Gå til innhold

Det ytre er ikke overfladisk.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Har du ikke hørt NRK har kommentert antrekk når de dekker begivenheter hvor kongelige deltar? Da tror jeg ikke du hører spesielt godt etter 😃

Det jeg skriver er at antrekk er veldig viktig når visse mennesker viser seg, uavhengig av hvorfor, og at det de har på seg skal passe til settingen, samt at farger og snitt har noe å si.

Dere protesterer vilt på helt opplagte ting 🙃

Det VI sier er at der noen er mest opptatt av overfladiske ting, som bekledning, er andre mer opptatt av hva folk sier, står for og mener. Det er INGEN som har sagt at det ikke er kutyme for offentlige personer å kle seg passelig anledningen. Det vi sier er at de overfladiske vil fokusere på det ytre, de mindre overfladiske fokusere på hva personen ytrer og står for. Noen digger Kate fordi hun «ser smashing ut», andre overser lett et «usmashing» ytre og fokuserer på innholdet. 

Hadde vår kjære Kong Harald holdt den berømte talen sin om «gutter som liker gutter» iført lusekofte og nikkers hadde de overfladiske akket og uffet seg over den håpløse bekledningen, og lurt på hvorfor ikke den norske kongen kunne være mer som den smashing Kate, men talen hans hadde fremdeles blitt kjent langt utover Norges grenser, nettopp fordi langt fra de fleste er så overfladiske. De fleste fokuserer faktisk på innhold, i hvert fall de fleste i myndig alder.

Du kommer jo bare med opplagtheter. «Antrekk er viktig når noen mennesker skal vise seg»… Tror du at du diskuterer med folk som kommer fra en annen planet eller noe?

Du blir utfordrer på påstanden «det ytre er ikke overfladisk», og den påstanden er både selvmotsigende og komplett feil. Men jeg regner ikke med at du kommer til å forstå det, for «antrekk er jo viktig»… 🤦‍♀️

Anonymkode: c02c0...bbe

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke nødvendig vis dumt å spille på de overfladiske verdiene. Det gjør det imidlertid ikke mindre overfladisk.

Anonymkode: ca13e...344

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer an på hva du mener med "spill".

Anonymkode: ca13e...344

Det var du som skrev å spille på? Var det feil ord? 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det VI sier er at der noen er mest opptatt av overfladiske ting, som bekledning, er andre mer opptatt av hva folk sier, står for og mener. Det er INGEN som har sagt at det ikke er kutyme for offentlige personer å kle seg passelig anledningen. Det vi sier er at de overfladiske vil fokusere på det ytre, de mindre overfladiske fokusere på hva personen ytrer og står for. Noen digger Kate fordi hun «ser smashing ut», andre overser lett et «usmashing» ytre og fokuserer på innholdet. 

Hadde vår kjære Kong Harald holdt den berømte talen sin om «gutter som liker gutter» iført lusekofte og nikkers hadde de overfladiske akket og uffet seg over den håpløse bekledningen, og lurt på hvorfor ikke den norske kongen kunne være mer som den smashing Kate, men talen hans hadde fremdeles blitt kjent langt utover Norges grenser, nettopp fordi langt fra de fleste er så overfladiske. De fleste fokuserer faktisk på innhold, i hvert fall de fleste i myndig alder.

Du kommer jo bare med opplagtheter. «Antrekk er viktig når noen mennesker skal vise seg»… Tror du at du diskuterer med folk som kommer fra en annen planet eller noe?

Du blir utfordrer på påstanden «det ytre er ikke overfladisk», og den påstanden er både selvmotsigende og komplett feil. Men jeg regner ikke med at du kommer til å forstå det, for «antrekk er jo viktig»… 🤦‍♀️

Det er ingen som overser Kate sitt ytre 🙂 hun er sofistikert og det er noe man beundrer. Samt at hun har en holdning få er forunt å mestre. Hun har klasse til fingerspissene, og de som eventuelt overser dette tror jeg er mer sløve mennesker 🙃 det betyr langt fra at de ikke ser andre gode kvaliteter hun har. 

Jeg velger å ikke svare på siste spørsmål i 3. avsnitt 😃

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Det er ingen som overser Kate sitt ytre 🙂 hun er sofistikert og det er noe man beundrer. Samt at hun har en holdning få er forunt å mestre. Hun har klasse til fingerspissene, og de som eventuelt overser dette tror jeg er mer sløve mennesker 🙃 det betyr langt fra at de ikke ser andre gode kvaliteter hun har. 

Jeg velger å ikke svare på siste spørsmål i andre avsnitt 😃

Alle beundrer ikke et sofistikert ytre, du må slutte å påstå at du har fasiten på alt. 

Anonymkode: 47d78...036

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Alle beundrer ikke et sofistikert ytre, du må slutte å påstå at du har fasiten på alt. 

Du har nok rett. Noen kan selvfølgelig mislike det også, og heller sette pris på allværsjakker og gummistøvler 🙂 Jeg glemte meg bort. 

ReneRene skrev (35 minutter siden):

Har du ikke hørt NRK har kommentert antrekk når de dekker begivenheter hvor kongelige deltar? Da tror jeg ikke du hører spesielt godt etter 😃

Det jeg skriver er at antrekk er veldig viktig når visse mennesker viser seg, uavhengig av hvorfor, og at det de har på seg skal passe til settingen, samt at farger og snitt har noe å si.

Dere protesterer vilt på helt opplagte ting 🙃

Jeg skriver at jeg ikke har sett at de kommenterer klesdrakt når de har en artikkel om at en av de kongelige har holdt et innlegg eller en tale og det er innlegget eller talen som er temaet i artikkelen. Jeg ser de kommentere når det er artikler om antrekk eller anledninger der det ikke er noe mer seriøst å skrive om. Det er en forskjell. 

Anonymkode: d66c5...423

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skriver at jeg ikke har sett at de kommenterer klesdrakt når de har en artikkel om at en av de kongelige har holdt et innlegg eller en tale og det er innlegget eller talen som er temaet i artikkelen. Jeg ser de kommentere når det er artikler om antrekk eller anledninger der det ikke er noe mer seriøst å skrive om. Det er en forskjell. 

Tenker du på nyttårstalene til de kongelige, eller?

Hvilke andre taler skulle det i så fall være? Dødsfall? 

Det sier seg selv at ingen er så corny at de velger å kommentere eller snakke om antrekk i slike situasjoner. Dessuten er det heller ikke mye å kommentere i slike kontekster. 

ReneRene skrev (13 minutter siden):

Du har nok rett. Noen kan selvfølgelig mislike det også, og heller sette pris på allværsjakker og gummistøvler 🙂 Jeg glemte meg bort. 

I den vanlige verden så er det et hav av nyanser mellom å «beundre» og å «mislike».  Man kan selvsagt se at f.eks. Kate er velkledd, men for oss som er mindre overfladiske så beundrer vi ikke PERSONEN Kate fordi hun har ressursene til å kunne kle seg slik det passet rollen hennes. Det skal andre kriterier til for å vekke vår beundring. Det betyr jo at vi MISLIKER at hun kler seg fint. 

Jeg er glad jeg har evnen til å beundre kloke, spennende og sympatiske mennesker enten de går i stilig drakt og stiletthæler eller allværsjakke og gummistøvler. Hvem som helst kan ta på seg et pent plagg, det krever noe helt annet å være klok, spennende og sympatisk.

ReneRene skrev (23 minutter siden):

Jeg velger å ikke svare på siste spørsmål i 3. avsnitt 😃

Jeg har da heller ikke sagt at noen «overser Kates ytre»?!? Hvor tar du alt fra? Vi diskuterte da ikke folks evne til å observere hvordan folk ser ut?

Utover det kan ikke du si noe som helst om hva «man» beundrer. Som du ser i denne tråden er du ganske alene om meningene dine, så du snakker kun for deg selv.

Du trenger heller ikke svare på spørsmålet, det var retorisk, og jeg vet uansett svaret.

I den vanlige verden så er det et hav av nyanser mellom å «beundre» og å «mislike».  Man kan selvsagt se at f.eks. Kate er velkledd, men for oss som er mindre overfladiske så beundrer vi ikke PERSONEN Kate fordi hun har ressursene til å kunne kle seg slik det passet rollen hennes. Det skal andre kriterier til for å vekke vår beundring. Det betyr jo at vi MISLIKER at hun kler seg fint. 

