Gå til innhold

Min snart 18-åring har bedt om cider på nyttårsaften…

Anbefalte innlegg

Så…,hva svarer man da? Hun blir 18 i løpet av 2024, jeg tenker først NEI, men så har vi snakket litt..,,vil hun ikke drikke uansett? Få av andre, er det bedre?

Hun har spurt om vi kan kjøpe 4 cider. Hun skal være hos venner. Planen er å sove hos en venninne som bor for seg selv. Min plan er egentlig å hente henne hjem. 
Hva hadde dere gjort, dere som har litt større barn? Har aldri hatt noe trøbbel med henne sånn sett. Stille, rolig, pliktoppfyllende. 

Anonymkode: fc080...85e

Fortsetter under...

De drikker om de vil uansett, det kan du ikke hindre, men det skal ikke være fra meg som forelder. Og de skal vite at de alltid kan ringe meg, jeg kommer når som helst og hvor som helst og henter uansett om de har drukket eller ikke. Det gjelder også venner og evt om det er noe annet. 
Å sove hos en som bor for seg selv er uaktuelt på nyttårsaften. 

Endret av amandine

Min blir 18 år om få uker, og vet han skal drikke alkohol i morgen. 
Han har venner som er 18 år, så alkohol får han tak i, uansett. 
Han har alltid kommet hjem om han har vært på fest, og vi har kontakt underveis. 

Jeg hadde kjøpt, men sagt hun må sove hjemme.

Anonymkode: a0299...8a5

Vi har en som nettopp har blitt 18. Vi har heller aldri hatt trøbbel med henne, men hun måtte fint vente til hun var 18 før hun fikk alkohol av oss. Det er ikke lov å gi alkohol til mindreårige. Vi synes ikke det er greit å fortelle at vi bryter loven så lenge det passer oss. Det er dessuten statistikk på dette med alkohol. De som får hjemmefra drikker mer enn de som ikke får. Det de har med seg kommer i tillegg. Så her i huset øvelseskjører vi ikke før de er 16, selv om de har aldri så lyst, og vi kjøper ikke alkohol før de er 18 osv.

Jeg hadde også hentet henne i kveld/natt, men latt henne styre tidspunktet selv og heller vært litt trøtt dagen etter. Det at de hentes gjør gjerne at de tar det litt roligere og ikke går på de verste smellene. Er det noen som drikker for mye, gjerne ikke datteren din, men en av de andre, er det jo greit at det er en voksen de kan ringe til som kan kjøre hjem og hjelpe dem i situasjonen. I tillegg er kan det forekomme uvettig bruk av fyrverkeri så denne dagen er litt ekstra utsatt. 

Her skal 18-åringen på fest og jeg skal hente henne og vennene hennes når festen er slutt (uansett når det er). De går ikke kollektivt her og da kan de kose seg på fest uten å være bekymret for å komme seg hjem etter festen. 

Anonymkode: 1ed37...d34

Annonse

Jeg tror helt klart at det er barn av  de  som drikker alkohol selv synlig og til en viss grad , som spør om dete. Sp vurder eget inntak først og fremst. Det blir fort dobbeltkommunikasjon hvis ikke. 

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Jeg tror helt klart at det er barn av  de  som drikker alkohol selv synlig og til en viss grad , som spør om dete. Sp vurder eget inntak først og fremst. Det blir fort dobbeltkommunikasjon hvis ikke. 

Det er stor forskjell på det å være myndig og det å være mindreårig her. Slik jeg leser saken her så har hi og ungdommen god dialog og ikke minst åpenhet. Det er virkelig helt gull.

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Det er stor forskjell på det å være myndig og det å være mindreårig her. Slik jeg leser saken her så har hi og ungdommen god dialog og ikke minst åpenhet. Det er virkelig helt gull.

Forbilde og rollemodell er gull 🙂

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Så vidt jeg vet er moderat alkoholbruk hos foreldre, det som gir beste alkoholvaner hos unge voksne. Det at foreldre kan nyte et glass vin til maten og la det bli med det. Det er ikke foreldrenes glass vin til maten en lørdag som trigger spørsmål om alkohol. Nysgjerrigheten på alkohol får de fra egne venner. Er foreldre avholds er det gjerne desto viktigere å ha alkolholsamtalen med ungdommen der man får frem at det er helt greit at den unge voksne tar et annet standpunkt til alkohol. Ellers risikerer man at mye skjer i det skjulte. Litt usikker på hva du mener med dobbelkommunikasjon i denne sammenhengen. Det er ikke dobbelkommunikasjon å selv ta et glass vin til maten og likevel ikke kjøpe alkohol til mindreårige

Vårt alkoholinntak blir nok irrelevant ift spørsmålet. Men det er svært sjelden det inntas alkohol i dette hus mtp flere tenåringer som er ute på helgene og trenger å hentes. 
Jeg er egentlig glad hun spurte, jeg skal snakke litt med de andre foreldrene i gjengen.

Anonymkode: fc080...85e

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så vidt jeg vet er moderat alkoholbruk hos foreldre, det som gir beste alkoholvaner hos unge voksne. Det at foreldre kan nyte et glass vin til maten og la det bli med det. Det er ikke foreldrenes glass vin til maten en lørdag som trigger spørsmål om alkohol. Nysgjerrigheten på alkohol får de fra egne venner. Er foreldre avholds er det gjerne desto viktigere å ha alkolholsamtalen med ungdommen der man får frem at det er helt greit at den unge voksne tar et annet standpunkt til alkohol. Ellers risikerer man at mye skjer i det skjulte. Litt usikker på hva du mener med dobbelkommunikasjon i denne sammenhengen. Det er ikke dobbelkommunikasjon å selv ta et glass vin til maten og likevel ikke kjøpe alkohol til mindreårige

Såvidt jeg vet, så spør ikke barn av foreldre som er avholds om alkohol. De vet nemlig godt at det ikke er engang tena i hjemmet. 

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Såvidt jeg vet, så spør ikke barn av foreldre som er avholds om alkohol. De vet nemlig godt at det ikke er engang tena i hjemmet. 

Finnes det noe mellom bruk og misbruk for deg? 

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Finnes det noe mellom bruk og misbruk for deg? 

Det er i manges øyne misbruk å i det hele tatt drikke alkohol. Finnes den kunnskapen hos deg? 🙂

ReneRene skrev (11 minutter siden):

Jeg er avhold, mannen drikker kanskje 6 øl i året. Han kjøpte til sønnen vår nå til julebord, 4 halvlitere. Vi firet på kravene etter en jevngammel sønn av et vennepar holdt på å omkomme av alkoholinntak. Han fikk kjøpt sprit av noen, og det var langt høyere prosent enn han trodde. Der er moren veldig «streng». 
Så vi har en gjensidig tillit der vi de siste tre mnd før han fyller har kjøpt litt, mot at han kommer hjem og aldri rører sprit.

Avtalen er blitt overholdt og han har ikke fremstått beruset da han har kommet hjem.

Anonymkode: a0299...8a5

Når det gjeld å kjøpe alkohol til barna er eg svært liberal, eg forheld meg kun til lovens minstekrav som er 18 år for alkohol opp til 20 % og 20 år for alt som er sterkare.

Og eg ville henta.

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Det er i manges øyne misbruk å i det hele tatt drikke alkohol. Finnes den kunnskapen hos deg? 🙂

Jeg spurte deg utifra svarene du gir i tråden. 

uansett; hi; gi ungdommen en god klem og pass på at hun og alle vennene kommer seg trygt hjem❤️. Med eller uten alkohol innabords.

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tror du at alkohol ikke er tema i avholdsfamilier? Og synes du eventuelt det er en bra ting? Med mindre ungdommen har tatt et standpunkt om å ikke drikke så vil de ha akkurat samme utprøving som andre ungdom. De vil gjerne også ønske seg alkohol til fest selv om de ikke er fylt 18. I de familiene jeg kjenner der foreldrene er avholds har de vært ekstra nøye på å snakke om alkohol med sine barn. Dette fordi de ønsker at barna skal ringe hjem om de eller venner skulle trenge assistanse. Er man avholdsfamilie kan dette føles vanskeligere om man ikke har snakket om det. 

ReneRene skrev (9 minutter siden):

Der tar du feil 

Anonymkode: 7b595...947

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Jeg spurte deg utifra svarene du gir i tråden. 

uansett; hi; gi ungdommen en god klem og pass på at hun og alle vennene kommer seg trygt hjem❤️. Med eller uten alkohol innabords.

Jeg sier det igjen. Vi har veldig ulik moral .

Ingen barn som ikke opplever at foreldre drikker, spør om alkohol Så enkelt er det 🙂 og dermed kommer stadig de foreldre som drikker i et dilemma. 

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Ingen barn som ikke opplever at foreldre drikker, spør om alkohol Så enkelt er det 🙂 og dermed kommer stadig de foreldre som drikker i et dilemma. 

Du er veldig kategorisk, kan du vise til undersøkelser eller forskning?

Anonymkode: 07e77...420

ReneRene skrev (8 minutter siden):

Ingen barn er en ganske bastant påstand. Det gjør den også enklere å dokumentere. Kan du legge ved link til forskningen du baserer dine påstander på?

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du er veldig kategorisk, kan du vise til undersøkelser eller forskning?

Anonymkode: 07e77...420

Åja. Jeg glemte at noen av dere mangler evne til å tenke logisk og alltid må ha  "kilder" for å skjønne. Beklager. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...