Gå til innhold

Foreldre og andre voksne må slutte å bli krenket av barn og unge sin oppførsel!

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er for mange foreldre og voksne som føler seg truet av barn og unge. Når et barn ikke takker, når det sier noe uhøflig, klager på maten eller blir oppfattet frekt på andre måter, så er det flere som tenker at å ydmyke/ straffe ( også i andres påsyn) er det rette å gjøre. Den eneste grunnen er at de voksne føler for å markere sin verdi, blir usikre og føler seg krenket. Folk ydmyker andre kun for å hevde seg selv, og når det gjelder mellom voksne, så er det noe annet enn når det handler om barn og unge. De forstår nemlig ikke annet enn at den voksne vil dumme dem ut, få dem redde og føle skam. Å ydmyke andre kan også føre til at den som blir utsatt for det blir paralysert- så alvorlig kan det faktisk føles å bli ydmyket.

Ingen voksne liker det heller, og de fleste vet godt at å få såkalt voksenkjeft ikke føles særlig ok. De færreste tåler ikke saklig kritikk en gang. Så hvorfor tror noen at det er greit å ydmyke barn? 

Nei, de trenger ikke å bli traumatisert av en episode eller to. Men problemet er at spesielt foreldre som fort føler seg krenket også ydmyker barn oftere. Det fører ikke til at ungen blir bedre. De kan bli redde for å gjøre feil og å vise andre følelser enn den foreldrene finner tilfredstillende. De kan bli unnvikende og konfliktsky, og redde for å si fra fordi de er vant til å bli møtt med hersketeknikker og å bli påført skyld og skam. 

Vil bare at voksne må tenke over dette, og jobbe med egen selvtillit og selvfølelse. Et barn skal ikke ha sånn makt over voksne. 

Fortsetter under...

Vil på det sterkeste oppfordre til mitt tips i går om å starte blogg. Dette er et diskusjonsforum og du er vel skjeldent lydhør for andre meninger enn din egen. 

Anonymkode: b37f2...74e

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vil på det sterkeste oppfordre til mitt tips i går om å starte blogg. Dette er et diskusjonsforum og du er vel skjeldent lydhør for andre meninger enn din egen. 

Anonymkode: b37f2...74e

Det gleder meg stort om andre har meninger om mer seriøse temaer også, og å kunne begrunne og diskutere saklig. Jeg forventer derimot ikke at andre må dele mine interesser, og da heller ingen diskusjon enn tull.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du går på tomgang. Og å reagere på dårlig eller manglende oppdragelse er ikke å bli krenket. Start blogg.

Anonymkode: 7cb32...be7

Å reagere er ikke å bli krenket nei. Tema i HI var på - hvilken måte - man reagerer. 

Annonse

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Det gleder meg stort om andre har meninger om mer seriøse temaer også, og å kunne begrunne og diskutere saklig. Jeg forventer derimot ikke at andre må dele mine interesser, og da heller ingen diskusjon enn tull.

Når innlegget som du kommer med er usaklig er det helt umulig å diskutere saklig. 

Anonymkode: f7d42...ac4

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hva er "voksenkjeft"?

Anonymkode: e5da5...0b8

Det er når voksne får kjeft av andre voksne. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Har du barn ReneRene?

Anonymkode: 751d8...5e4

Ja. Og jeg har ikke ydmyket dem. Når de var frekke eller oppførte seg på en måte som var uønsket, så snakket vi om det uten å påføre skyld og skam. At de derimot kunne skamme seg fordi de selv forsto at oppførselen ikke var okay - det er noe annet. 

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Det er når voksne får kjeft av andre voksne. 

Ja. Og jeg har ikke ydmyket dem. Når de var frekke eller oppførte seg på en måte som var uønsket, så snakket vi om det uten å påføre skyld og skam. At de derimot kunne skamme seg fordi de selv forsto at oppførselen ikke var okay - det er noe annet. 

Hva gjør man hvis en 5 åring slår seg vrang inne i en butikk ? Selv hadde jeg tatt ungen under armen og gått ut av butikken hvis det var det som måtte til. I alle sitt påsyn. Ble barnet ydmyket? Vi kunne ikke akkurat satt oss ned og snakket om det?

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva gjør man hvis en 5 åring slår seg vrang inne i en butikk ? Selv hadde jeg tatt ungen under armen og gått ut av butikken hvis det var det som måtte til. I alle sitt påsyn. Ble barnet ydmyket? Vi kunne ikke akkurat satt oss ned og snakket om det?

Det er ikke å ydmyke barnet å gå ut med det. Ikke i det hele tatt. 

Hadde du derimot hevet stemmen og begynt å kjefte mens andre hørte det, så hadde du gjort det. Et barn som har fått nok og reagerer med å kollapse følelsesmessig trenger ikke kjeft. Det bør tas ut av situasjonen.

ReneRene skrev (14 minutter siden):
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Har du barn ReneRene?

Ja.

Jeg tviler ikke på at du er en helt annen person i det virkelige liv, sammen med barna dine, enn du er på nett. Jeg håper det faktisk! At jeg spurte handlet bare om at jeg hadde inntrykk av at du aldri har hatt egne barn.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tviler ikke på at du er en helt annen person i det virkelige liv, sammen med barna dine, enn du er på nett. Jeg håper det faktisk! At jeg spurte handlet bare om at jeg hadde inntrykk av at du aldri har hatt egne barn.

Takk for at du delte tankene dine? 🙂

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Takk for at du delte tankene dine? 🙂

Glimrende! Du? Akkurat den setningen føler vi nesten alle her inne når du skriver innlegg.

Ikke er du utdannet innenfor noen av temaene du liksom prøver å debattere, ikke har du en skikkelig jobb, ikke har du noe særlig omgang med folk i det virkelige liv...kan ikke du bare la være å komme med pjattet ditt som alle oppegående mennesker har visst i all evighet. 

Anonymkode: cac8f...67d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og du må slutte å tro du har fasit på alt. Du snakker piss. Vi er lei 

Anonymkode: c3572...c2d

Slutt å snakk på vegne av vi. Jeg kan snakke for meg selv! 

Anonymkode: 9c08d...cdb

Jeg er fan av Petter Stordalens, ris på tomannshånd, ros i plenum. Uavhengig om det er jobb eller rundt middagsbordet hjemme. 

Når det er sagt, tror jeg du blander krenk unødig inn. Det er ikke krenk å ha en mening eller være uenig i en mening. Ei heller å reagere. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er fan av Petter Stordalens, ris på tomannshånd, ros i plenum. Uavhengig om det er jobb eller rundt middagsbordet hjemme. 

Når det er sagt, tror jeg du blander krenk unødig inn. Det er ikke krenk å ha en mening eller være uenig i en mening. Ei heller å reagere. 

Petter Stordalen har åpenbart skjønt det 🙂

Hvis man ydmyker andre så er det fordi man føler seg krenket eller truet. Eller hvis man er på tynn is og iferd med å komme på defensiven. Hvorfor skal man ellers ydmyke noen eller ønske å gjøre det? 

ReneRene skrev (59 minutter siden):

Petter Stordalen har åpenbart skjønt det 🙂

Hvis man ydmyker andre så er det fordi man føler seg krenket eller truet. Eller hvis man er på tynn is og iferd med å komme på defensiven. Hvorfor skal man ellers ydmyke noen eller ønske å gjøre det? 

...eller lei, irritert, sint, oppgitt, opprådd, føler seg utslitt, syk, matt, overveldet, sulten, trøtt, stresset, osv.

Å bli snakket til med bestemt eller streng stemme er ikke det samme som å bli ydmyket. Å bli satt grenser for er ikke det samme som å bli ydmyket. Å få beskjed om å endre adferd er ikke det samme som å bli ydmyket. Det kan være det, men trenger absolutt ikke å være det.

Ellers støtter jeg forslaget om å skrive blogg. Det er lite interessant å diskutere med deg siden du kun har som mål å oppdra andre voksne. Skal det da tolkes som at du ydmyker alle her inne på forumet med voksenkjefting? For det er jo det du driver med. Hvordan passer det inn i teorien du akkurat har presentert? Er du krenket eller truet? 

Anonymkode: a6f1e...145

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Aldri vært borti. Du må omgås svært spesielle mennesker

Anonymkode: e5da5...0b8

Det er et ganske kjent uttrykk. Ja, jeg omgås både svært spesielle og mer alminnelige folk. Er det fremmed for deg at man omgås ulike mennesker også? 🙂

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

...eller lei, irritert, sint, oppgitt, opprådd, føler seg utslitt, syk, matt, overveldet, sulten, trøtt, stresset, osv.

Å bli snakket til med bestemt eller streng stemme er ikke det samme som å bli ydmyket. Å bli satt grenser for er ikke det samme som å bli ydmyket. Å få beskjed om å endre adferd er ikke det samme som å bli ydmyket. Det kan være det, men trenger absolutt ikke å være det.

Ellers støtter jeg forslaget om å skrive blogg. Det er lite interessant å diskutere med deg siden du kun har som mål å oppdra andre voksne. Skal det da tolkes som at du ydmyker alle her inne på forumet med voksenkjefting? For det er jo det du driver med. Hvordan passer det inn i teorien du akkurat har presentert? Er du krenket eller truet? 

Anonymkode: a6f1e...145

Nei, normalt så ydmyker man ikke hverken barn eller voksne når man føler seg utslitt, syk, overveldet (?), sulten trøtt eller stresset. Ikke når man er lei eller oppgitt heller. Da har man et enda større problem i så fall. 

Jeg har heller ikke noe sted skrevet at man blir ydmyket av å bli snakket stengt eller bestemt til.

Jeg begynner å lure på om flere her ikke helt forstår hva å bli ydmyket betyr? Jeg er ikke ironisk, men det kommer flere eksempler her som ikke har med å bli ydmyket å gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...