Gå til innhold

Snur ungdommen din døgnet hver helg?

Anbefalte innlegg

Har ikke ungdom enda, men lurer på hvordan andre gjør det når helgen kommer. Mine barn sover allerede til 11 i helgene, og de går enda på barneskolen. Dvs de legger seg når jeg bestemmer, enn så lenge. Men når de blir et par år eldre så vil dette naturlig nok styres selv. 

Lar dere de styre fritt, og så må de bare takle å stå opp 06.30 igjen mandag morgen?

Anonymkode: 69cc5...55c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Har ikke ungdom enda, men lurer på hvordan andre gjør det når helgen kommer. Mine barn sover allerede til 11 i helgene, og de går enda på barneskolen. Dvs de legger seg når jeg bestemmer, enn så lenge. Men når de blir et par år eldre så vil dette naturlig nok styres selv. 

Lar dere de styre fritt, og så må de bare takle å stå opp 06.30 igjen mandag morgen?

Nei, våre gjør ikke det. De er 13 og 15 år. De legger seg litt senere enn til vanlig, er ikke oppe halve natta for så å sove til langt på dag. 

Anonymkode: 1aadc...447

Til en viss grad, men de er oppe en gang mellom 12 og 14.

Eldste som nå er tømrerlærling og begynner på jobb kl 7 hver dag har slutter å snu døgnet i helgene, nå synes han hverdagen er lettest om han står opp mellom 8 og 10 i helgene 😉

Anonymkode: 1c240...e7a

Annonse

Nei, våre har relativt lik døgnrytme i helgene som på hverdager, men en av dem snur døgnet når det er litt lengre ferier, som jul og sommer. De er 14, 16 og 19 år. De får styre dette helt selv, men velger å legge seg maks en times tid senere enn vanlig, og sover vanligvis ikke mer en time eller tre lengre om morgenen heller. 

Anonymkode: 195ae...7ee

Foreløpig jager jeg henne i seng mellom 23 og 24, men kontrollerer ikke hva hun gjør på rommet. Hun bruker nok å lese utover natta (får ikke ha mobil på rommet, og har ikke egen pc der inne).

Hun sover gjerne til 12-13 på lørdag og søndag. Er ofte trøtt på morgenen alle hverdager, men står jo opp og kommer seg til skolen i tide.

Anonymkode: 881b5...e95

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

I utgangspunktet ja, men den ene klarer ikke å stå opp 06.30 så hun får problemer med å komme seg på skolen etter å ha snudd døgnet og får lett migreneanfall av lite søvn, så henne prøver vi å hjelpe til å ikke snu døgnet så mye. Hun andre er sjelden våken så seint og hun kommer seg uansett opp på morgenen, så hun kan styre det selv. 

Anonymkode: 4498f...917

Mine ungdommer er 19 og 16 og det har aldri noensinne skjedd at de har sovet lenger enn til 10. Men de får heller ikke lov å sitte oppe til langt på natt, og de blir trøtte på kvelden så de legger seg. 

Jeg sov en gang i min ungdom til klokka 17. Da hadde jeg stått i kø fra 08:00 på morran i steikvarmen for en konsert hvor dørene åpna 20:00. Tok toget hjem og var i seng klokka 01. Utover det har heller aldri jeg sovi til langt på dag 

Anonymkode: 10088...f69

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Mine ungdommer er 19 og 16 og det har aldri noensinne skjedd at de har sovet lenger enn til 10. Men de får heller ikke lov å sitte oppe til langt på natt, og de blir trøtte på kvelden så de legger seg. 

Jeg sov en gang i min ungdom til klokka 17. Da hadde jeg stått i kø fra 08:00 på morran i steikvarmen for en konsert hvor dørene åpna 20:00. Tok toget hjem og var i seng klokka 01. Utover det har heller aldri jeg sovi til langt på dag 

Så du bestemmer når en 19 åring skal legge seg i helgene??

Anonymkode: 35eed...955

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Ja

Anonymkode: 04539...b75

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du skriver de får ikke lov til å sitte til langt på natt, ergo bestemmer du..

Anonymkode: 35eed...955

Burde sikkert skrevet «har aldri fått lov til», som i at 19 åringen selvsagt bestemmer helt selv NÅ. Hun har jobba fra hun var 15 så har aldri hatt behov eller ork til å dingle på natterstid 

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

«Får ikke lov å sitte oppe til langt på natt»? 19-åringen din er voksen og 16-åringen din er stor nok til å kunne gjøre sine egne erfaringer at det er dumt å evt snu døgnet.

På tide å klippe den navlestrengen nå….

Anonymkode: 4b393...7c3

Anonym bruker skrev (1 time siden):

«Får ikke lov å sitte oppe til langt på natt»? 19-åringen din er voksen og 16-åringen din er stor nok til å kunne gjøre sine egne erfaringer at det er dumt å evt snu døgnet.

På tide å klippe den navlestrengen nå….

Anonymkode: 4b393...7c3

Som skrevet over så skulle jeg formulert meg anderledes når det gjelder 19 åringen! Hun fikk ikke lov, men det var heller ikke ett tema siden hun har jobbet og drevet aktivt med idrett. Og jo, jeg bestemmer når 16 åringen skal være i seng. 

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Som skrevet over så skulle jeg formulert meg anderledes når det gjelder 19 åringen! Hun fikk ikke lov, men det var heller ikke ett tema siden hun har jobbet og drevet aktivt med idrett. Og jo, jeg bestemmer når 16 åringen skal være i seng. 

Så godt å lese at det er andre som og fortsatt bestemmer litt over 16 åringen sin og ikke lar de bestemme alt selv. Så mye overhøvling jeg har fått her inne fordi vi har en viss leggetid for 13 og 15 åringen, og at de ikke får ha mobiltelefonen på rommet om natten.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så godt å lese at det er andre som og fortsatt bestemmer litt over 16 åringen sin og ikke lar de bestemme alt selv. Så mye overhøvling jeg har fått her inne fordi vi har en viss leggetid for 13 og 15 åringen, og at de ikke får ha mobiltelefonen på rommet om natten.

Mye god omsorg i å bestemme også! Heldigvis er 16 åringen en fornuftig fyr som ikke gidder å sitte oppe til langt på natt bare fordi. Han selv tar initiativ til å legge seg tidligere når ferier er på hell for ikke å ødelegge døgnet helt. For all del, han har sittet oppe til både 01 og 02 med kompiser og gamet, men han selv ønsker ikke sitte hele natta og sove hele dagen. 

Min eldste sov en gang da jeg kom hjem fra jobb, ca 16.30. Da hadde hun selvfølgelig lagt seg altfor sent. Etter det har det vært en generell regel her at ingen av dem får sove lenger enn til 12. Dermed klarer de ikke å snu døgnet helt. 

Mine nå voksne barn, sover gjerne riktig lenge og vel i de få helgene som er uten program. Det gjør mora deres også (altså jeg). Likevel vet vi at det kommer en mandag morgen som krever at vi i det minste er noenlunde opplagt, så det er grenser for hvor langt man kan dra dette. 

Barna her har styrt dette selv i flere år, i alle fall siden de var 13-14, og det har gått rimelig greit. De fleste helger har uansett oppfylt timeplan, så det begrenser mulighetene til døgning. 

Anonymkode: e83ae...065

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...