Gå til innhold

Hvor lenge er foreldrene med i barnebursdager?

Anbefalte innlegg

Noe jeg hater er  tanken av det er å ha mange foreldre her i hus, ja jeg er introvert.. og ikke flink til small talk og har ikke særlig kontakt med andre foreldre og heller har jeg ikke så stor leilighet og stue😅 i år er  Det jenta mi sin siste år i barnehagen før hun begynner på skolen etter sommerferien. Men hun fyller året om 1 måneds tid. Må foreldrene være med? Dette blir jentas første bursdag med sine venner i barnehagen, bare samme årskull er invitert ca 7 barn. Så klart om en av barna virkelig trenger å ha med moren eller faren sin skal det gå an. Men orker ikke å ha 3-4-5-6 andre voksne her inne. Vil helst ikke måtte underholde/servere  foreldrene når jeg skal underholde barna. 
Jeg har  pleid og bare levere jenta mi i bursdager da hun klarer Seg kjempe fint utenom meg der fra hun var 4 år. 

Hva tenker dere om slikt?

og til når er foreldrene med i bursdager? Jeg kan forstå små barn på 2-3 år men 5-6 åringen skal jo vel klare seg fint noen 2 timer uten mor og far?

Anonymkode: 6e3a5...e22

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Prøv å se på det annerledes. En måte for deg å bli litt kjent med andre foreldre! Fint før skolestart!

Anonymkode: ba014...755

Ikke sikkert barna skal gå i samme skole engang. Så da mister jo barnet kontakt med de andre. Sikker fint for mange andre men for meg som er introvert så er det litt jaa.. jeg hat egne venner ellers som jeg omgås med uansett om tanken er koselig føler jeg ikke får å bli venner eller så godt kjent med barnas foreldre bare fordi barna er venner

Du skal da ikke bli venner med de, men all forskning viser at det er god investering å bli kjent med foreldre til de barna dine barn omgås  i forhold til bla mobbing. Lettere å ta kontakt hvis mobbing, utestengning, samarbeid mm. 

Anonymkode: ba014...755

Bedre med 3 foreldre enn 1, da kan de jo snakke med hverandre...

Men min erfaring er at de aller fleste kommer alene siste året i barnehagen.

Jeg er litt omvendt av deg da, så jeg har skrevet i innbydelsen at foreldre er velkommen. "Om noen foreldre vil være med serverer jeg gjerne en kopp kaffe". Da har det gjerne kommet inn 3-4 stykker. Jeg synes det er koselig.

Anonymkode: 5b241...dca

Annonse

Dette må være ulikt rundt om i landet? Jeg har bodd to steder, på Vestlandet, og har aldri opplevd at foreldrene er med i besøket. Nå er mine barn 14-21 år, fire stykker, så tidene kan jo ha endret seg, men av alle de bursdagene mine egne fire har hatt og vært i som barn, har jeg faktisk aldri opplevd at foreldrene har vært med. Nå var rett nok 4 år første året med barnebursdag der man inviterte de fra barnehagen, men likevel. 

Anonymkode: b0e55...34a

Min ene var jeg med ganske lenge. Til han gikk i 3. klasse faktisk. Han kastet opp mye i bursdager, så jeg måtte passe på. Etterhvert fant vi ut av hva det var og kunne kutte ut den maten og ta med egen, og da gikk det bedre. Senere (da han var 12) har det også vist seg at han har autisme, og det forklarer en del. Så om noen er med, selv om det ikke er en åpenbar grunn til det, så ikke bli irritert. Noen barn er annerledes uten at noen vet det.

Anonymkode: 963d2...ef8

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Ikke sikkert barna skal gå i samme skole engang. Så da mister jo barnet kontakt med de andre. Sikker fint for mange andre men for meg som er introvert så er det litt jaa.. jeg hat egne venner ellers som jeg omgås med uansett om tanken er koselig føler jeg ikke får å bli venner eller så godt kjent med barnas foreldre bare fordi barna er venner

Hvis du ikke engang vet om de skal gå på samme skole til høsten, så er det på høy tid å bli litt kjent med de andre foreldrene

Anonymkode: 714a9...596

De fleste barna har komt alene siden de slutta å trenge hjelp på do (har hatt noen bursdagsgjester som har ropt ferdig! fra badet uten å ha med foreldre også, men det er en annen historie). Noen få har hatt følge fram til skolestart.

Etter skolestart har det bare vært den ene moren som har blitt med barnet sitt. Til gjengjeld satt hun i sofaen min og drakk te så sent som i desember da vi feiret tiårsdag. Jeg forventer nesten å ha henne som gjest til ungene er myndige.

Anonymkode: 48cc1...2e9

Her har barna vært alene i bursdag fra ca fire år, det er vanlig i barnehagen her. De er med de samme barna som de kjenner, og har jo møtt foreldrene til disse barna før, så de trenger ikke mer følge der enn i barnehagen. 

Anonymkode: 0b4ce...14f

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Bedre med 3 foreldre enn 1, da kan de jo snakke med hverandre...

Men min erfaring er at de aller fleste kommer alene siste året i barnehagen.

Jeg er litt omvendt av deg da, så jeg har skrevet i innbydelsen at foreldre er velkommen. "Om noen foreldre vil være med serverer jeg gjerne en kopp kaffe". Da har det gjerne kommet inn 3-4 stykker. Jeg synes det er koselig.

Anonymkode: 5b241...dca

For noen er det koselig så klart, her er vi 3 voksne meg, mannen og barnets bestemor (min mor). Så føler vi har nok med voksne for 7 stk. jeg er den yngste forelderen der så vet ikke om de ser ned på meg og heller har jeg ikke noe kjemi med dem da de er en annen side i livet en meg🙈  noen av dem er veldig godt kjent med hverandre da de er i samme alder. Jeg er ikke under 20 altså men av og til føler jeg meg ganske ung i forhold til de andre foreldrene som er over 30-40

Annonse

Du er optimist hvis du inviterer 5-6-åringer uten voksne... De kan slå seg, tisse i buksa, krangle, bli sjalu på gavene, bryte regler i lekene og mye annet i den alderen. Mine gikk alene da de var slutta å oppføre seg som bavianer.Minst 8 år, tenker jeg!

Anonymkode: 1057d...b6f

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du er optimist hvis du inviterer 5-6-åringer uten voksne... De kan slå seg, tisse i buksa, krangle, bli sjalu på gavene, bryte regler i lekene og mye annet i den alderen. Mine gikk alene da de var slutta å oppføre seg som bavianer.Minst 8 år, tenker jeg!

Uff nei nå gruer jeg meg enda mer😫😆 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har fire barn og de fleste foreldre slutter å være med når barna er 3-4 år. Jeg har aldri opplevd at det er krangel og gråt i selskaper. Hi skal være tre voksne på syv barn, det kommer til å gå helt strålende. Om noen foreldre blir igjen, er det nok en grunn til det og ikke noe hi trenger å stresse med. Ingen forventer å bli underholdt som voksen i et barneselskap. 

Anonymkode: 4d002...339

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Som nevnt lenger oppe i tråden, har bursdager vært vanlig fra 4 år der vi bor, dvs at noen av gjestene fortsatt har vært 3 år, og det har aldri (!) vært med noen foreldre på alle de årene vi har hatt barn (4 barn som både ja hatt og gått i mange, mange bursdager). Det er faktisk ikke et problem i det hele tatt, barn oppfører seg tross alt ofte vesentlig mye bedre når foreldrene deres ikke er til stede.

Anonymkode: b0e55...34a

Du vet ikke om de skal gå på samme skole? Her må du bli kjent med barn og foreldre og engasjere deg litt mer.

Har ikke jenta di vært i bursdager og besøk hos venner etter barnehagen? Du vet vel hvor vennene hennes bor?

Anonymkode: 61707...37a

Jeg forstår deg godt HI ! Jeg syns barnebursdager uten foreldre er enklere. Det er ganske hektisk på kjøkkenet, jeg blir flau over rot, jeg vil snakke med og hjelpe barna. Etter korona ble det vanlig at barna kom alene, men det har vært foreldre her. Koselige folk, men på denne dagen har jeg ikke tid til small talk. 

Vi har ett barn som har vært mye engstelig, spesielt i barnebursdager. Er det noe jeg angrer veldig på, er at jeg var så stressa da jeg ble med i barnebursdager.  Følte meg utilpass, tenke mye på hva andre tenkte siden jeg må være med og barnet satt på fanget. Etter noen ganger la jeg fra meg den holdningen. 

Det andre barnet vårt, har villet hatt oss med, men da har vi levert barnet og reist igjen. Barnet er veldig trygg og sosial, så har alltid gått bra. 

Min konklusjon: Barn som strever må gjerne ha med foreldrene.

Barn som ikke trenger det,kommer uten. 

Anonymkode: fdc2e...86a

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

For noen er det koselig så klart, her er vi 3 voksne meg, mannen og barnets bestemor (min mor). Så føler vi har nok med voksne for 7 stk. jeg er den yngste forelderen der så vet ikke om de ser ned på meg og heller har jeg ikke noe kjemi med dem da de er en annen side i livet en meg🙈  noen av dem er veldig godt kjent med hverandre da de er i samme alder. Jeg er ikke under 20 altså men av og til føler jeg meg ganske ung i forhold til de andre foreldrene som er over 30-40

men det er jo ganske tydelig at hverken du eller far kjenner kjenner foreldrene eller ungene noe særlig. Det kan jo bety at noen ønsker å ha med foreldre eller at foreldrene faktisk ønsker å være med for å bli kjent med dere.

Det er sikkert hyggelig for deg at din mor er der, men det er jo ingen ungene eller de andre foreldrene har noe forhold til (og enda rarere ville det vært hvis de kjente bestemor bedre enn de kjenner deg og far!). Da bør du la bestemor være et annet sted og ikke bruke det som unnskyldning for at du ikke kan/vil ha flere andre foreldre tilstede.

Anonymkode: 714a9...596

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...