Gå til innhold

Hva er din erfaring med å bo midt i sentrumskjernen?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått jobb i Bergen og ser på en praktisk og sjarmerende leilighet som ligger midt i byens sentrum. Har aldri noensinne bodd i et bysentrum før så jeg lurer litt på folks erfaringer med det? Ofte velger man jo dette som ung for så å trekke seg tilbake til bydelene eller mer landlig etter hvert som man etablerer seg osv, men nå skal jeg skille meg og datteren min har flyttet for seg selv så jeg har ikke det store behovet og lysten for å bo stort lenger. At det er trafikkstøy og litt helgebråk må man vel regne med, men hvordan er det med tanke på narkotika, narkomane og kommunale leiligheter? Er de ofte lokalisert i sentrum? Det er selvsagt ikke en fasit på det, men del gjerne dine erfaringer.

Anonymkode: d1e9f...663

Fortsetter under...

Problemet er gjerne parkering, at det ikke følger parkeringsplass med og man er avhening av gateparkering o.l. Så spørsmålet er jo om du har bil, og om det følger parkeringsplass med leiligheten.

Hadde aldri giddet å måtte lete etter plass å sette bilen når jeg kom hjem fra f.eks butikken... Men igjen, om man bor ganske nært en matbutikk er det bare å kjøpe en sånn trillebag og bruke bena.

Jeg ville gått en tur i nabolaget en fredag/lørdag kveld før jeg la inn bud, se hva slags klientell som er i gatene der, føles det trygt. Ofte er det bare en gate eller to forskjell på hva som føles trygt og ikke om kvelden.

Anonymkode: 12340...3e2

Det kan være mer synlig i byen siden det er flere mennesker, men det er alltid visse områder de samler seg. Det gjør de som oftest for å beskytte seg selv. Ellers vil jeg ikke tro at det er mindre av dette utenfor sentrum og lenger vekk. Pr nå er det ei bygd som virkelig sliter med miljøet, og mer enn når det gjelder rus. Så jeg vet ikke helt hva du tenker på, om jeg har svart relevant til det. 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Problemet er gjerne parkering, at det ikke følger parkeringsplass med og man er avhening av gateparkering o.l. Så spørsmålet er jo om du har bil, og om det følger parkeringsplass med leiligheten.

Hadde aldri giddet å måtte lete etter plass å sette bilen når jeg kom hjem fra f.eks butikken... Men igjen, om man bor ganske nært en matbutikk er det bare å kjøpe en sånn trillebag og bruke bena.

Jeg ville gått en tur i nabolaget en fredag/lørdag kveld før jeg la inn bud, se hva slags klientell som er i gatene der, føles det trygt. Ofte er det bare en gate eller to forskjell på hva som føles trygt og ikke om kvelden.

Anonymkode: 12340...3e2

Det er garasje i bygget. Takk for tips om å gå tur i nabolaget, det var lurt :)

Vi bor relativt sentralt i Oslo (St. Hanshaugen) med barn og trives godt. Men har ingen utesteder rett i nærheten, så det er veldig stille. Har bil, men den brukes sjelden i hverdagen. Veldig fornøyd. 

Anonymkode: ad2d2...01c

Annonse

Jeg ville ringt styreleder i borettslaget / sameiet for å høre om bomiljøet, hvor mange av leilighetene som er utleid og om noen av de er leid ut som studentkollektiv. Da kan det være mye festbråk.

Vi er heldig i vår bygård, nesten ikke utleie og veldig rolige naboer. (Ikke det at utleie alltid betyr bråk, de som eier leiligheten selv kan også bråke.) 

Anonymkode: ad2d2...01c

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hvor i Bergen sentrum er det? Jeg hadde definitivt flyttet til sentrum om jeg skulle bo alene, støy og bråk rammer ganske ulikt i de ulike delene av Bergen sentrum.

Anonymkode: 7c89c...fe3

Vågen/Strandsiden

Sentrum er jo ikke bare ett sted. 

Lurt å gå rundt i byen og gjøre seg kjent. 

Men sånn med tanke på å bo alene, så tenker jeg at jeg ville ha likt å bo i sentrum. Koselig med litt liv (altså ikke sånn "i etasjen over et utested-liv"), og kort vei til kulturliv og kafeer og alt man trenger.

Kanskje det også blir ekstra attraktivt å besøke deg fordi du bor sentralt. 

Samtidig så går det også an å bosette seg nær f. eks en bybane-holdeplass, men ikke midt i sentrum, da får du også kort vei til alt men kanskje mindre støy. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...