Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 Er det oftest eldre biler ned gamle batteri som opplever å ikke få start, eller kan dette skje "hvem som helst"? Har flere ganger opplevd å ikke få start de dagene med -17 eller kaldere. Med - 23 i dag er det på'n igjen. Er dette KUN fordi batteriet er gammelt? Det starter som en lek etter lading og -15 eller varmere. Hvis jeg bytter batteri, vil jeg ikke oppleve dette igjen på langt tid, eller kan jeg like gjerne få problemer med det nye batteriet når temperaturen viser -26 i morgen feks. Anonymkode: dee36...f29
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 Bensin? Diesel? Kjør med turtall på 2.000-2.500 omdreininger (RPM). Dynamoen får ikke ladet skikkelig på lavt turtall, du må opp så pass for at dynamoen skal få ladet skikkelig i kulden. Hjelper ikke om det er splitter ny bil, for øvrig. Samme problem. Anonymkode: 5d49a...dc9
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Bensin? Diesel? Kjør med turtall på 2.000-2.500 omdreininger (RPM). Dynamoen får ikke ladet skikkelig på lavt turtall, du må opp så pass for at dynamoen skal få ladet skikkelig i kulden. Hjelper ikke om det er splitter ny bil, for øvrig. Samme problem. Anonymkode: 5d49a...dc9 Får ikke kjørt en meter i kulda siden jeg ikke får start. Ellers vet jeg det du skriver. Spørsmålet mitt er egentlig bare: vil dette kunne skje i ekstremkulde selv om jeg bytter batteri? Eller skjer dette hver gang kulda kommer fordi batteriet i utgangspunktet er gammelt? Eller helt enkelt: Ville naboen min også opplevd dette i ekstremkulde med splitter ny bil og dermed splitter nytt batteri? Skjer det oftere med eldre biler og batterier? Jeg vedlikeholdslader, og kjører en lengre tur en gang per mnd. Likevel skjer dette hver gang kulda kommer. Og ja, batteriet er nok modent for skifting. Men det betyr kanskje ikke en problemfri hverdag i kulda likevel mtp å få start? Anonymkode: dee36...f29
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 Før den bilen jeg har nå, så stertet den alltid på første forsøk. Det var en 2000 modell med batteri som var 7 år gammelt. Men det var bensinbil. Nå har jeg diesel, og nyere batteri, men dieselbiler er mindre glad i kulde enn bensinbiler, og el-biler enda verre. Så det er ikke alltid batteriet det går på. Hvis den bare «klikker» og ikke hoster en gang, så bør du jo sjekke. Hoster den, så punktgass for å få start. Biler liker ikke lavt turtall når de skal starte. Anonymkode: 5b7f1...8d8
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #5 Skrevet 5. januar 2024 Kan være lurt å sjekke om batteriet er bra eller ei. Er det ikke helt topp så kan det hjelpe å bytte batteri. Dattra sleit med dette to ganger i fjor vinter. Vi sjekka batteriet og det viste seg å være tipp topp. Siden det bare sjedde to ganger og ikke i samme tidsrom tenkte vi ikke mere over det. Tidlig i høst var den helt død og da viste det seg å være noe helt annet. Glad hu sjekka det litt ut med ulike for skifte av batteri var løsningen hos flere. Hun valgte verkstedet der de ikke var sikkre på hva som var feil, ikke bare konklusjonen at hun måtte ha nytt batteri. Så nå går den som en klokka i kulda, hun har hjulpet mange med starthjelp med batteriet flere sa var dårlig. Naboen som sjekka batteriet for oss sa hu ikke burde bytte det når det var i så god stand som det var siden levetid på nye batteri er så mye dårligere. Noe også hun fikk bekreftet av andre også. Men blir spennede å se om den går som en klokka de nermeste dagene, for det er mange på jobb som sliter med bilene nå. Både gamle, bensin, disel og el. Anonymkode: 9fc4d...364
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #6 Skrevet 5. januar 2024 Det kommer an på hvordan dere bruker bilen. Dersom dere småkjører mye vil batteriet aldri bli ladet ordentlig og det trenger mer for å starte når det er kaldt. Et gammelt batteri lader også saktere enn et nytt Anonymkode: d05bd...875
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #7 Skrevet 5. januar 2024 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Før den bilen jeg har nå, så stertet den alltid på første forsøk. Det var en 2000 modell med batteri som var 7 år gammelt. Men det var bensinbil. Nå har jeg diesel, og nyere batteri, men dieselbiler er mindre glad i kulde enn bensinbiler, og el-biler enda verre. Så det er ikke alltid batteriet det går på. Hvis den bare «klikker» og ikke hoster en gang, så bør du jo sjekke. Hoster den, så punktgass for å få start. Biler liker ikke lavt turtall når de skal starte. Anonymkode: 5b7f1...8d8 Verken klikker eller hoster. Den er død. Steindød. Bensin forresten. Anonymkode: dee36...f29
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #8 Skrevet 5. januar 2024 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Kan være lurt å sjekke om batteriet er bra eller ei. Er det ikke helt topp så kan det hjelpe å bytte batteri. Dattra sleit med dette to ganger i fjor vinter. Vi sjekka batteriet og det viste seg å være tipp topp. Siden det bare sjedde to ganger og ikke i samme tidsrom tenkte vi ikke mere over det. Tidlig i høst var den helt død og da viste det seg å være noe helt annet. Glad hu sjekka det litt ut med ulike for skifte av batteri var løsningen hos flere. Hun valgte verkstedet der de ikke var sikkre på hva som var feil, ikke bare konklusjonen at hun måtte ha nytt batteri. Så nå går den som en klokka i kulda, hun har hjulpet mange med starthjelp med batteriet flere sa var dårlig. Naboen som sjekka batteriet for oss sa hu ikke burde bytte det når det var i så god stand som det var siden levetid på nye batteri er så mye dårligere. Noe også hun fikk bekreftet av andre også. Men blir spennede å se om den går som en klokka de nermeste dagene, for det er mange på jobb som sliter med bilene nå. Både gamle, bensin, disel og el. Anonymkode: 9fc4d...364 Ok, skal få sjekket det skikkelig da. Anonymkode: dee36...f29
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #9 Skrevet 5. januar 2024 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det kommer an på hvordan dere bruker bilen. Dersom dere småkjører mye vil batteriet aldri bli ladet ordentlig og det trenger mer for å starte når det er kaldt. Et gammelt batteri lader også saktere enn et nytt Anonymkode: d05bd...875 Småkjøring, men en skikkelig langtur hver mnd. I tillegg til vedlikeholdslading når den står ca hver helg. Anonymkode: dee36...f29
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #10 Skrevet 5. januar 2024 Det kan være batteriet. Men samtidig har noen biler vansker uansett, mens andre starter som ei klokke i -30 selv om de er langt over forventet tid for problemfritt bilhold. Du kan forsøke en motorvarmer av noe slag. Vi brukte det til en av bilene som var litt kranglete om vinteren. En del biler har en liten plugg foran ved bilskiltet, sjekk om din har det, da kan du koble på elektrisk varmer. Noen av de har til og med mulighet for litt lading av batteri, men her har nok bilmodell osv litt å si hva som er riktig for deg. Anonymkode: 60b3b...dda
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #11 Skrevet 5. januar 2024 Når byttet du batteri da? Det er jo en slitedel. Det er ikke bare eldre biler som kan oppleve problemer med batteriet i kaldt vær. Ifølge Biltema.no, kan kuldegradene føre til at batteriet ikke yter sitt beste, og dermed kan det være vanskeligere å starte bilen. Dette kan skje med alle biler, uavhengig av alder på batteriet. Det er imidlertid sant at eldre batterier kan ha lavere kapasitet og dermed kan være mer utsatt for problemer i kaldt vær. Hvis du har opplevd problemer med å starte bilen ved lave temperaturer, kan det være lurt å sjekke batteriets tilstand. Hvis batteriet er gammelt eller har lav kapasitet, kan det være lurt å bytte det ut. Ifølge Biltema.no, kan du også gjøre noen enkle grep for å hjelpe batteriet med å fungere som det skal i kulda. For eksempel kan du lade batteriet en eller to ganger i løpet av vinteren, og unngå å bruke unødvendig strøm fra bilen når den står stille. Husk at kuldegradene kan påvirke batteriets ytelse, uavhengig av alder på batteriet. Hvis du bytter batteri, vil du sannsynligvis ikke oppleve problemer med det nye batteriet i lang tid, så lenge du tar vare på det og følger de rådene som er nevnt ovenfor. Håper dette hjelper! Anonymkode: 7332a...67c
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #12 Skrevet 5. januar 2024 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Verken klikker eller hoster. Den er død. Steindød. Bensin forresten. Anonymkode: dee36...f29 Forsøk booster og se om det funker. Hvis det går, så kan du jo snakke med et verksted. Kan være vannet i batteriet som har fryst. Anonymkode: 5b7f1...8d8
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #13 Skrevet 5. januar 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Når byttet du batteri da? Det er jo en slitedel. Det er ikke bare eldre biler som kan oppleve problemer med batteriet i kaldt vær. Ifølge Biltema.no, kan kuldegradene føre til at batteriet ikke yter sitt beste, og dermed kan det være vanskeligere å starte bilen. Dette kan skje med alle biler, uavhengig av alder på batteriet. Det er imidlertid sant at eldre batterier kan ha lavere kapasitet og dermed kan være mer utsatt for problemer i kaldt vær. Hvis du har opplevd problemer med å starte bilen ved lave temperaturer, kan det være lurt å sjekke batteriets tilstand. Hvis batteriet er gammelt eller har lav kapasitet, kan det være lurt å bytte det ut. Ifølge Biltema.no, kan du også gjøre noen enkle grep for å hjelpe batteriet med å fungere som det skal i kulda. For eksempel kan du lade batteriet en eller to ganger i løpet av vinteren, og unngå å bruke unødvendig strøm fra bilen når den står stille. Husk at kuldegradene kan påvirke batteriets ytelse, uavhengig av alder på batteriet. Hvis du bytter batteri, vil du sannsynligvis ikke oppleve problemer med det nye batteriet i lang tid, så lenge du tar vare på det og følger de rådene som er nevnt ovenfor. Håper dette hjelper! Anonymkode: 7332a...67c Dette har jeg lært meg,så har ikke noe noe ekstra strøm når bile starter. Til og med radio og lys er av😅 når det er mørkt ute så slår jeg ikke på lyset i bilen engang 😂 Ja skal sjekke tilstanden på batteriet, tror det blir aktuelt å bytte det. Starter jo som en klokke ellers 😊 håper på noen problemfrie vintermåneder fremover ved bytte🤞 Anonymkode: dee36...f29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå