Gå til innhold

Min snart 18-åring har bedt om cider på nyttårsaften…

Anbefalte innlegg

Jeg har barn som nå er 21, 19, 17 og 15 år. De to eldste fikk ikke av oss før de fylte 18 år, og 17-åringen får heller ikke. Jeg vet at han kan drikke av og til, men vi er tydelige på at vi forholder oss til lovverket her. 

Anonymkode: 2cfa4...0b1

Fortsetter under...

ReneRene skrev (2 timer siden):

Jeg tror helt klart at det er barn av  de  som drikker alkohol selv synlig og til en viss grad , som spør om dete. Sp vurder eget inntak først og fremst. Det blir fort dobbeltkommunikasjon hvis ikke. 

Det finnes ikke dobbeltkommunikasjon i å drikke alkohol selv og å nekte mindreårige å få alkohol hjemme. 

Jeg hadde ikke kjøpt alkohol og jeg hadde ikke tillatt å overnatte hos venninne. 

ReneRene skrev (2 timer siden):

Jeg sier det igjen. Vi har veldig ulik moral .

Ingen barn som ikke opplever at foreldre drikker, spør om alkohol Så enkelt er det 🙂 og dermed kommer stadig de foreldre som drikker i et dilemma. 

De kan jo spør til de blåner uansett om foreldrene er avholds eller ikke. Det er ikke et dilemma å nekte å kjøpe alkohol til mindreårige uansett. 

Anonymkode: 2c9eb...9bf

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min gutt har bursdag på slutten av året. Så når han blir 18 år, så er alle andre kompiser fylt 18 år. Så tror nok at jeg kjøper til han. Hvis ikke så kjøper kompisene 

Anonymkode: 10e8f...48e

Hvorfor kan ikke kompisene kjøpe da? Er det noe foreldrene bør bidra til?

Jeg kjøper ikke alkohol til mindreårige. Null  dilemma der. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor kan ikke kompisene kjøpe da? Er det noe foreldrene bør bidra til?

Jeg kjøper ikke alkohol til mindreårige. Null  dilemma der. 

Hvorfor er det bedre at kompisene gjør seg til lovbrytere, enn foreldrene? 

Annonse

HvittHus skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det bedre at kompisene gjør seg til lovbrytere, enn foreldrene? 

I utgangspunktet bør jo selvsagt ingen kjøpe alkohol til mindreårige, men argumentet hennes var at hvis ikke foreldrene kjøpte så kom vennene til å gjøre det. Jeg syns man sender svært usunne signaler til ungdommene om man bryter loven for dem, derfor mener jeg at foreldre bør være helt konsekvente der, selv om de da vet at ungdommene skaffer seg alkohol på annet vis. 

Kjøpte aldri til mine to eldste. Har en som blir 18 år om noen uker. Kjøpte to cider sist han var ute. Vet han kun drakk de to. Bedre at han drakk de og ikke fikk fra andre.

Anonymkode: 6c657...5a9

TS: Du må se an din ungdom og hvordan dere har oppdratt henne og informert henne om rusmidler og farene ved bruk av disse. Er hun en ansvarlig ungdom som dere har gitt god informasjon til og som forstår farene ved alkoholbruk, er det bedre at hun får med seg litt hjemmefra enn å ta i mot ukjent alkohol. Ja det er ikke lov, men som foreldre står man i en skvis hvor man på den ene siden begår et lovbrudd ved å kjøpe alkohol til en mindreårig,  og hvor man på den andre siden kan få hjem en ungdom som har fått i seg noe vedkommende ikke burde ha drukket hvis man ikke sender med hjemmefra.

Det finnes uansett ikke noen fasit, men personlig har jeg sendt med den yngste en halv flaske med vin på nyttårsaften det året hun ble myndig 10 dager senere. Jeg har også opplevd å hente den samme ungdommen med alkoholforgiftning og farlig lav kroppstemperatur pga at hun fikk alkohol fra eldre ungdommer og pga ubehandlet stoffskiftesykdom ikke tålte spriten. Den redselen jeg opplevde da ambulansen dro avgårde med henne, var forferdelig og jeg skulle ønske at jeg hadde sendt med henne vin istedetfor at noen kjøpte alkohol til henne. 

Uansett samtaler, gode avtaler og at man holder seg selv edru er alfa og omega. 

ReneRene skrev (3 timer siden):

Ingen barn som ikke opplever at foreldre drikker, spør om alkohol Så enkelt er det 🙂 og dermed kommer stadig de foreldre som drikker i et dilemma. 

Apropos alkohol; du bør slutte å skrive her når du er drita.

Anonymkode: 87017...c4e

Jeg kjøper ikke til ungdom som ikke er 18. Har selv en som blir 18 om en måned. Og vet hun kommer til å få skaffet alkohol fra andre. Men helt uaktuelt at det er meg som kjøper  

Men jeg hadde ikke vært så streng med overnatting. Ville sagt at vi kan komme og hente når som helst, det er bare å ringe. Men ungdommen hadde også fått lov til å overnatte. Dette handler om snart myndige. 

Anonymkode: 63800...2e5

ReneRene skrev (3 timer siden):

De som har foreldre som ikke drikker, går bak ryggen på dem. Jeg hadde mange slike venner. Det var skikkelig slitsomt for dem å måtte skjule at de drakk sammen med oss andre. 

ReneRene skrev (4 timer siden):

Jeg tror helt klart at det er barn av  de  som drikker alkohol selv synlig og til en viss grad , som spør om dete. Sp vurder eget inntak først og fremst. Det blir fort dobbeltkommunikasjon hvis ikke. 

I klassen min på ungdomsskolen så var det de som var barne av strenge kristne som drakk seg dritings på 10'en de klasse turen. Altså med foreldre som det nærmeste de kom alkohol var "jesus blod" i kirken. De andre av oss, som hadde foreldre som drakk en normal mengde var ikke så veldig intressert egentlig. De hadde jo "lånt" hjemme før og kjente mer til hva det var som funket og ikke. Mens disse kjøpte sprit og koste seg med det frem til de ble tatt. De fleste av de mistet både mobil og fritid når de kom hjem til foreldrene.

Anonymkode: 041ff...e29

Annonse

Sommerkroppen 2029 skrev (41 minutter siden):

De som har foreldre som ikke drikker, går bak ryggen på dem. Jeg hadde mange slike venner. Det var skikkelig slitsomt for dem å måtte skjule at de drakk sammen med oss andre. 

Mange?  Det er så mange dumme unnskyldninger her. Man kjøper ikke alkohol til unger, i mitt syn. Ferdig med det. 

Det hagler med dumme unnskyldninger. Faktisk 🙂

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (6 minutter siden):

Mange?  Det er så mange dumme unnskyldninger her. Man kjøper ikke alkohol til unger, i mitt syn. Ferdig med det. 

Det hagler med dumme unnskyldninger. Faktisk 🙂

De aller fleste i denne tråden er helt mot å kjøpe alkohol til mindreårige. Krangler du med deg selv, eller hva er det? 

ReneRene skrev (5 timer siden):

Tja, mulig du har rett i det første, men det trenger ikke være noe dilemma selv om man som voksen tar seg et glass i ny og ne. Enten er du gammel nok til å drikke, eller ikke. Å kjøpe alkohol til mindreårige er ikke lov, for meg er det ikke et dilemma i hele tatt.

Anonymkode: 1ffa8...f93

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tja, mulig du har rett i det første, men det trenger ikke være noe dilemma selv om man som voksen tar seg et glass i ny og ne. Enten er du gammel nok til å drikke, eller ikke. Å kjøpe alkohol til mindreårige er ikke lov, for meg er det ikke et dilemma i hele tatt.

Anonymkode: 1ffa8...f93

Nei, jeg mente ikke å kritisere de som tar seg et glass vin. Men jeg tror ikke unger spør foreldre om sånt hvis de har tydelige grenser heller. Sorry hvis jeg virker forutinntatt. Det er "bare" min erfaring. 

Mine barn fikk ikke alkohol av meg og de ble hentet hver gang. De har vel heller aldri spurt meg for de vet svaret jeg hadde kommet med. De har overhørt kurset om aldersbestemte varer så mange ganger at de har fått printet inn hva som er lov og ikke. Fordelen med å jobbe med det og si jeg er så gammel at jeg ikke liker hodetlf når jeg tar kurs på ipaden, sefølgelig i stua. 

Nå som begge er voksene har de begge sagt jeg valgte rett ved ikke å gi de alkohol før de kunne kjøpe selv, for det var vennene som fikk alkohol av foreldrene som drakk mest og som ikke klarte å ta gode valg i fylla. Så de vil kjøre samme linje når de får barn. Nå kjører de samme linja mot sine søskenbarn. To av de har spurt om de kan kjøpe for seg, svaret er nei, men de plukker de med glede opp på fest selv om de bor langt unna. Minsta dro på fest eldste søskenbarnet var på for hun fikk snapper av venner at det var litt for mye drikking der og andre ting. Så hu dro på fest, var edru og fikk søskenbarnet trygt hjem og kanskje i en veldig mye bede form enn han kunne ha vært. 

Anonymkode: 2e36f...0ac

ReneRene skrev (30 minutter siden):

Nei, jeg mente ikke å kritisere de som tar seg et glass vin. Men jeg tror ikke unger spør foreldre om sånt hvis de har tydelige grenser heller. Sorry hvis jeg virker forutinntatt. Det er "bare" min erfaring. 

Å joda, unger prøver seg selv om foreldrene har tydelige grenser. Og det er helt normalt. 

Anonymkode: f728a...e83

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å joda, unger prøver seg selv om foreldrene har tydelige grenser. Og det er helt normalt. 

Anonymkode: f728a...e83

Ja, dem kan prøve seg på visse områder. 

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Ja, dem kan prøve seg på visse områder. 

Ungdom tester grenser, det kan det vel ikke være noen uenighet om. Noen ganger virker det som du bare krangler for å ha noe å gjøre?

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Så…,hva svarer man da? Hun blir 18 i løpet av 2024, jeg tenker først NEI, men så har vi snakket litt..,,vil hun ikke drikke uansett? Få av andre, er det bedre?

Hun har spurt om vi kan kjøpe 4 cider. Hun skal være hos venner. Planen er å sove hos en venninne som bor for seg selv. Min plan er egentlig å hente henne hjem. 
Hva hadde dere gjort, dere som har litt større barn? Har aldri hatt noe trøbbel med henne sånn sett. Stille, rolig, pliktoppfyllende. 

Anonymkode: fc080...85e

Det er ganske mye skummel drikke i omløp så vil tenke at 4 cider er harmløst. Hvor gammel var du selv når du begynte å drikke? jeg var 14 … betyr ikke at barna får begynne å drikke som 14 åringer men at det er viktig å se mellom fingrene… Hadde også latt henne sove hos veninnen men tatt en telefon til datteren min for å høre at alt går greit.

Anonymkode: 4d62f...937

Sommerkroppen 2029 skrev (6 timer siden):

Vi drikker ikke her i heimen. Jeg er såpass ukultivert at jeg ikke liker alkohol, og ser ingen vits i å drikke det når jeg ikke liker det. Jeg har altså ikke noen motforestillinger til ett glass vin til maten, men det er bare ikke for meg. 

I tillegg har jeg en mor som ikke selv drakk store mengder, men var utelukkende sammen men alkoholikere opp gjennom årene. Noen mer aggressive og atale enn andre. Jeg lovet mine unger før de ble født at jeg aldri skulle sette dem i en situasjon der de ble utrygge på oss voksne på grunn av alkoholinntak. Mine tre tenåringer (15,17,18) har derfor aldri sett meg eller far drikke, men vi har selvsagt vært med folk som har tatt en øl eller to eller akevitt til ribba. 

Det betyr absolutt ikke at jeg ikke har hatt en god dialog med ungdommen om alkohol (og narkotika). Jeg har sagt til ungdommen at vi ikke kommer til å handle alkohol til dem mens de er under 18, men at de antakelig vil havne i situasjoner der alkohol blir tilbudt og at de da kanskje kommer til å takke ja. Vi vet de er ungdommer og at de derfor vil tøye grenser på ulike områder. De vet også at det alltid er trygt å ringe hjem uansett når de måtte trenge det, at det ikke vil bli en moralpreken eller tordentale og at deres sikkerhet er det viktigste for oss. De har aldri deltatt på fester der de ikke har blitt hentet, og jeg har til gode å merke på pust eller atferd at de har inntatt alkohol. 

Det at vi ikke drikker er ikke ensbetydende med at vi har en moralsk pekefinger rettet mot det å drikke og at vi er mindre tolerante ovenfor ungdommens utprøving av grenser. 

Slik jeg har forstått det, så drikker barn som har foreldre som selv drikker mer enn de som ikke har foreldre som drikker. Og alkoholen vi er snille og sender med dem for å ha kontroll på inntaket, kommer ofte i tillegg til annen alkohol. 

Anonymkode: efe94...3dd

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Vårt alkoholinntak blir nok irrelevant ift spørsmålet. Men det er svært sjelden det inntas alkohol i dette hus mtp flere tenåringer som er ute på helgene og trenger å hentes. 
Jeg er egentlig glad hun spurte, jeg skal snakke litt med de andre foreldrene i gjengen.

Anonymkode: fc080...85e

Det er ett veldig godt utgangspunkt. Jeg tror det her kommer til å gå helt fint uansett den ene eller andre løsningen. 

Jeg ser absolutt problemstillingen ved å kjøpe for ungdommen, mye enklere å forholde seg til den datoen de fyller, fremfor å vurdere noe som helst. Men det er litt finurlig hvordan enkelte er så prinsippfast, det gjør ikke jeg, lar det være opp til vennene å ta regelbruddet jeg vet kommer til å skje uten å involvere meg derimot. Det er jo kun for å juridisk redde sin egen ræv, i praksis utgjør det ingen forskjell og man sender sin mindreårige ut døren, vel vitende at det er alkohol i bildet. Pri en er uansett å få de trygg hjem og sikre så langt en kan at det de inntar er minst mulig risikofylt. Både jeg og mannen er kjørbare i dag, selv om ungdommen nå er snart 20. Gjør deg heller opp en mening med hva du kan fortelle deg selv var greit eller ei, uavhengig juridiske krumspring. 

Anonymkode: 09188...3c0

ReneRene skrev (15 timer siden):

Åja. Jeg glemte at noen av dere mangler evne til å tenke logisk og alltid må ha  "kilder" for å skjønne. Beklager. 

Hvorfor må du bli så furten når du møter motstand for dine påstander? Jeg er avholds og er alene med barn på 19, 18 og 15 år, og både 19 åringen og 18 åringen har spurt meg om å få alkohol. Vi har hatt mange samtaler om alkohol, og jeg har alltid fokusert på at det er deres valg om de skal drikke alkohol, men også fortalt hvorfor jeg ikke drikker. De to eldste har spurt om jeg har kunnet kjøpe alkohol til dem flere ganger og det har jeg selvfølgelig gjort så jeg vet hva de får i seg. 

Anonymkode: 61d23...c26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...