Gå til innhold

Hvorfor dreper menn?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Noe enkelt sagt, men; forbindelsen mellom høyre og venstre hjernehalvdel er mindre hos menn enn hos kvinner. De bruker også i større grad reptilhjernen. Aggressivitet og hevn står sentralt. Kvinner har større grad av empati.  Likevel er nok noe av den største årsaken hvordan menn har blitt behandlet som barn. De har ikke blitt møtt på følelsene sine. Følelsesmessig er de fremdeles barn som ikke klarer å regulere seg selv og da tipper det over, de mister kontrollen og får store sinneutbrudd og kan ty til drap.

Dette er vel også årsaken til krig. Menn tenker hevn. Kvinner tenker forsoning. Tror dere det ville blitt krig i verden med kvinnelige statsledere?

Anonymkode: 52da6...a52

Jeg tror det ville blitt krig i verden med kvinnelige statsledere JA!  Vi snakket om det i natt faktisk. Menn er mer brutale spontant og kobler ut følelser.

Kvinner er mer utspekulerte og farlige over tid, og siden de virker å ville konkurrere på mer usunn måte enn menn, så ville det neppe vært mer fred i verden med kvinnelige statsledere! 

Begge kjønn har sitt. 

Fortsetter under...

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Jeg tror det ville blitt krig i verden med kvinnelige statsledere JA!  Vi snakket om det i natt faktisk. Menn er mer brutale spontant og kobler ut følelser.

Kvinner er mer utspekulerte og farlige over tid, og siden de virker å ville konkurrere på mer usunn måte enn menn, så ville det neppe vært mer fred i verden med kvinnelige statsledere! 

Begge kjønn har sitt. 

Ingen regel uten unntak, men jeg tror ikke at kvinner ville stått og sett på at tusenvis av barn ble kaldblodig drept og gnidd seg i hendene av fryd. Jeg tror alle mennesker er født gode, men noen forblir på barnenivå følelsesmessig. Dette gjelder begge kjønn. Jeg er ikke enig i at kvinner er utspekulerte og konkurrerer på en mer usunn måte. 90% av drap blur begått av menn, så kjønn må ha noe å si. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ingen regel uten unntak, men jeg tror ikke at kvinner ville stått og sett på at tusenvis av barn ble kaldblodig drept og gnidd seg i hendene av fryd. Jeg tror alle mennesker er født gode, men noen forblir på barnenivå følelsesmessig. Dette gjelder begge kjønn. Jeg er ikke enig i at kvinner er utspekulerte og konkurrerer på en mer usunn måte. 90% av drap blur begått av menn, så kjønn må ha noe å si. 

Enig i dette. Jeg tror heller ikke like mange kriger ville blitt startet for profitt og økonomisk vinning. 

Anonymkode: 81906...c77

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det er mange veier til drap. De inngår i et komplisert veinett der veier skilles, krysser nye veier og løper sammen igjen, og det gjør dem umulige å kartlegge nøyaktig.

Kort sagt: Hvert drap har sin egen unike historie, og man kan ikke si noe generelt om hva som fører til et drap.
https://www.forskning.no/boker-kriminalitet-psykiske-lidelser/tre-grunner-til-at-mordere-dreper/2044213

Anonymkode: 6b69c...eab

Tar man med også neste setning, så blir det litt annerledes: 

"Hvert drap har sin egen unike historie, og man kan ikke si noe generelt om hva som fører til et drap. Men ved å kjenne de vanligste veiene forsøker rettsvesenet nærme seg en forståelse av hvorfor mennesker dreper."

Med dette mener de at de kan ikke med 100% forutsi et drap. Noen forhold kan være like (lik aggresjon, lik modenhet, lik provokasjon etc), der den ene situasjonen ender med drap, men der den andre ikke gjør det. Det vi kan si noe om er risikofaktorer og mønstre. Det øker vår forståelse av hvorfor mennesker dreper og hvor og når myndigheter og andre bør reagere. Hittil har individets frihet for stor verdi synes jeg. Vi ser det i rettsvesenet ved at voldsalarm og omvendt voldsalarm tildeles for sjelden og vi får varslede drap, og vi ser det i psykiatrien der veldig syke mennesker med samtykkekompetanse blir skrevet ut og der vi får varslede selvmord (oftere enn drap). Det er en vanskelig grense å gå opp, for ved å tillegg samfunnet og den enkelte sterkere rett på beskyttelse, vil vi også begrense friheten til personer som ikke ville vært til fare for seg selv eller andre. 

Jeg synes voldsalarm og omvendt voldsalarm er såpass lite inngripende at man oftere burde innvilget dette. I det ene tilfelle vi nettopp hadde viste den tiltalte beviselig problematisk adferd og det var ikke bare ord mot ord. Og så må vi styrke politiet ytterligere. De trenger høyere budsjetter og høyere bemanning. For ved voldsalarm ligger det også en forpliktelse i å ha mulighet til å rykke ut innen en viss tid.

Anonymkode: 007a0...5c0

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det jeg tenker er usunn konkurranse er at menn konkurrerer mer på posisjon ang penger, fysiske krefter og materielt.

Kvinner går mer på psyken og det handler om å lage intriger for å hevde seg. Vi ser fks på some hvor kvinner lager lange og mange tråder for å hetse og kritisere andre kvinner. Det er mange intriger med å henge ut hverandre.

Menn går mer på sak, og kan bli mer brutale i argumentasjon og være åpenlyst truende i ytringer.

Men du har et godt poeng i det med at vi ofte er mer beskyttende mot barn, det er sant. 

Og jeg snakker kun fra egen observasjon og samtaler med andre. Det skal sies. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Enig i dette. Jeg tror heller ikke like mange kriger ville blitt startet for profitt og økonomisk vinning. 

Anonymkode: 81906...c77

Til tross for evolusjon er det fortsatt forskjell på kvinner og menn. Kvinner er fortsatt betydelig mer orientert mot omsorg og familie enn det menn er. Vi har mindre testosteron og hjernene våre er annerledes. Menns hjerner er fortsatt vinklet mot jakt og ser bevegelse bedre, mens kvinner hjerne er konsentrert om barn og samling av mat f.eks. Vi våkner raskere av barnegråt og vi kan se flere farger.

Kvinner i en ledelsesposisjon har ofte mer testosteron enn kvinner som ikke er interessert i slike posisjoner. For å ha ledelsesansvar må man klarer å ta vanskelige avgjørelser. Man må kunne si opp ansatte, selv om det er en katastrofe for den som blir sagt opp. Klarer man ikke det vil selskapet til slutt gå dukken, noe som er en større katastrofe for flere. Kvinner i ledelse har likevel ikke så mye testosteron som menn og hjernene deres er fortsatt mer kvinnelig. Ettersom mennesker er egoistiske av natur og verdier fortsatt er ujevnt fordelt, vil vi alltid ha kriger. Men med mer kvinner i ledelser vil de myke verdiene har mye større plass. Tapene av liv vil veie tyngre enn målet med å ta større områder og det vil være mye mer som skal til for å gå til krig. Det å gå til krig for å presse andre til å leve etter egne verdier og kriger for etnisk rensning ville nok blitt redusert betraktelig. 

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Det jeg tenker er usunn konkurranse er at menn konkurrerer mer på posisjon ang penger, fysiske krefter og materielt.

Kvinner går mer på psyken og det handler om å lage intriger for å hevde seg. Vi ser fks på some hvor kvinner lager lange og mange tråder for å hetse og kritisere andre kvinner. Det er mange intriger med å henge ut hverandre.

Menn går mer på sak, og kan bli mer brutale i argumentasjon og være åpenlyst truende i ytringer.

Men du har et godt poeng i det med at vi ofte er mer beskyttende mot barn, det er sant. 

Og jeg snakker kun fra egen observasjon og samtaler med andre. Det skal sies. 

Menn og kvinner konkurrerer om posisjon på ulik måte. Det er riktig. Generelt gjør menn det mer åpent, mens kvinner kan jobbe mer i det skjulte. Vi ser det gjerne tydeligst i mobbing på barneskoler hvor guttene slå og jentene utestenger (om man skal generalisere veldig).

Den største forskjellen er på hyppighet. Menn tyr til maktkamp og aggresjon mye oftere enn kvinner føler behov for psykologisk spill. Det er derfor de fleste relativt trygt kan anta at verden ville blitt mer fredelig med flere kvinner i ledende posisjoner. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vi trenger ikke menn. Uten menn hadde verden vært et fredelig og trivelig sted.

Anonymkode: 13560...c3a

Du kan lese 11% av Maren Utheim. Morsom liten fabel om akkurat det. 

Anonymkode: c509a...423

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Menn og kvinner konkurrerer om posisjon på ulik måte. Det er riktig. Generelt gjør menn det mer åpent, mens kvinner kan jobbe mer i det skjulte. Vi ser det gjerne tydeligst i mobbing på barneskoler hvor guttene slå og jentene utestenger (om man skal generalisere veldig).

Den største forskjellen er på hyppighet. Menn tyr til maktkamp og aggresjon mye oftere enn kvinner føler behov for psykologisk spill. Det er derfor de fleste relativt trygt kan anta at verden ville blitt mer fredelig med flere kvinner i ledende posisjoner. 

Mulig du har rett 

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

HI burde ikke inneholdt noe som dreide om kjønn, med mindre det var noe en brukte kjønnet til. Akkurat som det ikke finnes gutte- eller jente-leker bare leker så finnes det heller ikke manne-mord eller kvinne-mord, bare mord.

Ønsker du å finne ut av hvorfor mordere myrder? Da er det en interessant sak å diskutere.

Hvorfor skal det ikke inneholde noe om kjønn når menn som dreper i nære relasjoner er klart i flertall? Det er forskjell på menn og kvinner både i psyke og fysikk.  Kjønn er jo uten tvil en viktig faktor her, å påstå noe annet er jo bare vås.

Anonymkode: f2cc7...1c8

Anonym bruker skrev (På 7.1.2024 den 8.49):

Av samme grunn som kvinner myrder. Mord dreier seg ikke om, "følte seg truet".

Det er faktisk ikke så interessant å snakke om kjønn, om vi ikke kan snakke om mennesket, og menneskelige behov først.

For de tingene som får en kvinne til å drepe er kanskje – og ganske ofte – de samme tingene som får en mann til å gjøre det samme.

Følelser som sinne, sjalusi, usikkerhet, uro, angst, aggressivitet – finnes jo hos en kvinne som de kan finnes hos en mann?
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hvorfor-snakkes-det-ikke-om-kvinner-som-dreper-menn/o/5-95-986314

Nei, det er helt ulike grunner. Du mangler basale kunnskaper. Jeg anbefaler at du leser denne. 

Derfor dreper menn partneren sin (forskning.no)

Anonymkode: 914ae...13d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...