Gå til innhold

Urimelig tenkt av min søsken angående barnebursdag i samme helg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men hva om min datter skulle få feire sin egen med egne dekorasjoner!? Og nei blir ikke helt familie da søsken inviterer med seg flere andre som ikke er familie. Det er mine foreldre som pleier å ha hjemme hos seg selv for å feire begge barna. Unnskyld meg men han er min nevø ikke mitt barn jeg må få lovt å lage egen feiring til mitt barn utenom at det også skal handle om nevø? 

Anonymkode: 3f91c...788

Det er da ingen her som har sagt at du ikke får lov til å ha egen feiring for barnet ditt. Det vi reagerer på er at dere har pleid å ha felles feiringer, og at du plutselig har valgt å gjøre det annerledes uten å kommunisere ordentlig og i god tid med søsteren din. Alle her skjønner hvorfor søsteren din har "misforstått". 

Anonymkode: 16157...eb8

Skrevet

Hvor mange bursdager han har med venner er irrelevant. 
I vår familie hadde en nevø og bestefaren bursdag nesten samtidig. Da feiret disse familiebursdag sammen. Dere må bestemme dere for hvordan dere ønsker å feire familiebursdagene. Når du bryter tradisjonen må du kommunisere dette så utvetydig at din søster ikke misforstår f.eks. "Jeg ønsker ikke lenger at "Sofie" og "Jens" har felles familiebursdag. Jeg inviterer til familiebursdag for "Sofie" på søndag. Passer det for dere?"

Det er også i fremtiden viktig at dere snakker sammen om bursdagen siden de har bursdag så tett. Hvordan dere organiserer det og hvem som feires hvilken dag. Kanskje er det vanskelig for familie å komme i bursdag to dager etter hverandre og at dere da må ta en helg hver?

Anonymkode: 2b6bd...d63

Din nevø har et barneselskap også. Det er helt vanlig å ha et selskap for venner og et med familie.

Når din datter begynner på skolen og skal ha barnebursdag ser du for deg å slutte med familiebursdag?

Jeg tror du har trøbbel med dette, men din datter vil tåle det utmerket at fetter også feires. Dere kan vel ha både enhjørninger og spiderman (eller noe annet 7-åringen bryr seg om).

Anonymkode: d89cb...680

Jeg kan ikke sitte å ta bekostninger for alt.. 

men litt merkelig. Tror tradisjon mente jeg med noe som ble gjort vert år ikke noe som måtte være vert år. Da barnet mitt var 1 år feks så fikk jo nevøen min egen bursdag pluss hos mine foreldre sammen med mitt barn. Og vi hadde lite middags selskap uka etter der hun fikk sin første kake. Men nei  

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men hva om min datter skulle få feire sin egen med egne dekorasjoner!? Og nei blir ikke helt familie da søsken inviterer med seg flere andre som ikke er familie. Det er mine foreldre som pleier å ha hjemme hos seg selv for å feire begge barna. Unnskyld meg men han er min nevø ikke mitt barn jeg må få lovt å lage egen feiring til mitt barn utenom at det også skal handle om nevø? 

Selvfølgelig er det lov å ha egen feiring, men da kommuniserer man det skikkelig med den man har pleid å feire det sammen med. Men det er ikke sånn du legger det frem her. Her fremstår du snurt fordi nevøen din skal ha selskap med venner og, og da ble du sur og fikk et lite trassanfall, for ikke søren om at din datter skal feire sammen med sin fetter, siden de våger å ha et selskap med venner i tillegg, hvor dere ikke er invitert, men din mor er invitert,

Anonymkode: a5bb4...ece

Skrevet

Selvfølgelig er det lov å ha egen feiring, men da kommuniserer man det skikkelig med den man har pleid å feire det sammen med. Men det er ikke sånn du legger det frem her. Her fremstår du snurt fordi nevøen din skal ha selskap med venner og, og da ble du sur og fikk et lite trassanfall, for ikke søren om at din datter skal feire sammen med sin fetter, siden de våger å ha et selskap med venner i tillegg, hvor dere ikke er invitert, men din mor er invitert,

Anonymkode: a5bb4...ece

Sur for hva? Svar mer voksent en å komme de ufine kommentarene dine.

Jeg trodde at han skulle ha sin egen bursdag da de begynner med det etter vert med bare venner. Og ja, min datter må jo få lov å ha dagen for seg selv en dag også? Da tante reager så mye på pynten og at kaken skal være tilrettelagt for nevøen🤷‍♀️ og nei jeg forventer ikke å være på venne bursdager. 

Skrevet

Det er ikke rart det er krig i verden. 

Anonymkode: e5e6c...988

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Sur for hva? Svar mer voksent en å komme de ufine kommentarene dine.

Jeg trodde at han skulle ha sin egen bursdag da de begynner med det etter vert med bare venner. Og ja, min datter må jo få lov å ha dagen for seg selv en dag også? Da tante reager så mye på pynten og at kaken skal være tilrettelagt for nevøen🤷‍♀️ og nei jeg forventer ikke å være på venne bursdager. 

Du burde gitt beskjed tidligere, gjerne en måned i forkant, om at i år ønsker du å feire alene. Jeg kan godt forstå at du ikke ønsker feiring med ekstra gjester på din nevøs side. I en felles familiefeiring hadde også jeg ønsket kun de nærmeste, felles gjestene, men dette har kanskje ikke sin søster oppfattet som viktig for deg.

At hun nå er sur/skuffet er forståelig, grunnet sein beskjed. Om den hadde kommet i rimelig tid hadde det ikke vært noe å utsette på ønsket ditt om separate feiringer.

Barneselskap med venner har overhodet ingenting med familiefeiringer å gjøre, og derfor kommenterer jeg ikke det.

Anonymkode: bde64...a43

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du burde gitt beskjed tidligere, gjerne en måned i forkant, om at i år ønsker du å feire alene. Jeg kan godt forstå at du ikke ønsker feiring med ekstra gjester på din nevøs side. I en felles familiefeiring hadde også jeg ønsket kun de nærmeste, felles gjestene, men dette har kanskje ikke sin søster oppfattet som viktig for deg.

At hun nå er sur/skuffet er forståelig, grunnet sein beskjed. Om den hadde kommet i rimelig tid hadde det ikke vært noe å utsette på ønsket ditt om separate feiringer.

Barneselskap med venner har overhodet ingenting med familiefeiringer å gjøre, og derfor kommenterer jeg ikke det.

Var det ja men var ikke noe snakk om bursdag 1 måned siden da alle var så opptatt med jul og andre ting, jeg hadde heller ikke hørt noe om at barnets henne skulle ha egen barnebursdag. Jeg fikk ikke høre om denne bursdagen for nesten 2 uker siden heller. Av disse 8-9 gjestene min søsken inviterer så vil jeg si 1-2 dukker opp med gave ellers er det bare gaver til nevøen de 3 siste årene. 

Skrevet

Jeg går litt mot de fleste andre, og er enig med hi i at det ikke er noen grunn til at hi sin datters bursdag også må være med søskenbarnet. I år er det gjort forandringer som tilsier at hi sin søster må ordne eget familieselskap for sin sønn. For det første er nå feiringen hos hi og ikke hos foreldrene til hi og søsteren, og hi har som hun sier mindre plass. I tillegg har hun gitt beskjed, og da må søsteren forholde seg til det uten å bli sur. Det jeg vil kritisere hi for er måten hun besvarer de i tråden her, alle kommer mye bedre ut i en diskusjon hvis man holder diskusjonen på ett nøytralt nivå og ikke surner og kaller andre for sær mm.

Anonymkode: ed478...5d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så din meining er at min nevø skal få feire 2 bursdager uansett hva og min datter må dele på bursdagen sin med nevøen sin hvert år? 

Din datter kommer forhåpenltigvis også til å ha vennebursdag når hun blir 4/5 år. Da kan man ikke ha familieselskap, er det det du tenker? For da er du litt på jordet, man har begge deler. 

Anonymkode: f827e...74a

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Var det ja men var ikke noe snakk om bursdag 1 måned siden da alle var så opptatt med jul og andre ting, jeg hadde heller ikke hørt noe om at barnets henne skulle ha egen barnebursdag. Jeg fikk ikke høre om denne bursdagen for nesten 2 uker siden heller. Av disse 8-9 gjestene min søsken inviterer så vil jeg si 1-2 dukker opp med gave ellers er det bare gaver til nevøen de 3 siste årene. 

Nevøens gjester gir gave til nevøen (feks hans onkel på farssiden osv). Har du en mann? Gir hans søsken/foreldre gaver til nevøen din? Neppe

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Rar? Jeg trodde vi skulle det men gutt ungen hennes skulle vist ha egen med sine venner? 
 Er man rar for å si at eget barn skal få egen bursdagsfeiring uten å dele den med søskenbarnet sitt?  Vell barna begynner å bli større og får egne interesser, jeg tror ikke de vil feire sammen til dem blir 18 år

Det er som sagt vanlig at barn feirer med venner i et selskap, og så feirer de med familie i et annet. Har du ikke hørt om det engang?? Dere må jo snakke sammen. 

Anonymkode: 5176e...9bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg går litt mot de fleste andre, og er enig med hi i at det ikke er noen grunn til at hi sin datters bursdag også må være med søskenbarnet. I år er det gjort forandringer som tilsier at hi sin søster må ordne eget familieselskap for sin sønn. For det første er nå feiringen hos hi og ikke hos foreldrene til hi og søsteren, og hi har som hun sier mindre plass. I tillegg har hun gitt beskjed, og da må søsteren forholde seg til det uten å bli sur. Det jeg vil kritisere hi for er måten hun besvarer de i tråden her, alle kommer mye bedre ut i en diskusjon hvis man holder diskusjonen på ett nøytralt nivå og ikke surner og kaller andre for sær mm.

Anonymkode: ed478...5d9

Setter pris på din kommentar eller at du holder det nøytralt uten å kommentere slikt som «rar og sær» som de andre begynte med.

Jeg synes ikke det er rart og sært at jeg vil lage en bursdags feiring for eget barn uten at den skal deles. Nå vet jeg ikke om mine foreldre tenkte å ha noe selskap eller ikke, men hennes barn er nok mer en fornøyd med å få feiret i det minste. Ja kanskje det har skjedd misforståelser på begge sider. Og jeg gjør jo  ikke det for å straffe nevøen min som jeg føler noen på peker her?

Skrevet

Din datter kommer forhåpenltigvis også til å ha vennebursdag når hun blir 4/5 år. Da kan man ikke ha familieselskap, er det det du tenker? For da er du litt på jordet, man har begge deler. 

Men hvorfor må feiring som er HJEMME hos meg og ikke mine foreldre være felles bursdag? 

Skrevet

Setter pris på din kommentar eller at du holder det nøytralt uten å kommentere slikt som «rar og sær» som de andre begynte med.

Jeg synes ikke det er rart og sært at jeg vil lage en bursdags feiring for eget barn uten at den skal deles. Nå vet jeg ikke om mine foreldre tenkte å ha noe selskap eller ikke, men hennes barn er nok mer en fornøyd med å få feiret i det minste. Ja kanskje det har skjedd misforståelser på begge sider. Og jeg gjør jo  ikke det for å straffe nevøen min som jeg føler noen på peker her?

Men hvorfor snakker dere ikke sammen? Dette er et veldig merkelig opplegg. 

Anonymkode: 736e5...83b

Skrevet

Dette er jo et problem i noen få år. Når din egen datter blir litt eldre, vil hun også ha vennebursdag. Dermed får de begge sitt eget selskap, med dekorasjoner, innhold og servering som passer det ene barnet. 

Med søskenbarn som har bursdag nesten helt samtidig, er det selvfølgelig best for storfamilien at bursdagene feires sammen. Hvordan utgifter betales, hvem som skal inviteres osv må dere bestemme sammen. Jeg ville altså beklaget overfor søsteren min, og sagt at dere gjerne kan fortsette med felles bursdager fra neste år, men at siden dere allerede har planlagt en bursdag som ikke passer så bra for fetteren, så blir det ikke felles feiring i år. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Oi, du har ikke engang hørt med de som pleier arrangere dette selskapet om de skal ha i år også? Altså, ser du ikke selv hvordan du holder på?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Oi, du har ikke engang hørt med de som pleier arrangere dette selskapet om de skal ha i år også? Altså, ser du ikke selv hvordan du holder på?

Har ikke hørt noe, og de pleier og gi kort varsel om slike ting, men de må gjerne arrangere. Det pleier å være litt middag og en liten kake, ikke slikt som første for det til å høres ut som hoppe slott og flere kaker og alt mulig. 

Skrevet

Har ikke hørt noe, og de pleier og gi kort varsel om slike ting, men de må gjerne arrangere. Det pleier å være litt middag og en liten kake, ikke slikt som første for det til å høres ut som hoppe slott og flere kaker og alt mulig. 

Som  fleste*

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Slik er det å ha bursdag rett etter jul, det må planlegges samtidig. Enda en grunn til at du burde vært ute tidligere med å avklare. 

At din nevø skal ha vennebursdag i tillegg er ikke relevant, all den tid familieselskap og venneforening er separate feiringer.

Antall gjester for en eventuell fremtidig felles familiefeiring må dere selvsagt enes om, eventuelt gå for separate feiringer også med nær familie om dere ikke blir enige. Hey, mer kake, vinn vinn!

Skrevet

At din nevø skal ha vennebursdag har ingenting med dette å gjøre, de fleste barn har en vennebursdag i tillegg til familieselskapet så det trenger du ikke dra inn i diskusjonen i det hele tatt.

Spørsmålet er jo om søskenbarna, som har omtrent samme bursdag, skal ha selskap sammen eller ikke.

Jeg og broren min har barn født på samme dag faktisk, men vi har aldri feiret sammen. Der er det veldig stor familie på konens side, så de har store feiringer med mange gjester, som vi jo har blitt litt kjent med gjennom dem, men som det ikke er naturlig at feirer min datter. Så vi feirer gjerne familieselskap hver vår helg, men snakker sammen så vi ikke havner på samme dag, for de kommer til oss og vi kommer til dem, pluss at vi jo har samme mamma.

Søsteren min derimot, har et barn som er født under en uke etter søskenbarnet sitt på pappaen sin side. De feirer sammen. Ingen av sidene har veldig stor familie så det er helt naturlig å slå sammen. Er under 20 gjester selv om begge blir feirer samtidig, så det er bare koselig.

Jeg tenker at ingen av delene er feil, dere må bare finne ut hvordan dere vil gjøre det.

Du har bomma ved å gi beskjed så kort tid føre. Det er uproblematisk at du ikke ønsker felles familieselskap med nevøen din, men da må det kommuniseres i god tid. Om søsteren din tenkte at dere skulle ha felles familieselskap har ikke dette blitt kommunisert godt nok. At nevøen har et venneselskap i tillegg har ingenting med saken å gjøre.

Anonymkode: b5f8c...511

Skrevet

At din nevø skal ha vennebursdag har ingenting med dette å gjøre, de fleste barn har en vennebursdag i tillegg til familieselskapet så det trenger du ikke dra inn i diskusjonen i det hele tatt.

Spørsmålet er jo om søskenbarna, som har omtrent samme bursdag, skal ha selskap sammen eller ikke.

Jeg og broren min har barn født på samme dag faktisk, men vi har aldri feiret sammen. Der er det veldig stor familie på konens side, så de har store feiringer med mange gjester, som vi jo har blitt litt kjent med gjennom dem, men som det ikke er naturlig at feirer min datter. Så vi feirer gjerne familieselskap hver vår helg, men snakker sammen så vi ikke havner på samme dag, for de kommer til oss og vi kommer til dem, pluss at vi jo har samme mamma.

Søsteren min derimot, har et barn som er født under en uke etter søskenbarnet sitt på pappaen sin side. De feirer sammen. Ingen av sidene har veldig stor familie så det er helt naturlig å slå sammen. Er under 20 gjester selv om begge blir feirer samtidig, så det er bare koselig.

Jeg tenker at ingen av delene er feil, dere må bare finne ut hvordan dere vil gjøre det.

Du har bomma ved å gi beskjed så kort tid føre. Det er uproblematisk at du ikke ønsker felles familieselskap med nevøen din, men da må det kommuniseres i god tid. Om søsteren din tenkte at dere skulle ha felles familieselskap har ikke dette blitt kommunisert godt nok. At nevøen har et venneselskap i tillegg har ingenting med saken å gjøre.

Vi er ikke stor familie men søsken min inviterer alltid med seg flere som er venner osv som ikke har noe som helst forhold til mitt barn. 

neida kanskje ingenting å gjøre men hvorfor skal min datter måtte dele hennes bursdag bare fordi jeg har invitert dem her? Det har pleid å være de felles bursdagene hos foreldrene mine som de selv inviterer til. Men jeg tror fra nå av blir det ikke flere felles bursdager i kommende år. Vil gjerne min datter skal få ha tema fest osv uten at tante gnåler om pynten eller at hennes barn liker ikke ditt og datt og må ha den kaken og den pynten og Må ha den type mat. Blir nok venne bursdager her etter vert. Hun hadde så lyst på enhjørnings tema i år så jeg kunne heller ikke bare si nei vi kan ikke fordi søskenbarnet ditt ikke vil ha det mens han fikk egen bursdags tema i sin bursdag

Skrevet

Vi er ikke stor familie men søsken min inviterer alltid med seg flere som er venner osv som ikke har noe som helst forhold til mitt barn. 

neida kanskje ingenting å gjøre men hvorfor skal min datter måtte dele hennes bursdag bare fordi jeg har invitert dem her? Det har pleid å være de felles bursdagene hos foreldrene mine som de selv inviterer til. Men jeg tror fra nå av blir det ikke flere felles bursdager i kommende år. Vil gjerne min datter skal få ha tema fest osv uten at tante gnåler om pynten eller at hennes barn liker ikke ditt og datt og må ha den kaken og den pynten og Må ha den type mat. Blir nok venne bursdager her etter vert. Hun hadde så lyst på enhjørnings tema i år så jeg kunne heller ikke bare si nei vi kan ikke fordi søskenbarnet ditt ikke vil ha det mens han fikk egen bursdags tema i sin bursdag

Alt dette er greit, men du må jo kommunisere dette til søsteren din. Hun kan da ikke gjette hva du tenker om saken. 

Anonymkode: 736e5...83b

Skrevet

Og igjen, det er helt greit. De trenger ikke ha felles familieselskap.

Men søsteren din trodde de skulle ha det, og da har ikke du kommunisert godt nok at du vil slutte med det. Er det som er hele problematikken her.

Du må si sorry til søsteren din for å ha vært dårlig i din kommunikasjon, også feirer dere hver for dere heretter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man kan godt si ting på en grei måte faktisk uten og kverulering og nedlatende kommentarer. Helt unødvendig. 
Åpne øyne fordi jeg skal feire mitt barn og det ble litt misforståelser?  

Du evner ikke forstå noe annet enn det du vil forstå skjønner jeg. Orker ikke bruke teskje på en random rigid person på nett. Ikke mitt problem. 

Skrevet

Jeg tenker at søsteren din også har bomma ganske kraftig med kommunikasjonen når hun bare går ut ifra at noen andre arrangerer familiebursdag for sønnen hennes. Ja, du kunne nok absolutt ha kommunisert bedre. Men du står fritt til å invitere din familie hjem til deg for å feire ditt barn. Syns det er mer hårreisende at din søster virker til å ikke tenke på familieselskap for sønnen sin før du sier ifra om din datters selskap. Hun burde virkelig ta litt ansvar selv.

Anonymkode: fdbf2...719

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...