Anonym bruker Skrevet 2. januar 2024 #1 Del Skrevet 2. januar 2024 Noen mennesker blir sure om ting ikke ble som planlagt. I stedet for å se løsninger ser de problemer og drar andres humør ned. Hvordan best snur man dette? F.eks. man er på et arrangement. Flere mennesker har jobbet i forkant for at dette skal bli et bra arrangement. Ting blir ikke helt som planlagt. Uforutsette ting utenfor arrangements kontroll går galt. Flere personer går i gang med å finne løsninger og gjøre det beste ut av situasjonen. Løsningene de finner er veldig gode. Så er det noen som ser problemer over alt. De er sure og tildels sinte. I stedet for å hjelpe går de gjerne i veien, forstyrrer med klaget og negative kommentarer. De som har lagt ned mye jobb i forkant og de som jobber med å finne løsninger nå, blir tilslutt sure de også. Hvordan kan man best håndtere slike situasjoner uten at alle blir sure? Og hvordan håndtere man best personer som lett blir sure og ser problemer over alt når man er i en situasjon som ikke ble som planlagt, men der man må gjøre det beste ut av det? Anonymkode: 0abef...548 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445160-uforutsette-hendelser-hvordan-holde-oppe-alles-hum%C3%B8r-hum%C3%B8ret/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2024 #2 Del Skrevet 2. januar 2024 Det kommer litt an på relasjonen, men jeg har sagt til folk at om du bare skal klage og furte så er det fint om du gjør det et sted det ikke går ut over oss andre og har pekt dem mot en stille krok eller ut i gangen. Da har de enten tatt seg sammen eller gått. Jeg ser det ikke som min jobb å holde humøret til sytepaver oppe og jeg forbeholder meg retten til å slippe å høre på dem og gi dem oppmerksomhet. Andre ganger har jeg brukt humor og sagt noe som at avdelingen for klager er lenger nede i gangen og til venstre, trekk kølapp, og så satt dem i gang med et eller annet praktisk. Det beste er jo å bare fokusere på folk som holder humøret oppe helt på egenhånd. Om det er noen som er oppriktig lei seg og trenger trøst, så trøster og oppmuntrer jeg, men om det bare er folk som vil klage for å klage så får de finne andre ører enn mine. Anonymkode: 95438...799 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445160-uforutsette-hendelser-hvordan-holde-oppe-alles-hum%C3%B8r-hum%C3%B8ret/#findComment-150053009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2024 #3 Del Skrevet 2. januar 2024 Jeg er alltid en løsningsorientert person som snur seg raskt rundt med en ny plan, min superpower faktisk. Men jeg er også ganske direkte til de medlemmene av laget som skaper dårlig stemning. Sier at det ikke bidrar til noenting annet enn negativitet det de holder på med. Suck it up eller stikk. Har aldri opplevd at de ikke skjerper seg da. Skal sies at jeg har en evne til å være krass og direkte men med glimt i øyet, og at jeg tåler å få direkte tilbakemeldinger selv. Å så bruker jeg de andre medlemmene på laget til å booste det vi får til og hvor bra det blir. Jeg jobber mye i team og må ofte endre planer på korte tidsfrister. Vi jobber svært mye med teamarbeid og hva som skal til for at et team skal fungere. Om det er i jobbsammenheng dette skjer vil jeg anbefale at du legger inn ønske om temaet teamarbeid til et fagseminar etc. Å gjerne spisse det til situasjoner som du beskriver. Vi bruker mye påstandskort der man har grupper på 5 for eksempel som trekker en påstand om teamarbeid på arbeidsplassen deres. Så må alle rundt bordet si noe om den påstanden, enig eller ikke, hvorfor det kan være sånn i noen situasjoner og noen ganger ikke osv. Vi har også hatt en runde med hvem er du i et team, noen er ledere, andre pådrivere, ide makeren osv. Finnes masse tester der ute. Man lærer mye og forstår kollegaen mer når man vet hvilke type de er. Jeg synes teamarbeid er utrolig spennende, hvorfor fungerte en ting kjempe bra på en plass, men når vi forsøkte akkurat det samme så gikk det helt skeis osv. By the way, jeg har ikke lederjobb, men er ofte leder i teamet. Betyr ikke at jeg er flinkere, men jeg er flink til å få folk til å jobbe sammen 🙂 Anonymkode: feff3...041 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445160-uforutsette-hendelser-hvordan-holde-oppe-alles-hum%C3%B8r-hum%C3%B8ret/#findComment-150053032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2024 #4 Del Skrevet 3. januar 2024 Jeg er veldig ofte i navet av slike arrangementer siden jeg jobber med musikk/teater; og har opplevd hele smørbrødlista av ting som kan gå galt. Alt fra at viktige personer uteblir til at tekniske løsninger kræsjer, snøstorm, strømbrudd og alt hva du kan komme på. Jeg ser et mønster i hvem som blir til en negativ kraft og ødelegger for andre når noe (stort eller lite) går galt. Jeg er VELDIG vant til å være den som løser det, men jeg husker hvordan det var å være en av dem "på gølvet" som ble frustrert over endringer og fadeser. Da jeg var ny i gamet, kunne jeg bli helt satt ut over endring i planer eller ting som falt i fisk. Fellesnevneren er ofte frykt. Det å forholde seg til noe som er uplanlagt eller ukjent, kan gjøre folk usikre. Dersom de bare var sånn passe trygge på forhånd, har de ikke noe overskudd til å takle endringer. Jeg har prøvd litt ulike innfallsvinkler for å rette opp i det og få folk til å slutte å sabotere. Det hjelper egentlig lite å kjefte på dem eller bare parkere dem. Det kan slå motsatt ut. Men det å trygge dem på at vi kommer i mål likevel, det funker ofte. Gi dem et halmstrå å holde i. Eller tildele små og håndterbare oppgaver som gir dem en følelse av å bidra til løsningen. Da kan de jobbe godt og bli en positiv kraft. Anonymkode: 1a248...f23 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445160-uforutsette-hendelser-hvordan-holde-oppe-alles-hum%C3%B8r-hum%C3%B8ret/#findComment-150053085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå