Gå til innhold

Noen med råd ved urinveisinfeksjon?

Anbefalte innlegg

Jeg våknet opp i dag med svie i underlivet, og det føles ut som om jeg har pådratt meg en urinveisinfeksjon.
Fastlegen stengt til og med mandag, men det er ikke så ille at jeg behøver å kontakte legevakten.

Noen som har noen gode råd på hva jeg kan gjøre for at det ikke skal bli verre?

Anonymkode: 3796f...1e8

Fortsetter under...

Hver gang du tisser, om det så bare er noen dråper, fyller du på med mist et glass vann å drikke.

Det blir verre om blæra er tom, men det går an å skylle ut basiluskene om du tisser mye.

Bakteriene trives dårligst i sur pH, så du burde egentlig få tak i tranebærjuice eller tranebærkapsler, men de har kanskje ikke det i de søndagsåpne butikkene? Appelsinjuice er ikke like effektivt, men bedre enn bare vann.

Anonymkode: 92733...071

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Få resept på antibiotika via Maja.no. Eneste som fungerer. 

Anonymkode: 7ef06...e55

Det er ikke anbefalt å starte med antibiotika med en gang ved en ukomplisert UVI. Det kan skape mer antibiotikaresistens som er et stort problem. Veldig ofte går det over av seg selv uten behandling. 

Anonymkode: 1debf...55e

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hver gang du tisser, om det så bare er noen dråper, fyller du på med mist et glass vann å drikke.

Det blir verre om blæra er tom, men det går an å skylle ut basiluskene om du tisser mye.

Bakteriene trives dårligst i sur pH, så du burde egentlig få tak i tranebærjuice eller tranebærkapsler, men de har kanskje ikke det i de søndagsåpne butikkene? Appelsinjuice er ikke like effektivt, men bedre enn bare vann.

Anonymkode: 92733...071

Tranebær har ingen dokumentert effekt, heller ikke annen mat eller kosttilskudd. Man kan ikke påvirke kroppens pH utenfra, heldigvis. Sørg for å drikke nok væske (vann), slik at du produserer godt med urin for god skylling av urinveier. Du trenger ikke drikke mye mer enn vanlig, men prøv å unngå konsentrert urin.

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Får den på elektronisk resept etter fem minutter og kan dra på døgnåpent apotek. 

Anonymkode: 7ef06...e55

Alle har ikke tilgang på døgnåpent apotek. 

Anonymkode: c340b...fdb

Drakk veldig mye i går, og holdt meg lenge nok slik at jeg tisset ordentlig hver gang jeg var på do.

Tok også en C-vitamin boost. 

Kjenner ingen svie i dag, og føler ikke at jeg må på do like mye.

Kommer til å fortsette med å drikke mye i dag og i morgen.

HI

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Drakk veldig mye i går, og holdt meg lenge nok slik at jeg tisset ordentlig hver gang jeg var på do.

Tok også en C-vitamin boost. 

Kjenner ingen svie i dag, og føler ikke at jeg må på do like mye.

Kommer til å fortsette med å drikke mye i dag og i morgen.

HI

Så bra. Og fint at du ikke «løp» til Maya med en gang som foreslått over. Videre god bedring!

Anonymkode: 1debf...55e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...