Gå til innhold

Å ha maten ferdig klart når gjester kommer?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Serverer dere ikke aperitiff før maten, hadde blitt veldig overrasket om jeg måtte sette meg rett til middagsbordet når jeg var invitert på middag. Men kanskje det er tradisjon på landet?

Anonymkode: 1b969...bd4

Helt enig!! Veldig veldig vanlig at man får servert aperitiff og mingler/skravler litt med de andre gjestene før man setter seg til bords. 

Fortsetter under...

TinaK 1990 skrev (1 minutt siden):

Helt enig!! Veldig veldig vanlig at man får servert aperitiff og mingler/skravler litt med de andre gjestene før man setter seg til bords. 

Kjem vel heilt an på kor formelt selskapet er..

☆☆☆ skrev (1 minutt siden):

Kjem vel heilt an på kor formelt selskapet er..

Det er virkelig uformelt å kunne prate litt med gjestene enn å hive av seg jakka for å sette seg til bords. Så fremt vi ikke snakker om middag en hverdag og kjøring til fotballtrening 30 min senere..

Anonymkode: 1315f...e97

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er virkelig uformelt å kunne prate litt med gjestene enn å hive av seg jakka for å sette seg til bords. Så fremt vi ikke snakker om middag en hverdag og kjøring til fotballtrening 30 min senere..

Anonymkode: 1315f...e97

Jo, men "ta deg ei øl om du vil" er noko anna enn "skal det være en aperitif".

Og om det er barn tilstades er det absolutt ein fordel å gå raskt til bords. Ein hangry treåring er ingen tent med.

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Ville blitt veldig forundret og ikke likt det om vi måtte gå rett til bordet når vi kom. Drt går alltid ca en time til man spiser. Man vil jo skravle, kikke litt rundt osv før man setter seg ned. Ville tenkt at vertskapet var dårlug på å planlegge tiden. 

Anonymkode: e1f81...c0f

Kikke litt rundt? Vi inviterer jo som regel folk vi kjenner og som har vært her flere ganger før. Hva skal de kikke på?

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Serverer dere ikke aperitiff før maten, hadde blitt veldig overrasket om jeg måtte sette meg rett til middagsbordet når jeg var invitert på middag. Men kanskje det er tradisjon på landet?

Anonymkode: 1b969...bd4

Nei, det er ikke tradisjon på landet 😂jeg bor skikkelig på landet og vi varierer litt hvordan vi gjør det. Uformelle middager med venner er som regel klar til å inntas ganske umiddelbart etter at gjestene har ankommet, i litt mer formelle settinger har vi bedre tid til å prate og ‘lande’ før maten serveres. 

Vi på landet klarer begge deler, skjønner du. Det er kanskje ikke tradisjon for det i byen?

Anonymkode: 64a18...205

Det er flere ting som må tas i betraktning her. Bor man alene og inviterer en person, så er det greit om maten er ferdig, for man overlater ikke en person alene for å vente. Det samme om det er et par som har invitert ett annet. Da blir det å la gjestene vente ganske uhøflig.

Er det flere par, så kan de snakke sammen og få noe å drikke før maten er klar, men å vente mer enn en halvtime er merkelig oppførsel av vertskapet om det er middag og ikke selskap man er invitert til.

Så er det litt forskjell på om det er barn med, for da bør maten også være klar. Med familie er det litt mer avslappet, og de hjelper jo gjerne til også. 

Så settingen er viktig her. 

Annonse

ReneRene skrev (8 minutter siden):

Det er flere ting som må tas i betraktning her. Bor man alene og inviterer en person, så er det greit om maten er ferdig, for man overlater ikke en person alene for å vente. Det samme om det er et par som har invitert ett annet. Da blir det å la gjestene vente ganske uhøflig.

Er det flere par, så kan de snakke sammen og få noe å drikke før maten er klar, men å vente mer enn en halvtime er merkelig oppførsel av vertskapet om det er middag og ikke selskap man er invitert til.

Så er det litt forskjell på om det er barn med, for da bør maten også være klar. Med familie er det litt mer avslappet, og de hjelper jo gjerne til også. 

Så settingen er viktig her. 

Hvor gjør man av den ene gjesten som kommer til den ene personen hvis maten ikke er klar? Siden den da ikke blir overlatt til seg selv?

Anonymkode: 64a18...205

Begge deler er irriterende, men ikke et stort problem. 

Jeg syns det gjerne kan gå 30 min- 1 time til vi skal spise. 

Er det barn, så gjerne rundt kl 16, men da kommer vi gjerne kl 15. Vi i familien liker å snakke litt sammen først.

Og vi ser ikke ned på de som kommer ti min for sent. 

Anonymkode: dd3e0...6f6

Men når ein inviterer folk på middag, så vil ein vel helst vere med gjestene sine, ikkje stå opptatt på kjøkkenet første timen? 

Gjer alltid ferdig det eg kan på forhånd, klar til å ete når gjestene er komt i hus.

Anonymkode: 44e09...0bc

Jeg serverer maten maks en halvtime etter at gjestene er bedt. Da har jeg maten stort sett ferdig til gjestene kommer og slipper å stå på kjøkkenet for mye mens de er her. Jeg synes det er mye høfligere og hyggeligere enn et vertskap som forsvinner på kjøkkenet etter å ha sagt hei og blir borte i en time. Jeg synes også det er greit for folk vite omtrent når de får mat, så jeg sier at vi inviterer til middag kl. 18. Jeg har vært i selskap der det ikke har kommet mat før 3 timer etter at vi ble bedt. Da hjelper det lite med et glass bobler og fire peanøtter. Aperitiff driver vi ikke med annet enn til store selskaper, runde dager el. Vi serverer ikke det i barnebursdager og middag på en torsdag her på landet ;) 

Å invitere til kl 18, for å sette maten på bordet 18.05, skjer ikke her. Det skjer heller ikke at maten kommer på bordet kl 20 hvis det ikke er noe spesielt som skjer i forkant av servering. Gjør som mange andre her, inviterer til et tidspunkt, og oppgir når det blir mat. «Hyggelig hvis dere kommer kl 18, det blir mat kl 19» og serverer gjerne noe å drikke og noe småmat i forkant av at vi setter oss ned. 

Her er det noen gøyale kulturforskjeller! Jeg hadde fått et alvorlig forventningsbrudd hvis jeg hadde blitt satt til bords i det jeg fikk av meg yttertøyet. Det vanlige er å komme 15 minutter etter invitasjonen tilsier. Noe i glasset, litt snacks. Hvis barna/ungdommen er med, får de noe å drikke og forsvinner rundt i hus/hage. Middag er hovedsakelig klar, tilberedes ferdig kanskje med litt hjelp av noen av gjestene med et glass vin og småprat. Maten er på bordet kanskje en time etter gjestene har kommet? 

Anonymkode: f5aa9...311

Annonse

Hos serverer vi noe å drikke, enten en gløgg rundt juletider, eller en glass vin / mineralvann eller noe annet når gjestene kommer. Så spiser vi omtrent en halvtime etter senere. Litt forskjell på om vi snakker om et selskap eller om vi "bare" har invitert noen til middag en "vanlig" dag. Koselig med litt småprat først og ikke minst å gi dem som er litt forsinket, enten det er gode eller dårligere grunner, litt tid å gå på. 

Litt kulturkrasj der når jeg traff mannen min hvor maten gjerne stod varm på bordet på klokkeslettet.  Og sånn er det fremdeles, men nå er jeg vant med måten de gjør det på, og de vet at hos oss er det alltid en liten prat i sofaen før maten kommer på bordet. Forskjell på hverdag og fest, selvfølgelig. Har vi invitert svigers til en vanlig onsdagmiddag er maten, om ikke noe spesielt skjer, på klar til servering fem minutter etter annonsert tid. 

Anonymkode: d8e57...a11

Iiiiik skrev (2 timer siden):

Å invitere til kl 18, for å sette maten på bordet 18.05, skjer ikke her. Det skjer heller ikke at maten kommer på bordet kl 20 hvis det ikke er noe spesielt som skjer i forkant av servering. Gjør som mange andre her, inviterer til et tidspunkt, og oppgir når det blir mat. «Hyggelig hvis dere kommer kl 18, det blir mat kl 19» og serverer gjerne noe å drikke og noe småmat i forkant av at vi setter oss ned. 

Samme her, setter oss ikke rett til bordet, men venter heller ikke flere timer. Hvis vi inviterer til noe så sier vi kanskje at gjestene kan komme kl 14.00 så er det mat i 14.30-15.00 tiden. Har kaffe, litt sjokolade og chips, kanskje litt druer, på stuebordet, for de som vil ha litt å knaske på før mat. 

