Gå til innhold

Å ha maten ferdig klart når gjester kommer?

Anbefalte innlegg

Hos meg har det alltid vert slik, at når vi inviterer til kl 18:00 så er maten bare 4 min før den er ferdig eller i bordet altså klart til gjestene kommer. Da gjester er nok sultne, liker ikke å la gjester vente for lenge. Tror nok mannen min ble litt gretten da vi skulle besøke hos et vennepar kl 18:00 så hadde de nettopp begynt på maten så tok det en 1 før maten var ferdig så vi Spiste ikke før 7. 

Har dere maten alltid klart til gjestene kommer eller lager det når gjestene kommer? Hos meg er det vanlig at maten er klar til den tid

Anonymkode: 58608...ae8

Fortsetter under...

Jeg har den klar til de kommer. Derfor er det helt ekstremt irriterende med de som kommer for sent. 
opplevde det samme her i høst. Var invitert på mat klokka 19. maten kom på bordet 20:45 

Anonymkode: 0aa2a...adc

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hos meg har det alltid vert slik, at når vi inviterer til kl 18:00 så er maten bare 4 min før den er ferdig eller i bordet altså klart til gjestene kommer. Da gjester er nok sultne, liker ikke å la gjester vente for lenge. Tror nok mannen min ble litt gretten da vi skulle besøke hos et vennepar kl 18:00 så hadde de nettopp begynt på maten så tok det en 1 før maten var ferdig så vi Spiste ikke før 7. 

Har dere maten alltid klart til gjestene kommer eller lager det når gjestene kommer? Hos meg er det vanlig at maten er klar til den tid

Så tok det 1 time før maten var ferdig*

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har den klar til de kommer. Derfor er det helt ekstremt irriterende med de som kommer for sent. 
opplevde det samme her i høst. Var invitert på mat klokka 19. maten kom på bordet 20:45 

Anonymkode: 0aa2a...adc

Uff, skjønner at noen ganger Så har de gjort andre ting og opptatt dag, men litt kjedelig og vente så lenge på maten. Her passer vi alltid på å gi en tid og helst ha maten klar til de kommer. Hater følelsen av å være sulten å så måtte vente 1 times tid til maten er klar 

Jeg har aldri opplevd å haste til middagsbordet når jeg kommer til venner eller familie. Det ville blitt masete, syns jeg. 

Vi pleier å spise 30 min til en time etter at gjestene har kommet. I den tiden får gjestene mulighet til å snakke litt sammen, de får en liten aperitif, og de som er litt forsinket får noen minutter på å komme seg på plass.

Vi forsøker likevel å ha maten klar, kun de siste forberedelsene igjen.

Det absolutt verste jeg vet er gjester som kommer for tidlig. 

Anonymkode: 3491a...706

Etikette reglene sier at når man er invitert til varmmat, må man komme presis, da maten ikke skal vente på gjestene. Da skal vel heller ikke gjestene vente på maten. 

Personlig synes jeg heller ikke at vertskapet skal stå på kjøkkenet når de har gjester.

Anonymkode: 10902...096

Annonse

Jeg syns det er rart å ha maten klart til tidspunktet gjestene er invitert, men har lært meg til at noen få tenker som HI. Jeg pleier derfor å si "kom kl.19 og så spiser vi ca 19.30-20.00" . Da er det mindre sannsynlig at gjestene kommet 30 min før de er invitert (da har jeg mest sannsynlig ikke skiftet og driver og stedet rundt uten mulighet for å ta imot gjestene på en hyggelig måte) og gjestene vet at det tar litt tid før vi skal spise. 

Anonymkode: d61b7...552

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg syns det er rart å ha maten klart til tidspunktet gjestene er invitert, men har lært meg til at noen få tenker som HI. Jeg pleier derfor å si "kom kl.19 og så spiser vi ca 19.30-20.00" . Da er det mindre sannsynlig at gjestene kommet 30 min før de er invitert (da har jeg mest sannsynlig ikke skiftet og driver og stedet rundt uten mulighet for å ta imot gjestene på en hyggelig måte) og gjestene vet at det tar litt tid før vi skal spise. 

Anonymkode: d61b7...552

Dette. Tydelig og enkel kommunikasjon! Jeg er vandt med at maten er klar senest 15 min etter at gjestene skal være ankommet, men har brent meg både som gjest og vert. Det er så ulikt hvordan folk gjør det, og ingen av delene er riktig/feil. Men med tydelig kommunikasjon, slipper en irritasjon.

Anonymkode: fc7a0...bb4

Har gjort klar det meste slik at jeg ikke blir så opptatt når gjestene kommer. Planlegger å spise ca 30 min senere, kanskje mer, siden mine venner og familie ikke er så veldig presise. 

Sist var det meg som var forsinket med maten. Da tok vi opp et par flasker bobler så vi kunne by på velkomstdrink, da ble ikke forsinkelsen påfallende. 

Selv til middag synes jeg at å komme inntil ti-femten minutter etter avtalt tid er helt greit. Men det skal skje noe spesielt for at jeg er senere enn det. Har aldri opplevd å komme til maten på bordet presis klokka seks. 

Anonymkode: 8cc08...69a

Vi pleier vanligvis å tenke at maten er klar når gjestene er kommet. Men folk ønsker som regel litt tid på å komme seg i hus, gå på toalettet, prate litt osv. Så da får de vanligvis noe å drikke, eller noe småsnacks å spise på, dersom noen av gjestene er forsinket.

Om jeg kommer på besøk til andre har jeg aldri reagert på at vi må vente på maten. Da får vi jo alltid noe snacks og drikke, prater sammen og er sosiale. Å bli irritert over det synes jeg er litt rart. Man er jo ikke på restaurant.

Husker vi ble invitert på middag engang, og når vi kom hadde de ikke begynt enda. De lagde chili con carne, og etter å ha brukt mye tid på å tilberede, skulle maten stå og putre i 2-3 timer. Trodde vi skulle sulte ihjel.  😂

Vi har maten ca. ferdig, men det tar gjerne 10-20 minutter før vi får satt oss og begynt å spise.

Anonymkode: bbc7e...264

Jeg har alltid litt slingringsmonn, for min familie består av en side med presise mennesker, mens den andre er alltid sent ute. 

Hvis jeg har invitert til middag kl. 18 f eks, da tar jeg kjøtt ut av ovn kl 18, slik at det kan hvile litt, så damper jeg grønnsaker som rosenkål når jeg ser alle er på plass. Alt annet er klart, sausen kan jo bare putre noen minutter lengre om nødvendig. Bordet er dekket og mannen pleier å servere drikke og underholde mens jeg tar siste innspurten. Kjipt med vasne grønnsaker fordi du skal være presis, men så kommer gjestene for sent. Ofte sitter vi da ved bordet omtrent en halv time etter invitert. 

Anonymkode: 587e0...fff

Det kommer an på hvem som kommer. I utgangspunktet er jeg som deg, HI, men har lært at der er folk veldig ulike. Mannens familie opererer ikke med tid på samme måte som jeg gjør, så hvis de inviterer til middag klokken 17, så vet jeg at det sannsynligvis ikke er mat klar før klokken 18, og om vi inviterer til klokken 17, så vet jeg at de ikke kommer før mellom 17.05 og 17.30 en gang, så da har jeg ikke maten klar til klokken 17 😅 

Anonymkode: d5d62...ff4

Annonse

Jeg serverer alltid maten 15-30 min etter at gjestene kommer. Det verste jeg vet ved å komme som gjest, er å komme rett til matbordet. Hyggelig å skravle litt før man setter seg til bords.

Anonymkode: f362f...cb8

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Jeg serverer alltid maten 15-30 min etter at gjestene kommer. Det verste jeg vet ved å komme som gjest, er å komme rett til matbordet. Hyggelig å skravle litt før man setter seg til bords.

Anonymkode: f362f...cb8

Enig. Jeg synes også det er hyggelig å skravle litt rundt, sette seg ned i sofaen 20-30 min før vi spiser. Opptil en time går også ok. Vi drikker litt, spiser kanskje noe nøtter på bordet og småprater med de andre.

Veldig spes å bli invitert til 18, og rett til middagsbordet. Aldri opplevd. 

Anonymkode: 1315f...e97

Ofte er det jo spesifisert.

Vi spiser i sjutiden, hyggelig om dere kommer rundt seks.

Vi serverer som regel mat ca en halvtime etter tiden vi har invitert til om ikke annet et spesifisert.

Folk må jo få av seg jakka, hilse og oppdatere litt før vi sitter til bords.

Anonymkode: b0e46...68f

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Npr vi først snakker om etikette må jeg si at jeg syns det er spesielt at folk blir irritert på folk som bruker tid, penger og energi på å invitere og lage mat til dem.

Anonymkode: 8c0aa...957

Enig! Hadde det lekkerbisken at folk var irritert etter en middag hos oss, fordi vi ikje leverte etter forventningene.. da hadde de sluppet å irritere seg igjen, for å si det sånn.. 

Forsinkelser i trafikken kan skje, så beregner å sette oss ca 15-30 minutter etter tidspunktet jeg inviterer.

Et par vi er hos innimellom spiser jeg alltid før jeg drar til. Der er aldribirdsetting før rundt 3 timer etter at de inviterer. Orker snart ikke dra dit lenger.

Anonymkode: 45855...403

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Enig! Hadde det lekkerbisken at folk var irritert etter en middag hos oss, fordi vi ikje leverte etter forventningene.. da hadde de sluppet å irritere seg igjen, for å si det sånn.. 

Lekkerbisken 😂😂 Hadde det lekket ut skulle det stå. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg har lært at maten aldri skal vente på gjestene. Jeg har også lært at mange voksne ikke kommer presis. Så her er maten aldri klar på tidspunktet gjestene er bedt. Jeg har alltid litt snacks stående fremme om noen er veldig sultne.

Å vente 1 time på maten uten å bli gretten synes jeg man burde kunne forvente av en voksen mann. 

Anonymkode: 945cc...1a7

Det varierer om maten kjem med ein gong eller etter ei stund. Det som ikkje varierer er at eg er tydelig på når eg planlegger å ha maten ferdig. Og at maten blir servert når han er klar, sjølv om ein eller anna gjest somlar. 

Om folk kjem tidlig er det heilt ok, så sant det er folk som kan underhalde seg sjølv medan eg gjer meg ferdig.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ville blitt veldig forundret og ikke likt det om vi måtte gå rett til bordet når vi kom. Drt går alltid ca en time til man spiser. Man vil jo skravle, kikke litt rundt osv før man setter seg ned. Ville tenkt at vertskapet var dårlug på å planlegge tiden. 

Anonymkode: e1f81...c0f

Serverer dere ikke aperitiff før maten, hadde blitt veldig overrasket om jeg måtte sette meg rett til middagsbordet når jeg var invitert på middag. Men kanskje det er tradisjon på landet?

Anonymkode: 1b969...bd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...