Gå til innhold

Det jeg elsker og liker med Norge og nordmenn.

Anbefalte innlegg

Jeg elsker den friske lufta og rent vann.

Jeg elsker norsk mat som fersk fisk, grønnsaker om sommeren og.. norske pannekaker med blåbærsyltetøy og bacon. Og jeg liker norsk grønnsaksuppe.

Jeg elsker at nordmenn generelt er redelige mennesker hvor korrupsjon og mafia/ kult- kulturer er ikke- eksisterende eller i svært liten grad eksisterer tradisjonelt. 

Jeg liker norsk politi og norske politikere, og jeg liker ikke minst norsk presse og media forøvrig.

Jeg syns nordmenn er lite høyrøstet og lite slitsomme, og det liker jeg. Og så syns jeg norske foreldre jevnt over er flinke foreldre. 

Jeg elsker Ibsen og Munch, og jeg liker Odd Nerdrum, Arne Næss jr, og sikkert flere jeg ikke kommer på akkurat nå. 

Jeg elsker Nytt på Nytt også.

Så kan dere si hva dere elsker. Jeg har sikkert glemt en del. 

Fortsetter under...

Det er dessverre ikke mye å elske ved Norge lenger. Er glad når vi vinner i sport, og er glad i black metal kulturen. Ved å brenne kirker og den slags satt Norge på "musikk-kartet", det er det eneste å være stolt av. 

Politiet er Norges verste bedrift som kun klarer én ting, skrive ut bøter og gjøre vanlige folk til kjeltringer. Og politikerne er mer tannlause enn noengang før, og så hater jeg innvandringspolitikken vår. For ikke å begynne å snakke om hva ting koster i dette drittlandet. Savner 80 og 90-tallet, da var det fint å leve i Norge. 

Anonymkode: 4f27b...470

Norske jordbær 🤩 Det er noe helt eget. Eller plukke dine egne markjordbær.  

Rent vann. Det er hva jeg savner mest når jeg reiser, muligheten til å ta meg ett glass vann rett fra springen. 

Jeg har vokst opp med camping som ferie, ingen steder i verden gir meg mer fred enn å våkne i telt en god sommerdag, pusse tennene nede ved vannkanten, ta ett bad i det friske vannet, sitte med kaffe nede ved svaberget eller stranden mens jeg ser på soloppgangen og kjenner lukten fra furutrær. Gleder meg til sommeren 🤭

Anonymkode: 2050d...8b2

Jeg tenker at de som klager veldig på hvordan vi har det i Norge, skole-, helse- og velferdssystemet. Dere er særdeles lite bereist eller opplyst hvordan ting fungerer i andre land. Jeg har bodd 24 år i USA. Elsker USA, men det er dyrt å bo der. Alt man ikke trenger å tenke på av utgifter her må man tenke på der hvis man ikke har anledning til voldsomt dyre forsikringer etc. 

Anonymkode: 97b88...84a

De siste årene har jeg reist en del og jeg må si at jeg virkelig har fått øynenen opp for hvor godt jeg liker Norge. ;)

Jeg elsker den skarpe rene luften og naturen vår. Litt klisje, jeg vet, men det er nå engang sånn at jeg setter stor pris på akkurat dette.

Jeg liker at jeg ikke trenger å stå i kø på butikkene over lengre tid,at jeg ikke trenger å "gå" i kø i byene, at jeg kan befinne meg alene i en butikk uten andre en betjeningen rundt meg. Desse punktene EEEELSKER jeg! ;)

Jeg liker at vi har fire årstider som er så totalt forskjellige.

Jeg liker at folk ikke hele tiden MÅ smalltalke til meg. Jeg kan sitte i fred omtrent hvor jeg vil,men om jeg ønsker kontakt så er folk åpne for det også.

Jeg liker at min oppfatning av nordmenn er at de stort sett er real, ærlig og hjelpsomme. 

Jeg liker den trygge følelsen av å være hjemme når jeg ankommer Norge etter å ha vært på reise. :)

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at de som klager veldig på hvordan vi har det i Norge, skole-, helse- og velferdssystemet. Dere er særdeles lite bereist eller opplyst hvordan ting fungerer i andre land. Jeg har bodd 24 år i USA. Elsker USA, men det er dyrt å bo der. Alt man ikke trenger å tenke på av utgifter her må man tenke på der hvis man ikke har anledning til voldsomt dyre forsikringer etc. 

Anonymkode: 97b88...84a

Hvor i USA bodde du? 

Nå kan det jo store forskjeller fra stat til stat, og jeg har ikke vært så mange steder der, men det jeg syns var litt uhyggelig, var at uansett hvor idyllisk det var ett sted, så var liksom motorveier rett rundt hjørnet. En kunne være i et rolig område, og tre minutter etter rett ut på en motirvei. Og lufta er aldri så frisk, uansett hvor man er. 

Men som sagt, jeg var ikke så mange steder der.

Takk til dere andre som også  svarer seriøst her; 

Annonse

Jeg setter uendelig pris på at jeg kan være alene med mine barn, at jeg ikke er tvungen til å bli i dårlig forhold. 
jeg er takknemlig for å kunne ha «frittgående» barn, de kan leke ute og komme seg hiten og diten uten konstant oppsyn. 
selv om bhg og siden sfo har vert dyrt er jeg glad det ikke kostet meg halve lønna eller mer. 
jeg er glad i tilgangen på rein mat, frisk luft og masser av tur muligheter.

Anonymkode: 992fe...404

Jeg elsker den norske naturen, brunost, det rene vannet, lufta, bygda jeg bor i, at den som trenger hjelp får det, jeg liker enhetsskolen, demokratiet, likestillingen (som er på vei mot rett vei), inkluderende arbeidsliv, ferieloven og arbeidsmiljøloven, 17.mai, gratis lege og tannlege til barn, snø, sol, hav, kyst og lappskaus. Jeg liker allemannsretten og at alle skal ha like rettigheter til natur og utmark. Jeg liker at vi er tydelig på barns rettigheter og barnets beste, og at vi stadig jobber for å bli bedre der. Jeg liker at politiet ikke har bevæpning som standard og at vi alt i alt er en trygt land.

Jeg er veldig glad i Norge og særlig i nord-Norge :)

Anonymkode: 61a26...914

ReneRene skrev (På 7.1.2024 den 2.44):

Jeg elsker at nordmenn generelt er redelige mennesker hvor korrupsjon og mafia/ kult- kulturer er ikke- eksisterende eller i svært liten grad eksisterer tradisjonelt. 

Dette elsker jeg også, tryggheten, og den ydmyke holdningen som er typisk norsk. Det er trist å tenke på at vi er i ferd med å bli utryddet i eget land, snart vet under halvparten hva vi snakker om når vi spør "hvor var du når Brå brakk staven?". Samholdet og det norske bidraget til verdens mangfold blir bare mer og mer borte. Snart er det bare en liten klikk som samles lille julaften og ser på "Grevinnen og hovmesteren", mens alle andre "nordmenn" står og koker stinkende krydret mat og kakler uforståelige ord.

Anonymkode: c9dd3...dae

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Dette elsker jeg også, tryggheten, og den ydmyke holdningen som er typisk norsk. Det er trist å tenke på at vi er i ferd med å bli utryddet i eget land, snart vet under halvparten hva vi snakker om når vi spør "hvor var du når Brå brakk staven?". Samholdet og det norske bidraget til verdens mangfold blir bare mer og mer borte. Snart er det bare en liten klikk som samles lille julaften og ser på "Grevinnen og hovmesteren", mens alle andre "nordmenn" står og koker stinkende krydret mat og kakler uforståelige ord.

