Gå til innhold

Førerkort for henger på bil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du trenger stroppekurs, obligatorisk teori/kurs, et par timer på veien som inkluderer å rygge, samt oppkjøring (med leie av bil). Uten oppkjøring får du B96 for en rimeligere penge enn BE. Du må se hvilket behov du har. Har du fast bil og henger kan du se via tilhengerkalkulatoren om det er behov for BE.

Anonymkode: 8a188...a64

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du trenger stroppekurs, obligatorisk teori/kurs, et par timer på veien som inkluderer å rygge, samt oppkjøring (med leie av bil). Uten oppkjøring får du B96 for en rimeligere penge enn BE. Du må se hvilket behov du har. Har du fast bil og henger kan du se via tilhengerkalkulatoren om det er behov for BE.

Anonymkode: 8a188...a64

Må man greie rygge mye med henger? Jeg er dårlig der.... Har bil, skal kjøpe henger, evt bare låne på typ IKEA/Maxbo ved behov.

Hva er forskjellen  på BE og B96 da? Tyngden på henger og om den har egen brems og sånt?

Anonymkode: 0d31f...200

Du kan kjøre med tilhenger så lenge tillatt totalvekt på bil+ tillatt totalvekt på tilhenger ikke overskrider 3500 kg. Likeve kan du alltid trekke en tilhenger med tillatt totalvekt opptil 750 kg.

For førerkort klasse be kreves "kurs i merking og sikring av last" og fem obligatoriske kjøretimer (to trinnvurderingstimer og tre timer sikkerhetskurs på vei). Evt ekstra kjøretimer etter behov. I tillegg kommer da førerprøven. Med be kan du trekke henger med en tillatt totalvekt maks 3500 kg (begrenses av hvor tungt bilen kan trekke)

For førerkort klasse b kode 96, kreves samme opplæring som ved be, men uten førerprøve til slutt. Du vil da kunne trekke henger så lenge tillatt totalvekt på bil og henger tilsammen ikke overskrider 4250 kg.

Du må kunne å rygge med henger, målene for opplæringa finner du i læreplanen https://www.vegvesen.no/globalassets/fag/handboker/hb-v851.pdf

Anonymkode: f1786...c8e

Annonse

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det er bare til å se i vognkortet. Så lenge tilhengeren ikke veier mer enn det står i vognkortet så er det lov.

Anonymkode: 494eb...a67

Uvitenhet, klart du ikke kan det med bare kl B. 
Min bil kan trekke 2200 kg, det har jeg lov til som har BE, men du som ikke har det har ikke lov til det. Min bil er i utgangspunktet så tung at du kan faktisk ikke trekke mer enn en liten henger på 750 kg uten BE. 

HI, bare til å ta hengerlappen, rygging lærer du deg. Og etter flere år med henger bak bilen, alle type størrelser, er min erfaring at hvor større hengeren er, hvor lettere er det faktisk å kjøre og rygge med den. 

Anonymkode: 41242...23b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min bil kan trekke 2200 kg, det har jeg lov til som har BE, men du som ikke har det har ikke lov til det. Min bil er i utgangspunktet så tung at du kan faktisk ikke trekke mer enn en liten henger på 750 kg uten BE. 

HI, bare til å ta hengerlappen, rygging lærer du deg. Og etter flere år med henger bak bilen, alle type størrelser, er min erfaring at hvor større hengeren er, hvor lettere er det faktisk å kjøre og rygge med den. 

Dette er feil. Med B kan du kjøre inntil 3500 i totalvekt. Men man kan få trøbbel med henger bak elbil feks fordi bilen er så tung. 

Fra statens vegvesen. 

Personbil med tilhenger

Du kan trekke tilhenger etter en personbil når tilhengerens tillatte totalvekt er maks 750 kg.

Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg.

Vekten av tilhengeren må være innenfor det bilen er har lov å trekke. Er du usikker på om du kan trekke en bestemt tilhenger med bilen din, kan du enkelt sjekke det i tilhengerkalkulatoren vår.

Lektor Doppler med tillegg skrev (3 minutter siden):

Dette er feil. Med B kan du kjøre inntil 3500 i totalvekt. Men man kan få trøbbel med henger bak elbil feks fordi bilen er så tung. 

Fra statens vegvesen. 

Personbil med tilhenger

Du kan trekke tilhenger etter en personbil når tilhengerens tillatte totalvekt er maks 750 kg.

Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg.

Vekten av tilhengeren må være innenfor det bilen er har lov å trekke. Er du usikker på om du kan trekke en bestemt tilhenger med bilen din, kan du enkelt sjekke det i tilhengerkalkulatoren vår.

Hva mener du er feil? Anonym 23b sier at med hennes bil kan hun bare kjøre 750 kg, dvs at bilen har en tillatt totalvekt på 2750 kg eller mer.
Man kan alltid ha en tilhenger med tillatt totalvekt opptil 750 kg, selv om summen av tillatt totalvekt på bil og henger overskrider 3500 kg. 

Tilhengerkalkulatoren til vegvesenet (appen bil&henger eller på hjemmesiden) er et supert hjelpemiddel om man er usikker.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hva mener du er feil? Anonym 23b sier at med hennes bil kan hun bare kjøre 750 kg, dvs at bilen har en tillatt totalvekt på 2750 kg eller mer.
Man kan alltid ha en tilhenger med tillatt totalvekt opptil 750 kg, selv om summen av tillatt totalvekt på bil og henger overskrider 3500 kg. 

Tilhengerkalkulatoren til vegvesenet (appen bil&henger eller på hjemmesiden) er et supert hjelpemiddel om man er usikker.

Jeg leste litt dårlig. Beklager. Anbefaler bil og henger appen! 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Må man greie rygge mye med henger? Jeg er dårlig der.... Har bil, skal kjøpe henger, evt bare låne på typ IKEA/Maxbo ved behov.

Hva er forskjellen  på BE og B96 da? Tyngden på henger og om den har egen brems og sånt?

Selvsagt må du kunne rygge.

Anonymkode: 3d029...eea

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Selvsagt må du kunne rygge.

Anonymkode: 3d029...eea

Ja, men det er forskjell på å kunne rygge, dvs snu bilen med henger på gårdsplass/parkeringsplass, og det å kunne rygge tilbake en hel lang grusvei feks. Det første går jo fint, det andre not so much😅

Men da ser det jo ut som jeg ikke egentlig trenger ta noen lapp? For å kunne kjøre en liten henger. Ifølge appen dere viste til kan jeg det med min bil og førerkort kl B. Trodde alle måtte ta opplæring med henger jeg🙈

Annonse

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det går helt fint med "bare" klasse B. Jeg har kjørt med henger flere ganger som har veid mer enn 750 kilo. Så lenge den ikke overskrider det bilen har lov til å trekke så er det innenfor. Det husker jeg godt fra jeg tok kjøretimer. Noe som ikke er så lenge siden (2013 tok jeg førerkortet mitt). Sikker på at du ikke har misforstått noe her?

Anonymkode: 494eb...a67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...