Gå til innhold

Det er trist, men verken mannen eller jeg liker svigerdatteren vår!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (På 6.1.2024 den 18.25):

Jeg prøver å tenke at jeg legger for mye i det eller at jeg overdriver, men jeg anser meg som ganske normal, og tåler mye, legger godviljen til, men det skurrer her.

I dag under middagen, hun sier ikke et ord! Ikke hei da hun kommer inn i rommet engang. Lillebror her sa hei tre ganger før hun gadd å svare han. Ikke takk for maten, ikke takk for at jeg kjørte henne hjem for hun skulle på fest. Bare mumling tilbake.

Anonymkode: 16802...31b

Løft blikket.

Det kan virke som sønnen din skulle ha sagt at dere ikke liker henne like før middagen, eller at de akkurat har kranglet... 

Anonymkode: f1900...92c

Anonym bruker skrev (På 7.1.2024 den 20.47):

Jeg kan jo ikke vite om eller hva hun evt sliter med. MEN -sånn generelt - så vises det gjerne på slik oppførsel HI beskriver, at man sliter med avvisning og selvhat. «Hvis jeg oppfører meg slik, tåler de det? Tåler de det som ikke er så bra med meg, eller vil da også de hate meg og avvise meg (for det har de erfart før)? Er jeg verd å bli glad i selv om jeg ikke ser verdi i meg selv?» Slike mennesker framstår gjerne som utseendefokusert og arrogante, men det er for å få venner og bli likt - de tror det er den verdien de har. 
Kanskje har hun også behov som hun skjuler for andre, fordi hun har opplevd at andre ikke forstår dem, latterliggjør henne, og/eller diskriminerer henne pga det. Men akkurat dette er litt mer komplekst og vanskelig å forstå hvis man ikke har kjent det på kroppen selv, og kommer litt lenger ut i rekka av grunner til oppførsel. 
Det er veldig sjelden man møter godt voksne folk som oppfører seg slik, så det er liten grunn til å tro at denne jenta ikke vil forandre seg. Derimot kan måten hun blir møtt på (vær nysgjerrig, imøtekommende og lyttende!) forandre henne fortere til det bedre (både for omgivelsene og seg selv), enn om dere fortsetter å tenke at hun er ufyselig og frekk, og at dere ikke liker henne. Hun merker det GARANTERT, og forsterker bare oppførselen.

Anonymkode: cb00b...4a9

Avvisning og selvhat?  Diskriminering?? Jøss, hvor mye får du i timen for å finne på ubegrunnede spekulasjoner basert på høyst mangelfull psykologisk kunnskap?
For det første skal ikke HI adoptere henne. Dersom hun hadde vært et slitent og skadet fosterbarn som trengte bekreftelse på at hun fikk lov å bli der, så kan kanskje teorien om  at hun provoserer det fram ha hatt noe for seg. Men hun er ikke det, hun har en egen familie og hun er bare på besøk der. For det andre har de kjent henne i TRE år. Eventuelle startvansker og tvil om hun "blir tålt" må vel snart begynne å avta? 

Anonymkode: 93165...f3d

Anonym bruker skrev (På 6.1.2024 den 13.36):

Selv om hun er på besøk ofte, så er hun jo en gjest som alle andre gjester dere har. Familie, venner, barnas venner. Regner ikke med dere ber dem om å rydde av bordet? At du ber sønnen din om det er jo greit. Og da kan det jo være at hun velger å hjelpe han. 

Anonymkode: 68060...6be

Når en gjest er i ferd med å bli et familiemedlem, og er der ofte, tar imot andres mat og sitter rundt bordet der noen ganger i uka, er det HELT normalt å få dem med på å gjøre i stand mat eller rydde opp etterpå. Barnas venner må gjøre det hos oss, de som er her mye. Sønnen min som  har flytta hjemmefra må også det. Selv broren min må det, og han har aldri bodd her. 

Anonym bruker skrev (På 6.1.2024 den 2.28):

"Du Kari... Vi synes det er hyggelig at du og Ola tilbringer så mye tid sammen her hos oss. Siden dere er med på å bruke ting i hjemmet, tenker jeg det er rimelig at begge deltar på å lage mat, rydde og vaske etter seg selv". Når hun er et tilnærmet fast inventar, så kan hun ikke forvente all inclusive-behandling, og det må hun nesten tåle og høre. 

"Vi setter pris på at du blir med oss på ferie, Kari, men hvis du ønsker å spise ute foruten planlagte fellesmåltider, eller hvis du ønsker å shoppe eller delta på andre ting enn felles planlagte aktiviteter, så må du bruke av dine egne lommepenger". 

De trenger ikke kutte sønnen ut fra goder, men de kan være tydelige på forventninger og hva de er villige til å dekke av hennes og hans forbruk. 

Anonymkode: 30c3c...97a

Dette. 
Og en 18-åring kan man forlange høflighet av. Å si takk for turen er et minimum. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...