Gå til innhold

Klemmer dere hverandre på jobb?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, men med tanke på at vi er rundt 170 ansatte, så er det ikke slik at alle klemmer på alle. Noen er klemmere og mer ivrig enn andre på dette, men det vanligste er nok at de nærmeste kollegaene kan gi hverandre en klem i slike situasjoner. Jeg klemmer ikke en jeg knapt vet hvem er, men jeg kan gi en klem til hun jeg samarbeider tett med, har på Snap og av og til møtes med på fritiden også. 

Anonymkode: 706c5...3c6

Annonse

Jeg hadde en slik diskusjon med ingeniørmannen min i pandemien.  Ingen av oss syntes klemme og avstandsgreia var et stort problem, vi er nok ikke de mest utadvendte.

Han hadde aldri gitt en klem til en kollega på 25 år. Jeg blir klemt i hytt og pine, men gir sjelden klemmer til kollegaer,  men klemmer en pasient/pårørende som kan trenge det.

På min helsevesenjobb var folk vant til å klemme hverandre,  og det var mange som syns det var vanskelig. 

Først antok vi at det var  mannsjobb vs damejobb, mne vi har i grunnen begge kjønn på jobb

deretter tenkte vi at jeg har et veldig internasjonalt miljø og han et veldig norsk et, men når så på hans kolleger så var det mange utenlandske der og.

Deretter tenkte vi at det var noe med antall ansatte, men vi er over 80 men fordelt på 6 enheter. han hadde omtrent samme fordeling.

Vi konkluderte vel med at det er et opparbeidet arbeidsmiljø som betyr noe... også tror jeg at kontorjobb gir mindre nærhet enn jobb hvor man fysisk må være nær hverandre og tøffe hendelser må bearbeides?

aner egentlig ikke. men egentlig et spennende tema...

Anonymkode: 628de...7a8

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg hadde en slik diskusjon med ingeniørmannen min i pandemien.  Ingen av oss syntes klemme og avstandsgreia var et stort problem, vi er nok ikke de mest utadvendte.

Han hadde aldri gitt en klem til en kollega på 25 år. Jeg blir klemt i hytt og pine, men gir sjelden klemmer til kollegaer,  men klemmer en pasient/pårørende som kan trenge det.

På min helsevesenjobb var folk vant til å klemme hverandre,  og det var mange som syns det var vanskelig. 

Først antok vi at det var  mannsjobb vs damejobb, mne vi har i grunnen begge kjønn på jobb

deretter tenkte vi at jeg har et veldig internasjonalt miljø og han et veldig norsk et, men når så på hans kolleger så var det mange utenlandske der og.

Deretter tenkte vi at det var noe med antall ansatte, men vi er over 80 men fordelt på 6 enheter. han hadde omtrent samme fordeling.

Vi konkluderte vel med at det er et opparbeidet arbeidsmiljø som betyr noe... også tror jeg at kontorjobb gir mindre nærhet enn jobb hvor man fysisk må være nær hverandre og tøffe hendelser må bearbeides?

aner egentlig ikke. men egentlig et spennende tema...

Jeg har en ingeniørjobb. Vi klemmer når vi får en gave etter 10 osv år på jobb, ved runde dager, når vi får julegave, når noen slutter, når noen har giftet seg, når noen har mistet noen og tilsvarende anledninger. Ellers ikke. Vi sitter stort sett ved pultene våre. Jobbene våre er også veldig tankeintensive med store mentale modeller så det er ikke naturlig å gå bort til noen som har allerede har kommet og sitter fordypet i noe. Vi har fleksitid så vi kommer til litt forskjellig tid. Vi treffes ved kaffemaskinen, men da har vi jo gjerne jobbet på pulter i nærheten av hverandre en stund. Da er det ikke lenger så naturlig med "velkommen tilbake klemmen". Det kan oppstå alvorlige hendelser, men alle er av teknisk art som ikke involverer enkeltmennesker på en slik personlig og følelsesmessig måte som i helsesektoren. Etterpå er man gjerne mentalt sliten og da har man mer behov for en lang kaffepause enn en klem. 

Anonymkode: 275ea...227

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har en ingeniørjobb. Vi klemmer når vi får en gave etter 10 osv år på jobb, ved runde dager, når vi får julegave, når noen slutter, når noen har giftet seg, når noen har mistet noen og tilsvarende anledninger. Ellers ikke. Vi sitter stort sett ved pultene våre. Jobbene våre er også veldig tankeintensive med store mentale modeller så det er ikke naturlig å gå bort til noen som har allerede har kommet og sitter fordypet i noe. Vi har fleksitid så vi kommer til litt forskjellig tid. Vi treffes ved kaffemaskinen, men da har vi jo gjerne jobbet på pulter i nærheten av hverandre en stund. Da er det ikke lenger så naturlig med "velkommen tilbake klemmen". Det kan oppstå alvorlige hendelser, men alle er av teknisk art som ikke involverer enkeltmennesker på en slik personlig og følelsesmessig måte som i helsesektoren. Etterpå er man gjerne mentalt sliten og da har man mer behov for en lang kaffepause enn en klem. 

Anonymkode: 275ea...227

Ja det er vel det jeg og tenker. Men folk klemmer (i mine øyne) i hytt og pine.  når de kommer og går. og om de ikke har sett hverandre på et par dager...

Men nå er ikke jeg en som tar klemmer, jeg gir klemmer...

Annonse

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Ja det er vel det jeg og tenker. Men folk klemmer (i mine øyne) i hytt og pine.  når de kommer og går. og om de ikke har sett hverandre på et par dager...

Men nå er ikke jeg en som tar klemmer, jeg gir klemmer...

Hvordan vil du forklare forskjellen på å ta og å gi en klem?

Anonymkode: 4b6c0...54f

Jeg har en del kollegaer som er veldig glad i klemmer. Mange av oss møtes ikke hver uke, så da blir det klemming når vi har samlinger. Vi er ca 20 i den nærmeste kollegagruppen, blanding av menn og kvinner, og utdannet i et menneskeorientert fag. Klemmerne er både menn og kvinner.

Var på en konferanse i 2022, med internasjonal deltakelse. Der satt vi røde, gule og grønne små rundinger på navnelappen vi hadde rundt halsen. Ja for ja til klemmer, røde til nei og gule til kommer an på. Det var mange gule. Det viser vel at mange kan oppleve det som i overkant intimt å klemme, særlig post covid. 

Jeg kan gjerne klemme, men trenger ikke å klemme hvem som helst. Har hatt kunder som klemmer både når de kommer og når de går, opplever det som invaderende samtidig som det er vanskelig å vegre seg mot. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er jo ganske åpenbart, er det ikke? Når noen gir deg en klem, tar du imot den fordi det er sosialt forventet av deg. Man slipper liksom ikke unna med mindre man klarer å avverge det tidlig nok i forløpet til at det ikke blir pinlig. Det betyr ikke at man ønsker den klemmen eller er komfortabel med det. Når man gir en klem tar man selv initiativ til det, enten fordi man faktisk ønsker å gi en klem til vedkommende, eller fordi man er i en rolle der det er forventet av en og man synes det er noenlunde akseptabelt å klemme. 

Anonymkode: 706c5...3c6

Klemmer de nærmeste kollegaene ved spesielle anledninger, som bursdag… veldig sjelden mao. Er ingeniør i stort selskap, og vi bytter nære kollegaer relativt ofte, i tillegg til at det er begrenset klemme-kultur generelt! 

Anonymkode: 23cdc...d9d

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg  gir en klem når jeg åpner opp med armer,  går mot deg, smiler? Og kanskje jeg tar iniativet....

Du tar en klem av meg når du bevisst tråkker innenfor sonen jeg har når jeg prater emd andre folk, jeg står/sitter der litt passiv, men klapper pent på  skulderen din tilbake?  om du i tillegg forteller meg at du vil ha/gi klem så er det du som tar en klem...

Ser at et av  barna sluttet å ønske klemmer ca rundt 8når og kommer nå ved 18 år sakte tilbake og gir klemmer, later som jeg sikkert vil ha en klem men den kommer fra personen mer uoppfordret nå.

Barn nr 2 har klemt og kunnet bli klemt nesten uhemmet frem til ca 15. nå er det litt slutt. kommer nok tilbake

Begge er egentlig oppdratt klikt med mye klemming i nær familie. men er veldig ulike...

ser at klemmekultur varierer i min og svigerfamilie også... så det er nok mye kultur men også personlig... sikkert på jobb også...

HI her. På min jobb er det klemming i blant feks etter endt juleferie, bursdager osv. Og i blant når noen har det tøft. Vi har et yrke der vi kommer i kontakt med sykdom og død. 

Bor i Bergen (Til deg over).

Anonymkode: 06175...bf9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...