Gå til innhold

Det er trist, men verken mannen eller jeg liker svigerdatteren vår!

Anbefalte innlegg

De er bare 18, men har allerede vært kjærester i snart 3 år. 
Hun kan være utrolig frekk synes vi, diva og storforlangende. 
Sønnen vår spiller hockey, og gjør det bra. Han har utseende med seg, og er flink på skolen. Det virker nesten litt klassisk at han nå er sammen med «den peneste jenta på skolen». 
Det er veldig tydelig for oss at hun er vant til å få det som hun vil, og at alle danser etter hennes pipe.

Akkurat dette har jeg hatt et par samtaler med sønnen min om, og han forstår hva jeg mener.

Eksempel, hun var med oss på ferie til rivieraen med storfamilien. Der var det flere ungdommer med som de kjente, og som sønnen min er vokst opp med. Den ene kvelden ble vi enige om å grille og lage mat hjemme i huset, og lage langbord. 
Jeg så at det ikke falt i god jord. Hvorpå hun sier til sønnen vår; Vi to skal ut å spise uansett, er vi ikke på ferie da? Vi spiser vel ikke hjemme da! Hallo! Og himler med øynene… Det er vi som betalte hele opphold og all mat for henne. 

Dette er noe jeg tok opp med sønnen vår da vi kom hjem, for sånn oppførsel blir jeg oppriktig sjokkert over! 

Det er historier som strekker seg langt tilbake, og vi er vanligvis rause mennesker. Men, dette er vanskelig å svelge. Hun kan komme inn døren og si til sønnen vår; Har du ikke dusjet enda? Jeg sitter i bilen til du har dusjet, jeg orker ikke svettelukten din! Så sitter ho ute i gårdsplassen til han er ferdig. 

Huff, kjenner hun ikke akkurat har vokst på oss. Vi liker henne ikke spesielt godt.

Anonymkode: 16802...31b

Fortsetter under...

Ja, han er fornøyd tilsynelatende. Men, vi ser jo at hun bestemmer mye og begrenser han. Hun kan sitte ved middagsbordet og si surt til han: Hent vann til meg! Foran oss kan han svare: Ja, når du spør så pent. Da blir hun skikkelig furt og sier ingenting resten av måltidet, og har et surt drag over ansiktet.

Her hjemme kan jeg si sånn, fint hvis dere kunne rydder av border i dag. Hvorpå hun kan titte på sønnen min og si: Er ikke det en voksen sin jobb? Da ser jeg han sliter, for han er vant til å hjelpe til.. og han svarer noe som: Jeg kan gjøre det jeg så kan du gå inn på rommet. 

Skuffet over at han har valgt en jente som åpenbart mangler både oppdragelse og folkeskikk.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, han er fornøyd tilsynelatende. Men, vi ser jo at hun bestemmer mye og begrenser han. Hun kan sitte ved middagsbordet og si surt til han: Hent vann til meg! Foran oss kan han svare: Ja, når du spør så pent. Da blir hun skikkelig furt og sier ingenting resten av måltidet, og har et surt drag over ansiktet.

Her hjemme kan jeg si sånn, fint hvis dere kunne rydder av border i dag. Hvorpå hun kan titte på sønnen min og si: Er ikke det en voksen sin jobb? Da ser jeg han sliter, for han er vant til å hjelpe til.. og han svarer noe som: Jeg kan gjøre det jeg så kan du gå inn på rommet. 

Skuffet over at han har valgt en jente som åpenbart mangler både oppdragelse og folkeskikk.

😃 Hun høres...søt ut. 

Bare gi henne beskjed hvis dere spiser sammen. Ikke kom med oppfordring eller ønske. Samle sammen et par tallerkner og gi henne og si hyggelig : da rydder dere av bordet! 

Ellers så tror jeg det ikke er så lurt å kritisere henne til sønnen din. Han kommer jo mellom barken og veden, så han trenger vel ikke to damer som "presser" ham?  

Det er uansett ikke sikkert det varer når de er så unge, og ingen som er forelsket hører på foreldre. Hun virker ikke videre sjarmerende, det er jeg enig i. Uansett så er sønnen deres fornøyd, og det er tross alt han som er sammen med henne. 

Hun er 18…. Det går over. Bare vær snill med henne, og inkluder henne med varme så ordner det seg nok. Skulle ikke forundre meg om hun meget vel merker motstanden din og prøver å få en reaksjon fra deg som kan motbevise det. 

Anonymkode: cb00b...4a9

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hun er 18…. Det går over. Bare vær snill med henne, og inkluder henne med varme så ordner det seg nok. Skulle ikke forundre meg om hun meget vel merker motstanden din og prøver å få en reaksjon fra deg som kan motbevise det. 

Hun er 18.... Ja? Myndig og man forventer at en 18 åring har utviklet såpass med sosial kompetanse at de kan oppføre seg noenlunde blant folk. Jeg vil faktisk gi motsatt råd: neste gang hun svarer så setter du henne på plass: "Her i huset tar alle sin del av husarbeidet. Jeg har laget maten, dere rydder!" Om hun blir frekk ellers, klar beskjed om at denslags er uaktuelt og at hun har med å oppføre seg som folk i ditt hus. Heldigvis varer nok ikke dette forholdet så lenge, men uansett er det viktig å gi beskjed om at du ikke finner deg i at noen behandler deg som en dritt.

Anonymkode: 554de...4a7

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hun er 18.... Ja? Myndig og man forventer at en 18 åring har utviklet såpass med sosial kompetanse at de kan oppføre seg noenlunde blant folk. Jeg vil faktisk gi motsatt råd: neste gang hun svarer så setter du henne på plass: "Her i huset tar alle sin del av husarbeidet. Jeg har laget maten, dere rydder!" Om hun blir frekk ellers, klar beskjed om at denslags er uaktuelt og at hun har med å oppføre seg som folk i ditt hus. Heldigvis varer nok ikke dette forholdet så lenge, men uansett er det viktig å gi beskjed om at du ikke finner deg i at noen behandler deg som en dritt.

Og hva med sønnen ? Hvorfor denne tendensen noen har til å ønske og ydmyke barn og unge? 

Hun kommer til å gå lei av han. Han er en simp og får garantert ikke noen... erfaring. Hun liker han fordi han er lett å manipulere. Hun får forresten erfaring i det, å manipulere folk.

Hvis dere sier nei til å betale for noe mer for han, ikke bare for henne men for både henne og han, så er forholdet mellom de to over. Det er kun og bare derfor hun er med han.

Du vet hvor ufordragelig det er med menn som bare ser på kvinner som objekter? Vel, hun er en kvinne som ser på menn som bare objekter. Når hun sier slikt, "jeg orker ikke svettelukten din", så er ikke det fordi han faktisk lukter svette (du kjenner sønnen din selv, dette kan du garantert bekrefte at han ikke gjør til vanlig!), men det er for å både få bekreftet for seg selv at hun klarer å manipulere han og det er for å skape det psykiske behovet i han å tilfredsstille hennes minste vink.

Jeg kan love deg at hun er han utro, forresten.

Jeg mener bare godt om sønnen din, men når en har en mann rundt lillefingeren så er han ikke særlig sexy. Det må være tak i en mann for at han skal være sexy!

Han kommer til å bli knust. Ikke bare fordi hun kommer til å gå lei av han og forlate han, men slik hun høres ut som så vil hun gå inn for å såre han, få en siste glede ut av å virkelig gjøre han vondt, siden han ikke kan brukes mer av henne.

Eneste måten å få gjort noe, ikke bare for å bli kvitt henne, men for deres sønn også, er ved å kutte sønnen deres fra alle godene han har hos dere (som hun utnytter for alt det er verdt).

Anonymkode: a005e...5bf

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hun kommer til å gå lei av han. Han er en simp og får garantert ikke noen... erfaring. Hun liker han fordi han er lett å manipulere. Hun får forresten erfaring i det, å manipulere folk.

Hvis dere sier nei til å betale for noe mer for han, ikke bare for henne men for både henne og han, så er forholdet mellom de to over. Det er kun og bare derfor hun er med han.

Du vet hvor ufordragelig det er med menn som bare ser på kvinner som objekter? Vel, hun er en kvinne som ser på menn som bare objekter. Når hun sier slikt, "jeg orker ikke svettelukten din", så er ikke det fordi han faktisk lukter svette (du kjenner sønnen din selv, dette kan du garantert bekrefte at han ikke gjør til vanlig!), men det er for å både få bekreftet for seg selv at hun klarer å manipulere han og det er for å skape det psykiske behovet i han å tilfredsstille hennes minste vink.

Jeg mener bare godt om sønnen din, men når en har en mann rundt lillefingeren så er han ikke særlig sexy. Det må være tak i en mann for at han skal være sexy!

Han kommer til å bli knust. Ikke bare fordi hun kommer til å gå lei av han og forlate han, men slik hun høres ut som så vil hun gå inn for å såre han, få en siste glede ut av å virkelig gjøre han vondt, siden han ikke kan brukes mer av henne.

Eneste måten å få gjort noe, ikke bare for å bli kvitt henne, men for deres sønn også, er ved å kutte sønnen deres fra alle godene han har hos dere (som hun utnytter for alt det er verdt).

Han gjorde det slutt med henne for en stund siden, så jeg opplever at det er hun som er mere «på» enn han. Han gjorde det slutt fordi hun maste og krevde at de skulle være sammen hele tiden. 
Han prioriterer mye trening og også kompiser, og hun kommer ved hver ledige stund. 

Han er egentlig en veldig tøff type, så det er uhyggelig å se noen behandle han sånn.

Nå har de det sikkert veldig fint også, bare jeg som mor som reagerer.

Veldig uoppdragent ja. Men ville ikke prøvd å påvirke sønnen din. Ta heller litt styring. Typ : Dere rydder av bordet etter middag. En konstatering. Kommer hun med kommentarer ville jeg sagt at i vår familie hjelper alle til. Altså 13 åringene vi har på besøk har jo bedre oppdragelse. 

Anonymkode: ea247...b96

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De er unge, han vil vokse. Det varer neppe. 

Anonymkode: f1900...92c

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette var generaliserende krydret med raske slutninger. 

Kan det tenkes at i stedet for at hun bruker ham for å få ting og bevisst manipulerer ham, så er hun umoden, uoppdragen og bortskjemt? 

"Du Kari... Vi synes det er hyggelig at du og Ola tilbringer så mye tid sammen her hos oss. Siden dere er med på å bruke ting i hjemmet, tenker jeg det er rimelig at begge deltar på å lage mat, rydde og vaske etter seg selv". Når hun er et tilnærmet fast inventar, så kan hun ikke forvente all inclusive-behandling, og det må hun nesten tåle og høre. 

"Vi setter pris på at du blir med oss på ferie, Kari, men hvis du ønsker å spise ute foruten planlagte fellesmåltider, eller hvis du ønsker å shoppe eller delta på andre ting enn felles planlagte aktiviteter, så må du bruke av dine egne lommepenger". 

De trenger ikke kutte sønnen ut fra goder, men de kan være tydelige på forventninger og hva de er villige til å dekke av hennes og hans forbruk. 

Det at du konkluderer med at hun vi gå lei av ham fordi han er en simp, og at alle synes det er usexy med en de kan tvinne rundt lillefingeren, samt at hun garantert er utro... Det sier vel mer om ditt syn på mennesker og dine grenser. 

Anonymkode: 30c3c...97a

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Bare jøss! Ikke rart det er mange ufordragelige barn/unge voksne rundt omkring. Denne jenta mangler jo helt vanlig oppdragelse. Respekt for omverdenen er en fin ting👍

Anonymkode: d8bfa...67d

Jeg tenker sønnen ikke har vondt av å vite deres mening. Spørre ham om han syns hennes oppførsel er innafor og gjøre han oppmerksom på at om han liker henne, er ikke du programforpliktet til å gjøre det samme. Hvorfor skal foreldre alltid stå bak ungenes valg, mens ungene fint kan gå i mot foreldrenes valg?

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nei. Hjernen er ferdig utviklet når de er ca 25 år. Hedvig Montgomery sier om ungdom at de er helt fjerne. Ja, hun høres litt spesiell ut,men mange ungdommer er det. Ikke legg så mye i det. Og ihvertfall ikke kalt til sønnen din. Bedre at han mister henne etterhvert enn deg. Bare sier det. 

På ferie hadde jeg som 18 åring også likt å være alene .ed kjæresten i to sek, ikke bare vært i samme rom som svigers hele tiden. Uten at jeg forsvarer oppførselen hennes. 

De skal slippe seg litt løs nå. 18 åri gen må bare styre selv. Bare vær der. Støtt ja, men ikke bombardert med gode råd.

Anonymkode: ee26e...3e7

Husker jeg var 16 år og pappa hatet kjæresten min. Pappa lagde så mye styr over det forholdet. Kjæresten bodde 1 time unna , så han kanskje 10 ganger det året vi var sammen. Det jeg sitter igjen med er pappas oppførsel og hvordan han behandlet meg. Bare sier det. Han håndterte det så feil. Mye husarrest fordi jeg snakket med han på tlf. Tok fra meg goder, straffet meg hardt. 

Og jeg visste at det forholdet var på vei ned uansett,men et ble et stoet gap mellom meg og foreldrene mine ,at jeg klamret meg til kjæresten istedenfor. 

Så vær forsiktig. La det forholdet bare gå sin gang. Varer nok ikke for alltid. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Husker jeg var 16 år og pappa hatet kjæresten min. Pappa lagde så mye styr over det forholdet. Kjæresten bodde 1 time unna , så han kanskje 10 ganger det året vi var sammen. Det jeg sitter igjen med er pappas oppførsel og hvordan han behandlet meg. Bare sier det. Han håndterte det så feil. Mye husarrest fordi jeg snakket med han på tlf. Tok fra meg goder, straffet meg hardt. 

Og jeg visste at det forholdet var på vei ned uansett,men et ble et stoet gap mellom meg og foreldrene mine ,at jeg klamret meg til kjæresten istedenfor. 

Så vær forsiktig. La det forholdet bare gå sin gang. Varer nok ikke for alltid. 

Men hi er jo ikke i nærheten av å oppføre seg slik som faren din. Hun inkluderer og åpner hjemmet sitt for denne uoppdragne drittungen. Jeg hadde vært høflig, men klar. Her i huset bidrar alle, og det hadde hun fått beskjed om. 

Anonymkode: 9da4d...050

Jeg fant meg en skikkelig eiesyk fyr som tenåring, før jeg endelig traff mannen i mitt liv. Til mine foreldres store lettelse, noe jeg ser nå, men ikke så tydelig den gang. 

Motstand ga motsatt resultat, da ble det oss mot dem, hvis du skjønner. Så inkluder sønnen din så langt dere kan stå inne for. Da jeg gjorde det slutt, så ble jeg fysisk holdt igjen og min nye kjæreste fikk i etterkant trusseltelefoner. Skulle gjerne hatt en voksen å snakke med om dette, men de voksne viste så motstand at jeg opplevde det som skam og flaut at de hadde rett. 

Så vær åpen med sønnen din (det tror jeg du allerede er) og bygg oppunder hans selvfølelse og selvrespekt. Så skal du se han etterhvert innser at det er noe bedre for han der ute. Å snakke noen ned i plenum slik hun gjør er i min verden ett rødt flagg. Men han må nok finne ut av dette selv. 

Anonymkode: b27f8...4f6

Ville satt meg ned med sønnen og bare sagt at du regerer på oppførsel hennes. Si det er koselig at hun er på besøk, men synes tonen i svarene hennes er veldig ufint. Uten at du rakker ned på hun så du evt får han i mot deg. Men kanskje neste gang hun sier nei til å rydde så kan han veilede hun. Noen må tydelig oppdra denne jenta🤯

Anonymkode: 89677...190

Eg ville gitt klar beskjed om kva oppførsel som er akseptabel og ikkje i eigen heim, men utover det ville eg ikkje snakka med sonen om forholdet.

Sjansen for at forholdet varer er lav, og uansett upåverka av korvidt du blandar deg inn. Di meining om forholdet er irrelevant, og om ho blir uttrykt for mykje kan forholdet du har til ditt barn påverkast.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei. Hjernen er ferdig utviklet når de er ca 25 år. Hedvig Montgomery sier om ungdom at de er helt fjerne. Ja, hun høres litt spesiell ut,men mange ungdommer er det. Ikke legg så mye i det. Og ihvertfall ikke kalt til sønnen din. Bedre at han mister henne etterhvert enn deg. Bare sier det. 

På ferie hadde jeg som 18 åring også likt å være alene .ed kjæresten i to sek, ikke bare vært i samme rom som svigers hele tiden. Uten at jeg forsvarer oppførselen hennes. 

De skal slippe seg litt løs nå. 18 åri gen må bare styre selv. Bare vær der. Støtt ja, men ikke bombardert med gode råd.

Men da må de betale for seg selv også hvis de vil være voksne og styre seg selv. Jeg hadde ikke brukt ei krone på ei som oppfører seg som sønnen sin kjæreste, hun hadde sågar ikke fått være med på ferie om hun betalte selv engang.

Anonymkode: 152b7...b72

Dette er mitt største bekymring nå som guttene er 18 og 19 år. Er så redd for at de skal bli sammen noen som ikke er bra for dem. Men foreløpig er de ikke interessert i å ha forhold. Har nok med skole og jobb og hvis de har tid vil de være med kompiser. De kompisene som har dame er nesten ikke med på noe lengere 

Anonymkode: 3f4f3...a7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...