Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 Fastlegen har rehenvist barnet vårt til BUP fordi både han, vi og skolen mener at hun har større utfordringer (en ekstra diagnose) enn det vi først trodde. Nå har BUP gitt avslag fordi de mener at hun ble grundig nok utredet sist. Det står at vi kan klage ved å kreve en at noen andre vurderer henvisningen. Jeg skal selvfølgelig ta dette med legen også, men lurer på om det er slik at hvis vi da sender til BUP i en annen bydel og de mener det er grunnlag for videre utredning, må vi da gå til BUP i den bydelen, eller kan vi fortsatt få utredning i vår egen bydel? Anonymkode: b9857...5a5
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 Min erfaring er at det er lettere å søke på nytt med mer informasjon enn å klage. Men du skal til den BUP du tilhører uansett Anonymkode: 6ce5e...667
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 Da jeg jobba på BUP, ble stort sett alle klager tatt til etterretning. Jeg vil derfor tro at det er bryet verdt å klage. Resultatet ble at barnet fikk tilbud på BUP selv om henvisningen var avvist ved første vurdering. Unntaket er hvis barnet nettopp er utredet, da gjør de neppe en ny vurdering. Det bør ha gått et par år siden forrige utredning. Hvis dere klager, beskriv tilleggsvanskene heller enn å "bestille" en ny diagnose, verken dere eller skolen har jo fagkunnskapene om differensialdiagnostikk, og det er overraskende mange som mener at de kan fortelle BUP hvilken diagnose barnet skal ha. Anonymkode: 573c1...dc6
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Da jeg jobba på BUP, ble stort sett alle klager tatt til etterretning. Jeg vil derfor tro at det er bryet verdt å klage. Resultatet ble at barnet fikk tilbud på BUP selv om henvisningen var avvist ved første vurdering. Unntaket er hvis barnet nettopp er utredet, da gjør de neppe en ny vurdering. Det bør ha gått et par år siden forrige utredning. Hvis dere klager, beskriv tilleggsvanskene heller enn å "bestille" en ny diagnose, verken dere eller skolen har jo fagkunnskapene om differensialdiagnostikk, og det er overraskende mange som mener at de kan fortelle BUP hvilken diagnose barnet skal ha. Anonymkode: 573c1...dc6 Takk for svar, begge to! Nei, vi kan selvsagt ikke vite det, men vi kan jo ha klare mistanker på grunn av ganske tydelige symptomer. I tillegg er det ganske vanlig, spesielt hos jenter med høyt evnenivå slik som i vårt tilfelle, at en del symptomer ikke viser seg skikkelig før i tenårene fordi de fram til dette har klart å maskere og kompensere slik at vanskene ikke er tydelige nok, f.eks. med tanke på sosial fungering. Og selvfølgelig er det utfordrende med differsensialdiagnoser, spesielt ved nevroutviklingsforstyrrelser hvor symptomer både kan gå over i hverandre, og også i noen tilfeller maskere eller "slå hverandre i hjel". Vi har uansett lagt størst vekt på utfordringen hennes, men det er ikke noe i veien for å nevne den konkrete mistanken heller. HI Anonymkode: b9857...5a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå