Gå til innhold

Burde kongen abdisere?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men noe må da feile kongen også? Ansiktet hans ser ut som det holder på og smelte?

b2e89b3b-1e6e-49fc-8e88-7bd02ac6acab?fit

Anonymkode: 8eab3...a86

Hvor mye dumt er det egentlig mulig å spy ut av seg. Nei, ansiktet holder ikke på å smelte.

Anonymkode: dcb89...717

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvor mye dumt er det egentlig mulig å spy ut av seg. Nei, ansiktet holder ikke på å smelte.

Det var derfor jeg skrev "ser ut som". Det er helt klart noe alvorlig i veien med ansiktet til kongen. Han er gammel. Han har vært syk mange ganger også nå.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det var derfor jeg skrev "ser ut som". Det er helt klart noe alvorlig i veien med ansiktet til kongen. Han er gammel. Han har vært syk mange ganger også nå.

Herregud, han har jo vært mye syk. Det er naturlig at man blir preget av det.

Anonymkode: 5c128...bea

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hun passer ikke som dronning og det virker ikke alltid som at heisen går hele veien opp. 

Anonymkode: 9af94...636

Latterlig kommentar! MM er et virkelig flott dronningemne, naturlig, varm, åpen. Og har bevart det folkelige, som er helt avgjørende for at monarkiet holder tritt med samfunnet. Jeg er skikkelig imponert over hvordan de to forvalter sin oppgave, samtidig som de tydeligvis greier å ta vare på ekteskapet. 

Anonymkode: b2880...9e1

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Da er det naturlig at han abdiserer også.

Nei, det er det ikke.

I vår royale tradisjon er man konge til man dør, uavhengig av antall rynker eller sykedager.

Vi har jo en kronprins nettopp for å glidende ta over flere og flere av kongens oppgaver jo eldre han blir. Blir han så klein at han ikke klarer noen av oppgavene klarer kronprinsen de fint selv om han ikke har fått noen kongetittel enda 

Den dagen kongen dør trer kronprinsen opp. Ingen grunn til å endre den praksisen selv om dronningen i Danmark valgte å gjøre det.

Anonymkode: 07b4d...399

Lektor Doppler med tillegg skrev (4 timer siden):

Med tanke på antall sykemeldinger han hadde sist år synes jeg han burde tre av. Konge til man dør fungerer best når man dør før 70. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tipper det snart kommer flere nyheter fra Danmark. Som at dronning Margrethe har fått kreft eller noe i den retning. 

Anonymkode: 57f22...822

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men noe må da feile kongen også? Ansiktet hans ser ut som det holder på og smelte?

b2e89b3b-1e6e-49fc-8e88-7bd02ac6acab?fit

Dete er så respektløst. Blir så overrasket av at voksne mennesker bare liter av seg ting som dette uten den minste vurdering av hva som er passende å si. 

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Dete er så respektløst. Blir så overrasket av at voksne mennesker bare liter av seg ting som dette uten den minste vurdering av hva som er passende å si. 

Men for deg er det greit å spekulere vilt? Egne regler for Rene Rene. 

Anonymkode: a9c81...f75

ReneRene skrev (4 timer siden):

Tror dette er litt taktikk fra dansk dronning. Sønnen som skal ta over, har hatt mye sladder rundt seg den siste tiden, og det har blitt skrevet mye om det, og også om hvordan forholdet mellom ham og kona fremstår. Dermed kan dronningen gjøre dette så fokuset blir på andre ting- selv om hun sikkert har tenkt på det uansett. 

Dete er så respektløst. Blir så overrasket av at voksne mennesker bare liter av seg ting som dette uten den minste vurdering av hva som er passende å si.

Anonymkode: c8680...df4

Kongens ansikt ble sånn etter en operasjon. Det kunne fikses, men kongen sa han ikke ønsket det siden det kun var kosmetisk.  Det er mange år siden, og med alderen er det vel naturlig at skavanker blir mer fremtredende.

Anonymkode: 3db5d...501

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Dete er så respektløst. Blir så overrasket av at voksne mennesker bare liter av seg ting som dette uten den minste vurdering av hva som er passende å si.

Anonymkode: c8680...df4

For dette er jo det samme som å kritisere utseendet....

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Det er ingen tradisjon for å abdisere i Norge, her er man konge/dronning til man dør.

Det er forsåvidt riktig, men Olav var regent de to siste årene av Kong Haakons liv da han aldri kom seg igjen etter et slag.

Forøverig mener jeg at Harald kan sitte livet ut, så kan vi avvikle hele monarkiet. Gammeldags og tungvindt ordning, som ikke har noe i et moderne samfunn å gjøre. 

Anonymkode: 5dc63...e90

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Gammeldags og tungvindt ordning, som ikke har noe i et moderne samfunn å gjøre. 

Med tanke på at Trump snart vil utnevne seg til diktator og med tanke på hvordan presidenter i andre land oppfører seg (ikke bare som småkonger, men som rene diktatorer i en del land - bare se på Ungarn) så er vi et land med en god oppdeling av makten. Kongen har ingen reell makt ut over å godkjenne statsråder. Det betyr at statsråder ikke kan utnevne seg til diktatorer. Det er en viktig sikkerhetsventil.

Anonymkode: c6437...7a4

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Med tanke på at Trump snart vil utnevne seg til diktator og med tanke på hvordan presidenter i andre land oppfører seg (ikke bare som småkonger, men som rene diktatorer i en del land - bare se på Ungarn) så er vi et land med en god oppdeling av makten. Kongen har ingen reell makt ut over å godkjenne statsråder. Det betyr at statsråder ikke kan utnevne seg til diktatorer. Det er en viktig sikkerhetsventil.

For ikke å snakke om pengene. 

Ja, det koster å ha en kongelig familie, men det er ikke særlig billigere å ha president. I tillegg kommer de vannvittige summene til valgkampanjer, og der er det mye snusk.

"Jeg sponser din kampanje med  500.000 kr om du hjelper meg å få gjennom..."

Forøverig mener jeg at Harald kan sitte livet ut, så kan vi avvikle hele monarkiet. Gammeldags og tungvindt ordning, som ikke har noe i et moderne samfunn å gjøre. 

Hva tenker du blir bedre her, av å ikke ha monarki?

Ja, men vi må ta land som er naturlig å sammenligne oss med,. Island og Finland, funker helt fint, grei maktfordeling mellom Statsminister og president

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

For ikke å snakke om pengene. 

Ja, det koster å ha en kongelig familie, men det er ikke særlig billigere å ha president. I tillegg kommer de vannvittige summene til valgkampanjer, og der er det mye snusk.

"Jeg sponser din kampanje med  500.000 kr om du hjelper meg å få gjennom..."

Må ikke se til USA hver gang det er snakk om republikk, funker helt fint i våre Nordiske naboland.  "Konger og Prinsesser" hører hjemme i eventyrene, ikke i et moderne demokrati.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, men vi må ta land som er naturlig å sammenligne oss med

Kongeriker altså, ikke republikker.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Island og Finland, funker helt fint

Det funker også fint å kjøre i 120km/t i en 50-sone, helt til det ikke går fint. Lappobevegelsen holdt på å gjøre Finland til et diktatur. Mannerheim samlet diktatorisk makt i sine hender under krigen. At Finland ikke er et diktatur i dag handler ikke om at en president i Finland ikke kan bli en diktator, det handler om at Mannerheim ønsket at landet skulle være et demokratisk land i Norden, ikke et fortsatt diktatur.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Må ikke se til USA hver gang det er snakk om republikk

Men USA er et godt eksempel på hvor farlig det er å samle all makt i en persons hender.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

"Konger og Prinsesser" hører hjemme i eventyrene

Nei, både konger og prinsesser er i høyeste grad virkelige. Alver og nisser er eventyrsskapelser, konger og prinsesser er virkelige. Hvis du er på slottsplassen i Oslo den 17de mai så kan du selv se det med egne øyne!

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

ikke i et moderne demokrati.

Det er nettopp vårt kongehus som sikrer vårt demokrati, ved maktfordeling, mot å bli et diktatur.

Men USA er et godt eksempel på hvor farlig det er å samle all makt i en persons hender

Ja, men det skjer ikke med den maktfordelingen man har i f.eks. Finland og Island mellom President og Statsminister.  Merkelig at det er USA som skal holdes frem, hver gang man diskuterer republikk/monarki.

Men skjønner at du er fanatiker, så det nytter ikke å diskutetre med deg.

Men USA er et godt eksempel på hvor farlig det er å samle all makt i en persons hender.

Tull, presidenten er ikke allmektig. 

USA har et politisk system som er basert på tre separate grener av regjeringen: den lovgivende, den utøvende og den dømmende makten. Presidenten er leder for den utøvende makt, men han eller hun har ikke all makt i landet. Kongressen, som er den lovgivende grenen, har også betydelig makt og kan vedta lover og reguleringer som påvirker hele landet. Kongressen består av to kamre: Representantenes hus og Senatet. Representantenes hus har 435 medlemmer som representerer forskjellige distrikter i USA, mens Senatet har 100 medlemmer, to fra hver stat i USA. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men det skjer ikke med den maktfordelingen man har i f.eks. Finland og Island mellom President og Statsminister.

Samme maktfordeling som var i Tyskland på 30-tallet. Paul von Hindenburg utnevnte Hitler til rikskansler (et annet navn for statsminister) og med det var demokratiet i Tyskland over.

https://snl.no/rikskansler

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men skjønner at du er fanatiker, så det nytter ikke å diskutetre med deg.

Er det galt å være fanatisk for demokratiet? I så fall er jeg veldig gal. Jeg er glad i demokratiet. Selv om jeg mange ganger forbanner de som sitter ved makten så er jeg glad det er mulig å stemme vekk de som sitter ved makten. I et samfunnet der makten konsentreres er det sjelden mulig.

PS. Russland har både president og statsminister.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Samme maktfordeling som var i Tyskland på 30-tallet. Paul von Hindenburg utnevnte Hitler til rikskansler (et annet navn for statsminister) og med det var demokratiet i Tyskland over.

Det som skjedde i Hilter-tiden er ikke relevant for i dag.  Det har gått helt fint med (Vest)Tyskland etter 1945, med samme maktfordeling mellom kansler og president. 

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Det som skjedde i Hilter-tiden er ikke relevant for i dag.  Det har gått helt fint med (Vest)Tyskland etter 1945, med samme maktfordeling mellom kansler og president. 

Det har gått helt fint med Norge også. 😊 Amerikanerne, apropos USA, har et godt ordtak forresten. "If it ain't broke don't fix it!".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...