Anonymkode: a9b52...11d

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Her er det noen gøyale kulturforskjeller! Jeg hadde fått et alvorlig forventningsbrudd hvis jeg hadde blitt satt til bords i det jeg fikk av meg yttertøyet. Det vanlige er å komme 15 minutter etter invitasjonen tilsier. Noe i glasset, litt snacks. Hvis barna/ungdommen er med, får de noe å drikke og forsvinner rundt i hus/hage. Middag er hovedsakelig klar, tilberedes ferdig kanskje med litt hjelp av noen av gjestene med et glass vin og småprat. Maten er på bordet kanskje en time etter gjestene har kommet? 

De fleste steder i Norge er det normal høflighet å komme så nær etter tidspunktet man blir invitert som mulig.

Anonymkode: 7a7ff...0b1

Jeg personlig syns det er koselig å prate litt og sosialisere før maten blir servert.
Når jeg inviterer til middag pleier jag å si at maten blir servert et sted mellom kl 17 og 18, men alle er velkommen til å komme fra kl 12.

Som regel er maten på bordet rundt kl 17:30

Anonymkode: ba7ae...e9e

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg personlig syns det er koselig å prate litt og sosialisere før maten blir servert.
Når jeg inviterer til middag pleier jag å si at maten blir servert et sted mellom kl 17 og 18, men alle er velkommen til å komme fra kl 12.

Som regel er maten på bordet rundt kl 17:30

Fra 12??? Shit. Det er ikke normalt her 

Anonymkode: 0aa2a...adc

Jeg tror det var Wenche Foss som sa at skal man på et møte av et eller annen slag, skal man komme 4-5 minutter før, sånn at man er klar (tatt av seg ytterjakka og og sjekket make-up, klær og hår sånn at man er helt klar fysisk og mentalt to minutter før man blir innkalt.  Men skal man i selskap, er det høflig å komme 2-4 minutter for sent for å gi vertinnen tid til å ta på seg leppestift og pentsko... 

Tenker det er en god regel. (Mulig jeg ikke husker tidspunktene sånn helt presist da. Men "moralen" er å være ørlitegrann forsinket til private avtaler, men godt presis til andre avtaler)  Jeg hadde en venninne som alltid kom 10-15 minutter for tidlig, og det var egentlig mer forstyrrende enn hyggelig midt i det tidpunktet hvor jeg skulle hive på meg penkjolen, slenge på lepestiften og sørge at sausen ikke ble svidd, bare holdt seg varm...

Anonymkode: d8e57...a11

Bare av ren nysgjerrighet, men snakker dere ikke med de andre under middagen? Ser flere argumenter for å ikke få maten med én gang fordi man ønsker å snakke med de andre gjestene først, men man snakker jo med dem ved bordet også? I hvert fall gjør jeg det 😅 Nå er det selvsagt litt forskjell på om det er 2-6 gjester og 20 gjester med tanke på om man får snakket med alle under en middag, men de fleste middagsbesøk i private hjem har vel gjerne såpass få rundt bordet at de fleste kan snakke med hverandre der. 

Det var nå uansett bare en digresjon, for jeg synes argumentasjonen ble litt rar. 

Anonymkode: d5d62...ff4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fra 12??? Shit. Det er ikke normalt her 

Det vil si at folk kan komme når det passer dem fra kl 12 og utover.
Noen kommer tidlig, og noen kommer like før middagen er klar.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det vil si at folk kan komme når det passer dem fra kl 12 og utover.
Noen kommer tidlig, og noen kommer like før middagen er klar.

Serverer du noe midt på dagen også, da? 

Anonymkode: bd1bd...9c4

Jeg har antagelig venner uten sosiale antenner, for de kommer gjerne før jeg har invitert (som er greit), men ALLE skal inn på kjøkkenet og henge??? Skjer uansett hvem jeg ber og til hvilken setting. Sist før jul. Folk kom før tida, helt ok! Så skal de henge på kjøkkenet?? Fikk hjelp til en ting av en av gjestene så hun og jeg sto ved grytene. Da kom en annen gjest med sin 5 år gamle datter på armen og stelte seg mellom oss fordi datteren ville se på….

Sånt får jeg krampe av, og alle vennene mine gjør det av en eller annen merkelig grunn 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Man trenger jo ikke å overdrive så veldig for å få frem et poeng. Selv om man serverer maten omtrent samtidig med at gjestene kommer, så tror jeg ikke man har det så travelt at gjestene må sette seg til bords SAMTIDIG som de tar av seg jakka. De rekker nok både et «hei, hyggelig å se deg» og å henge fra seg jakka før de setter seg til bords. Det er veldig mange nyanser mellom «øyeblikkelig» og «om to timer».

Anonymkode: 11fa3...292

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...