Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 Når skal man bekymre seg, og hvordan følge diskret med og diskret evt påvirke en tenårings matvaner? Har merket at det spises mindre til alle måltider, litt mer fokusert på hva som er sunt. Fra å være sånn at godteri og chips ble slukt når sjansen bød seg, så spises dette nå sjelden, kanskje bare på lørdag, og i mye mindre mengder enn før. Blitt veldig fokusert på å trene. Jogge, ta sitt ups osv. I utg pkt er jo det meste her supre og sunne valg, men jeg er litt bekymret for om det faktisk er basert på "sunnhet" og ikke for å slanke eller forhindre å gå opp osv. Tenåringen var antydning til lubben før dette, men var også i veldig vekst. Hva skal jeg tenke og evt gjøre her? Ekstra fokus og påpekning av ting fra meg vil kunne bikke det feil vei antar jeg... Faren har kommet med kommentarer av typen nå måvdu få rørt mer på def forut for dette til tenåringen. Anonymkode: dd5bb...bc8
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Når skal man bekymre seg, og hvordan følge diskret med og diskret evt påvirke en tenårings matvaner? Har merket at det spises mindre til alle måltider, litt mer fokusert på hva som er sunt. Fra å være sånn at godteri og chips ble slukt når sjansen bød seg, så spises dette nå sjelden, kanskje bare på lørdag, og i mye mindre mengder enn før. Blitt veldig fokusert på å trene. Jogge, ta sitt ups osv. I utg pkt er jo det meste her supre og sunne valg, men jeg er litt bekymret for om det faktisk er basert på "sunnhet" og ikke for å slanke eller forhindre å gå opp osv. Tenåringen var antydning til lubben før dette, men var også i veldig vekst. Hva skal jeg tenke og evt gjøre her? Ekstra fokus og påpekning av ting fra meg vil kunne bikke det feil vei antar jeg... Faren har kommet med kommentarer av typen nå måvdu få rørt mer på def forut for dette til tenåringen. Anonymkode: dd5bb...bc8 Dette rundt mat og vekt kan være veldig utfordrende. Her har vi heldigvis kunnet snakke veldig åpent rundt det og når vi merket endringer slik du nevner så spurte jeg egentlig rett ut. Jeg fikk heldigvis ærlige svar om at han syntes han var litt for tung. Og ja; han var litt for tung, men det gikk heldigvis ikke på utseende her. Det ble litt tungt å løpe på trening og han ville selv gjøre noe med det. Han er nå nede i en vekt som er litt for lav. Det ble for mye trening og ikke nok mat. Dessuten er de i vekst som du sier. Jeg er veldig glad jeg spurte rett ut og at vi kunne snakke om det. Kan du spørre ditt barn tror du?
ReneRene Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 Når du understreker at hun spiser godteri og chips MYE mindre enn tidligere, så betyr det at hun har spist veldig mye av det før. Da er jo spørsmålet hvor mye hun har spist til måltider og hvor passiv hun har vært. Det kan være at hun vil leve sunnere og bedre enn tidligere. Det går an å si at du noterer deg ting. Å formidle at man legger merke til forandring betyr på ingen måte å legge press på henne. Hvis hun har hatt komplekser for at hun var mot lubben, så er mannen din en stor tosk som ytrer seg som han gjør. Det er å være nedlatende og å ydmyke henne. Ingenting annet.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 ReneRene skrev (5 minutter siden): Når du understreker at hun spiser godteri og chips MYE mindre enn tidligere, så betyr det at hun har spist veldig mye av det før. Da er jo spørsmålet hvor mye hun har spist til måltider og hvor passiv hun har vært. Det kan være at hun vil leve sunnere og bedre enn tidligere. Det går an å si at du noterer deg ting. Å formidle at man legger merke til forandring betyr på ingen måte å legge press på henne. Hvis hun har hatt komplekser for at hun var mot lubben, så er mannen din en stor tosk som ytrer seg som han gjør. Det er å være nedlatende og å ydmyke henne. Ingenting annet. Det er ingenting nedlatende i å oppfordre noen til å bevege mer på seg om de er i overkant stillesittende. Herlighet, hva slags snøfnugg er det du oppdrar 🙃 Anonymkode: 41651...d2c
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #5 Skrevet 5. januar 2024 Ungdommer vokser i rykk og napp. De har interesser i rykk og napp. De gjør ting litt i rykk og napp generelt. Datteren min har perioder der hun nesten ikke har spist og perioder der hun nesten bare spiser. Sønnen min har kuttet ut godteri og begynt å løfte vekter i stedet. Det bør gjerne observeres, men ikke si noe enda kanskje? Se om det endrer seg på nytt? Anonymkode: 72bc1...cc6
amandine Skrevet 5. januar 2024 #6 Skrevet 5. januar 2024 ReneRene skrev (46 minutter siden): Når du understreker at hun spiser godteri og chips MYE mindre enn tidligere, så betyr det at hun har spist veldig mye av det før. Da er jo spørsmålet hvor mye hun har spist til måltider og hvor passiv hun har vært. Det kan være at hun vil leve sunnere og bedre enn tidligere. Det går an å si at du noterer deg ting. Å formidle at man legger merke til forandring betyr på ingen måte å legge press på henne. Hvis hun har hatt komplekser for at hun var mot lubben, så er mannen din en stor tosk som ytrer seg som han gjør. Det er å være nedlatende og å ydmyke henne. Ingenting annet. Mye mindre enn før trenger da virkelig ikke å bety at det har vært veldig mye før.
ReneRene Skrevet 5. januar 2024 #7 Skrevet 5. januar 2024 amandine skrev (4 minutter siden): Mye mindre enn før trenger da virkelig ikke å bety at det har vært veldig mye før. Jo, sånn må det faktisk tolkes når "mye" blir uthevet.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2024 #8 Skrevet 5. januar 2024 ReneRene skrev (2 minutter siden): Jo, sånn må det faktisk tolkes når "mye" blir uthevet. Nei. Her spiste feks mannen mye godt tidligere. Mye for meg som ikke spiser godteri. Poenget er at mye er relativt. Hva som er mye er opp til øyet som ser. Uansett; vi trenger ikke tolke noe som helst her.
amandine Skrevet 5. januar 2024 #9 Skrevet 5. januar 2024 ReneRene skrev (9 minutter siden): Jo, sånn må det faktisk tolkes når "mye" blir uthevet. Nei. Det må ikke det. Med mindre man kun ser svart hvitt og er kategorisk og bastant.
ReneRene Skrevet 5. januar 2024 #10 Skrevet 5. januar 2024 amandine skrev (1 minutt siden): Nei. Det må ikke det. Med mindre man kun ser svart hvitt og er kategorisk og bastant. Godteri og ships ble slukt, men nå spises det sjelden, kanskje "bare" på lørdag (?) Og i mye mindre *mengder* enn før. Neida. Du har nok rett. Hun spiste nok ikke så ofte og mye av det. TS overdrev nok bare fordi...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #11 Skrevet 5. januar 2024 ReneRene skrev (16 minutter siden): Godteri og ships ble slukt, men nå spises det sjelden, kanskje "bare" på lørdag (?) Og i mye mindre *mengder* enn før. Neida. Du har nok rett. Hun spiste nok ikke så ofte og mye av det. TS overdrev nok bare fordi... Jeg kan spise potetgull og godteri hver dag. Om jeg da bare spiser én dag i uka så er jo det MYE mindre enn før. Anonymkode: f98fd...5f4
ReneRene Skrevet 5. januar 2024 #12 Skrevet 5. januar 2024 (endret) Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg kan spise potetgull og godteri hver dag. Om jeg da bare spiser én dag i uka så er jo det MYE mindre enn før. Anonymkode: f98fd...5f4 My point exactly Og derfor kan det være naturlig at hun har redusert alt inntak og trener Endret 5. januar 2024 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #13 Skrevet 5. januar 2024 Fortsett med å følge med dere, vær oppmerksom, men ikke stress med det helt enda. Hvis det vedvarer og blir verre over tid, kan dere heller ta en samtale med henne. I mellomtiden ville jeg fokusert på å understreke det funksjonelle med kropp framfor utseende og lage koselig stemning rundt måltider. Anonymkode: 0be10...d25
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #14 Skrevet 5. januar 2024 ReneRene skrev (1 time siden): Jo, sånn må det faktisk tolkes når "mye" blir uthevet. Nei, det må man ikke. Anonymkode: 5b55a...f97
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #15 Skrevet 5. januar 2024 Når foreldre sier at eget barn er «antydning til lubben», pleier det oftest å bety at barnet er skikkelig feit, etter min erfaring. Å bare spise potetgull og godteri på lørdager er vanlig. Om du virkelig er bekymret kan du hjelpe henne med å fokusere på andre ting. I tillegg til å ikke kommentere eget eller andre kosthold eller vekt. Ikke stå foran speilet og si «huff, magen min ser så stor ut i denne kjolen». Slike ting. Og hjelp henne å finne ting hun liker. Om hun vil trene, kanskje hun kan gå på dans fordi hun liker musikk og dans. Eller gå/sykle tur fordi hun er glad i natur eller utsikt osv. Så ikke treningen handler om treningsapparater men blir noe annet også Anonymkode: cb6ea...7cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå