Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Min datter på 8 vil nå farge håret permanent fordi det har venninna gjort. Er ikke det litt tidlig? Her har hun fått farge håret med spray pg sånt spm går ut i vask, synes liksom ikke sterkere kjemikalier og permanent farging hører til hos EM 8 åring (vet jo at det vokser ut igjen etterhvert da). Det koster jo penger også. Når tenker dere de kan begynne med sånt? Anonymkode: 53577...397
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 Mine fikk striper i den alderen. Litt skeptisk til helfarging pga hodebunn. Men fargen var «permanent» Anonymkode: 4989a...941
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 Min grense ligger minst på ungdomsskolealder. Foreldre må våge å si nei til idioti. Anonymkode: 17a33...199
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Skrevet 4. januar 2024 Hår vokser ut igjen og kan farges og avfarges, så jeg ville sagt kjør på. Hadde nok gjort det hjemme for å spare penger. Farget selv håret permanent rødt da jeg var 9 år, og synes fortsatt det er artig med nye farger nå og da. La nå barna skille seg ut litt hvis de ønsker det. Alle ser jo søren meg helt like ut om dagen. Anonymkode: abd15...5be
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #5 Skrevet 4. januar 2024 Hvis vatnet er stygt nok med naturlig hårfarge er det jo en mulighet. Pene barn trenger det ikke og da bør de ikke utsettes for helseskadelige kjemikalier. Anonymkode: a9431...5d7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #6 Skrevet 4. januar 2024 Jeg ser ikke forskjell på å få farge håret med farge eller spray. Mine barn har alltid fått gjøre som de vil med håret. Men å farge håret på regelmessig basis i den alderen er uaktuelt da. Men å få prøve en farge er helt ok. Anonymkode: 78d64...fc0
ReneRene Skrevet 4. januar 2024 #7 Skrevet 4. januar 2024 Det kan være helseskadelig, og at allergireaksjon kan komme opptil to døgn etterpå. En annen ting er at du bør lære datteren din å ta selvstendige valg, men siden du selv må spørre her, så er du kanskje litt dårlig rollemodell akkurat her. Du syns det er for tidlig, og da bør du faktisk si det. Venninnen er antageligvis sjefen i det forholdet, og det er okay siden noen er typisk ledere, men du kan likevel lære datteren din at hun kan ta egne avgjørelser. Jeg ville også sett på foreldrene til venninnen. Er det mennesker du tenker har ok verdier? Til slutt tror jeg du bør være litt forutseende her og tenke på påvirkning videre.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #8 Skrevet 4. januar 2024 Vi sa nei, trenger ikke så mye kjemikaler og ungene er fine som de er. Unger med "artig" hår ser så unge/uutdannede foreldre ut. Anonymkode: 57b72...339
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #9 Skrevet 4. januar 2024 ReneRene skrev (35 minutter siden): Det kan være helseskadelig, og at allergireaksjon kan komme opptil to døgn etterpå. En annen ting er at du bør lære datteren din å ta selvstendige valg, men siden du selv må spørre her, så er du kanskje litt dårlig rollemodell akkurat her. Du syns det er for tidlig, og da bør du faktisk si det. Venninnen er antageligvis sjefen i det forholdet, og det er okay siden noen er typisk ledere, men du kan likevel lære datteren din at hun kan ta egne avgjørelser. Jeg ville også sett på foreldrene til venninnen. Er det mennesker du tenker har ok verdier? Til slutt tror jeg du bør være litt forutseende her og tenke på påvirkning videre. Det er fullt mulig å teste fremprovosert reaksjon på farge før set har gått to døgn. Og det å mene at man bør revurdere vennskap og vurdere foreldrene til et barn på 8 som har farget håret?? Whaaaat? Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Vi sa nei, trenger ikke så mye kjemikaler og ungene er fine som de er. Unger med "artig" hår ser så unge/uutdannede foreldre ut. Anonymkode: 57b72...339 Er det noe galt med foreldre som er unge eller ikke har utdannelse? Anonymkode: 4989a...941
