Gå til innhold

Burde kongen abdisere?

Anbefalte innlegg

Den danske dronningen skal ha en stor honnør for at hun gått av når hun mener hun er for gammel til å gjøre jobben sin. Men kongen vår er jo mye eldre? Burde han ikke trådt av og overlatt kronen til han som er bedre tilpasset å ta på seg den rollen og jobben som det å være konge er?

Selv ville jeg personlig gjerne sett Märtha Louise få overta kronen. Men det vil aldri skje fordi patriarkatet.

Anonymkode: 8eab3...a86

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445133-burde-kongen-abdisere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva gjør at vår sittende konge ikke er godt nok tilpasset til rollen som han har i dag?

Anonymkode: 507eb...4be

Alder. Det er også tydelig på ansiktet hans at han ikke er helt bra.

Kong Harald har sagt at han er konge så lenge han lever, og det håper jeg han holder. 

Man kan jo prise seg lykkelig for at ikke førstefødte hadde rett på kronen da Haakon og Märtha ble født, men jeg tror at om det var M som var tronarving, så hadde hun hatt en helt annen oppførsel enn nå. Hun har slitt med å ikke ha en helt avklart rolle, og det virker som hun trenger en mann som får henne til å føle seg mer sett og satt pris på enn andre. Både Ari og det skrekkelige mennesket hun drar på nå hadde en uortodoks måte å behandle ‘sin kvinne’ på. 

Anonymkode: a9c81...f75

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kong Harald er en fin, morsom og flott konge. Hadde han kunne hatt jobben til Ingrid tok over hadde det vært det beste😊

Anonymkode: 9af94...636

Kronprinsen er da en flott og klok mann? Hva har du mot han?

Anonymkode: a9c81...f75

Nei

Det er ingen tradisjon for å abdisere i Norge, her er man konge/dronning til man dør.

Sånn er egentlig tradisjonen i Danmark også, så alle er jo sjokkert over hennes avgjørelse.

At vår konge er gammel er ikke noe problem, er han for syk til å gjøre oppgavene sine blir han sykemeldt og kronprinsen vikarierer. Alle kongene vi har hatt har hatt lengre sykdomsperioder før de døde, da vikarierte kronprinsene, helt uproblematisk.

Anonymkode: 07b4d...399

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Alder. Det er også tydelig på ansiktet hans at han ikke er helt bra.

Men hva synes du om jobben han gjør som konge? For hvis jeg skjønner deg rett, så er det kun alderen som gjør at du tenker han ikke passer som konge mer?

Anonymkode: 507eb...4be

Annonse

Alderen tar på kongen, som alle andre eldre. Men han er fortsatt klar i toppen, og klarer fint jobben han gjør. Og blir helsa dårlig, så har han jo en vikar som stepper inn og gjør en suveren jobb. Hadde han hatt kognitive utfordringer med alderen, hadde jeg nok også ønsket at han absiserte, men så lenge hode er med, kan han sitte så lenge han orker.

Anonymkode: adedc...65d

Tror dette er litt taktikk fra dansk dronning. Sønnen som skal ta over, har hatt mye sladder rundt seg den siste tiden, og det har blitt skrevet mye om det, og også om hvordan forholdet mellom ham og kona fremstår. Dermed kan dronningen gjøre dette så fokuset blir på andre ting- selv om hun sikkert har tenkt på det uansett. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Tror dette er litt taktikk fra dansk dronning. Sønnen som skal ta over, har hatt mye sladder rundt seg den siste tiden, og det har blitt skrevet mye om det, og også om hvordan forholdet mellom ham og kona fremstår. Dermed kan dronningen gjøre dette så fokuset blir på andre ting- selv om hun sikkert har tenkt på det uansett. 

Du er så morsom. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Den danske dronningen skal ha en stor honnør for at hun gått av når hun mener hun er for gammel til å gjøre jobben sin. Men kongen vår er jo mye eldre? Burde han ikke trådt av og overlatt kronen til han som er bedre tilpasset å ta på seg den rollen og jobben som det å være konge er?

Selv ville jeg personlig gjerne sett Märtha Louise få overta kronen. Men det vil aldri skje fordi patriarkatet.

Kong Harald er tre år eldre, så mye eldre var å ta hardt i. Tror ikke han kommer til å abdisere. Tenker vi kan være fornøyd med at Haakon er nestemann, skandalene kan Märtha stå for andre steder enn på tronen. Så har vi jo en kvinnelig tronarving etter det.

Anonymkode: 7a929...138

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jeg tipper det snart kommer flere nyheter fra Danmark. Som at dronning Margrethe har fått kreft eller noe i den retning. 

Anonymkode: 57f22...822

Men noe må da feile kongen også? Ansiktet hans ser ut som det holder på og smelte?

b2e89b3b-1e6e-49fc-8e88-7bd02ac6acab?fit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...