunke.

Men for at det skal bli rotete og møkkete må det være noen som roter! Å ikke gidde å legge ting tilbake når man har brukt det, ikke sette kopper og kar inn i oppvaskmaskin etter å ha spist, ikke legge klær på plass når man skifter, bare sparke skoene av seg.... DETTE skaper rot, og det å la det flyte. Om man tar litt hele tiden, spiller det ingen rolle om man har syke barn eller skriver master. 

Å ha det rotete og skittent viser faktisk at man ikke evner å ivareta seg selv: manglende evne til egenomsorg! Dette er noe alle med normale forutsetninger skal beherske. De som har nedsatt evne kan f eks bo i treningsbolig for å øve på å ta hånd om hus og hjem. Så obligatorisk er det faktisk, at helsetjenesten bruker store ressurser på å trene opp de som har nedsatt funksjonsevne. Da bør man ta for gitt at voksne folk gjør det som skal til for å beherske hushold!

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Men for at det skal bli rotete og møkkete må det være noen som roter! Å ikke gidde å legge ting tilbake når man har brukt det, ikke sette kopper og kar inn i oppvaskmaskin etter å ha spist, ikke legge klær på plass når man skifter, bare sparke skoene av seg.... DETTE skaper rot, og det å la det flyte. Om man tar litt hele tiden, spiller det ingen rolle om man har syke barn eller skriver master. 

Å ha det rotete og skittent viser faktisk at man ikke evner å ivareta seg selv: manglende evne til egenomsorg! Dette er noe alle med normale forutsetninger skal beherske. De som har nedsatt evne kan f eks bo i treningsbolig for å øve på å ta hånd om hus og hjem. Så obligatorisk er det faktisk, at helsetjenesten bruker store ressurser på å trene opp de som har nedsatt funksjonsevne. Da bør man ta for gitt at voksne folk gjør det som skal til for å beherske hushold!

Helsetjenesten bruker IKKE ressurser på å trene opp en sliten 3barns mamma som ikke orker å fly og rydde opp sko og klær i eininga og lar det ligge til helga. Det er en mellomting mellom å ikke klare egen ivaretagelse og la det flyte til man har tid.

Anonymkode: 94bdd...31c

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Altså… det er VELDIG mange nyanser mellom «å ha det strøkent» og å ha det så rotete og møkkete at det kvalifiserer til «manglende egenomsorg» 😂 De aller, aller fleste er på et nivå mellom der et sted uten at det går utover liv og helse, altså!

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Helsetjenesten bruker IKKE ressurser på å trene opp en sliten 3barns mamma som ikke orker å fly og rydde opp sko og klær i eininga og lar det ligge til helga. Det er en mellomting mellom å ikke klare egen ivaretagelse og la det flyte til man har tid.

Anonymkode: 94bdd...31c

Det er mennesker som har nedsatt funksjonsevne som får opptrening. "Vanlige" folk regnes å kunne ta vare på seg selv, og da inngår hygiene!

Skrevet

Skal vi ha det strøkent her, så innebærer det rydding og plukking hele tiden jeg er hjemme. Elsker at det er strøkent, men trenger også litt tid til å hvile, man kan ikke holde på hele tiden. Har litt for lite plass til at absolutt alt kan ha en fast plass. Har barn som slenger fra seg ting både her og der, de får beskjed hver gang jeg ser de kaster fra seg feks sekken i gangen, likevel skjer det hele tiden. Og det gjelder MYE annet også. Har heller ikke noe ønske om å gå rundt som en frenetisk mor som aldri blir fornøyd. 

Rydder nok til at det ser ok ut, men så lenge det bor barn her kommer det aldri til å være strøkent til hverdags. Livet er mer enn å rydde seg ihjel, og å rydde med her i huset er å sammenligne med å måke snø i snøstorm. 

Anonymkode: 5a6ed...327

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Om du bor sammen med flere kan det være de lider av to lidelser. Dessverre er det mye opptrening som skal til for å kurere dem.... Men det er fullt mulig! 

1 Kluten allergi 

2 Drop and go syndrome

😂😂😂

Neida, hos oss er det ganske strøkent... Om alle ting har sin plass så blir det ikke så rotete. 

Anonymkode: d1c5d...5b9

😅 Ting har egentlig fast plass her også, men jeg har ett par med akutt hukommelsessvikt hver gang det skal ryddes, de virker å glemme hvor det er. Lette i nesten ett år ett skoene mine, da var i en boks med gardiner der panten står 🤷🏼‍♀️ Kan du begripe. 

Anonymkode: b906c...b40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...