Nå må du gi deg! Den kommende generasjon aner ikke hvem Oddvar Brå er, det handler ikke om hudfarge

Anonymkode: aa549...86a

Anonym bruker skrev (På 7.1.2024 den 3.44):

Det er dessverre ikke mye å elske ved Norge lenger. Er glad når vi vinner i sport, og er glad i black metal kulturen. Ved å brenne kirker og den slags satt Norge på "musikk-kartet", det er det eneste å være stolt av. 

Politiet er Norges verste bedrift som kun klarer én ting, skrive ut bøter og gjøre vanlige folk til kjeltringer. Og politikerne er mer tannlause enn noengang før, og så hater jeg innvandringspolitikken vår. For ikke å begynne å snakke om hva ting koster i dette drittlandet. Savner 80 og 90-tallet, da var det fint å leve i Norge. 

Anonymkode: 4f27b...470

Likevel bor vi i et godt demokrati og med generelt lite kriminalitet. 

Anonymkode: 7b5f2...4b4

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Må nesten produsere flere barn, hvis en ikke ønsker påfyll av andre kulturer, pr nå er vi avhengig av innflyttere med våre 1,41 barn pr kvinne med mindre vi knekker KI kjapt og får den implementert i løpet av kort tid. Ellers er det ikke nok hender til den kommende eldrebølgen med alle de behov som følger dette på toppen av å holde infrastrukturen ellers i gang. 

Det samholdet og den tilliten vi har hatt i Norge er også en naturlig følge av økt velferd. Den vil gradvis forsvinne når velferden reduseres. Det skyldes ikke mangel på hovmesteren, en brukket skistav, krydret mat eller en dubbet julefilm. Tillit følger på når folk har det grunnleggende i orden. Gratis skole, like rettigheter uavhengig bakgrunn, godt helsetilbud, trygghet i samfunnet, forutsigbar fremtid, rent vann og natur. Det er jo dette vi må kjempe for. 

Annonse

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Må nesten produsere flere barn, hvis en ikke ønsker påfyll av andre kulturer, pr nå er vi avhengig av innflyttere med våre 1,41 barn pr kvinne med mindre vi knekker KI kjapt og får den implementert i løpet av kort tid. Ellers er det ikke nok hender til den kommende eldrebølgen med alle de behov som følger dette på toppen av å holde infrastrukturen ellers i gang. 

Det samholdet og den tilliten vi har hatt i Norge er også en naturlig følge av økt velferd. Den vil gradvis forsvinne når velferden reduseres. Det skyldes ikke mangel på hovmesteren, en brukket skistav, krydret mat eller en dubbet julefilm. Tillit følger på når folk har det grunnleggende i orden. Gratis skole, like rettigheter uavhengig bakgrunn, godt helsetilbud, trygghet i samfunnet, forutsigbar fremtid, rent vann og natur. Det er jo dette vi må kjempe for. 

Norge er flerkulturelt land ☺️ så "påfyll" er det allerede. Jeg tror ikke at det er så dunt. Og selv om jeg syns norske foreldre jevnt over er gode foreldre, så nei, ikke press noen til å få flere barn. De har mer enn nok med det de har 🙂

ReneRene skrev (9 minutter siden):

Norge er flerkulturelt land ☺️ så "påfyll" er det allerede. Jeg tror ikke at det er så dunt. Og selv om jeg syns norske foreldre jevnt over er gode foreldre, så nei, ikke press noen til å få flere barn. De har mer enn nok med det de har 🙂

Ingen plan om å presse noen til flere barn, bare påpeker realiteten av at vi produserer for få til eget bruk 😅 Personlig har jeg lite i mot påfyll av kulturer, så lenge det integreres godt nok, kanskje da spesielt rundt en kvinnes rett til selvstendighet. Det er vel en av de største styrkene lille Norge har som samfunn. Selvstendige kvinnfolk, generer enorme verdier for samfunnet 💪🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...