Jeg er glad jeg har evnen til å beundre kloke, spennende og sympatiske mennesker enten de går i stilig drakt og stiletthæler eller allværsjakke og gummistøvler. Hvem som helst kan ta på seg et pent plagg, det krever noe helt annet å være klok, spennende og sympatisk.

… betyr IKKE at vi «misliker» at hun kler seg pent.

ReneRene skrev (10 timer siden):

Jeg har sterkt inntrykk av at mange tror at det å tenke på antrekk og utseendet er overfladisk. Det er ikke det, for hvordan du fremstår er også kommunikasjon. Du kommuniserer i valg av klær, som når du går i joggebukse på butikken så signaliserer du at du blåser i hva andre kunder og betjening mener, og du vil mest sannsynlig ikke bli lagt merke til. Kommer du inn i butikken iført rødt antrekk vil du nesten 100% sikkert bli lagt merke til av minst halvparten om ikke flere. 

For å ta farger først, så er rødt og skarp gul den fargen flest legger merke til. Rødt gir energi, men kan også skape sinne og panikk. Mange tiltrekkes av den, andre vegrer seg mot den. Gult er en farge som gir optimisme og glede, men den kan fort "drukne" et verbalt budskap.

Jordfarger er beroligende og gir trygghet ( natur har alltid eksistert, så derav følelsen av trygghet ( og bærekraft ) 

Blått inngir tillit, og skaper også følelse av trygghet. Det er forsket på at mennesker blir roligere av blått ( og derfor er det anbefalt å bruke på fks jobbintervju, litt avhengig av jobben ) 

Det har også en del å si om det er varme og kalde farger. For å ta ett eksempel, så er antrekket til Erna Solberg under pressekonferansen om Sindre og aksjehandelen neppe tilfeldig valgt. Der gikk hun for svart bunn og rosa blomster på kjolen, og cerise farge på jakken. Varme farger mot uskyldighet ( rosa blomster ). Den sorte bunnen passet perfekt. Bare sjekk farger når politikere skal frembringe budskap ( selv om MULIGENS ikke alle er like gode på det ) De fleste bør være.

Form og fasong har også mye å si. Ett eksempel her, er intervjuet med prins Andrew da han ble beskyldt for å ha hatt sex med mindreårige. Der var journalisten kledd i et antrekk som kunne minne om en uniform, og det hadde helt klart sin effekt. 

JA, JEG VET at FLERE her vet om dette, men langt fra alle. Alt ved utseendet/ det ytre sier NOE vesentlig om deg. Derfor er det ikke overfladisk å være opptatt av det. MEN, det kan kommunisere overfladiske verdier.

Så kan dere som føler for det legge til mer, og gjerne deres kunnskap om dette. Dette var bare kortfattet med få eksempler. 

Så hva betyr/er overfladisk i følge deg?

Anonymkode: 5c84a...0cd

Annonse

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Det sier seg selv at ingen er så corny at de velger å kommentere eller snakke om antrekk i slike situasjoner. Dessuten er det heller ikke mye å kommentere i slike kontekster. 

https://www.kongehuset.no/taler.html?person=26913&tid=27168&sek=26947

Bare å lese til øyet blir stort og vått. Her kan du søke på medlemmer av kongefamilien, se anledninger og lese talene. 

Kate er både klok, spennende og vennlig. OG sofistikert. Alt i ett. Men det er jo ingenting å beundre. Kan ikke forstå at noen kan beundre noen som ikke er enten- eller! 

Og igjen. Hun viser også, og kanskje ikke minst gjennom antrekk at hun har de egenskapene du beundrer også 😃

Jeg tror mange av dere misser poenget her, nemlig at antrekk og alt ved det ytre formidler noe vesentlig ved en person. Det har gått dere hus forbi. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har da heller ikke sagt at noen «overser Kates ytre»?!? Hvor tar du alt fra? Vi diskuterte da ikke folks evne til å observere hvordan folk ser ut?

Utover det kan ikke du si noe som helst om hva «man» beundrer. Som du ser i denne tråden er du ganske alene om meningene dine, så du snakker kun for deg selv.

Du trenger heller ikke svare på spørsmålet, det var retorisk, og jeg vet uansett svaret.