ReneRene Skrevet 4. januar 2024 #10 Skrevet 4. januar 2024 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er fullt mulig å teste fremprovosert reaksjon på farge før set har gått to døgn. Og det å mene at man bør revurdere vennskap og vurdere foreldrene til et barn på 8 som har farget håret?? Whaaaat? Er det noe galt med foreldre som er unge eller ikke har utdannelse? Anonymkode: 4989a...941 Allergiske reaksjoner kan komme opp til to døgn etter. Jeg har ikke nevnt ett ord om å revurdere noe vennskap. Jeg skrev at det er viktig å være forutseende når påvirkningen muligens er sterk. Det betyr ikke å revurdere noe som helst. Det betyr å være en god rollemodell og å lære datteren å ta egne valg.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #11 Skrevet 4. januar 2024 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det er fullt mulig å teste fremprovosert reaksjon på farge før set har gått to døgn. Og det å mene at man bør revurdere vennskap og vurdere foreldrene til et barn på 8 som har farget håret?? Whaaaat? Er det noe galt med foreldre som er unge eller ikke har utdannelse? Anonymkode: 4989a...941 Neida, men man blir klokere både av høyere alder og mer utdannelse. Anonymkode: 57b72...339
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #12 Skrevet 4. januar 2024 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Vi sa nei, trenger ikke så mye kjemikaler og ungene er fine som de er. Unger med "artig" hår ser så unge/uutdannede foreldre ut. Anonymkode: 57b72...339 Kanskje man skal slutte å dømme mennesker etter hva slags farge de har på håret. Anonymkode: abd15...5be
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #13 Skrevet 4. januar 2024 ReneRene skrev (1 minutt siden): Allergiske reaksjoner kan komme opp til to døgn etter. Jeg har ikke nevnt ett ord om å revurdere noe vennskap. Jeg skrev at det er viktig å være forutseende når påvirkningen muligens er sterk. Det betyr ikke å revurdere noe som helst. Det betyr å være en god rollemodell og å lære datteren å ta egne valg. Man kan fremprovosere allergisk reaksjon for å se om man vil reagere på farge. Den kommer ikke etter to døgn. Den kommer pronto. «Se på foreldrene til venninnen og om foreldrene har ok verdier» fordi datteren deres har farget håret, venninnen synes det var fint, og vil nå også farge håret… Anonymkode: 4989a...941
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #14 Skrevet 4. januar 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Neida, men man blir klokere både av høyere alder og mer utdannelse. Anonymkode: 57b72...339 Det er ikke alltid. Noen blir bedrevitere av høyere utdannelse, noen mister empati, mange bruker kokain…. Vet ikke om de er så kloke. Men det er jo ikke utdannelsens feil. Det handler om personlighet. Man kan være like klok uten noe som helst utdannelse. Og så blir de fleste av oss voksne. Unge mødre antakelig tidligere enn som venter til etter 35 med å få barn. Anonymkode: 4989a...941
ReneRene Skrevet 4. januar 2024 #15 Skrevet 4. januar 2024 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Man kan fremprovosere allergisk reaksjon for å se om man vil reagere på farge. Den kommer ikke etter to døgn. Den kommer pronto. «Se på foreldrene til venninnen og om foreldrene har ok verdier» fordi datteren deres har farget håret, venninnen synes det var fint, og vil nå også farge håret… Anonymkode: 4989a...941 Ja? Jeg syns nok det er ganske viktig å vite om venners foreldre ja. Syns ikke du?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #16 Skrevet 4. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi sa nei, trenger ikke så mye kjemikaler og ungene er fine som de er. Unger med "artig" hår ser så unge/uutdannede foreldre ut. Anonymkode: 57b72...339 Ser dine barn kjipe foreldre ut? Anonymkode: e14f5...af5
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 4. januar 2024 #17 Skrevet 4. januar 2024 Det er 16 års grense når det kommer til permanent farge i hår. Det er nok en grunn til det.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #18 Skrevet 4. januar 2024 Sønnen min har hatt alle mulige farger i håret siden han var 7 år gammel. Og da mener jeg alt! Rosa, blått, rødt og blått til 17.mai, grønt osv osv. Han var også hos frisøren og klipte seg helt kort og fikk «malt» på masse figurer. Anonymkode: 216e1...9ab
ReneRene Skrevet 4. januar 2024 #19 Skrevet 4. januar 2024 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Sønnen min har hatt alle mulige farger i håret siden han var 7 år gammel. Og da mener jeg alt! Rosa, blått, rødt og blått til 17.mai, grønt osv osv. Han var også hos frisøren og klipte seg helt kort og fikk «malt» på masse figurer. Anonymkode: 216e1...9ab Det er ikke nødvendigvis noe feil med barn som vil ha oppmerksomhet. Bare det ikke er foreldre som pusher dem pga eget behov eller av egen usikkerhet. Det er helt greit at barn tar det som en lek. Det er derimot ikke hva det er snakk om her.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #20 Skrevet 4. januar 2024 ReneRene skrev (3 minutter siden): Det er ikke nødvendigvis noe feil med barn som vil ha oppmerksomhet. Bare det ikke er foreldre som pusher dem pga eget behov eller av egen usikkerhet. Det er helt greit at barn tar det som en lek. Det er derimot ikke hva det er snakk om her. Hva snakker du om nå? Du mener at barn ønsker å farge håret for å få oppmerksomhet? Det slår deg ikke at de er nysgjerrige feks, og har lyst og teste ut? Og hva mener du med lek? Og hva er det snakk om? Jeg er forvirra Anonymkode: 216e1...9ab
ReneRene Skrevet 4. januar 2024 #21 Skrevet 4. januar 2024 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hva snakker du om nå? Du mener at barn ønsker å farge håret for å få oppmerksomhet? Det slår deg ikke at de er nysgjerrige feks, og har lyst og teste ut? Og hva mener du med lek? Og hva er det snakk om? Jeg er forvirra Anonymkode: 216e1...9ab Å teste ut er en lek i den alderen. Hva vil du ellers tenke om det? Med mindre resten av venneflokken går med til forskjellige farger i håret, så blir han " den med alle fargene på håret", ergo vekker det naturlig oppmerksomhet. Det kan altså også være et ønske, og som nevnt trenger det ikke være noe feil med det. Med mindre..som nevnt
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #22 Skrevet 4. januar 2024 ReneRene skrev (5 minutter siden): Å teste ut er en lek i den alderen. Hva vil du ellers tenke om det? Med mindre resten av venneflokken går med til forskjellige farger i håret, så blir han " den med alle fargene på håret", ergo vekker det naturlig oppmerksomhet. Det kan altså også være et ønske, og som nevnt trenger det ikke være noe feil med det. Med mindre..som nevnt Ja, fordi man er nysgjerrig. Også finner man kanskje ut at det er kult og har lyst å prøve andre kreasjoner. Så finner man sin stil tilslutt. Er litt som med klær. Man kan bare bestemme en stakket stund Anonymkode: 216e1...9ab
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2024 #23 Skrevet 4. januar 2024 ReneRene skrev (1 time siden): Ja? Jeg syns nok det er ganske viktig å vite om venners foreldre ja. Syns ikke du? Synes ikke det er viktig å vite om de lar barna farge håret. Det finnes viktigere ting. mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Det er 16 års grense når det kommer til permanent farge i hår. Det er nok en grunn til det. Det stemmer ikke Anonymkode: 4989a...941
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 4. januar 2024 #24 Skrevet 4. januar 2024 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Synes ikke det er viktig å vite om de lar barna farge håret. Det finnes viktigere ting. Det stemmer ikke Anonymkode: 4989a...941 https://www.nrk.no/livsstil/eu-advarer-unge-mot-a-farge-haret-1.7218994
ReneRene Skrevet 4. januar 2024 #25 Skrevet 4. januar 2024 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Synes ikke det er viktig å vite om de lar barna farge håret. Det finnes viktigere ting. Det stemmer ikke Anonymkode: 4989a...941 Jeg skrev at det handler om foreldrenes verdier. Er det et punkerpar som har bestemte meninger og er mer i opposisjon? Er det et influenserpar sol farger håret fordi datteren "kler det bedre" ? Er det andre som har en mening med å gjøre det? Du må se forskjellen. Og selv om den ikke betyr noe for deg, så er den viktig for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå