Gå til innhold

Jeg må forholde meg rolig, men har lyst til å gjøre noe

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en telefon fra forebyggende enhet i dag om at de har hørt et rykte om at datteren min på 17 år mulig har mottatt alkohol mot seksuelle tjenester.

Det er et rykte, ikke fakta. Husk det i svaret ditt.

Saken er den at den som er beskyldt for å gjøre dette er en person jeg «kjenner». Vi var i en periode gode venner, men det varte ikke så lenge fordi jeg kjente litt på dårlige vibber som om han var forelsket i meg, og set orker jeg ikke fra en venn. Vi har vært bekjente siden. Snakket når vi har møttes de siste 5-6 årene. Vi har nemlig hatt barn i samme klasse i 10 år, og datteren min har vært veldig god venn med hans datter i mange år (ikke barnet hun går i klasse med).

En annen sak er at da datteren min begynte i 10. klasse, så endret hun adferd en del. Mer innesluttet, ville ikke snakke om noe, aggressiv, skulket skolen og ble siste halvår av ungdomsskolen en skolevegrer. Jeg forsøkte å få henne inn til BUP hele 5 ganger på disse årene uten tilslag. Helsesykepleier, barnevern, familietjenesten og psykiatrisk sykepleier har forsøkt å få henne i tale på hva som plager henne uten hell. I starten på dette snoket jeg på telefonen hennes. Ikke greit, jeg vet, men jeg tenkte at det kunne forklare meg noe. Jeg fant da en melding fra en venninne av henne hvor hun spør om ikke datteren min kan spørre «Ola» om han kan skaffe dem alkohol til en fest de skal på. Hun har truet med å drepe meg, drepe seg selv og drepe søsteren sin. Men i de få rolige øyeblikkene hun har, så har hun fortalt at hun ikke mener det, og ikke vil det. Hun bare sier det fordi hun er sint inne i seg hele tiden. To ganger har vi vært inne til samtale med BUP, men uten at vi kom videre. Hun ville ha meg med inn fordi hun ikke ville snakke med dem alene. 

Det er en del ting som stemmer her, samt at en tidligere kjæreste av denne mannen beskyldte ham for seksuell omgang med mindreårige da hun fant tenåringsdatteren til naboen i leiligheten hans mens han ikke var hjemme, kledd i bikini mens hun bakte brownies. Og hadde egen nøkkel til leiligheten hans. Dette ble avfeid av de fleste fordi han var på ferie mens dette skjedde, men ryktene vil ha det til at familien med tenåringen flyttet pga hans oppførsel mot datteren deres. Hun er i dag 28 år.

Ikke noe er bevist, forebyggende enhet ber meg sitte på gjerdet, de skal legge inn «et ord» for meg med søknaden som ligger inne på BUP, slik at hun kanskje kommer inn denne gangen. Men jeg må for alt i verden ikke kontakte denne mannen fordi det kan ødelegge for politi. Fingrene klør, jeg er fortvilet, og tenker at dette kan ha vært noe som har foregått fra jenta var 13-14 år. Ja, jeg krisemaksimerer kanskje, men dette er helt grusomt. Og så må jeg ikke vise at jeg vet. Datteren kommer til å klikke slik hun gjør bare jeg puster. Søsteren må for all del ikke vite noe av hensyn til personvernet til datteren.

Hvordan holder man hodet kaldt her?

Anonymkode: ccec2...01d

Fortsetter under...

Kanskje dette innlegget ikke skulle vært skrevet, for det er alt for mange detaljer sånn at denne eksvennen din og flere i innlegget ditt kan kjenne seg igjen, og så spolerer du likevel for politiet? Det er derfor du må holde hodet kaldt så ingenting kommer ut. De må gjøre jobben sin her. 

Anonymkode: a47cc...c1c

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje dette innlegget ikke skulle vært skrevet, for det er alt for mange detaljer sånn at denne eksvennen din og flere i innlegget ditt kan kjenne seg igjen, og så spolerer du likevel for politiet? Det er derfor du må holde hodet kaldt så ingenting kommer ut. De må gjøre jobben sin her. 

Det er mye endringer nettopp for at det ikke skal gjenkjennes

Det er ikke sånn forebyggende enhet i politiet jobber altså......

De sprer ikke rykter, ber deg ikke om å holde på "hemmeligheter", navngir ikke personer i potensielle straffesaker osv. 

Anonymkode: da384...e26

De sprer ikke rykter, ber deg ikke om å holde på "hemmeligheter", navngir ikke personer i potensielle straffesaker osv. 

De har ikke spredd et rykte. De har hørt et, og valgt å kontakte meg med bakgrunn i det. Antakelig var det troverdig. De navnga heller ingen. Det gjorde jeg da jeg så en forbindelse. De bekreftet. De trenger å få jenta i tale for avhør, ingen har klart det før, og de tenker at BUP kan bistå.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jo! De har lov til å fortelle om bekymringer. 

Annonse

Jo! De har lov til å fortelle om bekymringer. 

Men ta også med at det er veldig mange endringer i historien her, for å gjøre det mer anonymt. Ikke heng dere opp i detaljer, men heller den røde tråden.

Men ta også med at det er veldig mange endringer i historien her, for å gjøre det mer anonymt. Ikke heng dere opp i detaljer, men heller den røde tråden.

Du kan ikke gjøre noe, det er saken. Vent å se om det skjer noe mer, og vent til avhør av datteren din. Hva tenker du at du kan gjøre? 

Hva er problemet? Du forholder deg til det du har fått beskjed om. Hvorfor i all verden skulle du ødelegge etterforskningen slik at vedkommende kanskje slipper unna, det er det siste som ville hjulpet datteren din. 

Di sier det selv, du har fått beskjed om å holde kjeft og da gjør du det. 

Noen dager/uker fra eller til spiller ingen rolle hvis det er noe som har pågått i årevis. Bruk heller tiden på å forberede deg på å støtte datteren din.

Anonymkode: 6b2d5...519

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke gjøre noe, det er saken. Vent å se om det skjer noe mer, og vent til avhør av datteren din. Hva tenker du at du kan gjøre? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva er problemet? Du forholder deg til det du har fått beskjed om. Hvorfor i all verden skulle du ødelegge etterforskningen slik at vedkommende kanskje slipper unna, det er det siste som ville hjulpet datteren din. 

Di sier det selv, du har fått beskjed om å holde kjeft og da gjør du det. 

Noen dager/uker fra eller til spiller ingen rolle hvis det er noe som har pågått i årevis. Bruk heller tiden på å forberede deg på å støtte datteren din.

Anonymkode: 6b2d5...519

Det er jo akkurat det å forholde seg rolig som er problemet. Jeg har mange følelser i sving, og noen uker til eller fra kan spille en stor rolle. Jeg vet at det kan det. Å mene at det ikke bør være et problem når et barn blir utsatt for noe kriminelt… det er jammen ikke så lett

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er jo akkurat det å forholde seg rolig som er problemet. Jeg har mange følelser i sving, og noen uker til eller fra kan spille en stor rolle. Jeg vet at det kan det. Å mene at det ikke bør være et problem når et barn blir utsatt for noe kriminelt… det er jammen ikke så lett

Men hva tenker du at du kan gjøre? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men hva tenker du at du kan gjøre? 

Jeg tenker ikke at jeg kan gjøre noe. Heller ikke sitte og tvinne tommeltotter og vente. Jeg skal selvsagt holde meg unna å kontakte han, men det er fryktelig vanskelig å bare sitte og ikke gjøre noe. Jeg kan ikke snakke med datteren, kan ikke snakke med venner om det, ikke nevne det for noen. Bare holde det inne til jeg enten eksploderer eller de gjør noe. Og selv da kan jeg ikke si noe om ikke datteren min vil det.

Jeg tenker ikke at jeg kan gjøre noe. Heller ikke sitte og tvinne tommeltotter og vente. Jeg skal selvsagt holde meg unna å kontakte han, men det er fryktelig vanskelig å bare sitte og ikke gjøre noe. Jeg kan ikke snakke med datteren, kan ikke snakke med venner om det, ikke nevne det for noen. Bare holde det inne til jeg enten eksploderer eller de gjør noe. Og selv da kan jeg ikke si noe om ikke datteren min vil det.

Jeg skjønner at det er vanskelig å ikke dele det med noen. Det er lett å forstå. Men bare tenk på konsekvensen hver gang du får lyst til å si noe. Avled tankene så godt du kan. 

Annonse

Jeg skjønner at det er vanskelig å ikke dele det med noen. Det er lett å forstå. Men bare tenk på konsekvensen hver gang du får lyst til å si noe. Avled tankene så godt du kan. 

Vet ikke om jeg har så lyst til å si noe heller. Det er sånn omtrent 500 000 følelser som skriker inni meg. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Joda. Hadde med dem å gjøre som lærer, de er ganske enkle å ha med å gjøre og "på". Jeg ble overrasket over hvor uformelle og åpne de var. 

Anonymkode: 51ee0...73c

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

De har ikke spredd et rykte. De har hørt et, og valgt å kontakte meg med bakgrunn i det. Antakelig var det troverdig. De navnga heller ingen. Det gjorde jeg da jeg så en forbindelse. De bekreftet. De trenger å få jenta i tale for avhør, ingen har klart det før, og de tenker at BUP kan bistå.

De har ikke spredd et rykte. De har hørt et, og valgt å kontakte meg med bakgrunn i det.

Det er selve definisjonen på å spre et rykte.

“I don’t gossip. Maybe sometimes i find out things. Or i hear something and i pass that information on. You know, kind of like a public service”,

Du kan skrive. Kjøp deg en egen bok hvor du skriver ned tankene, detaljer du husker, punktlister, spørsmål, hva som helst egentlig som du gjerne vil ha klart for deg til senere.

Anonymkode: 90563...00a

Bruker du Friends som referanse 😂

De har ikke spredd et rykte. De har hørt et, og valgt å kontakte meg med bakgrunn i det.

Det er selve definisjonen på å spre et rykte.

“I don’t gossip. Maybe sometimes i find out things. Or i hear something and i pass that information on. You know, kind of like a public service”,

Anonymkode: 725f7...4e9

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Du kan skrive. Kjøp deg en egen bok hvor du skriver ned tankene, detaljer du husker, punktlister, spørsmål, hva som helst egentlig som du gjerne vil ha klart for deg til senere.

Anonymkode: 90563...00a

Det skal jeg gjøre😀 takk😀

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

jepp - synes den viser ganske godt hvor enkelt HI tenker:)

Det er jo ikke jeg som tenker dette. Når forbyggende ringer, så er det et rykte som antakelig anses som så alvorlig og troverdig at de velger å kontakte foreldre. 

Uansett om det revet rykte eller fakta er det viktig å understreke at tenåringen er et offer i denne saken. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, men ut fra det du skriver hadde jeg anmeldt fyren, enten for å kjøpe alkohol til mindreårige, eller for å spre falske (og alvorlige) rykter, eller begge deler 

Anonymkode: 8f6d8...521

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

At du «har mange store følelser i sving» er jo helt irrelevant. Du er voksen, du har fått en beskjed om å holde kjeft og da gjør du det. Hva du måtte føle spiller ingen rolle, dette handler jo ikke om deg! Ikke plassér deg selv i sentrum!

Anonymkode: 3c4ef...90e

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Uansett om det revet rykte eller fakta er det viktig å understreke at tenåringen er et offer i denne saken. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, men ut fra det du skriver hadde jeg anmeldt fyren, enten for å kjøpe alkohol til mindreårige, eller for å spre falske (og alvorlige) rykter, eller begge deler 

Anonymkode: 8f6d8...521

Hvis jeg anmelder basert på det lille jeg har, så kan jeg ødelegge for politiet. Hvis de mener det er grunn til mistanke, så vil de anmelde

At du «har mange store følelser i sving» er jo helt irrelevant. Du er voksen, du har fått en beskjed om å holde kjeft og da gjør du det. Hva du måtte føle spiller ingen rolle, dette handler jo ikke om deg! Ikke plassér deg selv i sentrum!

Anonymkode: 3c4ef...90e

Det er jo ikke meg jeg tenker på. Det er alt jeg kan, bør, ikke bør, ikke kan osv. gjøre for datteren min som surrer rundt. Jeg vil veldig gjerne at livet til datteren min skal være et hun ser tilbake på og tenker «jeg var trygg, jeg var ivaretatt, jeg var elsket» akkurat nå er de to første muligens ikke tilstede, og jeg svikter henne totalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...