Gå til innhold

Vi ser ikke rike ut…

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, men dette er verken tull eller vandrehistorie. Dette skjedde i dag, midt på høylys dag, i en middelstor by i Norge! Det er ikke tull. Selgeren sa ikke hadet engang da vi forlot butikken! 

Anonymkode: d1727...ba4

Selgere er jo ikke nødvendigvis Einstein, du vet det?

Anonymkode: 13cf6...6bc

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dere må jo følge standard til steder.   Du kan ikke kle hvordan du vil når du går til eksklusive restauranter og nattklubber. Du vil bli avvist der også.

At du har penger er ikke nok. Du må også ha stil for å dra til sånne steder. 

Anonymkode: 4b4fe...ca7

Vi hadde dunjakker og lue, og vintersko! Det mange minus, og lang svart dunkåpe, sort lue og sorte støvletter var antrekket jeg hadde på. Mannen husker jeg ikke, men vi ser ikke ut som hjemløse, men normale mennesker. 
Vi har råd til dyr bil selv om vi ikke har moncler eller andre dyre merker på klærne. 
Vi dro til nabobyen, og møtte heldigvis en serviceinnstilt og veldig hyggelig selger der. Vi reserverte en bil, og skal prøvekjøre den på mandag. Han serverte både kakao og smil, så dagen endte bra likevel.

ReneRene skrev (7 timer siden):

Jeg vet ikke hvordan du fikk det til å bli kritikk, men her er det snakk om å være fra sjuskete "millionærer", allværsjakker i bedre forretninger i New York og folk med mye penger som kjøper klær fra kjedebutikker. Og dårlig erfaring med selgere som er nedlatende, joggebukser på restaurant og... luksusbiler.

Det er veldig mye typisk norsk her, og det ble morsomt og ikke kritikk. 

Hva var det som var så veldig «norskt» med dette? 

Anonymkode: 7d852...146

Men altså, vi er alle fordomsfulle i større eller mindre grad. Selvsagt burde selgeren prøve å skjule det bedre i og med at han har et service og kunderelatert yrke, men det skjedde ikke denne gangen og det finnes hundrevis av andre bilforhandlere. Ikke gå og gnag på dette.

Anonymkode: 0b430...59a

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Men altså, vi er alle fordomsfulle i større eller mindre grad. Selvsagt burde selgeren prøve å skjule det bedre i og med at han har et service og kunderelatert yrke, men det skjedde ikke denne gangen og det finnes hundrevis av andre bilforhandlere. Ikke gå og gnag på dette.

Det å tenke at noen ikke har råd til bil fordi de har på seg litt ustilige klær er jo mer et uttrykk for dumskap enn fordommer. Ellers er jeg 100 % enig med deg, ville ikke brukt energi på dette i det hele tatt. 

Anonymkode: 8887c...bfa

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det å tenke at noen ikke har råd til bil fordi de har på seg litt ustilige klær er jo mer et uttrykk for dumskap enn fordommer. Ellers er jeg 100 % enig med deg, ville ikke brukt energi på dette i det hele tatt. 

Særlig dumt må det jo sies å være å støte fra seg mulige kunder når man jobber i en bransje som er så utsatt i dårlige tider som nå! Men han ble vel ikke bilselger fordi han var den aller smarteste i klassen (min fordom 😄

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, alle er fordomsfulle. Helt klart. Det er derfor det ytre kan være veldig viktig mtp signaler og hvilket inntrykk det gir. 

Men en selger kan ikke la et salg gå fra seg fordi. Dette er mildt sagt dumhet mer enn kun fordommer. 

ReneRene skrev (2 timer siden):

Ja, alle er fordomsfulle. Helt klart. Det er derfor det ytre kan være veldig viktig mtp signaler og hvilket inntrykk det gir. 

Men en selger kan ikke la et salg gå fra seg fordi. Dette er mildt sagt dumhet mer enn kun fordommer. 

Jeg er helt uenig med deg her. Om noen er så fordomsfulle at de dømmer og behandler folk etter klærne de går med er det er ikke riktig respons å gå med finere klær neste gang. Riktig respons er å fortsette å gå med de klærne man vil. Signalene klær, sminke, annet uttrykk bør sende ut, er at alle fortjener akkurat lik behandling uansett hvordan de går kledd (nå snakker jeg ikke her om de som bryter med vanlig folkeskikk - f.eks vil det være feil å gå med badedrakt i begravelse - jeg snakker om vanlig påkledning). I noen deler av Asia er det fortsatt vanlig med kastemerke i pannen for hvilke kaste man tilhører og de behandles deretter.  Jeg er absolutt motstander av det. Om noen går inn i en butikk i joggebukse og punkerhår eller noen går inn i den samme butikken i Armani-dress bør de behandles likt. Og det er slettes ikke sikkert at det er sistnevnte som har mest penger. 

Anonymkode: 60794...8ba

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er helt uenig med deg her. Om noen er så fordomsfulle at de dømmer og behandler folk etter klærne de går med er det er ikke riktig respons å gå med finere klær neste gang. Riktig respons er å fortsette å gå med de klærne man vil. Signalene klær, sminke, annet uttrykk bør sende ut, er at alle fortjener akkurat lik behandling uansett hvordan de går kledd (nå snakker jeg ikke her om de som bryter med vanlig folkeskikk - f.eks vil det være feil å gå med badedrakt i begravelse - jeg snakker om vanlig påkledning). I noen deler av Asia er det fortsatt vanlig med kastemerke i pannen for hvilke kaste man tilhører og de behandles deretter.  Jeg er absolutt motstander av det. Om noen går inn i en butikk i joggebukse og punkerhår eller noen går inn i den samme butikken i Armani-dress bør de behandles likt. Og det er slettes ikke sikkert at det er sistnevnte som har mest penger. 

Ja, hvis du er trassig og har litt stort ego, så kan du fortsette å gå kledd som du vil uten tanke på hvor og hvem du forholder deg til. Du gjør som du vil, og for deg er det da riktig respons.

Hvis du derimot legger bort ego litt og bruker innsikt, så vet du at folk bedømmer førsteinntrykk, og så tar du hensyn til det hvis du vil unngå komplikasjoner. Så enkelt er det. 

Uten at jeg forsvarer selgeren her. Man har en jobb og yter servicen den krever. Han var regelrett dum også. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Ja, hvis du er trassig og har litt stort ego, så kan du fortsette å gå kledd som du vil uten tanke på hvor og hvem. Du gjør som du vil, og for deg er det da riktig respons.

Hvis du derimot legger bort ego litt og bruker innsikt, så vet du at folk bedømmer førsteinntrykk, og så tar du hensyn til det hvis du vil unngå komplikasjoner. Så enkelt er det. 

Uten at jeg forsvarer selgeren her. Man har en jobb og yter servicen den krever. Han var regelrett dum også. 

Det er ikke mitt ego som er viktig. Jeg midler til å kjøpe merkeklær og kan gjøre dette om jeg vil. De jeg tar hensyn til er alle de som ikke har midler til dette. Mener du at en som ikke har råd til dyre klær har seg selv å takke for at man ikke blir godt behandlet i butikken?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke mitt ego som er viktig. Jeg midler til å kjøpe merkeklær og kan gjøre dette om jeg vil. De jeg tar hensyn til er alle de som ikke har midler til dette. Mener du at en som ikke har råd til dyre klær har seg selv å takke for at man ikke blir godt behandlet i butikken?

Som sagt, jeg forsvarer ikke selgeren her fordi i jobben yter man service uansett.

Annonse

ReneRene skrev (12 minutter siden):

Ja, hvis du er trassig og har litt stort ego, så kan du fortsette å gå kledd som du vil uten tanke på hvor og hvem du forholder deg til. Du gjør som du vil, og for deg er det da riktig respons.

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Som sagt, jeg forsvarer ikke selgeren her fordi i jobben yter man service uansett.

Det du sier ar jeg at jeg er trassig og har et stort ego om jeg går kledd som jeg vil inn i butikker... og at om man vil unngå komplikasjoner som skal man ta høyde for fordommene. Hvordan endrer man da fordommer? Man endres folks holdninger til å gå bort fra overfladisk å bedømme folk ut fra klærne om man slutter å ta hensyn til slike fordommer og går med de klærne  man ønsker å gå med. Alle skal få lik service i en butikk og behandles likt av lærer, leger etc., helt uavhengig av hvor dyre klær de har på seg. Ikke alle er profesjonelle nok til å klare det, men man hjelper ikke på problemet med å ta høyde for fordommer. Man hjelper på problemet om man selv går foran med et godt eksempel og går med de klærne man ønsker. For noen vil det si å gå inn i en butikk i Armani-dressen sin. For andre er det å gå inn i joggebukse. Man skal ikke endre klærne for å unngå komplikasjoner fordi selger/lærer/lege kanskje er fordomsfull. Da bidrar man ikke til at verden blir bedre.  

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det du sier ar jeg at jeg er trassig og har et stort ego om jeg går kledd som jeg vil inn i butikker... og at om man vil unngå komplikasjoner som skal man ta høyde for fordommene. Hvordan endrer man da fordommer? Man endres folks holdninger til å gå bort fra overfladisk å bedømme folk ut fra klærne om man slutter å ta hensyn til slike fordommer og går med de klærne  man ønsker å gå med. Alle skal få lik service i en butikk og behandles likt av lærer, leger etc., helt uavhengig av hvor dyre klær de har på seg. Ikke alle er profesjonelle nok til å klare det, men man hjelper ikke på problemet med å ta høyde for fordommer. Man hjelper på problemet om man selv går foran med et godt eksempel og går med de klærne man ønsker. For noen vil det si å gå inn i en butikk i Armani-dressen sin. For andre er det å gå inn i joggebukse. Man skal ikke endre klærne for å unngå komplikasjoner fordi selger/lærer/lege kanskje er fordomsfull. Da bidrar man ikke til at verden blir bedre.  

Nei det var ikke det jeg sa. Du fikk bare ikke med deg slutten, selv om jeg til og med gjentok den i neste kommentar.

Javel. Vi får kle oss i joggebukser og hettegensere alle sammen, så skaper vi gode holdninger 🙂 eller så får du og likesinnede ta det viktige oppdraget fordi du tenker at slike fordommer og bedømming av førsteinntrykk er et alvorlig problem. 

ReneRene skrev (15 minutter siden):

Nei det var ikke det jeg sa. Du fikk bare ikke med deg slutten, selv om jeg til og med gjentok den i neste kommentar.

Javel. Vi får kle oss i joggebukser og hettegensere alle sammen, så skaper vi gode holdninger 🙂 eller så får du og likesinnede ta det viktige oppdraget fordi du tenker at slike fordommer og bedømming av førsteinntrykk er et alvorlig problem. 

Gode holdninger? Mener du at joggebukse og hettegenser skaper dårlige holdninger? Det er jo en uting å dømme folk etter utseende. 

Anonymkode: 39cf8...db7

Gode holdninger? Mener du at joggebukse og hettegenser skaper dårlige holdninger? Det er jo en uting å dømme folk etter utseende. 

Jeg kommenterte det anonym 8ba skrev. Hun nevnte joggebukse. 

Du må se forskjellen på å dømme og å bedømme også. Den nyansen er det ofte brukere her som ikke ser/ skjønner. 

ReneRene skrev (12 minutter siden):

Du må se forskjellen på å dømme og å bedømme også. Den nyansen er det ofte brukere her som ikke ser/ skjønner. 

Da er du jo hjertlig velkommen til å forklare til oss uvitende da. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da er du jo hjertlig velkommen til å forklare til oss uvitende da. 

Ja. Å dømme er alltid negativt. Da degraderer du en person. 

Å bedømme kan ha både positive og negative konsekvenser. Du kan bli bedømt til å være en god kandidat til jobb, like mye som å være en mindre god. 

Når det gjelder klesstil, så dømmer du en som kommer i joggebukse som en sjuskete person. Eller om du bedømmer, så kan det like godt være at du tenker vedkommende er avslappet. Litt avhengig av kontekst. 

Anonym bruker skrev (På 6.1.2024 den 18.30):

Jada… bare litt overrasket over denne oppførselen i -24! Kommer dog ikke til å dvele ved dette i lengre tid altså! 

Du får spørre …ano146 hva som er lov å lage innlegg om heretter 😂

Anonymkode: ce9d1...b56

Så lenge man er normalt kledd, mtp temperatur og årstid, så bør man kunne forvente service i en servicebedrift. Det skal ikke spille noen rolle om man har fritids-/turbukse, joggebukse (kan likevel med fordel unngås, det er hjemmeklær), olabukse eller dress. Ferdig snakka. 

Anonymkode: 11539...d26

ReneRene skrev (1 time siden):

Men hvorfor har man dårlig holdning om man går i joggebukse? Og gjelder det over alt? Om man skal på Kiwi etter trening, er det dårlig holdning å gå i joggebukse? Om man skal innom bilforhandleren etter jobb og går i arbeidstøy (rent)? Har man bedre holdning om man går i dress? 

Anonymkode: 87be3...dc5

Velkommen i klubben...

Jeg flirte bare når  jeg ble totalt oversett av selgeren av dyr merkebil... jeg skulle betale ut den  dyrebilen uten lån. men det så sikkert ikke slik ut. men jeg hadde null problem med å gå videre til annen butikk.

Anonymkode: ec8e1...9ef

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Velkommen i klubben...

Jeg flirte bare når  jeg ble totalt oversett av selgeren av dyr merkebil... jeg skulle betale ut den  dyrebilen uten lån. men det så sikkert ikke slik ut. men jeg hadde null problem med å gå videre til annen butikk.

Stil er viktig. Det er som nattklubber som velger klientell. Hvis du har penger så hjelper ikke det. 

Stil er viktig. Det er som nattklubber som velger klientell. Hvis du har penger så hjelper ikke det. 

sikkert for noen, ikke for meg! jeg syns det er gøy å motbevise folks fordommmer, har tatt inn på luksushotell og stilt i backpackerstil bare for å irritere. betjeningen tok hintet og måtte jobbe med seg selv. jeg syns det er bare gøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...