Anonym bruker Skrevet 31. desember 2023 #101 Del Skrevet 31. desember 2023 ReneRene skrev (2 minutter siden): Hæ? Du har vel annet godt å drikke, eller er vin med alkohol er must for deg, siden det smaker så godt?! Man kan spise kneipbrød og drikke vann og helt fint overleve. Spiser og drikker du ingenting pga at du liker smaken? Anonymkode: 2c9eb...9bf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 31. desember 2023 #102 Del Skrevet 31. desember 2023 ReneRene skrev (1 minutt siden): Hæ? Du har vel annet godt å drikke, eller er vin med alkohol er must for deg, siden det smaker så godt?! Det handler om situasjoner det er naturlig for meg å drikke vin. Til god mat, hygge i solveggen en varm sommerdag etc. Ellers drikker jeg i grunnen mest vann eller kaffe. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2023 #103 Del Skrevet 31. desember 2023 ReneRene skrev (2 minutter siden): Jo, det gjør jeg så absolutt. Men jeg drikker ikke alkohol og sier samtidig at det er feil. Det er ingen god grunn til å drikke alkohol. Med mindre man er ærlig og sier at det handler om å føle en viss rus/ avslapning. 1. Det er lovlig for voksne å drikke alkohol. 18-årsgrense og det der. Så det å si «jeg drikker ikke alkohol og sier samtidig at det er feil» er veldig ulogisk. Grunnen til at det er feil, er pga aldersgrense, ikke fordi det er «moralsk» galt. 2. Å gjøre ungdommen klar over konsekvensen med å drikke (dårlig, oppkast, forgiftning osv), kan gjøre dem rustet om noe skulle skje med dem selv eller vennene. 3. Ungdommen har ikke fullutviklet frontallapp, så mye av konsekvenstenknignen må skje av foreldrene. Og det er lurt av foreldrene å dele med seg disse tankene med ungdommen. Det er med alkohol som med sex. Mer kunnskap hindrer at noe galt kan skje. Derfor de lærer om «min kropp, mitt valg» helt ned i bhg. Og denne kunnskapen bør både foreldre som drikker og de som er avholds dele med ungdommen. Anonymkode: f49ba...5dd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2023 #104 Del Skrevet 31. desember 2023 ReneRene skrev (17 minutter siden): "Plante den *lille* stemmen? Hva mener du? Du drikker ikke, så hvilke stemme planter du? Må man drikke selv for å fraråde det? Har du ingen lille stemme i hodet ditt som sier «dette ville ikke mamma/pappa likt at jeg gjorde»? Eller «er dette så lurt å gjøre»? Den er ofte plantet av foreldre. Anonymkode: 88560...f68 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052118 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 31. desember 2023 #105 Del Skrevet 31. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Må man drikke selv for å fraråde det? Har du ingen lille stemme i hodet ditt som sier «dette ville ikke mamma/pappa likt at jeg gjorde»? Eller «er dette så lurt å gjøre»? Den er ofte plantet av foreldre. Anonymkode: 88560...f68 Jeg gjorde mye av det motsatte mine foreldre sa. Overrasket? 🙃 Jeg har alltid vært i sunn opposisjon. Men de var dannede mennesker som visste å oppføre seg, hadde god folkeskikk og var aldri vulgære. Det har jeg tatt med meg. De drakk alkohol da. Det var mye selskapelighet hos oss med både mat og alkohol, men vi snakket aldri om det. Jeg tror jeg skjønte helt på egenhånd at det var en voksenverden og en ungdomsverden. Det kunne ikke falt meg inn å spørre om alkohol. Jeg ler igjen bare ved tanken. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2023 #106 Del Skrevet 31. desember 2023 ReneRene skrev (1 time siden): Du har rett i at man ikke bør bruke "alltid" og "aldri", men samtidig kan man ikke ta med alle eventualiteter og unntak hver gang man uttaler seg heller. Jeg står absolutt fremdeles ved at barn av avholds mennesker ikke spør etter alkohol hjemme. Det er en ting jeg ikke begriper , og det er foreldre som kun alltid "snakker mye" om ting. Det er så lite nyttig det- hvis de ikke følger opp i praksis! Det har null verdi. Som foreldre er handlinger det viktigste , alltid! Drikker ikke foreldre alkohol OG snakker om det, så er det like ubegripelig for meg at ungene spør om de kan kjøpe. Det er jo også helt feil i mitt hode. Det er store forskjell på at noe er slik (understøttet av forskning/undersøkelser/statistikk) og at du mener det er slik/burde vært slik. Skal vi lære om virkeligheten må vi orientere oss med nyheter og forskning. Diskusjonen blir litt intetsigende når noen påstår at "verden er slik" og etterpå må innrømme at svaret egentlig er at "Jeg tror verden er slik". Noen mennesker er fargeblind, noen så hardt rammet at de ser svært få farger. Om de ikke orienterer seg eller tar til seg innspill så kunne de jo tro at verden er slik. Det kan være du tenker at kvantitet (lengden på diskusjonen) er det samme som en god diskusjon. Kanskje tenker du også at det er lettere å være sysselsatt lenge med slik forenklet argumentasjon. Men for de fleste er ikke en "Nei-jo" diskusjon givende diskusjoner. Om du klarer å lese deg opp på tema og klarer å ta inn over deg at verden ikke alltid er slik du tror eller mener den bør være så kan du få gode og interessante diskusjoner. Noe av temaene du tar opp, kan faktisk bli til veldig gode og fruktbare diskusjon om du ikke tar livet av dem med en virkelighetsforståelse som ikke stemmer. Anonymkode: 1ed37...d34 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2023 #107 Del Skrevet 31. desember 2023 ReneRene skrev (3 minutter siden): Jeg gjorde mye av det motsatte mine foreldre sa. Overrasket? 🙃 Jeg har alltid vært i sunn opposisjon. Men de var dannede mennesker som visste å oppføre seg, hadde god folkeskikk og var aldri vulgære. Det har jeg tatt med meg. De drakk alkohol da. Det var mye selskapelighet hos oss med både mat og alkohol, men vi snakket aldri om det. Jeg tror jeg skjønte helt på egenhånd at det var en voksenverden og en ungdomsverden. Det kunne ikke falt meg inn å spørre om alkohol. Jeg ler igjen bare ved tanken. Hva er egentlig din holdning her? At man ikke bør snakke med tenåringer om alkohol? Gjelder det andre ting som kropp, sex, inkludering og utestengelse også? Anonymkode: 2c9eb...9bf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2023 #108 Del Skrevet 31. desember 2023 ReneRene skrev (2 minutter siden): Jeg gjorde mye av det motsatte mine foreldre sa. Overrasket? 🙃 Jeg har alltid vært i sunn opposisjon. Men de var dannede mennesker som visste å oppføre seg, hadde god folkeskikk og var aldri vulgære. Det har jeg tatt med meg. De drakk alkohol da. Det var mye selskapelighet hos oss med både mat og alkohol, men vi snakket aldri om det. Jeg tror jeg skjønte helt på egenhånd at det var en voksenverden og en ungdomsverden. Det kunne ikke falt meg inn å spørre om alkohol. Jeg ler igjen bare ved tanken. At man gjør det motsatte betyr ikke at man ikke vet at det er feil. Hvis du ikke hadde foreldre som plantet den lille stemmen og heller ikke har plantet den hos dine barn, så er det jo ditt problem. Jeg gjorde også alt mamma sa jeg ikke skulle gjøre. Jeg ble mor i ung alder, jeg drakk og festet. Men den lille stemmen var jo der fortsatt. Og min mor er en klok dame. Det er henne jeg ringer når jeg trenger råd fra en ekspert. Det er henne jeg ringer når jeg har gode nyheter. Det er henne jeg vil ha med når det skjer noe stort for barna. Du må gjerne påstå at du bare lærte alt av deg selv, men det tviler jeg på er sannhet. Du, som alle andre ble påvirket av venner, foreldre og familie, samfunn osv. Anonymkode: 88560...f68 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2023 #109 Del Skrevet 31. desember 2023 Når jeg var ung så drakk vi heimbrent. Det var ikke så bra. Hadde kanskje vært bedre å fått litt fra foreldrene Anonymkode: 10e8f...48e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2024 #110 Del Skrevet 1. januar 2024 Hi her: Jeg bestemte meg for at hun kunne få med 4 brezer hjemmefra. Hun skulle være på map og ta tlf når vi ringte. Hun hadde en plan på kvelden, bla å sove hos sin venninne. Vi hadde klare regler. Disse fulgte hun, men vi måtte hente henne hjem kl 04, grunnen til det har ingenting med henne å gjøre. Det har faktisk å gjøre med en ungdom som ikke fikk med seg noe, som ordnet seg selv. Det gikk ikke fullt så bra….. Vår datter var ikke så mye som pussa en gang når hun ble hentet. Ja sånn gikk det:) Og bare for å ha sagt det, jeg har 6 unger og hun er nr 3. Men har aldri hatt denne problemstillingen tidligere. Anonymkode: fc080...85e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkroppen 2029 Skrevet 2. januar 2024 #111 Del Skrevet 2. januar 2024 ReneRene skrev (På 30.12.2023 den 20.42): Mange? Det er så mange dumme unnskyldninger her. Man kjøper ikke alkohol til unger, i mitt syn. Ferdig med det. Det hagler med dumme unnskyldninger. Faktisk 🙂 Ja mange ungdommer som har avholds-foreldre drikker. De spør selvsagt ikke egne foreldre om å kjøpe alkohol, men de får andre til å kjøpe for dem. På lik linje som meg selv, som ikke hadde avholds-foreldre, men som uansett aldri hadde spurt dem om å skaffe meg alkohol. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2024 #112 Del Skrevet 2. januar 2024 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Hi her: Jeg bestemte meg for at hun kunne få med 4 brezer hjemmefra. Hun skulle være på map og ta tlf når vi ringte. Hun hadde en plan på kvelden, bla å sove hos sin venninne. Vi hadde klare regler. Disse fulgte hun, men vi måtte hente henne hjem kl 04, grunnen til det har ingenting med henne å gjøre. Det har faktisk å gjøre med en ungdom som ikke fikk med seg noe, som ordnet seg selv. Det gikk ikke fullt så bra….. Vår datter var ikke så mye som pussa en gang når hun ble hentet. Ja sånn gikk det:) Og bare for å ha sagt det, jeg har 6 unger og hun er nr 3. Men har aldri hatt denne problemstillingen tidligere. Anonymkode: fc080...85e Så bra Da fulgte hun reglene og viser at dere kan stole på henne Anonymkode: 47ada...134 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2024 #113 Del Skrevet 2. januar 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så bra Da fulgte hun reglene og viser at dere kan stole på henne Anonymkode: 47ada...134 Det er bea at de følger reglene. Min gjorde også det i over et år, før hun brøt dem, men da brøt hun dem til gangs også. Anonymkode: 6541b...8b6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 2. januar 2024 #114 Del Skrevet 2. januar 2024 (endret) Anonym bruker skrev (17 timer siden): Hi her: Jeg bestemte meg for at hun kunne få med 4 brezer hjemmefra. Hun skulle være på map og ta tlf når vi ringte. Hun hadde en plan på kvelden, bla å sove hos sin venninne. Vi hadde klare regler. Disse fulgte hun, men vi måtte hente henne hjem kl 04, grunnen til det har ingenting med henne å gjøre. Det har faktisk å gjøre med en ungdom som ikke fikk med seg noe, som ordnet seg selv. Det gikk ikke fullt så bra….. Vår datter var ikke så mye som pussa en gang når hun ble hentet. Ja sånn gikk det:) Og bare for å ha sagt det, jeg har 6 unger og hun er nr 3. Men har aldri hatt denne problemstillingen tidligere. Anonymkode: fc080...85e Selvsagt. Du måtte hente henne kl 04 fordi pga det var den ene som ikke fikk med seg noe..... Sommerkroppen 2029 skrev (3 timer siden): Ja mange ungdommer som har avholds-foreldre drikker. De spør selvsagt ikke egne foreldre om å kjøpe alkohol, men de får andre til å kjøpe for dem. På lik linje som meg selv, som ikke hadde avholds-foreldre, men som uansett aldri hadde spurt dem om å skaffe meg alkohol. Jeg tror flere ungdommer får andre til å kjøpe, kun fordi de vet at foreldre vil si nei. Og det er det viktigste - at de vet hvor grensene går. Det betyr ikke at ungdom aldri drikker i skjul- bare at de liker at noen faktisk bryr seg. Det blir som med de som opplever at venner har foreldre med grenser, men ikke dem selv. Tro det eller ei så er det barn og unge som savner nettopp det. Grenser betyr faktisk omsorg og ikke så mye annet. Endret 2. januar 2024 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2024 #115 Del Skrevet 2. januar 2024 ReneRene skrev (På 30.12.2023 den 16.27): Jeg sier det igjen. Vi har veldig ulik moral . Ingen barn som ikke opplever at foreldre drikker, spør om alkohol Så enkelt er det 🙂 og dermed kommer stadig de foreldre som drikker i et dilemma. Himmel, så mye vas du lirer av deg. Anonymkode: c5496...490 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2024 #116 Del Skrevet 2. januar 2024 ReneRene skrev (9 minutter siden): Selvsagt. Du måtte hente henne kl 04 fordi pga det var den ene som ikke fikk med seg noe..... Jeg tror flere ungdommer får andre til å kjøpe, kun fordi de vet at foreldre vil si nei. Og det er det viktigste - at de vet hvor grensene går. Det betyr ikke at ungdom aldri drikker i skjul- bare at de liker at noen faktisk bryr seg. Det blir som med de som opplever at venner har foreldre med grenser, men ikke dem selv. Tro det eller ei så er det barn og unge som savner nettopp det. Grenser betyr faktisk omsorg og ikke så mye annet. Hvor står det at det var den ene som ikke fikk med seg som ble for full? Hvorfor er det som står aldri nok for deg? Hvorfor må du så ofte legge til litt? Jeg skjønner fremdeles ikke hvem du diskuterer med, når de fleste, inkludert de du siterer, mener at man ikke bør kjøpe alkohol til mindreårige. Anonymkode: 2c9eb...9bf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 2. januar 2024 #117 Del Skrevet 2. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvor står det at det var den ene som ikke fikk med seg som ble for full? Hvorfor er det som står aldri nok for deg? Hvorfor må du så ofte legge til litt? Jeg skjønner fremdeles ikke hvem du diskuterer med, når de fleste, inkludert de du siterer, mener at man ikke bør kjøpe alkohol til mindreårige. Anonymkode: 2c9eb...9bf Du får nå lese det jeg sitere, fks siste setning i første avsnitt - før du anklager meg for å legge til. Dere er påfallende mange som aldri får med seg det som står her. Det er helt sprøtt egentlig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 2. januar 2024 #118 Del Skrevet 2. januar 2024 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Hi her: Jeg bestemte meg for at hun kunne få med 4 brezer hjemmefra. Hun skulle være på map og ta tlf når vi ringte. Hun hadde en plan på kvelden, bla å sove hos sin venninne. Vi hadde klare regler. Disse fulgte hun, men vi måtte hente henne hjem kl 04, grunnen til det har ingenting med henne å gjøre. Det har faktisk å gjøre med en ungdom som ikke fikk med seg noe, som ordnet seg selv. Det gikk ikke fullt så bra….. Vår datter var ikke så mye som pussa en gang når hun ble hentet. Ja sånn gikk det:) Og bare for å ha sagt det, jeg har 6 unger og hun er nr 3. Men har aldri hatt denne problemstillingen tidligere. Anonymkode: fc080...85e Godt å høre det gikk fint og godt å høre at dere har en fin og ikke minst åpen dialog. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkroppen 2029 Skrevet 2. januar 2024 #119 Del Skrevet 2. januar 2024 ReneRene skrev (48 minutter siden): Selvsagt. Du måtte hente henne kl 04 fordi pga det var den ene som ikke fikk med seg noe..... Jeg tror flere ungdommer får andre til å kjøpe, kun fordi de vet at foreldre vil si nei. Og det er det viktigste - at de vet hvor grensene går. Det betyr ikke at ungdom aldri drikker i skjul- bare at de liker at noen faktisk bryr seg. Det blir som med de som opplever at venner har foreldre med grenser, men ikke dem selv. Tro det eller ei så er det barn og unge som savner nettopp det. Grenser betyr faktisk omsorg og ikke så mye annet. Joda men poenget her var bare at de færreste foreldre som drikker eller ikke drikker, kjøper alkohol til sine barn. Ungdommene får som regel tak i det selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2024 #120 Del Skrevet 2. januar 2024 ReneRene skrev (51 minutter siden): Du får nå lese det jeg sitere, fks siste setning i første avsnitt - før du anklager meg for å legge til. Dere er påfallende mange som aldri får med seg det som står her. Det er helt sprøtt egentlig. Det er heller du som pleier å dikte opp ting som ikke står. Anonymkode: c5496...490 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 2. januar 2024 #121 Del Skrevet 2. januar 2024 Sommerkroppen 2029 skrev (23 minutter siden): Joda men poenget her var bare at de færreste foreldre som drikker eller ikke drikker, kjøper alkohol til sine barn. Ungdommene får som regel tak i det selv. Det er 6- 7 i tråden her som enten kjøper eller forsvarer dette. Og det er ikke så mange bruker som deltar her. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 2. januar 2024 #122 Del Skrevet 2. januar 2024 ReneRene skrev (1 time siden): Det er 6- 7 i tråden her som enten kjøper eller forsvarer dette. Og det er ikke så mange bruker som deltar her. De fleste i tråden veier for og i mot. Svært få forsvarer kjøp av alkohol til mindreårige. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2024 #123 Del Skrevet 2. januar 2024 ReneRene skrev (2 timer siden): Du får nå lese det jeg sitere, fks siste setning i første avsnitt - før du anklager meg for å legge til. Dere er påfallende mange som aldri får med seg det som står her. Det er helt sprøtt egentlig. Siste setning i første avsnitt? Det står ingenting om at det var den ene som ikke fikk alkohol hjemme som ble for full. Hvem som er sprø kan vel opp til diskusjon… Anonymkode: 2c9eb...9bf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 2. januar 2024 #124 Del Skrevet 2. januar 2024 Anonym bruker skrev (På 30.12.2023 den 15.58): Min blir 18 år om få uker, og vet han skal drikke alkohol i morgen. Han har venner som er 18 år, så alkohol får han tak i, uansett. Han har alltid kommet hjem om han har vært på fest, og vi har kontakt underveis. Jeg hadde kjøpt, men sagt hun må sove hjemme. Anonymkode: a0299...8a5 Anonym bruker skrev (På 30.12.2023 den 16.21): Jeg er avhold, mannen drikker kanskje 6 øl i året. Han kjøpte til sønnen vår nå til julebord, 4 halvlitere. Vi firet på kravene etter en jevngammel sønn av et vennepar holdt på å omkomme av alkoholinntak. Han fikk kjøpt sprit av noen, og det var langt høyere prosent enn han trodde. Der er moren veldig «streng». Så vi har en gjensidig tillit der vi de siste tre mnd før han fyller har kjøpt litt, mot at han kommer hjem og aldri rører sprit. Avtalen er blitt overholdt og han har ikke fremstått beruset da han har kommet hjem. Anonymkode: a0299...8a5 Anonym bruker skrev (På 30.12.2023 den 16.47): Jeg vet om flere tenåringer som har fått alkohol av sine foreldre som selv ikke drikker, for at de skal ha kontroll på hva ungdommene konsumerer av alkohol. Anonymkode: 07e77...420 Anonym bruker skrev (På 30.12.2023 den 16.53): Du sa ingen, jeg vet om noen, da har du per definisjon feil. Jeg bor sentralt på Oslos beste vestkant, her er det svært enkelt å få tak i både narkotika og sprit, forstår godt at noen sender med for å forsøke å ha litt kontroll. Anonymkode: 07e77...420 Anonym bruker skrev (På 30.12.2023 den 17.43): Min snart 17-åring spurte om muligheten for å få med seg en eller to cider i morgen. Han har fått det tidligere, og drikker kun det. Sist smakte han på en øl av en kompis, og vin av en annen. Da sendte han meg melding og sa fra. Du kjenner ditt barn best. Jeg har 3. Den eldste hadde drukket det jeg ga pluss en Haug annet hun ville skaffa via via. Han mellomste har så samvittighet at han ikke tør drikke er enn han får lov til. Han yngste ser jeg for meg kan bli en sleiping så han får nok ikke samme slækk. Vi drikker ikke til maten eller hjemme, men de vet at vi kan ta en fest i ny og ne. Anonymkode: 47ada...134 Anonym bruker skrev (På 30.12.2023 den 17.45): Min gutt har bursdag på slutten av året. Så når han blir 18 år, så er alle andre kompiser fylt 18 år. Så tror nok at jeg kjøper til han. Hvis ikke så kjøper kompisene Anonymkode: 10e8f...48e Anonym bruker skrev (På 30.12.2023 den 19.24): Kjøpte aldri til mine to eldste. Har en som blir 18 år om noen uker. Kjøpte to cider sist han var ute. Vet han kun drakk de to. Bedre at han drakk de og ikke fikk fra andre. Anonymkode: 6c657...5a9 Anonym bruker skrev (På 31.12.2023 den 3.03): Det er ganske mye skummel drikke i omløp så vil tenke at 4 cider er harmløst. Hvor gammel var du selv når du begynte å drikke? jeg var 14 … betyr ikke at barna får begynne å drikke som 14 åringer men at det er viktig å se mellom fingrene… Hadde også latt henne sove hos veninnen men tatt en telefon til datteren min for å høre at alt går greit. Anonymkode: 4d62f...937 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): De fleste i tråden veier for og i mot. Svært få forsvarer kjøp av alkohol til mindreårige. Ovenfor "veier de for og mot" og faller ned på at det er okay Pluss at du støtter moren din som kjøpte cider til deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2024 #125 Del Skrevet 2. januar 2024 ReneRene skrev (30 minutter siden): Ovenfor "veier de for og mot" og faller ned på at det er okay Pluss at du støtter moren din som kjøpte cider til deg. De fleste mener likevel at det ikke er greit. Jeg registrer for øvrig at du atter en gang slutter å svare når du blir tatt i uredelig diskusjon. Anonymkode: 2c9eb...9bf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445090-min-snart-18-%C3%A5ring-har-bedt-om-cider-p%C3%A5-nytt%C3%A5rsaften%E2%80%A6/page/5/#findComment-150052982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå