Gå til innhold

Dere som har boliglån? Betaler dere ned mest mulig på lånet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Må betale minst 12000 i mnd, og er alene om lånet, så ikke sjans. Sparer 300kr i mnd, som vi bruker til noe ekstra på ferie, så ja, har sparing, men det er bare så vidt

Anonymkode: 8ad62...b68

Nei.
Vi tenker at de årene hvor barna bor her hjemme trenger vi mer penger, og når de er ute av redet har vi planer om å refinansiere lånet til en kortere nedbetalingstid da vi vil ha bedre råd på det tidspunktet.
En viss sum penger blir også mindre verdt med årene på grunn av inflasjon slik at dersom vi betaler mer ned av lånet senere så vil vi i teorien betale mindre siden summen er mindre verdt i forhold til når lånet ble tatt opp.

Men når det er sagt, vi har alle planer om å være gjeldfrie lenge får vi går av med pensjon for å si det slik 

Anonymkode: 59d84...46e

Annonse

Vi har "penger på bok" etter salg ut av aksjer, og som nå er investert i fond. Det er en ganske stor sum og ment for å stå urørt til vi blir pensjonister (gjerne litt tidlig) slik at vi kan leve godt da også, og hjelpe voksne barn og eventuelle barnebarn. Vi skiller mellom dette, som er penger vi på et vis aldri har sett, og hverdagsøkonomien nå. Så lenge det går fint rundt, rører vi ikke de pengene og betaler ned på lånet som vanlig. Vi betalte inn 8000-12000 kr ekstra i måneden tidligere, men nå er dette spist opp av renten.

Anonymkode: 5a4b1...1b8

Ja betaler det jeg kan på boliglånet. I tillegg sparer jeg i fond og på en reisekonto, og en bufferkonto. Jeg er blakk lenge før lønn, det skal sies. Men krise er det ikke. Det blir sånn en periode framover. Men jeg synes det er viktig å både betale ned lån og ha en liten buffer. 

Anonymkode: 2afc0...728

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja betaler det jeg kan på boliglånet. I tillegg sparer jeg i fond og på en reisekonto, og en bufferkonto. Jeg er blakk lenge før lønn, det skal sies. Men krise er det ikke. Det blir sånn en periode framover. Men jeg synes det er viktig å både betale ned lån og ha en liten buffer. 

Anonymkode: 2afc0...728

🖕 Omtrent sånn. I tillegg til at jeg har en god sum på fond som jeg ikke 'ser'. Resten går i det store sluket. 

Anonymkode: 3f89f...4d9

Annonse

Vi gjorde det da renten var lav. Vi har i flere år hatt billige ferier, brukt det meste av feriepenger, det vi fikk tilgode på skatten og betalt ekstra på lånet. Nå når renten er steget er vi gjeldsfrie (ble det for ett år siden) med god inntekt og tar oss råd til mer. I motsetning til mange av vennene våre eier vi ingen hytte, båt eller campingvogn.

Anonymkode: 01795...8cd

Betaler kun det jeg må. Er alene med to barn, og vi skal leve. Lånet er der, det å ha egen bolig gir meg trygghet og jeg bryr meg ikke om lånet er 2.5 mill eller 2.3 mill. For SÅ fort går ikke lånet nedover uansett. 

Viktigere for meg å ha opplevelser med barna, og en god buffer.

Anonymkode: d3b97...c93

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Betaler kun det jeg må. Er alene med to barn, og vi skal leve. Lånet er der, det å ha egen bolig gir meg trygghet og jeg bryr meg ikke om lånet er 2.5 mill eller 2.3 mill. For SÅ fort går ikke lånet nedover uansett. 

Viktigere for meg å ha opplevelser med barna, og en god buffer.

Anonymkode: d3b97...c93

Samme her. Det er ikke et poeng å dø gjeldsfri liksom. Ingen økonomer jeg snakket med mener det er mer lønnsomt å leve uten boliglån enn med, så..

Anonymkode: a63ca...cc7

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Samme her. Det er ikke et poeng å dø gjeldsfri liksom. Ingen økonomer jeg snakket med mener det er mer lønnsomt å leve uten boliglån enn med, så..

Hvilke økonomer har du snakket med, da? Det er da ikke lønnsomt med lån, med mindre man har et rentefritt lån. Og ja, men får skattefradrag på gjeldsrenter, men man betaler like fullt 72% av rentene selv.  Hvis man har nettoformue kan det å ha gjeld  gi  lavere formuesskatt, men det er jo bare lønnsomt gitt at den sparte skatten er større en rentekostnader etter skatt.

monty12 skrev (6 timer siden):

Hvilke økonomer har du snakket med, da? Det er da ikke lønnsomt med lån, med mindre man har et rentefritt lån. Og ja, men får skattefradrag på gjeldsrenter, men man betaler like fullt 72% av rentene selv.  Hvis man har nettoformue kan det å ha gjeld  gi  lavere formuesskatt, men det er jo bare lønnsomt gitt at den sparte skatten er større en rentekostnader etter skatt.

Jeg har også betalt ned mest mulig på lånet, men det hadde sikkert/kanskje vært mer lønnsomt å investere pengene i et eller annet som gav mer avkastning enn rentene på lånet. Aksjer eller noe. Det hadde vært mer risikabelt også, men det kan godt være økonomer anbefaler det.

Anonymkode: 7f26d...844

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har også betalt ned mest mulig på lånet, men det hadde sikkert/kanskje vært mer lønnsomt å investere pengene i et eller annet som gav mer avkastning enn rentene på lånet. Aksjer eller noe. Det hadde vært mer risikabelt også, men det kan godt være økonomer anbefaler det.

Anonymkode: 7f26d...844

Ikke uenig i at de kan er mer lønnsomt å investere enn å betale ned gjeld hvis man oppnår avkastning som er høyere enn lånerenten, men brukeren jeg siterte skrev "ingen økonomer jeg snakket med mener det er mer lønnsomt å leve uten boliglån enn med, så..,

De to tingene er ikke det samme spør du meg 😊

Anonymkode: 6531f...391

monty12 skrev (11 timer siden):

Gitt at en må ha et sted å bo og alternativene er å eie eller leie hvor månedlige utgiftene blir omtrent like, lønner det seg å eie med boliglån og alle renteutgiftene. Pluss verdistigning som du glemte å nevne. Og apropos hvilke økonomer jeg snakket med - vil du ha navn, eller holder det at det er både blant bekjente, rådgivere i bank og gjennom forretningsforbindelser.. 🙄

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Gitt at en må ha et sted å bo og alternativene er å eie eller leie hvor månedlige utgiftene blir omtrent like, lønner det seg å eie med boliglån og alle renteutgiftene. Pluss verdistigning som du glemte å nevne. Og apropos hvilke økonomer jeg snakket med - vil du ha navn, eller holder det at det er både blant bekjente, rådgivere i bank og gjennom forretningsforbindelser.. 🙄

Verdistigning får man vel med seg uavhengig av om man har gjeld eller ikke? At det lønner seg å eie framfor å leie er det ingen tvil om. Det er ikke det samme som at det er lønnsomt å ha lån.

Anonymkode: 6531f...391

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...