Jeg er stengt tatt oftest alene om meningene mine her. Sånn... tilsynelatende ihverfall 😃 

https://www.kongehuset.no/taler.html?person=26913&tid=27168&sek=26947

Bare å lese til øyet blir stort og vått. Her kan du søke på medlemmer av kongefamilien, se anledninger og lese talene. 

Wow. Var de kledd korrekt tror du? 

De holdt ikke tale i sjokkrosa kjole med gul fjær i hatten? 

Men takk for link! 

ReneRene skrev (50 minutter siden):

Det skjer rimelig ofte at du ‘glemmer deg bort’. Det er vanskelig for deg å huske at ikke alle har de samme verdiene som deg. For de aller fleste voksne er ikke de kongelige noen man bruker særlig mye tid på. 

ReneRene skrev (20 minutter siden):

Wow. Var de kledd korrekt tror du? 

De holdt ikke tale i sjokkrosa kjole med gul fjær i hatten? 

Men takk for link! 

Det ytre, overfladiske var nok på stell, det pleier å være det.

ReneRene skrev (38 minutter siden):

Det er kun i nyttårstaler og ved dødsfall (når har noen kongelige holdt tale vedr dødsfall?) du har hørt de kongelige tale? Ikke ved bedriftsbesøk eller alle de utallige turene rundt i landet? 

ReneRene skrev (26 minutter siden):

Kate er både klok, spennende og vennlig. OG sofistikert. Alt i ett. Men det er jo ingenting å beundre. Kan ikke forstå at noen kan beundre noen som ikke er enten- eller! 

Og igjen. Hun viser også, og kanskje ikke minst gjennom antrekk at hun har de egenskapene du beundrer også 😃

Jeg tror mange av dere misser poenget her, nemlig at antrekk og alt ved det ytre formidler noe vesentlig ved en person. Det har gått dere hus forbi. 

Du syns at Kate er klok, spennende og vennlig. Andre syns kanskje hun er affektert, kunstig og overlegen. Ikke alle beundrer det samme som deg. 

At man ikke er enig med deg, betyr heller ikke denne gangen at noe har gått en hus forbi. 

ReneRene skrev (På 5.1.2024 den 11.40):

Jeg har sterkt inntrykk av at mange tror at det å tenke på antrekk og utseendet er overfladisk. Det er ikke det, for hvordan du fremstår er også kommunikasjon.

Jeg har sterkt inntrykk av av at du tror det å forvente vanlig etikette er ydmykende og slemt. Det er ikke det, for hvordan du fremstår er også kommunikasjon. Klarer du ikke si takk for maten, fremstår du utakknemlig. Tar du i mot andres tjenester som om de var en rettighet, fremstår du både utakknemlig og bortskjemt. Og så videre, dette var bare noen få eksempler. 

Anonymkode: 87caa...d4c

ReneRene skrev (På 5.1.2024 den 21.36):

Ja, noe av det mest sympatiske med både kong Olav og kong Harald er de gangene de har opptrådt i allværsjakker og støvler. Bl a kong Olavs trikketur under bensinkrisen, og kong Haralds besøk til de berørte av orkanen på Nordvestlandet. To episoder som viser kongenes solidaritet med sitt folk - en hjertevarme som går langt forbi evnen til å vise "klasse" (hva nå det er...)

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Ja, noe av det mest sympatiske med både kong Olav og kong Harald er de gangene de har opptrådt i allværsjakker og støvler. Bl a kong Olavs trikketur under bensinkrisen, og kong Haralds besøk til de berørte av orkanen på Nordvestlandet. To episoder som viser kongenes solidaritet med sitt folk - en hjertevarme som går langt forbi evnen til å vise "klasse" (hva nå det er...)

Når du besøker orkanutsatte områder, så ville det vært veldig rart om du tropper opp i dress og pene sko 😃 det er snakk om å kle seg i forhold til normal intelligens og fornuft. Ikke annet. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har sterkt inntrykk av av at du tror det å forvente vanlig etikette er ydmykende og slemt. Det er ikke det, for hvordan du fremstår er også kommunikasjon. Klarer du ikke si takk for maten, fremstår du utakknemlig. Tar du i mot andres tjenester som om de var en rettighet, fremstår du både utakknemlig og bortskjemt. Og så videre, dette var bare noen få eksempler. 

Hva er dette relatert til? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...