Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #1 Skrevet 1. januar 2024 ... ser det ut til. Med tanke på hvor mange millioner kroner folk fyrte av rett ut i løse lufta i går kveld og i natt, så er det ganske enkelt å slå fast at folk flest har mer enn nok penger. Hvorfor i huleste holder vi fremdeles på med dette fyrverkeri-tullet? Anonymkode: 5e103...b60
ReneRene Skrevet 1. januar 2024 #2 Skrevet 1. januar 2024 Start det nye året med klaging? 🙃 Mange setter pris på fyrverkeri- tullet, og derfor holder fremdeles folk på med det.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #3 Skrevet 1. januar 2024 Jeg er enig med deg hi at mange har nok penger (inkludert meg). Det igjen betyr at så lenge det er lovlig så vil mange kjøpe fyrverkeri, men mange (som meg) vil aldri prioritere å kjøpe fyrverkeri. Jeg synes fyrverkeri er unødvendig og så heller ingenting i går da jeg har en hund så valgte å være inne med henne da hun ikke liker fyrverkeri, men jeg bruker penger på ting andre synes er unødvendig så jeg er ikke bedre enn andre. Anonymkode: 40e29...5a5
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #4 Skrevet 1. januar 2024 Enig med deg hi. Ikke bare er det dyrt, men det er skremmende for mange dyr. Helt unødvendig at privatpersoner kan sende det opp hvor som helst, burde vært kun på faste plasser av arrangører. Anonymkode: 424b0...67e
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #5 Skrevet 1. januar 2024 Helt enig. Kunne brukt de pengene til noe fornuftig Anonymkode: 72153...986
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #6 Skrevet 1. januar 2024 Her vi bor, har det aldri vært så lite fyrverkeri før. Så er nok folk med dårlig råd, og noen som tenker på dyrene. Jeg har selv aldri kjøpt fyrverkeri, og skulle ønske det var forbudt. Anonymkode: 9da15...9a9
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #7 Skrevet 1. januar 2024 Fyrverkeri er tradisjon, det er symbolsk og vakkert! Elsker å se på fyrverkeri. Det er mye som er bortkastet. For meg er det bortkastet å spise dyr mat på restaurant og kjøpe vin dyrere enn 200kr flaska. Det er bare å se på generell overvekt i befolkningen her i landet, så ser du at vi har nok av penger. Anonymkode: 52050...0a8
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #8 Skrevet 1. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fyrverkeri er tradisjon, det er symbolsk og vakkert! Elsker å se på fyrverkeri. Det er mye som er bortkastet. For meg er det bortkastet å spise dyr mat på restaurant og kjøpe vin dyrere enn 200kr flaska. Det er bare å se på generell overvekt i befolkningen her i landet, så ser du at vi har nok av penger. Anonymkode: 52050...0a8 Overvekt henger ikke sammen med nok av penger. Anonymkode: 424b0...67e
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #9 Skrevet 1. januar 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Overvekt henger ikke sammen med nok av penger. Anonymkode: 424b0...67e Du har i hvertfall nok penger til mat. Så jo, klart det henger sammen. Du har penger til mer enn nok mat om du er overvektig!! Anonymkode: 52050...0a8
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #10 Skrevet 1. januar 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du har i hvertfall nok penger til mat. Så jo, klart det henger sammen. Du har penger til mer enn nok mat om du er overvektig!! Anonymkode: 52050...0a8 Mange med dårlig råd er overvektig siden usunn mat er billigere. Tror du overvekt betyr god råd er du ikke akkurat skarpeste kniven i skuffen. Anonymkode: 300aa...632
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #11 Skrevet 1. januar 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du har i hvertfall nok penger til mat. Så jo, klart det henger sammen. Du har penger til mer enn nok mat om du er overvektig!! Anonymkode: 52050...0a8 Raske karbohydrater, som er den store synderen i overvektsproblematikken, er den definitivt billigste maten. Så det kan fint snus på, folk som ikke tåler raske karbohydrater så godt, har ikke råd til den maten som hadde fungert best til deres kropp... Anonymkode: d5394...f55
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #12 Skrevet 1. januar 2024 Norge er et rikt land, så selvfølgelig har de fleste råd til fyrverkeri... Det er riktig at det er dyrtid, det er riktig at det er flere fattige enn før, men de fleste mennesker i Norge har det helt greit. Vi kan klage over dyr strøm, høy rente, dyr mat osv, men fakta er at vi er vant til å fråtse fra øverste hylle, og med bittelitt tanke rundt forbruk klarer vi oss helt fint. De fleste mennesker i Norge har slett ikke vondt av å prøve seg på litt dyr-tid, å måtte velge mellom å gå ut og spise eller gå til frisøren fordi man den uken ikke har råd til begge deler. Kjøpe bare to gensere den måneden, fordi man ikke har råd til fire. Det har vært et usunt overforbruk i Norge de siste tiårene... Men fyrverkeri er noe mange prioriterer, fordi det er gøy, fordi det er pent, fordi det markerer begynnelsen på et nytt år. Da har man selvfølgelig råd til det. Anonymkode: d5394...f55
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #13 Skrevet 1. januar 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Raske karbohydrater, som er den store synderen i overvektsproblematikken, er den definitivt billigste maten. Så det kan fint snus på, folk som ikke tåler raske karbohydrater så godt, har ikke råd til den maten som hadde fungert best til deres kropp... Anonymkode: d5394...f55 Det er selvfølgelig riktig. Men er man overvektig så spiser man mer enn det man forbrenner uansett hvordan du snur og vender på det - ergo bruker man mer penger på mat (eller spiselige produkter om du vil) enn det mans trengt tatt trenger. merkelig hvor mange overvektige som står i matkø eller framstår som fattige i media…. Anonymkode: 54616...9cf
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #14 Skrevet 1. januar 2024 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Du har i hvertfall nok penger til mat. Så jo, klart det henger sammen. Du har penger til mer enn nok mat om du er overvektig!! Anonymkode: 52050...0a8 Oida, er jo bare flaut at du er så uvitende. Anonymkode: 424b0...67e
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #15 Skrevet 1. januar 2024 Selvfølgelig har nordmenn flest plenty av penger. Folk blåser fortsatt av penger på sydenturer, dyre vesker, klær, sportsutstyr osv. Kvinner har aldri brukt så mye penger på kosmetikk som vi gjør nå. Så er du overrasket over at folk har råd til fyrverkeri…? Anonymkode: 994b2...71f
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #16 Skrevet 1. januar 2024 HI….særdeles lite belest og opplyst. Anonymkode: ad1fd...e6f
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #17 Skrevet 1. januar 2024 Kreftsyke Natalia (44) fikk ikke mat Det ropes varsko fra Fattighuset. - Vi har ikke nok mat å gi ut til alle. https://www.dagbladet.no/nyheter/kreftsyke-natalia-44-fikk-ikke-mat/80259120 Mandag meldte Fattighuset i Oslo at de ikke har nok mat og må kutte i matutleveringene. I forrige uke troppet 400 mennesker opp under én matutdeling hos Filadelfiakirken i Drammen. ... – Det kommer mennesker hit og gråter, uttalte menighetsleder hos Frelsesarmeen, Siv Joensen. Én av dem er tobarnsmoren «Wipa». – Husleie, strøm, matpriser, alt er blitt dyrere, sa hun. https://www.nrk.no/osloogviken/dette-svarte-folk-om-matkoer_-_-kjenner-det-raser-inni-meg_-1.16579205 Høres ut som om folk er stinna fulle av gryn, ja. Fattigdomsproblematikk? Jeg så fyrverkeri i går, altså finnes det ingen fattige her til lands! Anonymkode: a7c05...095
MissSaigon Skrevet 1. januar 2024 #18 Skrevet 1. januar 2024 Noen folk har nok penger. Og noen av dem syns det er ok å bruke litt av dem på fyrverkeri. Det sagt, så syns jeg at det var mindre fyrverkeri i går enn tidligere år, så kanskje økonomien spiller inn likevel.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #19 Skrevet 1. januar 2024 Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem To ganger i uken stiller flere hundre mennesker seg i kø ved Fattighuset i Oslo. De er blant de fattigste i velferdsstaten Norge, og må ha hjelp for å få mat på bordet. Men ikke alle får. «En trist dag for Fattighuset. Vi hadde 800 gjester! Men vi hadde bare 670 matposer», skrev Fattighuset på Facebook i forrige uke. https://frifagbevegelse.no/dagsavisen/krisa-oker-ved-fattighuset--rundt-100-ma-ga-tomhendt-hjem-6.158.990020.d8475c0dc2 Anonymkode: a7c05...095
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #20 Skrevet 1. januar 2024 Det som egentlig undrer meg mest, er at det ikke er blitt tatt i bruk moderne teknologi som kan erstatte hvermansens fyrverkeri av ymse kvalitet, basert på 2000 år gammel teknologi. Laser og droner, for eksempel - det må da ligge noen muligheter der. Langt mindre forurensende også, og langt mindre skremmende for dyr. Anonymkode: 5e103...b60
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #21 Skrevet 1. januar 2024 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem To ganger i uken stiller flere hundre mennesker seg i kø ved Fattighuset i Oslo. De er blant de fattigste i velferdsstaten Norge, og må ha hjelp for å få mat på bordet. Men ikke alle får. «En trist dag for Fattighuset. Vi hadde 800 gjester! Men vi hadde bare 670 matposer», skrev Fattighuset på Facebook i forrige uke. https://frifagbevegelse.no/dagsavisen/krisa-oker-ved-fattighuset--rundt-100-ma-ga-tomhendt-hjem-6.158.990020.d8475c0dc2 Anonymkode: a7c05...095 Det er ingen som sier at det ikke finnes fattige i dette landet, men de et nå heldigvis i mindretall, og de bruker ikke penger på fyrverkeri... Det er folk som har penger som bruker penger, og heldigvis gjør de det. Om de som har penger hadde sluttet å bruke dem hadde det blitt mye arbeidsledig i dette landet. Samfunnsøkonomisk er vi helt avhengig av at det blir brukt penger. Anonymkode: d5394...f55
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #22 Skrevet 1. januar 2024 De aller fleste i Notge har nok penger til å leve et anstendig og godt liv, men ikke alle har råd til alt de ønsker seg. Anonymkode: 8732c...93e
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #23 Skrevet 1. januar 2024 Her kommenterte vi begge to at det var mye mindre raketter i år enn ifjor. Er vel tegn på at flere har dårligere råd i år. Anonymkode: 29299...713
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #24 Skrevet 1. januar 2024 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Her kommenterte vi begge to at det var mye mindre raketter i år enn ifjor. Er vel tegn på at flere har dårligere råd i år. Anonymkode: 29299...713 Økonomi er nok en stor del av det, men jeg tror at folk er mer bevisste både pga miljøforurensning og at smell og blink kan være skremmende for dyr, demente og krigsskadde menneske. Vi har råd til å kjøpe fyrverkeri, men velger å la være pga de ovenstående aspektene. Summen vi ellers hadde brukt ble vippset til Leger uten grenser. Anonymkode: 9ec79...2e3
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #25 Skrevet 1. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mange med dårlig råd er overvektig siden usunn mat er billigere. Tror du overvekt betyr god råd er du ikke akkurat skarpeste kniven i skuffen. Anonymkode: 300aa...632 Sunn mat er ikke særlig dyrt. Du kan leve sendt med hovedsaklig å spise ting som havregryn, kål, poteter løk, sei ol.. problemet er at mat for mange også er nytelse, kos, trøst og belønning. Da faller valget ofte på kombinasjon av salt og fett for dem med dårlig råd, mens de med bedre råd bruker, vesker, biler, biff, sushi, feriereiser ol. Anonymkode: 8732c...93e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå