Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 For å unngå masse avsporinger og spørsmål, så noen fakta først. Jeg er 43 år, jeg er sterilisert (eggledere er fjernet), har hatt sånn utskrapning av livmoren der man egentlig skal miste mensen, men hos meg kom den tilbake, bare redusert. Jeg var også til gynekolog for bare et par måneder siden hvor det ble tatt masse prøver (alle i skjønneste orden) og ingen tegn til overgangsalder der + at fastlegen har tatt blodprøver av meg to ganger det siste året, der hormonnivåene mine har vært helt normale begge gangene. Så til det jeg lurer på. Jeg har aldri hatt helt stabile sykluser, men de har pleid å være sånn omtrentlige i det minste, f.eks. 24-36 dager. De siste to årene har det derimot blitt mer krøll enn vanlig. Jeg kan ha alt mellom 12 og 74 dager mellom to ganger, så ha en periode over flere måneder der jeg er relativt regelmessig med en kort syklus på 20-24 dager, og så roter det seg til igjen. Nå hadde jeg mensen sist i starten av november, og har flere ganger trodd jeg både har hatt eggløsning og mensen like rundt hjørnet fordi det har føltes slik (økt sexlyst ol., eller mye PMS), men nei. For noen dager siden fik jeg voldsomt økt sexlyst og tenkte at det kanskje er eggløsning nå da, men i går kom en tydelig blødning på starten av dagen, men så stoppet det helt opp igjen. Jeg pleier ikke å blø (i hvert fall ikke friskt, rødt blod) i forbindelse med eggløsning, og når mensen først kommer, pleier den å vare i 4-5 dager og det er ikke tvil. Så nå skjønner jeg ikke noe her. Hva skjer egentlig? Ikke er det overgangsalderen, i følge både fastlegen og gynekologen, ikke har jeg POCOS el., men noe må det jo være? Og viktigere, kan jeg gjøre noe selv for å få mensen litt mer stabil igjen, sånn utenom p-piller/minipiller (gynekologen foreslo det, men jeg reagerer på slikt og vil ikke)? Anonymkode: f07f8...566
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 Nå vet jeg ikke om dette kan hjelpe deg, men deler min opplevelse, så er det opp til deg om du ønsker å teste det ut. Slet veldig etter første svangerskap, fra allerede krøll til mye krøll. Nå har jeg mange vanncyster, så mulig vi har forskjellig utgangspunkt. Forsøkte så mye, men kom over Neil Bernard, hvordan kostholdet påvirker syklus og hormoner. For min del var det å kutte ut ren melk noe som ga stor endring. Kviser forsvant og syklusen ble mer regelmessig med mindre blødninger. Jeg startet ganske strikt hvor jeg kuttet alle meieriprodukter i en periode, nå kan jeg spise litt ost som mozarella, men drikker aldri ren melk eller inntar store mengder. Nå er det en stor diskusjon rundt melk, benskjørhet, jod osv. Så ta tilskudd i denne perioden og eventuelt tran/omega 3 tilskudd. Da er du sikker på at du får dekket behovet. Benskjørhet viser seg også å ha sammenheng med støttrening og D-vitaminer. Pluss at du bør søke matvarer som inneholder kalsium. Brokkoli, spinat, nøtter, sesamfrø og bønner inneholder kalsium, i tillegg til at noen av de plantebasert alternativene er tilsatt. Anonymkode: 270e3...4af
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 De sier vel at overgangsalderen kan vare i så mye som 15 år, og svingninger i hormonene er helt vanlig. Så du kan ha hatt en normal prøve hos lege, for så å ha en svingning rett etterpå. Overgangsalderen kan også komme veldig brått. Søsteren min var på din alder og hadde fine prøver, ingen tegn på overgangsalder, også fra den ene måneden til den andre forsvant mensen og hetetokter og fandens oldemor slo inn. Hun ble henvist til gynekolog som sa at det mest vanlige var en gradvis overgang med mindre og mindre hormoner så man visste at den kom, men noen opplevde veldige svingninger og noen opplevde at de var fruktbare den ene måneden og vips var de midt i overgangen den neste. Det var ikke så vanlig, men ikke så uvanlig heller. Søsteren min fikk hormonplaster. Så selv om du ikke tror det er overgangen, så kan det fint være begynnelsen på den. Uregelmessig mens er jo første tegn for de fleste. Anonymkode: e44ff...3c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå